واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: اواخر سا2007 ل بود که شرکت CryTek با ساخت بازی Crysis نظر تمام بازیخوارها را برانگیخت و تقریبا هر کسی که از انتشار این بازی خبر داشت یا از قبل اخبار و حواشی آن را دنبال می کرد در مورد این بازی اظهار نظر می کرد . جالب این جا بود که این نظرات کاملا با هم متفاوت بودند و تقریبا از این زمان بود که عصر جدیدی در عرصه ی بازیهای کامپیوتری به وجود آمد. Crysis موفق شد دنیای بازی های کامپیوتری را از لحاظ جلوه های بصری زیر و رو کند و بسیاری از بازیهایی که خود را برای موفقیت های گرافیکی آماده کرده بودند را به چالش بکشاند. بسیاری بر این عقیده بودند که Crysis یکی از بهترین FPS های ساخته شده تا زمان خود و حتی بعد از خود میباشد و خیلی ها از Crysis به بدی یاد میکرند. در این بین بسیاری از منتقدین تنها هدف CryTek را برای ساخت این بازی نمایش قدرت موتور CryEngine2 میدانستند که انصافا از قدرت بسیار بالایی هم برخوردار بود. شاید یکی از ضعف هایی که Crysis در آن زمان با آن روبرو شده بود نیاز به سیستم نجومی بود که در آن زمان بسیاری از PC بازها را از خود رنجاند. خیلی ها با دیدن آن بازی از سیستم خود نا امید شده و به فکر ارتقای سیستم افتادند ، اما به صراحت می توان گفت که بالاترین سیستم بازار هم در آن زمان قادر به اجرای Crysis با تمام جزییات نبود. جزییات موجود در محیط های بازی به حدی بالا بود که کمتر کسی پیدا می شود که تماما آن را مشاهده کرده باشد! به نظر من Crysisبه غیر از گرافیک دارای گیم پلی خوبی نیز بود که باعث می شد بسیاری از بازیخور ها کمبود نرخ فریم بازی را به خاطرش تحمل کنند. تقریبا این اولین باری بود که در یک بازی چنین لباسی با این خصوصیات منحصر بفرد به شخصیت بازی سپرده می شد . Nano Suit نام زره ای بود که Nomad (شخصیت اول بازی) بر تن داشت و قابلیت هایی اعجاب انگیز به او میداد . خصوصیاتی که Nano Suit دارا بود عبارتند از: Armor (حالت زره ای برای مقاومت در برابر ضربه) ، Maximume Strength (حداکثر قدرت برای اسلحه ها ، پرش ها ، ضربات و...) ، Maximum Speed ( حداکثر سرعت برای اجرای تمامی تکنیک ها و حرکات شما) و Cloak (برای نامرئی شدن شما) . اینها خصوصیاتی بود که به شما در به پایان رساندن مبارزات سخت و نفس گیر بازی کمک میکرد. داستان آن بازی در مورد یک سرباز آمریکایی به نام Nomad و گروهش (Delta Force) بود که با ورود به یک جزیره ی نظامی در کره شمالی قدم به یک جنگ نفس گیر و سخت می گذاشتند. داستان بازی در حدی متوسط قرار داشت و تاحدودی شما را درگیر خود می کرد.
مدتی بعد از انتشار Crysis شرکت CryTek که از کپی شدن بازیش آن هم به تعداد بسیار زیاد و زیان های مالی که به خاطر این قضیه پیش آمده بود گله مند بود و اظهار نارضایتی میکرد اعلام کرد که دیگر عنوان انحصاری برای PC نخواهد ساخت و بر این اساس بود که ساخت نسخه های دوم و سوم بازی در پاره ای از ابهام قرار گرفت . این در حالی بود که داستان نسخه اول هنوز کامل نشده بود و بازی نیازمند به نسخه های بعدی بود تا داستانش را کامل کند. این جا بود که شرکت CryTek به فکر ساخت یک عنوان دیگر از بازی افتاد ولی این عنوان نه یک عنوان مجزا بود و نه یک نوع بسته الحاقی. Crysis: Warhead نسخه ای از بازی است که به نظر من تنها دلیل عرضه اش سیاست های مالی شرکت EA (ناشر بازی) میباشد . این قضیه به قدری واضح است که سازندگان بازی ساخت نسخه های دوم و سوم بازی را وابسته به فروش Crysis:Warhead میدانند و اعلام کردند که در صورت استقبال خوب هواداران از این بازی دست به ساخت نسخه های بعدی بازی خواهند زد.
داستان بازی همزمان با داستان بازی اصلی پیش می رود و چیز جدیدی برای شما ندارد اما به نظر من این یکی از ایده های خوب این بازی است که داستان به موازات داستان Crysis ولی با دید یک شخص دیگر صورت گیرد. شما در این بازی کنترل Psycho را در اختیار می گیرید که شخصیتش برای کسانی که Crysis را بازی کرده اند کاملا آشناست. Psycho (سایکو) نیز مانند Nomad یکی از اعضای گروه Delta Force میباشد که خوشبختانه تمامی خواص Nano Suit را دارا میباشد. سایکو یک فرد نظامیست که از خصوصیات شخصیتی کاملا متفاوت نسبت به Nomad بهره مند است و به نظر من بیشتر از Nomad با مخاطب ارتباط برقرار میکند . در این بازی بر خلاف Crysis دموهای بسیاری وجود دارد و به نظر من این دموها جذابیت بازی را نسبت به Crysis دوچندان کرده اند. میتوان گفت شما در تمام دمو های بازی شخصیت سایکو را از یک دید دیگر و سینماتیک مشاهده میکنید و این امر باعث می شود با خصوصیاتش بیشتر آشنا شوید و با او بیشتر انس بگیرید. سایکو دارای شخصیتی احساسی و در بسیاری از اوقات خشن میباشد که در بازی به خوبی میتوان به این خصوصیات پی برد. مثلا در یکی از سکانس های بازی ما شاهد کشته شدن یکی از یاران سایکو به دست دشمن هستیم که باعث میشود سایکو به شدت ناراحت شود و حتی این حس را به ما نیز القا کند ، سپس سایکو که یکی از سربازان دشمن را مشاهده میکند Maximum Strength لباس خود را فعال کرده و باخشم به طرف آن سرباز میرود و او را در آب خفه میکند. در این صحنه بازی تفکرات مخاطب را به چالش میکشاند که باعث میشود دیدی عجیب نسبت به شخصیت سایکو پیدا کنید. متاسفانه در بازی اصلی شخصیت پردازی به صورت حرفه ای وجود نداشت و این امر به بازی کنونی نیز منتقل شده است (البته غیر از سایکو) . ما در بازی به غیر از شخصیت سایکو با شخصیت دیگری به صورت حرفه ای آشنا نمیشویم که این می تواند یکی از نقاط ضعف بازی به شمار آید.
گیم پلی بازی دقیقا همان چیزی است که در Crysis قبلی امتحان کرده اید به اضافه یک سری موارد جدید. اکشن بازی بسیار سریع و نفس گیر است که باعث میشود در هنگام مبارزه به هیچ وجه حواستان پرت نشود! صحنه های شلوغ و پردشمن به همراه چندین راه پیش روی در مقابل شما برای نابودی آنها از خصوصیات بارز گیم پلی این بازی میباشد. مبارزات در این بازی همچون نسخه اصلی شلوغ و نفس گیر میباشند به علاوه تعداد دشمنان بیشتر در هر صحنه. البته از این تراکم دشمن ها به هیچ وجه نترسید ! چون برای کشتن همه ی آنها راههای بسیاری پیش روی شماست . مثلا میتوانید از خصوصیات Nano Suit استفاده کنید و آنها را کیش و مات کنید! اگر در حالت حداکثر سرعت Maximum Speed)) به سوی سربازان دشمن بدوید آنها تعجب کرده و برای لحظاتی خشکشان میزند و دهانشان باز میماند و اینجاست که می توانید از این دهان های باز سو استفاده کرده و همه آنها را طی یک حرکت سریع نابود کنید! همچنین میتوانید خود را نامریی Cloak)) کرده و به پشت دشمن بروید و از آنجا طرح نقشه ای را بریزید . البته هر کدام از این خصوصیات Nano Suit زیاد پایدار نیستند و طی مدت زمان کوتاهی به پایان می رسند که باید تا پر شدن مجدد خط نیرو حدود چند ثانیه ای صبر کنید. بیشتر مبارزات بازی در جنگل ها و مسیر های ساحلی شکل می گیرند و بازی مسیرهای نسبتا طولانی را برای طی کردن تحت اختیار شما قرار می دهد و این باعث میشود که Crysis و Crysis:W نمونه های بارزی از یک بازی Open-World(محیط وسیع) باشند. محیط هایی که در آنها به انجام ماموریت می پردازید برایتان آشنا هستند چون هر دو بازی در همان جزیره نظامی تجربه می شوند (البته در قسمت های مختلف جزیره). تنوع سلاح ها و قابلیت هایی که این اسلحه ها دارند بسیار عالی میباشد به طوری که در بسیاری از مراحل سر انتخاب کردن اسلحه برای مبارزه تان بر سر دوراهی یا چند راهی قرار می گیرید! انواع مهمات هم به وفور در بازی یافت می شوند و از لحاظ مهمات خیالتان راحت باشد . بازی از چهار درجه سختی برخوردار می باشد که هر کدام با دیگری تفاوت های بسیاری دارد که عبارتند از Easy ، Normal ، Hard و Delta . بازی روی حالت آسان چیز قابل توجهی ندارد و هوش مصنوعی دشمنان ها نیز در این حالت خنده دار است ! پیشنهاد میکنم بازی را روی یکی از درجات Hard یا Delta بازی کنید تا از حس واقعی بودن نبرد ها و هوش مصنوعی خوب کاراکتر ها نهایت استفاده را ببرید. علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد در بازی رانندگی و سواری هم وجود دارد که این هم یکی از مولفه های خوب بازی به شمار می رود. علاوه بر ماشین هایی که در نسخه اصلی بوسیله آنها سواری می کردید در این بازی چند خودروی دیگر هم اضافه شده است که با آنها باید مسیر های بازی را طی کنید. برخلاف نسخه اصلی بازی در این بازی رانندگی بوسیله قایق ها و ادوات آبی را تجربه نخواهید کرد که بنده به شخصه از این موضوع خوشحال شدم چون به هیچ وجه از قایق سواری های Crysis خوشم نیامد. در یکی از مراحل بازی شما مجبور به رانندگی روی یخ ها می شوید که این قسمت از بازی بدون شک یکی از بهترین تجربه های رانندگی در بازی خواهد بود . در این مرحله یک نوع خودروی مخصوص رانندگی روی یخ در اختیار شما قرار می گیرد که از کنترل بسیار روان آن لذت خواهید برد. همچنین یکی دیگر از مراحل بازی قطار سواری میباشد که برای من زیبا ترین مرحله بازی هم بود . باید روی یک قطار قرار بگیرید و بوسیله اسلحه بسیار نیرومندی که روی قطار وجود دارد هر جنبنده ای را نابود کنید! در کل این بازی از هفت مرحله زیبا و همچنین بسیار کوتاه تشکیل شده است که برای تمام کردن هر کدام از این مراحل حدود 45 دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز دارید که این امر موجب کوتاه شدن زمان بازی نیز شده است .
اگربخواهم گرافیک بازی را دریک کلمه توصیف کنم باید بگویم "خارق العاده" ! انتظارات شما از یک بازی Open-World چه اندازه است؟ در این بازی محیط ها بسیار وسیع و پرجزییات طراحی شده اند ، تمام عکس العمل های شما روی محیط ها تاثیر گذار است ، هر چیزی را که بخواهید در محیط ها یافت می شود در حالی که به صورت داینامیک و کاملا پویا طراحی شده اند ، طراحی بافت ها و آبجکت ها بی نظیر است و ... . درختانی که در بازی وجود دارند به حدی واقعی و انعطاف پذیر هستند که میتوانید آنها را به پودرتبدیل کنید ! جالب اینجاست که این خاصیت ذره ای هم مصنوعی طراحی نشده است. هر شلیک شما به محیط عکس العمل خاصی را در بر خواهد داشت و تاثیر خود را روی محیط پویای بازی خواهد گذاشت . بیشتر ماموریت های بازی در محیط های سرسبز جنگلی رخ میدهد که خوشبختانه این امر گرافیک بازی را بیشتر برایتان چشم نواز خواهد کرد. انعکاس نور خورشید بر روی آب ها و اشیا یکی از زیباترین مولفه های گرافیکی در بازی است . اگر از زیر درختی پرشاخ و برگ به نور خورشید نگاه کنید بدون اینکه بخواهم یاوه بگویم حس میکنید که واقعا در یک جنگل هستید که زیر درختانش ایستاده اید و این نور خورشید است که چشمان شما را اذیت میکند و احساس گرما را به شما منتقل میکند . در همین حالت به زیر پایتان نگاه کنید ، سایه برگ های درختان را مشاهده میکنید و ناگهان احساس میکنید که یک نسیم خنک به سوی شما وزیده شده است و بدنتان را خنک میسازد. این ها زیبایی هایی است که در جلوه های بصری این بازی وجود دارد و موجب القای حس واقع گرایانه به شما می شود. تمامی افکت های نسل جدید از جمله Motion Blur در گرافیک این بازی وجود دارد که خوشبختانه میتوانید میزان آن را نیز در منوی تنظیمات تغییر دهید . Draw Distance بازی هم قابل قبول است و شما میتوانید محیط های بسیار دور دست را هم در بازی مشاهده کنید که دسترسی به آنها نیز غیر ممکن نیست.
خلاصه این که تمام اصول و قوائد پیشرفته ی نسل جدید در گرافیک این بازی به خوبی به کار رفته است و خود را نشان می دهد و گرافیک بازی به غیر از چند باگ جزیی هیچ گونه کم و کاستی ندارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]