تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815266254




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اولين واكنش دولتي به يافته جديد شهرداري تهران درباره تعداد خانه‌هاي خالي300هزار نيست، 100000 است


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: اولين واكنش دولتي به يافته جديد شهرداري تهران درباره تعداد خانه‌هاي خالي300هزار نيست، 100000 است
يك مقام وزارت مسكن: شهرداري اين آمارها را به خاطر اخذ عوارض از شهروندان مطرح مي‌كندبا اين اقدام شهرداري موضوع ماليات سنگين براي خانه‌هاي خالي دوباره در دولت پررنگ مي‌شود؟


گروه مسكن- ميترا يافتيان: شهرداري تهران با اعلام جديدترين آمار از وضعيت خانه‌هاي خالي از سكنه در پايتخت، از احتكار مسكن در تهران پرده برداشت، اما آيا اين اقدام شهرداري مي‌تواند موضوع ماليات سنگين براي خانه‌هاي خالي را دوباره در هيات دولت پررنگ كند؟
طي چند ماه گذشته با آرام شدن التهاب در بازار مسكن و رام شدن قيمت‌ها در اين بازار، اين تصور در ذهن برخي مسوولان به وجود آمد كه تنها طرح دولت، يعني زمين 99 ساله توانسته در بازار مسكن اثرگذار باشد.
اما اكنون نتايج 6 ماه تحقيقات شهرداري تهران مشخص مي‌كند احتكار مسكن طي دو سال گذشته 300درصد زياد شده است.
در اين حالت ابزار مالياتي مي‌تواند سد عرضه 300هزار خانه خالي به بازار مسكن را بشكند. ابزاري كه شوراي عالي مسكن تابستان امسال پيشنهاد اجرايي شدن آن را به دولت داد و حتي كار تا جايي پيش رفت كه سخنگوي هيات دولت نيز در همان زمان به مالكان خانه‌هاي خالي هشدار داد و براي تعيين تكليف اين املاك تا آذرماه امسال مهلت تعيين كرد. اما اخيرا شنيده شده برخي مقامات در وزارت مسكن و شهرسازي با اعتقاد بر اينكه تعداد خانه‌هاي خالي رقم نگران‌كننده‌اي نيست توانسته‌‌اند تا حدي مانع ايفاي نقش ابزار مالياتي براي واحدهاي خالي شوند.
اين در حالي است كه يك مقام ارشد وزارت مسكن و شهرسازي در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد حتي آمار جديد اعلام شده از سوي شهرداري تهران را نيز قبول ندارد.
محمود جهاني مديركل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت مسكن و شهرسازي گفت: وجود 300هزار واحد مسكوني خالي در تهران را تاييد نمي‌كنيم. چون شمارش اين تعداد واحد هيچ استناد آماري ندارد.
جهاني تصريح كرد: مستندترين آماري كه در رابطه با تعداد خانه‌هاي خالي در تهران وجود دارد اطلاعات سرشماري سال 85 مركز آمار ايران است كه نشان مي‌دهد در تهران 100هزار واحد مسكوني خالي وجود دارد.
اين مقام وزارت مسكن در ادامه افزود: البته اين موضوع از طريق وزارت نيرو با كنترل كنتورهاي آب و برق نيز دنبال شد و بيشترين آماري كه در اين رابطه براي خانه‌هاي خالي در تهران اعلام شد حدود 70 الي 80هزار واحد بود.
به گفته جهاني، وجود 300هزار واحد مسكوني خالي از سكنه در تهران در دولت قبلي نيز اعلام شده بود كه البته واقعي نبود و منبع آماري مستندي هم نداشت.
محمود جهاني تاكيد كرد: در حال حاضر چون بحث اخذ عوارض از شهروندان مطرح است شهرداري چنين آمارهايي را اعلام مي‌كند.
به گزارش دنياي‌اقتصاد، در حالي كه همواره حل مساله مسكن به عنوان يكي از دغدغه‌هاي دولت فعلي و نيز دولت‌هاي قبلي در كشور مطرح بوده اكنون پس از اجراي طرح مسكن مهر از سوي دولت و در مقابل آن فروش متري مسكن توسط شهرداري تهران، اين بار تعداد خانه‌هاي خالي از سكنه ميان دولت و شهرداري بلاتكليف مانده است.
طرح مجلس هفتم
البته سال گذشته طرحي توسط 39 نماينده مجلس هفتم با عنوان «واگذاري زمين و وضع ماليات بر خانه‌هاي خالي» تهيه و با قيد يك فوريت تقديم مجلس شد اما اين طرح بلافاصله با واكنش وزارت مسكن و شهرسازي مواجه و اعلام شد كه ميزان واحدهاي خالي از سكنه در كشور طبيعي است و در برخي نقاط نيز كمتر از استانداردهاي روز دنياست از اين رو پرداختن به اين مساله براي دولت جدي نيست.
هر چند كه در آن زمان غلامرضا مصباحي‌مقدم، نماينده مردم تهران و يكي از اعضاي تهيه‌كننده طرح مذكور، تصويب و اجراي اين طرح را در افزايش عرضه مسكن به ويژه در تهران موثر دانسته بود، اما مركز پژوهش‌هاي مجلس با تهيه گزارش، تصويب اين طرح را مغاير با احكام شرعي و نوعي تصرف در اموال ديگران كه حرام است، اعلام كرد.
لذا نه تنها اين طرح در نوبت اول با حذف يك فوريت مواجه شد بلكه در نوبت دوم – 24 ارديبهشت 87- نيز با قيد دو فوريت در صحن علني مجلس مطرح شد و نتوانست موافقت نمايندگان را نسبت به خود جلب كند و در نتيجه تصويب طرح مذكور از سوي نمايندگان مردم در مجلس ضروري تشخيص داده نشد.
در اين ميان دولت با تكيه بر اطلاعات منتشر شده توسط مركز آمار در سرشماري سال 85، معتقد بود كه تعداد خانه‌هاي خالي از سكنه در استان تهران حدود 102 هزار و در شهر تهران طي آمارگيري وزارت نيرو با كنترل كنتورهاي آب و برق حدود 70 تا 80 هزار واحد خالي موجود است.
در حالي كه نمايندگان تهيه‌كننده طرح وضع ماليات بر خانه‌هاي خالي بر اين باور بودند كه تعداد قابل‌توجهي از خانه‌ها به ويژه در مناطق شمالي تهران خالي است و اگر به بازار جهت فروش و اجاره عرضه شوند، در تعادل بخشي به قيمت‌هاي مسكن موثر واقع مي‌شود.
تعداد خانه‌هاي خالي در تهران نيز طي يك اظهارنظر از سوي اسدالله بادامچيان، به عنوان نماينده مردم تهران در مجلس و يكي از مهره‌هاي سياسي و اصول‌گرا در نيمه اول مهرماه امسال مورد توجه قرار گرفت و او نيز كاهش مسكن‌هاي خالي از سكنه در تهران را پيش‌بيني كرد.
وي بالا بودن ميزان واحدهاي مسكوني خالي را در تهران معضل دانسته و علت آن را احتكار واحدهاي نوساز از سوي برخي افراد براي عرضه در زمان رشد ناگهاني قيمت‌ها اعلام كرد.
وي استمرار روند كاهش قيمت مسكن را راهي براي پايين آوردن تعداد خانه‌هاي خالي در تهران عنوان و پيش‌بيني كرد تا در آينده نزديك شاهد كاهش چشمگير تعداد مسكن‌هاي خالي در تهران باشيم.
شهرداري تهران نيز در اين زمينه دست روي دست نگذاشت و براساس مصوبه شوراي شهر مبني بر شناسايي واحدهاي خالي در تهران از ابتداي سال جاري اجراي اين مصوبه را در دستور كار خود قرار داد كه بنا به گفته محمدهادي ايازي، مشاور و سخنگوي شهردار تهران تاكنون 300 هزار خانه خالي در تهران شناسايي شده است.
با اين وجود، چنين آماري نشان از رشد 3 برابري تعداد خانه‌هاي خالي از سكنه در سال‌جاري نسبت به 2 سال گذشته دارد.
 چهارشنبه 1 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن