تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق بزرگ‏تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828701446




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پایین، گذر سقاخانه و هادی مرزبان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گزارشی از نشست مطبوعاتی نمایش"پایین، گذر سقاخانه" با حضور هادی مرزبان

پس از سه ماه تمرین از روز دوشنبه 29 آبان ماه، ساعت 30/18 در تالار وحدت، اجرای نمایش"پایین، گذر سقاخانه" به نویسندگی اكبر رادی و كارگردانی هادی مرزبان آغاز می‌شود.در این نمایش 14 بازیگر حرفه‌ای در نقش‌های اصلی و 100 هنرجوی حركت در بخش حركات موزون هنر نمایی می‌كنند.امین زندگانی، شهرام عبدلی، حامد آقایی، آشا محرابی، هستی مرزبان، حسن سرچاهی، امیر غفارمنش، صادق توكلی، محمد اسدی، روح‌ا... كمالی، مهدی عبادتی، زهره رستگارمقدم، پیام عبیدی، غزاله جزایری و حمید شیری بازیگران این نمایش هستند.در این كار فرزانه كابلی(طراح حركات موزون)، مجید میرفخرایی(طراح صحنه و لباس) و جهانسوز فولادی(موسیقی) همكاران هادی مرزبان شده‌اند.هادی مرزبان، در نشست مطبوعاتی پایین، گذر سقاخانه با اشاره به گفته ویلیام شكسپیر كه"ما همه بازیگریم" به ارتباط هنرمندان و مطبوعات و منتقدان پرداخت و گفت:«همه به دنبال یك هدف مشترك هستیم و آن هم ‌روابط بین آدم‌ها‌ست‌.»وی به ارتباط خوب خود با منتقدان اشاره كرد و گفت:«هر كدام از ما كار خود را می‌كند و این وظیفه آن‌هاست كه درباره كارها بنا بر نگاه خود بنویسند. مصیبت، آن جایی است كه به یك اثر هنری پرداخته نشود.»هادی مرزبان محل اجرای پایین، گذر سقاخانه را از تالار اصلی تئاترشهر به تالار وحدت تغییر داده است و این تغییر، بنا بر خواست حسین پارسایی صورت گرفته است. هادی مرزبان نیز برای آن كه كار یكی از همكارانش نیزدر این جا به جایی انجام پذیرد، تن به این شرایط داده است. او كه در سال 1383 بعد از 20 اجرای"نوبت دیوانگی" از ادامه اجرا به دلیل ماه مبارك رمضان و برخی از دلایل شخصی بازمانده بود، در آن زمان در مصاحبه‌های مطبوعاتی اعلام كرده بود كه هرگز پایش را بر تالار وحدت نخواهد گذاشت. وی شرایط امروز را متفاوت از گذشته تلقی می‌كند و خوشحال است كه یك بار دیگر در این تالار به صحنه می‌رود.این كارگردان به اجرای" آمیز قلمدون" در سال 76 در تالار چهارسو اشاره كرد كه این متن را اكبر رادی برای این تالار نوشته بود. در آن زمان مدیر تئاترشهر اصرار زیادی برای اجرای‌ آمیز قلمدون‌ در تالار اصلی داشت كه مرزبان به دلیل اصرار رادی و متنش، سالن چهارسو را بهترین مكان برای اجرا‌ ‌در نظر گرفته است. همین طور پایین، گذر سقاخانه توسط اكبر رادی برای تالار اصلی نوشته شده است كه شرایط امروز می‌طلبید از این خواست چشم‌پوشی كند و تمرینات را طوری پیش بیاورد كه در تالار وحدت شرایط اجرای بهتر مهیا شود.كارگردان پایین، گذر سقاخانه به ارتباط خود با بازیگرانش به عنوان قابله و زائو پرداخت كه در این ارتباط، اثر هنری یا یك موجود زنده خلق خواهد شد. او به عنوان كارگردان‌ سعی بر آن دارد كه بهترین شرایط را برای درمان راحت‌تر زائویش فراهم كند. این ارتباط آن قدر تنگاتنگ و نامحسوس است كه گاهی بازیگران جوانش بعد از خودمانی شدن، اعلام كرده‌اند كه به نقش رسیده‌اند؛ بی آن كه پی به حضور كارگردان برده باشند. او هم همیشه منتظر این لحظه است كه حضورش برای بازیگر نامحسوس باشد.شب آخر اجراها برای هادی مرزبان شب مرگِ كارش است برای آن كه پس از آن جز مشتی عكس و خاطره هیچ چیزی از آن باقی نمی‌ماند. شروع كار، لحظه زایش و تولد كار است و به این ترتیب"نوبت دیوانگی" در عنفوان جوان(پس از 20 اجرا) جوانمرگ شد.هادی مرزبان خود را یك كارگردان قانع دانست كه به حداقل امكانات زندگی بسنده كرده است و به همین دلیل زیاد درگیر مسائل مالی كارش نمی‌شود. در این جا به جایی از تالار اصلی به تالار وحدت نیز نمی‌داند كه آیا به قراردادش افزوده می‌شود یا خیر.هادی مرزبان در ادامه، به ارتباط خود با اكبر رادی پرداخت كه در دوران دانشجویی همیشه از او تصویر یك مرد گنده، زمخت و خشن داشتم كه چهره‌اش شبیه مردان اروپایی شرقی باشد با نگاهی زمخت. در آن زمان اكبر رادی، بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی چهره‌های مهم نمایشنامه‌نویسی بودند كه"افول" و"ارثیه ایرانی" از اكبر رادی فتح بابی برای تئاتر كشورمان بود. به هر حال آغاز فعالیت و همكاری مشترك ما بعد از انقلاب و آمدن من از فرنگ با"پلكان" به وقوع پیوست و پس از آن تاكنون هشت متن اكبر رادی را به صحنه آورده‌ام.او اعتقاد دارد كه تمامی متن‌های اكبر رادی با همدیگر متفاوت هستند و پایین، گذر سقاخانه تفاوت عمده‌ای با ‌بقیه كارهایش دارد؛ برای آن كه آدم‌های جنوب شهر تهران و پهلوانان و جاهل‌های قدیم تهران با دیالوگ‌های خاص آن زمان و مكان در متن حضور دارند. دیالوگ‌هایی كه مردم تهران نیز امروز، آن‌ها را فراموش كرده‌اند. حال و هوای پهلوانی و قهرمانی، حال وهوای بوی نم كاهگل و حال و هوای عاشقانه از جمله عواملی هستند كه مرا به كار كردن پایین، گذر سقاخانه ترغیب كرد. این متن را دو سال پیش اكبر رادی در خانه هنرمندان ایران نمایشنامه‌خوانی كرد. در آن زمان عده‌ای از كارگردان دور رادی را محاصره كردند تا پیشنهاد كار كردن آن را بدهند. هادی مرزبان هم در این بین به آرامی از ‌وی خواست‌ كه به كسی وعده آن را ندهد. اكبر رادی نیز تأكید كرد‌ كه پایین، گذر سقاخانه را فقط برای مرزبان نوشته‌ است. این برخورد وی باعث شده كه او با شوق و ذوق افزون‌تری به سراغ این متن برود، ‌و آن را پس از"ملودی شهر بارانی" برای اجرا آماده كند.هادی مرزبان همچنین با اشاره به اجرای پایین گذر سقاخانه در گرگان و تبریز گفت كه از كلاه مخملی شدن و جاهل مسلكی در اجرای خود پرهیز كرده است؛ برای آن كه در متن به اندازه كافی به آن پرداخته شده و اگر او هم اصرار بر آن می‌كرد، افراط كاری صورت می‌گرفت.او همچنین با اشاره به استقبال بی نظیر مردم در هفت شب اجرای ملودی شهر بارانی در رشت، اظهار تمایل كرد كه باز هم برای اجرای پایین، گذر سقاخانه در دورترین نقاط كشور آماده است. البته بستگی به برنامه‌ریزی مركز هنرهای نمایشی دارد كه در این باره چقدر از او و دیگر كارگردانان حرفه‌ای برای اجرای در شهرستان‌ها استفاده شود.هادی مرزبان"دكتر نون" نوشته حسین پاكدل را متن اجرایی بعدی خود معرفی كرد كه آن را براساس رمان"دكتر نون همسرش را از مصدق بیشتر دوست دارد" نوشته شهرام رحیمیان برای صحنه تنظیم كرده است.وی همچنین به"لبخند باشكوه آقای گیل" باز هم از متون قدیمی‌تر اكبر رادی اشاره كرد كه بعد از دكتر نون به صحنه خواهد آورد. و(...) كه اشاره به كارهای بعدی اكبر رادی است كه به ترتیب نوشته و توسط هادی مرزبان به صحنه خواهد آمد. او از این(...) در بروشور پایین، گذر سقاخانه استفاده كرده است. نوشته : رضا آشفته - منبع: تئاتر





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1864]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن