تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806877968




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رشد 5/4درصدي توليد خودروي سواري طي شش ماه نخست امسالعقب‌ماندگي توليد ايران‌خودرو جبران شد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: رشد 5/4درصدي توليد خودروي سواري طي شش ماه نخست امسالعقب‌ماندگي توليد ايران‌خودرو جبران شد
حميدرضا بهدادخودروسازان كشور با توليد 460 هزار و 633 دستگاه محصول سواري طي شش ماه نخست امسال به رشدي 5/4درصدي در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته دست يافتند.


اين آمار كه از سايت سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران استخراج شده تنها مربوط به سه شركت نيمه‌دولتي ايران‌خودرو، سايپا و پارس‌خودرو است و ميزان توليد خودروسازان خصوصي نقشي در آن ندارد. اين در شرايطي است كه طبق اين آمار، ايران‌خودرو هنوز در مقايسه با سال گذشته با افت توليدي اندك روبه‌رو بوده، اما سايپا و پارس‌خودرو با تكيه بر پرايد، با رشد توليد مواجه بوده‌اند. ركورد توليد طي اين شش ماه را پرايد در اختيار دارد و كمترين ميزان توليد نيز به سواري مرسدس بنز اختصاص يافته است.
ايران‌خودرو جبران كرد
هر چند كه با گذشت شش ماه از سال، هنوز هم توليد بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه، صعود نكرده اما افت توليد اين شركت در مقايسه با ماه‌هاي گذشته كاهش پيدا كرده و در حال رسيدن به مرز تعادل است به نحوي كه ايران‌‌خودرو تنها 06/2درصد تا رسيدن به اين مرز فاصله دارد و آن طور كه مسوولان امر وعده داده‌اند تا پايان ماه جاري، اين شركت افت توليد 06/2درصدي‌اش را جبران خواهد كرد. اين در حالي است كه سايپا طي شش ماه ابتدايي امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به رشد 8/5درصدي دست يافت و پارس‌خودرو نيز با رشد 5/17درصدي مواجه شد.
بيشترين افت توليد براي روآ
اينكه بيشترين افت توليد ايران‌خودرو به پژو روآ اختصاص داشته باشد موضوع عجيبي نيست چرا كه اين محصول روزگار خوشي را در بازار ندارد و مسوولان ايران‌خودرو بارها از ضررده‌بودن آن صحبت به ميان آورده‌اند. روآ طي شش ماه ابتدايي سال جاري و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افت توليدي 7/18 درصدي را تجربه كرد. اين در حالي است كه قرار بود امسال بيش از 100 هزار دستگاه از اين محصول به توليد برسد اما باتوجه به اقبال پايين روآ در بازار ايران‌خودرو اين برنامه را تعديل و به حدود 77 هزار دستگاه رسانده است.
برند ملي، همچنان منفي
بسياري از كارشناسان معتقدند ايران‌خودرو بايد براي توسعه سمند كه نام خودرو ملي را يدك مي‌كشد، از تنوع محصول كم كرده، به تيراژ توليد سمند بيفزايد. سمند در حالي طي شش ماه نخست امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته با افت توليد 7/14درصدي روبه‌رو شد كه به هر حال انتظار بيشتري از اين خودرو به عنوان محصولي ملي مي‌رود و مسلما چنين افتي برازنده آن نيست. سمند با چهار مدل معمولي، LX، سرير و سورن به توليد مي‌رسد و ايران‌خودرو قصد دارد تا پايان سال جاري بيش از 100هزار دستگاه از اين محصول را توليد كند.
405؛ ركورددار ايران‌‌خودرو
هرچند مسوولان پژو عنوان كرده‌اند قصد جايگزيني محصول 405 خود را در ايران دارند اما ظاهرا ايران‌خودرو چندان تمايلي به تحقق اين موضوع ندارد و اين را مي‌توان از برنامه توليد سال جاري پژو 405‌ متوجه شد. توليد حدود 125هزار دستگاه از اين محصول قديمي طي امسال چندان با وعده شركت فرانسوي متناسب نيست. به هر حال 405 هم از ويروس افت توليد شش ماه نخست سال 87 ايران‌خودرو در امان نمانده و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته با كاهشي 6/5درصدي مواجه شد. اين محصول بيشترين تيراژ را در برنامه توليد امسال ايران‌خودرو به خود اختصاص داده است.
206 هم منفي است
پژو 206 هم جزو محصولاتي است كه از افت توليد بي‌نصيب نمانده است. اين محصول كه با مدل‌هاي مختلفي اعم از هاچ‌بك و صندوق‌دار در ايران‌خودرو به توليد مي‌رسد طي شش ماه ابتدايي امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كاهش توليدي 1/8درصدي را تجربه كرده است. 206 در حال حاضر معتبرترين محصول توليدي تحت برند پژو در ايران به حساب مي‌آيد؛ خودرويي كه خيابان‌هاي فرانسه نيز آن را به خود مي‌بيند. قرار است طبق برنامه حدود 89هزار دستگاه انواع مدل‌هاي 206 تا پايان امسال در ايران‌خودرو به توليد برسد.
رشد توليد پژو پارس
در بين محصولات گروه پژو ايران‌خودرو، تنها پارس آبروداري كرده و افزايش توليد داشته است. اين خودرو در دو مدل معمولي و ELX به توليد مي‌رسد و طي شش ماه نخست امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته رشد توليدي 4/10درصدي را تجربه كرد. پارس هم محصول پرفروشي در بازار ايران محسوب مي‌شود اين در حالي است كه مسوولان پژو وعده جايگزيني اين محصول را هم داده‌اند و مشخص نيست به‌رغم فروش مناسبي كه پارس در بازار ايران دارد، چرا شركت فرانسوي به فكر جايگزيني آن افتاده‌ است. ايران خودرو طبق برنامه مي‌خواهد تا پايان امسال حدود 89هزار دستگاه پژو پارس را به توليد برساند.
روي خوش به شاسي‌بلند ايران‌خودرو
گراند ويتارا محصول مونتاژي سايت خراسان ايران خودرو جزو محصولات رشد يافته اين شركت به حساب مي‌آيد. اين خودرو كه تحت برند سوزوكي ژاپن مونتاژ مي‌شود، طي شش ماه ابتدايي امسال دو هزار و 19 دستگاه از آن در خراسان به توليد رسيد. گراند ويتارا تنها محصول شاسي بلند ايران خودرو است و ظاهرا بازار نيز روي خوش به آن نشان داده كه اين شركت توليدش را در مقايسه با 6 ماه اول سال گذشته، 17 برابر كرده است و قصد دارد تا پايان امسال بيش از 6هزار دستگاه از اين خودرو را توليد كند.
تيراژ اندك با كيفيت‌ترين خودرو
هرگاه سواري مرسدس بنز در ارزيابي كيفي ماهانه خودروهاي توليد داخل جا گرفته، رتبه اول را به خود اختصاص داده و كمترين امتياز منفي را داشته است. اين محصول هم‌اكنون در خط توليد ايران خودرو به مونتاژ مي‌رسد و رقم آن طي شش ماه نخست امسال 79 دستگاه است. در حالي كه طي مدت مشابه سال گذشته تنها 46 دستگاه سواري مرسدس بنز در ايران خودرو مونتاژ شد. هرچند كه قرار است طبق برنامه، 550 دستگاه از اين محصول مونتاژ شود اما با توجه به تيراژ اندك فعلي آن بسيار بعيد به نظر مي‌رسد ايران خودرو بتواند اين برنامه را طي سال جاري عملي كند.
زانتيا را كليك نكنيد
اگر اين روزها سري به سايت فروش اينترنتي سايپا زده و زانتيا را كليك كرده باشيد، نتيجه‌اي نمي‌گيريد و تا چند ماه آينده هم نخواهيد گرفت. ظاهرا توليد اين محصول به‌رغم آنكه طي شش ماه نخست امسال و در مقايسه با سال گذشته 3/18درصد رشد داشته، اما انبارهاي سايپا خالي از اين محصول شده‌اند. اين در حالي است كه سايپا قصد دارد اواسط سال 89 با اين خودروي مونتاژي محبوب و پرفروشش وداع كرده و برندي ديگر از سيتروئن فرانسه را به ايران بياورد. چرا كه تامين قطعات زانتيا تنها تا دو سال ديگر امكان‌پذير است. سايپا مي‌خواهد تا پايان امسال 12هزار دستگاه از اين خودرو را به توليد برساند.
ريو، ركورددار سايپا
ريو ديگر محصول مونتاژي سايپا هم از لحاظ حال و روز فروش اينترنتي، چندان دست كمي از زانتيا ندارد. اين محصول كره‌اي طي شش ماه نخست امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 4/33درصد رشد را تجربه كرد كه از اين لحاظ در سايپا ركورددار به حساب مي‌آيد. توليد 16هزار، دستگاه ريو در برنامه امسال جاي گرفته است.
پرايد مي‌رود؟!
هرچند بسيار تكراري به نظر مي‌رسد اما پرايد طي شش ماه نخست امسال باز هم ركورد توليد را به خود اختصاص داد و سايپا و پارس خودرو با توليد 225هزار و 998 دستگاه از اين محصول كم‌كيفيت طي بازه زماني مذكور، 1/5درصد رشد را در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه كردند. در اين بين سايپا 132هزار و 258 دستگاه پرايد و پارس خودرو نيز 93هزار و 740 دستگاه از اين يادگار شركت كيا كره را به توليد رساندند كه به ترتيب از رشد 8/3 و 1/7درصدي اين دو شركت در زمينه توليد پرايد حكايت مي‌كند. مسوولان سايپا معتقدند چون از پرايد استقبال مي‌شود پس توليد آن فعلا قابل توجيه است در حالي كه شنيده‌ها خبر از خروج آن طي سال 89 مي‌دهند. قرار است تا پايان امسال بيش از 405هزار دستگاه پرايد در كشور توليد شود.
توليد كند تندر
در حالي كه پارس‌خودرو پيش‌فروش مرحله سوم تندر-90 را آغاز كرده و ايران‌خودرو نيز احتمالا طي پاييز امسال تعهدات مرحله اولش به پايان مي‌رسد تا پايان شش‌ماه ابتدايي سال‌جاري تنها 25هزار و 258دستگاه از اين محصول، توليد شده كه 13هزار و 884دستگاه آن به ايران‌خودرو اختصاص دارد و مابقي نيز سهم پارس‌خودرو به حساب مي‌آيد. هر چند ميزان توليد تندر طي سال‌‌جاري از شرايط بهتري نسبت به سال گذشته برخوردار است، اما هنوز هم نمي‌توان در اين باب رضايت داشت و وضعيت توليد اين محصول فرانسوي‌الاصل را عادي تلقي كرد. البته پارس‌خودرو، توليد 85هزار دستگاه و ايران‌خودرو نيز حدود 42هزار دستگاه تندر-90 را در برنامه امسال خود پيش‌بيني كرده‌اند كه با توجه به شرايط فعلي و نوسان تامين قطعات تندر، چندان نمي‌توان اميدي به تحقق اين برنامه داشت.
ماكسيما، عادي
ماكسيما همانند ماه‌هاي گذشته وضعيت عادي توليدش را پشت سر مي‌گذارد و پارس‌خودرو در زمينه مونتاژ آن طي شش‌ماه نخست امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به 4/14درصد رشد دست يافت. اين محصول هم‌اكنون به خاطر هزينه‌هاي جانبي كه مشتريان بايد براي خريدش تقبل كنند در بازار ارزان شده و قيمت آن با كارخانه يكسان است.
گام‌هاي لرزان مگان
مسوولان پارس‌خودرو همچنان اصرار دارند كه تا پايان سال‌جاري 8هزار مگان را در خط توليدشان مونتاژ كنند، اين در شرايطي است كه تا پايان شهريورماه امسال تنها 578 دستگاه از اين محصول روز اروپا به مونتاژ رسيده است. هم‌اكنون نياز بازار مگان از طريق واردات تامين مي‌شود و گويا قرار است چندي ديگر مگان‌هاي مونتاژي پارس‌خودرو با قيمتي پايين‌تر به بازار عرضه شود كه اين موضوع تاثير بسزايي در كاهش قيمت مگان‌هاي وارداتي طي مدت اخير گذاشته است.
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 296]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن