تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816731514




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش سرمايه گذاران و معامله گران در بازار


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نقش سرمايه گذاران و معامله گران در بازار
سرمايه ، محمدعلي آذري نيا: بسياري از افراد واژه هاي «سرمايه گذار» و «معامله گر» را به جاي هم استفاده مي كنند و تفاوتي بين آنها قائل نيستند در حالي كه فعاليت هايي كه آنها انجام مي دهند كاملاً با هم تفاوت دارد. با آنكه هر دو گروه سرمايه گذاران و معامله گران در بازار مالي فعاليت مي كنند اما دو نوع بسيار متفاوت فعاليت را با استراتژي هاي گوناگون انجام مي دهند البته به اعتقاد تمام كارشناسان حضور هر دو گروه براي عملكرد مناسب بازار ضروري است. در مقاله حاضر به هر دو گروه و استراتژي هايي كه براي سود بردن در بازار مالي مورد استفاده قرار مي دهند، اشاره مي شود.

سرمايه گذار كيست

سرمايه گذار يكي از فعالان بازار است كه از ديد عموم بيشتر در بازار سهام فعاليت مي كند. سرمايه گذارها معمولاً سهام يك يا چند شركت را مي خرند و براي بلندمدت آن را نگه مي دارند و معتقدند شركت ياد شده چشم انداز بسيار مثبتي دارد و افت وخيزهاي مقطعي در قيمت سهام چندان اهميتي ندارد زيرا روند كلي قيمت ها صعودي است. براي سرمايه گذارها معمولاً دو موضوع از اهميت زيادي برخوردار است:
ارزش: سرمايه گذارها بايد به اين موضوع بينديشند كه آيا سهام يك شركت از ارزش مناسب برخوردار است و آيا طي گذشت زمان قيمت آن افزايش پيدا خواهد كرد يا نه. براي مثال اگر سهام دو شركت داراي نسبت قيمت به بازده متفاوت است، آن سهامي كه قيمت پايين تري دارد ارزشمند تر محسوب مي شود زيرا سرمايه گذار به ازاي هر يك دلاري كه سود مي برد بايد مبلغ كمتري براي خريد آن سهم بدهد. در نسبت قيمت به بازده هنگامي كه قيمت سهم پايين تر است كل نسبت كوچك تر مي شود و هرچه اين نسبت براي سهام يك شركت كوچك تر باشد خريد آن سود بالاتري در بر خواهد داشت.
موفقيت: سرمايه گذار بايد ميزان موفقيت شركت در آينده را با نگاه به قدرت مالي شركت و ارزيابي جريان نقدينگي آن در آينده ارزيابي كند. هرچه ابزار سرمايه گذار براي اين ارزيابي قدرتمندتر باشد، سودي كه كسب مي كند در مجموع بيشتر خواهد بود. هر دو عامل ياد شده را مي توان با تحليل صورت هاي مالي شركت و بررسي روند تحول صنعتي كه شركت در آن مشغول فعاليت است، كشف كرد. در اينجا بايد ذكر شود روند تحول صنعت در چشم انداز شركت مورد نظر از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. در سطح اوليه سرمايه گذار با نگاه به نسبت PEG شركت مي تواند ارزش كنوني آن را نسبت به احتمالات رشد آتي اندازه گيري كند. نسبت PEG در واقع نسبت P/E يا ارزش شركت به رشد آن است.

سرمايه گذاران عمده چه كساني هستند

انواع مختلفي سرمايه گذار در بازارهاي مالي مشغول به فعاليت هستند. در واقع بخش اعظم پولي كه در بازارهاي ياد شده وجود دارد و رد و بدل مي شود به سرمايه گذارها تعلق دارد (البته منظور از اين جمله بخش اعظم حجم پول رد و بدل شده در يك روز كاري بازار مالي نيست). سرمايه گذاران عمده عبارت هستند از:
بانك هاي سرمايه گذاري: بانك هاي سرمايه گذاري سازمان هايي هستند كه به شركت ها كمك مي كنند وارد بورس شده و سهام خود را عرضه و از اين طريق به منابع مالي جديد دسترسي پيدا كنند. معمولاً بانك هاي سرمايه گذاري بخشي از سهام اينگونه شركت ها را براي بلندمدت در تملك خود نگه مي دارند.
صندوق هاي سرمايه گذاري: بسياري از افراد پول خود را در صندوق هاي سرمايه گذاري نگه مي دارند. اين صندوق ها به سرمايه گذاري بلندمدت در سهام شركت ها مي پردازند. طبق قانون صندوق هاي سرمايه گذاري بايد مانند سرمايه گذارها عمل كنند نه مانند معامله گرها.
سرمايه گذاران نهادي: اين سرمايه گذارها سازمان هاي بزرگ يا اشخاصي هستند كه بخش هاي بزرگي از سهام شركت ها را در تملك خود دارند. در بسياري مواقع سرمايه گذاران نهادي جزء مديران خود شركت هستند.
سرمايه گذاران خرد: اين دسته از سرمايه گذارها افرادي هستند كه براي شخص خود سرمايه گذاري مي كنند و بخش هاي كوچكي از سهام شركت ها را در اختيار دارند. در نگاه نخست ممكن است تاثير سهامدارهاي خرد بر بازارهاي مالي كوچك به نظر برسد اما با گذشت زمان بر تعداد آنها افزوده شده و در نتيجه اقدامات ايشان تاثير كنترلي بزرگ تري بر روند بازارها بر جاي مي گذارد.
تمام اين چهار گروه سعي مي كنند سهام خريداري شده خود را براي مدتي طولاني حفظ كنند. تجربه نشان داده اين استراتژي يعني نگاه بلندمدت به سرمايه گذاري موفقيت بالايي به همراه دارد.

معامله گر كيست

معامله گران كساني هستند كه هنگام فعاليت در بازار سهام به جاي تمركز روي ويژگي هاي بنيادين شركتي كه قصد خريد يا فروش سهام آن را دارند بر خود بازار و تغييرات روزانه آن تمركز مي كنند. به ويژه معامله كنندگان در بورس هاي كالايي فعاليت مشهودي دارند. واقعيت اين است كه تعداد بسيار كمي از افراد به خاطر ويژگي هاي بنيادي گندم به خريد آن مي پردازند. انگيزه اصلي آنها سود بردن از تغييرات كوچك قيمت اين كالاي كشاورزي است. اين تغييرات در اثر فشارهاي عرضه و تقاضا حاصل مي شوند. نگاه معامله گرها در اغلب موارد بلندمدت نيست و ايشان تحت تاثير سود روزانه يا هفتگي به خريد پرداخته و به سبب پيش بيني كاهش قيمت ها به فروش دارايي هاي خود مي پردازند. معامله گرها معمولاً به موارد زير مي انديشند:
الگوهاي قيمت: معامله گرها به هدف پيش بيني تغييرات قيمت در آينده به بررسي الگوهاي پيشين تغييرات قيمت مي پردازند. اين روش تحليل تكنيكال ناميده مي شود. آمارها نشان مي دهد اگر حادثه خاصي رخ ندهد روندهاي پيشين قيمت در آينده تكرار مي شوند. استفاده از ابزارهاي تحليل تكنيكال به آموختن روش هاي آن منوط است.
عرضه و تقاضا: معامله گرها به تمام عوامل موثر بر قيمت كالا يا سهام توجه دارند. عرضه و تقاضا از مهم ترين اين عوامل هستند. كشف عوامل موثر بر عرضه و تقاضا نيز جزء اموري است كه معامله گرها براي جلوگيري از ضرر و كسب سود بايد انجام دهند.
احساسات حاكم بر بازار: معامله گرها با تشخيص ترس سرمايه گذارها مي توانند الگوي رفتار مالي آنها را پيش بيني كنند و بر همين مبنا به خريد يا فروش دارايي هاي خود بپردازند. هراس و افزون طلبي دو احساس بسيار پرتاثير بر رفتار سرمايه گذاران هستند و تقريباً تمام اقدامات آنها بر مبنا و تحت تاثير همين دو حس انجام مي شود.
نكته مهم ديگر اينكه در نهايت معامله گرها هستند كه نقدينگي لازم را براي سرمايه گذارها فراهم مي آوردند.

معامله گرهاي عمده چه كساني هستند

هنگامي كه بحث حجم مطرح است بين معامله گرها و سرمايه گذاران تفاوت زيادي وجود دارد. انواع بسيار گوناگوني از معامله گرها وجود دارند كه مي توانند هر چند ثانيه يك بار معامله اي را در بازار انجام دهند. در ادامه به اين گروه ها اشاره مي كنيم.
بانك هاي سرمايه گذاري : اين نهادها بخشي از دارايي خود را كه قصد ندارند بلندمدت نگه دارند، مي فروشند. طي مراحل ورود سهام يك شركت به بورس بانك هاي سرمايه گذاري مسوول فروش سهام شركت در بازار هستند.
بازارسازها: اين گروه ها مسووليت فراهم كردن نقدينگي در بازار را برعهده دارند و از همين محل سود كسب مي كنند.
صندوق هاي مالي معامله گر: اينها گروه هايي هستند كه مي توانند به سرعت از موارد غير كارا بودن بازار استفاده كرده و سود ببرند، براي مثال اندكي پس از اعلام يك ادغام قيمت سهام به سرعت و ناگهاني تغيير مي كند. اين صندوق ها با بهره گيري از تفاوت قيمت سهام در اين مواقع به كسب سود مي پردازند.
نتيجه گيري
ترديدي وجود ندارد كه براي كاركرد مناسب بازارها، هم به سرمايه گذاران و هم به معامله گرها نياز است.
بدون معامله گران، سرمايه گذارها نقدينگي كافي براي خريد و فروش سهام در اختيار ندارند و بدون سرمايه گذارها، معامله گرها مبنايي ندارند كه براساس آن به خريد و فروش بپردازند. اين دو گروه در كنار و در تعامل با هم بازار مالي اي را كه امروز مي شناسيم به وجود مي آورند.
منبع:www.investopedia.com
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن