تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806829445




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همه چیز در مورد تمساح


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: تمساح (نام علمی: crocodile) يا کروکودیل جانوری است خزنده و سخت پوست دارای چهار دست و پا، در آب به راحتی شنا می كند، اما هميشه در آب نمی ماند، تخم هايش را در خشكي مي گذارد. اين حيوان داراي فك و دندان هاي بسيار نيرومند مي باشد به خانواده کروکودیلیان تعلق دارد، کروکودیل یا بطور عمومی "کروکز" خزنده آبی و خشکی بزرگی است که در سراسر مناطق استوایی آفریقا ، آسیا ، آمریکا و استرالیا زندگی میکند. کروکودیل مانند سایر موجودات ساکن در رودخانهها و دریاچهها و سرزمینهای مرطوب در آبهای شیرین و گاهی در آبهای کمی شور زندگی می کند.
تغذیه
تمساح اغلب از مهرهداران دیگر مانند انواع ماهی ها، خزندهها و پستانداران و بعضی وقتها از بی مهرگانی مانند صدف ها و سخت پوستان با توجه به گونههای خود تغذیه میکنند. تمساح شجره تاریخی دارد و از زمانهای دور وجود داشته و این اعتقاد وجود دارد که از زمان دایناسور ها به این طرف تغییرات ناچیزی داشته است.

مشخصات ظاهری و جسمی تمساح
تمساح بهرغم سابقه ماقبل تاریخ، از انواع پیشرفته خزندگان هستند. برخلاف خزندگان دیگر، قلب چهار محفظهای، دیافراگم و کورتکس مغزی هوشمند دارد. سیستم صوتی خارجی تمساح، علائم زندگی آبی و خاکی و سبک زندگی دورهای دارد. تمساح دوزیست است. تمساح بدن خط دار ناصافی دارد و میتواند به سرعت و راحت در آب شنا کند و همچنین میتواند هنگام شنا پاهای خود را در کنارههای بدن خود جمع کند و با کاستن از مقاومت آب سریعتر شنا کند. تمساح پا هایی باانگشتان چسبیده بهم دارد، گرچه این پاها برای پا زدن در آب به کار نمی رود، اما این خصوصیت امکان برگشت سریع و حرکتهای ناگهانی را در آب را به او میدهد. تمساح در مسافت های کوتاه، حتی بیرون از آب خیلی سریع می باشد. تمساح آروارههای فوق العاده قوی و دندانهای تیز برای گرفتن و پاره کردن گوشت دارد.
اگر دهان تمساح بسته نگهداشته شود نمیتواند آن را باز کند. بهمین دلیل برای مطالعه یا حمل و نقل تمساح، معمولا آروارههای او را با نوارهای فلزی می یا با بندهای لاستیکی بزرگ که از تایر و تیوب اتومبیل تهیه میشوند، می بندند. تمساح همچنین حرکات جانبی محدودی در گردن خود دارد.

سن
در حال حاضر روشهای معتبری برای سنجش عمر تمساح وجود ندارد، عمومیترین روش برای اندازهگیری عمر آنها، حلقههای رشد در استخوانها و دندانهای آنهاست. با توجه به این اصول غیر قطعی، قدیمی ترین تمساح C. proposus در حدود هفتاد سال زندگی میکرده است، و شواهد محدودی نیز نشان میدهد که بعضی از انواع این حیوان بیش از صد سال عمر میکنند. یکی از قدیمیترین نوع تمساحهای شناخته شده در یک باغ وحش در روسیه ظاهراً در سن 115 سالگی مرده است. گزارشهای جدید این موارد را تایید نمی کند.


اندازه
در اندازه گونههای مختلف تمساح تفاوتهای زیادی وجود دارد. از انواع استثنائی کوچک، کروکودیل افسانهای یا جادویی تا گونهای بزرگتر، تمساح آب شور. گونههای بزرگ اغلب ۵ یا ۶ متر و وزن آنها ۱۲۰۰ کیلوگرم میباشد. علیرغم وزن زیاد گونههای بالغ، تمساح زندگی خود را از اندازههای خیلی کوچک شروع میکند.
تمساح وقتی که برای اولین بار از تخم بیرون میآید در حدود ۲۰ سانتیمتر طول دارد. اندازهها با توجه به فصل و تغذیه و ترکیبات خون مادر فرق میکند. گونههای بزرگتر تمساح، همچنین بزرگترین خزنده روی زمین، تمساح آب شور است، که در استرالیای شمالی و کل آسیای جنوب شرقی زندگی میکند. بر طبق نظرات بعضی دانشمندان، اطلاعات موثقی در مورد اینکه تمساحهای ماقبل تاریخ بیش از ۸٫۶۴ متر طول دارند، در دست نیست.
در شهر نورمنتون، کوئینزلند، استرالیا قالب فیبر شیشهای یک تمساح وجود دارد که «کرایس کروک» نامیده میشود که عکس آن در سال ۱۹۵۸ توسط کریستینا پاولوسکی که حیوان را در بستر شنی رودخانه نورمن یافت، گرفته شدهاست. گزارشی از یک تمساح آب شور بطول ۸٫۲ متر در استرالیا وجود دارد. همچنین جمجمه یک تمساح آب شور از اوریسای هند وجود دارد که تخمین زده میشود که ۶٫۴ تا ۷ متر طول داشتهاست.

در ۱۶ ژوئن سال ۲۰۰۶ یک تمساح عظیم ۷٫۱ متری آبهای شور در اوریسای هند به عنوان بزرگترین کروکودیل زنده جهان نامگذاری شد. این تمساح در محوطه حفاظت شده حیات وحش بیتارکانیکا زندگی میکند و در ژوئن سال ۲۰۰۶، در کتاب سوابق جهانی گینه ثبت شد.

رفتار و زیست شناسی
تمساح شکارچی کمین کننده است. به عنوان دوزیستان خونسرد ، میتواند مدت طولانی بدون غذا زنده بماند و بندرت به فعال شدن برای شکار نیاز دارد. [۱] تمساح علیرغم ظاهر آرام، از فعال ترین دوزیستان در محیط است.
تمساحهای وحشی در بسیاری از مناطق مورد محافظت قرار گرفتهاند، اما آنها بطور تجاری در مزرعه نگهداری میشوند. پوست آنها دباغی میشود و برای درست کردن بسیاری از وسایل چرمی مانند کفش و کیف دستی مورد استفاده قرار می گیرد.
بسیاری از گونههایی که در مزرعه نگهداری میشوند، تمساحهای آب شور و تمساحهای نیل میباشند و تمساحهای عظیم الجثه آب شور و تمساحهای کمیاب سیامی در مزارع آسیایی پرورش داده میشوند. پرورش تمساحها جمعیت گونههای آب شور را در استرالیا افزایش داده، چون تخمها عموماً از انواع وحشی گرفته میشود و مالکان آنها بر افزایش تعداد تمساحها تشویق می شوند. در واقع پرورش کروکودیل پر سودترین نوع پرورش حیوانات در جهان است. در کشور ایران نیز این فعالیت شروع شده است و اولین مزرعه پرورش کروکودیل در جزیره هنگام از توابع قشم در حال راه اندازی است .
کروکودیلها بیشتر به پرندگان و دایناسورها نزدیک هستند تا به خزندگان، این سه موجود در آرچوزوریا "خزندگان حاکم" شامل هستند، بخش کروکودیلیا را برای اطلاعات بیشتر ببینید.

خطر برای انسانها
گونههای بزرگتر تمساح از جمله تمساحهای نیل وتمساح آمریکایی از خطرناکترین انواع هستند. انواع بزرگ کایمن سیاه نیز برای انسان خیلی خطرناک هستند.

خصوصیت دارویی
دانشمندان در ایالات متحده آمریکا عامل قوی و نیرومندی را در خون تمساحها بنام کروکودیلین یافتهاند که میتواند مانند آنتی بیوتیکهای استاندارد به سیستم ایمنی درمقابله با عفونت کمک کند. این کشف مدیون کنجکاوی جیل فولرتون-اسمیت است از گزارشهای(BBC) مدارک مربوط به علم تهیه کننده فیلم تمساحهای آب شور در استرالیا.

تمساح به عنوان غذا
در بعضی کشورها مانند آمریکا ،استرالیا، چین ، ژاپن ، تایلند و آفریقای جنوبی و همچنین کوبا از گوشت تمساح به عنوان غذا استفاده می شود. گوشت تمساح سفید رنگ است و مواد غذایی آن به طور مطلوبی با گوشتهای سنتی قابل مقایسه است البته میزان كلسترول آن نسبت به گوشتهای ديگر بسیار کمتر است. گوشت تمساح ترد است .
[ویرایش]
اطلاعات عمومیکروکودیل ها اسم خود را از یونانیان گرفتهاند که آنها را در رودخانه نیل مشاهده کردهاند. یونانیها آنها را کروکودیلوس نامیدند، یک کلمه ترکیبی کروک که به معنی سنگهای کناره رودها و دریلوس که به معنی "کرم" است. یونانیها این حیوانات را " کرمهای سنگ" نامیدند، چون کروکودیلها برروی سنگهای کنارههای رودخانهها در آفتاب دراز میکشند.
بچه تمساحها کروموزومهای جنسی ندارد و برخلاف انسان جنسیت این حیوان بطور ژنتیکی تعیین نمیشود. جنسیت با درجه حرارت تعیین میشود که نرها در حدود 31.6 درجه سانتیگراد و مادهها در درجه حرارت کمی پایین تر یا بالاتری بوجود میآیند. دوره متوسط خوابیدن برروی تخمها در حدود 80 روز است و آن همچنین بستگی به درجه حرارت محیط دارد.
بسیاری از تمساحهای اولیه علفخوار بودند.

بررسی و مطالعه کروکودایلیدا
بیشتر گونهها در گروه genus، Crocodylus قرار دارند. دو نسل زنده دیگر این خانواده هر دو یکسان هستند: Osteolaemus و Tomistoma.خانواده کروکودایلیدا
Subfamily Mekosuchine crocodiles|Mekosuchinae (اولیه)
Subfamily Crocodylinae
Genus Euthecodon (اولیه)
Genus Osteolaemus
Dwarf Crocodile, Osteolaemus tetraspis ( بحث هایی طولانی مدت در مورد اینکه این واقعاً دو گونه است جریان دارد، مطالعات اخیر نشان میدهد که این یک گونه با دو گونه فرعی است: O. tetraspis tetraspis & O. t. osborni)
Genus Crocodylus
Crocodylus acutus , کروکودیل آمریکایی
Crocodylus cataphractus , Slender-snouted Crocodile (Recent DNA studies suggest that this species may actually be more basal than Crocodylus, and belong in its own genus, Mecistops)
Crocodylus intermedius , کروکودیل اورینوکو
Crocodylus johnstoni, کروکودیل آب شیرین
Crocodylus mindorensis, کروکودیل فیلیپینی
Crocodylus moreletii , کروکودیل مرلت یا کروکودیل مکزیکی
Crocodylus niloticus, کروکودیل نیل یا کروکودیل آفریقایی ( گونههای فرعی که در ماداگاسکاریافت میشوند ، بعضی وقتها کروکودیل سیاه نامیده میشوند.)
Crocodylus novaeguineae, کروکودیل گینه جدید
Crocodylus palustris, کروکودیل راهزن، کروکودیل مارش یا کروکودیل هندی
Crocodylus porosus, کروکودیل آب شور یا کروکودیل استروراین
Crocodylus rhombifer,کروکودیل کوبایی
Crocodylus siamensis, کروکودیل سیامی
Subfamily Tomistominae (مطالعات اخیر نشان میدهند که این گروه واقعاً به گاویالیادئه مرتبط و نزدیک است)
Genus Kentisuchus (اولیه)
Genus Gavialosuchus (اولیه)
Genus Paratomistoma (اولیه)
Genus Thecachampsa (اولیه)
Genus Kentisuchus (اولیه)
Genus Rhamphosuchus (اولیه)
Genus Tomistoma
Tomistoma schlegelii گاریال کاذب یا گاریال مالایی
Tomistoma lusitanica] (اولیه)
Tomistoma cairense (اولیه)






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن