تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814213783




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقد و نظر نقش گفت وگوى دينىدر جغرافياى فكرى


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: نقد و نظر نقش گفت وگوى دينىدر جغرافياى فكرى
حجت الاسلام عبدالحسين خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه و مدير گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى، پيرو سخنان مقام معظم رهبرى مبنى بر اينكه گفت وگو عامل ضرورى رفع ابهامات و دستيابى به تفاهم است، در گفت وگو با مهر اظهار داشت: يكى از عوامل اختلاف ميان فرق و مذاهب مختلف جهل و ناآشنايى نسبت به باورها، عقايد، بينش ها، منش ها و كنش هاى يكديگر است.
وقتى رهبران اديان و مذاهب با هم گفت وگو و بحث مى كنند تا باورها را تبيين كنند، معلوم مى شود اختلافات، سوءتفاهم و برداشت هاى نادرست است. از سوى ديگر ممكن است برداشت ها درست باشد اما طرف گفت وگو متوجه مى شود كه در باورها و استدلال خود دچار ضعف و خلأ شده كه با اين گفت وگو خلأهاى موجود نيز از بين مى رود.
در گذشته علماى اهل سنت و تشيع و يا علماى اسلام و مسيحيت با يكديگر گفت وگو و بحث كرده و كلاس هاى درس برگزار مى كردند. به طورى كه شيخ مفيد شاگردان سنى داشت و يا علامه شهرانى نزد يك يهودى زبان عبرى آموخت. در اين گفت وگو و كلاس هايى كه علما داشتند مسائل مختلف و عوامل اختلاف ميان آنها روشن مى شد. امروز نيز با برگزارى جلسات بحث و گفت وگو و جلسات علمى مى توان اين كاستى ها و آسيب ها را برطرف كرد.
خسروپناه برگزارى جلسات گفت وگو و بحث را شرط ايجاد تفاهم دانست و يادآور شد: طى گفت وگوهايى كه از سوى سازمان ها و نهادهاى مختلف برگزار مى شوند، از افراد ثابتى دعوت مى كنند تا در تمامى بحث ها شركت كنند به طور مثال در زمينه فقه، اخلاق پزشكى، پيوند اعضا در اسلام و مسائل ديگر هميشه افراد ثابت حضور دارند، در حالى كه در هر حوزه بايد افراد متخصص آن حوزه حضور داشته باشند.
در حوزه هاى علميه شخصيت ها و صاحب نظران بسيارى هستند كه زمان برگزارى جلسات گفت وگو از آنها دعوت نمى كنيم، بلكه از همان تعداد ثابت دعوت مى كنيم كه منجر مى شود اين جلسات صورى و تعارفى با رويكرد سياسى و اجتماعى برگزار شوند نه با رويكرد علمى. تأكيد مقام معظم رهبرى نيز توسعه علمى و فكرى و انديشه اى ميان صاحب نظران بوده تا اختلافات برطرف شود.
 چهارشنبه 1 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن