تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805829867




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بندر انزلي دروازه طلايي صادرات كالا


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بندر انزلي دروازه طلايي صادرات كالا
داخلي. اقتصادي. صادرات.

بندرانزلي - بندرانزلي به‌عنوان مهمترين بندر شمال ايران به دليل موقعيت خاص جغرافيايي، قرار گرفتن در مسير بين‌المللي حمل و نقل شمال جنوب ، زيرساختهاي بندري، نزديكي به فرودگاه، وجود منطقه آزاد و نزديكي به بازار مصرف كشورهاي آسياي مركزي دروازه طلايي براي صادرات كالا محسوب مي‌شود.

هم‌اكنون سالانه قريب ‪ ۱۴۰‬هزار تن كالا از اين بندر به خارج از كشور صادر مي‌شود كه گرچه در مقايسه با حدود چهار ميليون تن كالاي وارداتي از اين بندر رقم ناچيزي است اما نشان‌دهنده ظرفيت صادرات از اين استان است.

عمده كالاهاي صادراتي از اين بندر را ميوه،خشكبار، محصولات كشاورزي ، گل و گياه، محصولات صنعتي ، مصالح ساختماني و مواد معدني تشكيل مي‌دهد.

مقاصد عمده صادراتي از اين بندر نيز كشورهاي آسياي مركزي، روسيه ، تركمنستان ،آذربايجان ، قزاقستان ،امارات ،ارمنستان ، تركيه، عراق و روماني هستند.

* امكانات موجود
(بندر)
مديركل بنادر و دريانوردي گيلان با اشاره به حدود ‪ ۱۴۰‬هزار تن صادرات سالانه از بندرانزلي گفت: ما هم اكنون حدود ‪ ۰/۸‬هكتار انبار صادراتي در بندرانزلي داريم.

"فرهاد كوهساري " اظهار داشت: كالاهاي صادراتي تا ‪ ۳۱‬روزاز تخفيف در هزينه انبارداري برخوردارند و كشتي‌هاي حامل كالاهاي صادراتي نيز از ‪۵۰‬ درصد تخفيف در تعرفه برخوردار مي‌شوند.

وي با اشاره به اين كه صادرات از اين استان فصلي است براي واگذاري زمين براي ساخت ترمينال ويژه صادرات توسط بخش خصوصي اعلام آمادگي كرد.

وي ايجاد كارخانجات در پس كرانه بندر، شناسايي بازارهاي هدف، بازاريابي براي توليدات و شناخت توليدات مورد نياز را از ضروريات توسعه صادرات از اين استان عنوان كرد.

مديركل بنادر و دريانوردي، توسعه كشتيراني در خزر از طريق افزايش شمار كشتي‌هاي ايراني و همچنين ايجاد يك شركت مادر براي تخصصي و گروهي كار كردن صادركنندگان را نيز در توسعه صادرات موثر خواند.

(منطقه‌آزاد)
كمال فيروزآبادي مديرعامل منطقه آزاد انزلي در اين‌باره گفت: تسهيلات و معافيتهاي مالياتي، اين منطقه رابه‌صورت دروازه صادرات گيلان در آورده است.

( گمركات پيشرفته )
غلامرضا نوحي ناظر گمركات گيلان اظهار داشت : گمرك انزلي هم‌اكنون با داشتن سيستم‌هاي پيشرفته‌الكترونيكي قادر به‌ارايه خدمات گمركي از راه دور به‌منظور كاهش تشريفات اداري، به صادركنندگان و توليدكنندگان است.

* نيازها و مشكلات پيش روي صادرات
اما صادركنندگان از اين بندر معتقدند : براي صادرات به مجموعه‌اي متشكل از قوانين و مقررات، زيرساختها و بسترهاي مناسب و همچنين حمايتهاي واقعي دولت است.

( پايانه صادراتي)
عليرضا طالشپور رييس اتحاديه حق‌العمل كاران انزلي كه سالانه بالغ بر ‪۱۰۰‬ هزار تن كالا اعم از خشكبار و غيره را به كشورهاي همسايه شمالي صادر مي كند، فقدان ترمينال صادراتي را از عمده‌ترين مشكلات صادركنندگان از بندرانزلي عنوان كرد.

وي افزود: احداث يك ترمينال صادراتي جداگانه از پراكندگي كارها جلوگيري مي‌كند و در يك نقطه كليه كارها اعم از امور گمركي، حمل و صدور بارنامه صورت مي‌گيرد.

طالشپور همچنين بهبود خدمات رساني و تسريع در امر بارگيري و انبارداري توسط شركت‌هاي فعال در بندر را در بهبود صادرات موثر خواند.

( حمايت‌هاي دولتي)
جواد خضر ابراهيمي از توليدكنندگان و صادركنندگان بزرگ گل و گياه از گيلان به ايرنا گفت: در شش ماهه نخست پارسال ‪ ۲/۵‬ميليون دلار صادرات گل و گياه و درختچه‌هاي زينتي به كشورهاي ‪ CIS‬و به ويژه امارات داشتم.

وي افزود: اين در حالي است كه با خسارتي كه از برف پارسال به ما وارد شد در ‪ ۱۳‬ماه اخير هيچگونه صادراتي نداشتيم و اگر دولت در جبران خسارات برف پارسال كمك نكند بار ديگر قادر به صادرات نخواهيم بود.

اين صادركننده نمونه خاطرنشان كرد: در سالهاي اخير وضعيت بازرگاني بهتر و موانع سر راه صادرات كمتر شده ولي هنوز كافي نيست.

وي يكي از نيازهاي صادراتي استان را وجود پايانه گل و گياه عنوان كرد.

ابراهيمي ياداور شد: دولت ‪ ۶۰۰‬ميليون تومان كمك بلاعوض براي ساخت پايانه گل و گياه در نظر گرفته است.

وي با قدرداني از اين اقدام مثبت دولت متذكر شد: مسوولان استان بايد در تصميم‌گيري براي ساخت اين پايانه از نظرات صادركنندگان و توليدكنندگان استفاده كنند.

ابراهيمي همچنين وجود يك سردخانه مشترك براي گل و گياه و ميوه و تره بار را نيز ضروري خواند .

اين صادركننده نمونه همچنين به قوانين و مقررات گمركي دست و پاگير و بوروكراسي به عنوان ديگر مشكلات موجود در زمينه صادرات اشاره كرد.

وي تصريح كرد: توليدكنندگان براي توليد و تكامل صادرات گاه نياز به واردات برخي اقلام مانند مواد اوليه، كود و غيره دارند .

اين توليدكننده گل و گياه با بيان اين كه صدور كارت بازرگاني براي توليدكنندگان مي‌تواند موجب حذف واسطه‌ها و سود بردن خود توليدكننده شود، از اتاق بازرگاني گيلان درخواست مساعدت بيشتر در اين زمينه كرد.

* بسترسازي و تنش‌زدايي در عرصه‌هاي بين‌المللي
رييس اتاق بازرگاني گيلان بسترسازي و تنش زدايي در عرصه‌هاي بين‌المللي و بهبود روابط با ديگر كشورها را در توسعه صادرات موثر مي‌داند.

"هادي تيزهوش" متذكر شد: تاكنون نتوانسته‌ايم از اين ظرفيت‌ها درست استفاده كنيم.

وي ضعف شبكه حمل و نقل ، عدم ثبات در قيمتها، روابط نامناسب بانكي با كشورهاي طرف معامله و مقررات و قوانين دست و پاگير را از جمله مشكلات پيش روي صادرات خواند.

رييس اتاق بازرگاني گيلان توسعه صادرات غيرنفتي در عرصه بين‌الملل را منشاء اصلي ثروت براي كشورها خواند و افزايش بهره‌وري و جلب سرمايه‌گذاري خارجي را با صادرات غيرنفتي عجين دانست .

وي با اشاره به اين كه در سالهاي اخير اقدامات مثبت بسياري در بندر و گمرگ و غيره براي تسهيل صادرات صورت گرفته متذكر شد: كم و كاستي‌هايي در بخش خدمات وجود دارد.

تيزهوش همچنين وجود سردخانه و خط پروازي براي حمل كالاهاي صادراتي نظير صيفي جات را از جمله نيازهاي صادراتي استان خواند.

تيزهوش در مورد برخي سختگيري‌ها در خصوص كارت بازرگاني گفت : اين سختگيري‌ها به منظور جلوگيري از بروز مشكل براي منافع اشخاص و منافع ملي و جلوگيري از بروز مشكلات احتمالي است.

*قوانين گمركي
مسوول بازبيني گمركات گيلان نيز در مصاحبه با ايرنا اذعان داشت: قوانين گمركي در زمينه صادرات نيازمند تجديد نظر است.

"سعيد ضيابري" اظهار داشت: قوانين گمركي حاكم بر كشور ما سال ‪ ۱۳۵۰‬و با نگرش وارداتي تهيه و تدوين شده است.

وي افزود:اين در حاليست كه بعداز پيروزي‌انقلاب‌اسلامي و با تلاش دولتمردان نظام، هم‌اكنون ما در بسياري از بخش‌ها به خودكفايي رسيده و صادرات روند رو به رشدي يافته‌اي است.

وي خاطرنشان كرد: طرح تغيير قوانين گمركي توسط گمرك ايران به مجلس اعلام شده اما هنوز هيچ قانوني در اين خصوص به تصويب نرسيده است.

( مديريت واحد)
وي افزود:متاسفانه هنوز در كشور ما مديريت واحدي دربخش صادرات و واردات وجود ندارد كه موجب بروزمسائل و مشكلاتي براي صادركنندگان شده است.

ضيابري تصريح كرد: هم‌اكنون سازمانهاي مختلفي در خصوص صادرات و واردات اظهار نظر مي‌كنند كه همين مسئله موجب ايجاد تشريفات اداري زمانبر براي صادركنندگان شده است.

به اعتقاد وي در صورت وجود يك مديريت واحد در بحث صادرات و واردات با توجه به اهميت زمان در صادرات مي‌توان گام‌هاي مثبتي در جهت توسعه صادرات برداشت.

( بازاريابي )
اين كارشناس همچنين از نبود بازاريابي مناسب در كشورهاي همسايه براي محصولات ايراني به عنوان يكي ديگر از مشكلات عرصه صادرات ياد كرد و افزود:
اين مسئله ناشي از انجام صادرات به شيوه سنتي در كشور ماست كه صادركننده خود را ملزم به حضور در كشور هدف مي‌داند.

ضيابري گفت: اين در حالي است كه‌اين مسئله بايد از سوي سازمانهاي مربوطه در راستاي حمايت از صادركنندگان انجام گيرد.

*تسهيلات بانكي
معاون وزير بازرگاني و رييس سازمان توسعه تجارت ايران خرداد ماه امسال در حاشيه برگزاري همايش فرصتهاي صادرات غيرنفتي به روسيه به ايرنا، سهم تسهيلات بانكي در حوزه صادرات را ناكافي خواند.

"مهدي غضنفري" اظهار داشت : بر اساس محاسبات كارشناسان وزارت بازرگاني سهم تسهيلات بانكي در حوزه صادرات تنها دو درصد برآورد شده كه بسيار ناچيز است.

به گفته وي با وجود مشكلات موجود، بر اساس توافقهاي وزارت بازرگاني و بانكها، بازرگانان و صادركنندگان مي‌توانند با استفاده از ضمانت نامه‌هاي صندوق ضمانت صادرات در كمترين زمان ممكن از بانكها تسهيلات ارزي و ريالي دريافت كنند.

غضنفري خاطرنشان كرده بود: بازرگانان و صادركنندگان ايراني بايد بدانند كه در مسير تبادلات با كشورهاي اسياي ميانه مي‌توانند بسيار فراتر از وضعيت فعلي عمل كنند.

استاندار گيلان نيز در زمينه توسعه فرصتهاي صادرات غير نفتي از اين استان گفت: مي‌كوشيم با توسعه بنادر گيلان ، افزايش ناوگان دريايي و حمل و نقل ريلي ، ارتقاي كيفيت توليد و شناخت بازارهاي حاشيه خزر به‌ويژه روسيه زمينه افزايش صادرات و ارتقاي وضعيت اقتصادي منطقه كشور را فراهم آوريم.

"روح‌الله قهرماني" همچنين بر لزوم حمايت و ارائه تسهيلات به صادركنندگان تاكيد كرد.

گيلان با داشتن توليدات داراي كيفيت بالا همچون برنج، چاي، زيتون، ميوه و صيفي و همچنين صنايع مي‌تواند با برنامه‌ريزي ، رفع مشكلات پيش روي صادرات، بسته‌بندي مناسب، ايجاد پايانه و بهبود شبكه حمل و نقل علاوه بر صادرات محصولات منطقه از اين دروازه طلايي صادرات براي رونق اقتصادي استان و اشتغالزايي بهره ببرد.

صادرات زنجيره‌اي به هم پيوسته‌است كه ضعف يكي از اين حلقه‌ها زنجيره را دچار اخلال خواهد كرد و نياز به همكاري همه ارگانها و ادارات ذيربط ، توليدكنندگان و صادركنندگان دارد.
 يکشنبه 28 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن