تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند اِبا دارد از اين كه حق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809912276




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازگشت به طبيعت، رمز سلامت


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: وقتي سرما ميخوريم، در كنار استفاده از آنتيبيوتيكها، قرصها و شربتهاي مختلف، شلغم، سير و ليموترش هم استفاده ميكنيم؛ يا به هنگام بروز تنشهاي عصبي گل گاوزبان و نبات اولين چيزي است كه به ذهن ما ميرسد.
اين يعني طب سنتي پا به پاي طب مدرن در خانههاي ما نفس ميكشد و استفاده از گياهان براي تسكين درد و درمان بيماريها هنوز هم در كنار درمانهاي دارويي مدرن استفاده ميشود.
شايد بتوان گفت امروزه بيش از هر زمان ديگري در سراسر جهان، مقوله سلامت به رجوع به طبيعت و دوري كردن از تركيبات شيميايي پيچيده گرايش يافته و احترام به طبيعت، الگو گرفتن از آن و استفاده مطلوب از مواهب طبيعي به تدريج از سطح مباحث علمي و تحقيقاتي خارج شده و در كليه سطوح و عرصه فعاليتهاي توليدي و خدماتي مورد توجه ويژه قرار گرفته است.
برگزاري اولين نمايشگاه محصولات گياهان دارويي و تركيبات طبيعي از 12تا15ديماه، با هدف معرفي توانمنديهاي توليدكنندگان گياهان دارويي و بهرهگيري از آنان براي ترويج اين توليدات در كشور نشاني از اين گرايش در كشور ما نيز به حساب ميآيد.
چنانكه دكتر رسول ديناروند معاون غذا و داروي وزارت بهداشت نيز در حاشيه اين نمايشگاه به اين نكته اشاره كرد: «در حال حاضر 5درصد از داروهاي مصرفي كشور، گياهي است و باتوجه به اينكه ايران از نظر طب سنتي و گياهي پيشينهاي طولاني دارد، اين سهم براي گياهان دارويي بسيار ناچيز است.»
****
طبق تعريف سازمان جهاني بهداشت(who) در سال1978 مجموعه تمامي علوم نظري و عملي كه در تشخيص طبي، پيشگيري و درمان بيماريهاي جسمي، ذهني يا ناهنجاريهاي اجتماعي به كار ميرود و به صورت گفتاري يا نوشتاري از نسلي به نسلي ديگر انتقال مييابد را «طب سنتي» ميگويند.
دكتر سيدمهدي ميرغضنفري- متخصص فيزيولوژي و مدير گروه تحقيقات طب سنتي ايران ميگويد: «بعضي از كشورها در تاريخچه و تمدن خود داراي علوم، آداب و رسوم طبي بودهاند كه اين مجموعه در اين كشورها به عنوان طب سنتي شناخته ميشود مثل آفريقا، آمريكاي لاتين، كشورهاي غرب اقيانوس آرام و آسياي جنوب شرقي(ايران، هند، چين و...) اما برخي ديگر از كشورها اين طب را نداشته و از طب سنتي كشورهاي ديگر استفاده ميكنند.»
وي در ادامه ميگويد: «گاهي اوقات طب سنتي ايران با طبهاي ديگر مثل طب گياهي، طب يوناني، طب عربي، طب اسلامي و يا موارد ديگر اشتباه گرفته ميشود در حاليكه طب سنتي ايران يك مكتب مستقل است كه ميتواند با عوارض و هزينه كمتر به حل معضلات درماني كمك كند.»
دكتر تقي قفقازي- استاد گروه فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان-نيز ميگويد: «علم داروهاي شيميايي را در خدمت گياهدرماني گذاشته و جهادي را آغاز كردهايم تا مصرف صحيح گياهان دارويي را به مردم يادآور شويم.»
البته دكتر قفقازي معتقد است كه اگر بگوييم گياهان دارويي براي تمام بيماريها مفيد است، حرف درستي نخواهد بود چرا كه برحسب نوع بيماري، گياهان دارويي قادر به تاثيرگذاريهاي سودمند هستند به شرطي كه از آنها به نحو صحيح استفاده شود.
يافتههاي جديد
در سالهاي اخير تاكيد مسئولان وزارت بهداشت بر ساماندهي بازار داروهاي گياهي ايران بيشتر شده است. طبيعتا مطالعات و تحقيقات در اين زمينه، پيش نياز اين توسعه به حساب ميآيد و محققان ايراني نيز در اين باره به مطالعات گستردهتر ي پرداختهاند.
دكتر قفقازي به نوعي درمان موثر براي بيماري هپاتيتc و التهاب كبد اشاره كرده و ميگويد: «در ساير كشورها با استفاده از داروهاي ضدويروس و اينترفرون براي درمان آسيبهاي كبدي ناشي از هپاتيتc اقدام ميكنند كه هم هزينه هنگفتي را در بر دارد و هم عوارض آن زياد است اما ما در مقابل موفق به استخراج ماده موثرهاي از گياهان «خارمريم» به نام «سيلي مارين» شدهايم كه اين ماده باتوجه به آزمايشات انجام شده قادر است سلولهاي از بين رفته كبدي را بازسازي و فعالسازي كند.»
وي در ادامه به تجارب باليني اين دارو در اصفهان و نتايج به دستآمده از آزمايش سيلي مارين در يك گروه نمونه 20نفري اشاره ميكند و ميگويد: «پس از انجام آزمايشات متعدد از جمله بيوسپي كبد، حدود 12نفر از افراد مورد آزمايش نتايج مثبتي را نشان دادند.»
«سيلي مارين» داراي خاصيت ضد اكسيداني بسيار قوي است و در تمام دنيا براي بيماريهايي از جمله فشار خون بالا، چربيهاي خون، بيماريهاي قلبي-عروقي و پيشگيري از سكته از آن استفاده ميشود.
اين ماده موثره و آنتي اكسيدانهايي از اين دست به وسيله مقابله با آسيبهاي حاصله از واكنشهاي اكسيداتيو مانع از ايجاد آسيبهاي كبدي ميشود.
دكتر قفقازي با اشاره به آلودگيهاي محيطي روزافزون ميگويد: «ما به شكل روزمره در معرض آلودگيهاي محيطي مثل سرب هستيم و اين آلودگيها و همچنين وجود بيماريهاي مزمني مثل صرع و فشار خون كه مصرف طولانيمدت دارو را در پي دارد، عواض ناخوشايندي را بر كبد به جا ميگذارند كه با استفاده از خاصيت آنتي اكسيداني بسيار قوي سيلي مارين(10برابر ويتامينc و خاصيتe آنتي اكسيدان دارد) ميتوان آن را درمان كرد.»
جالب است بدانيد در قرن بيستم در آمريكا توصيههاي فراواني در مورد گياه خارمريم انجام شده بود و همچنين برگهاي اين گياه در سالاد مورد استفاده قرار ميگرفت. همچنين در سال1968 گروهي از دانشمندان آلماني با استفاده از ماده موثره سيلي مارين براي درمان آسيبهاي كبدي ناشي از الكليسم استفاده ميكردند.
درمانهاي گياهي ريزش مو
در ايران حدود 700 گونه گياه دارويي و مفيد ميرويد كه 5 برابر تمام گياهاني است كه در اروپا بهعمل ميآيند و بنابراين احياي فرهنگ قديمي استفاده از گياهاني دارويي در كشور با توجه به رشد فناوري ضروري به نظر ميرسد.
دكتر فريبرز معطر- استاد فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان- كه در تحقيقات خود در زمينه گياهان دارويي به درمانهاي مؤثري براي رفع اختلالات پوستي دست يافته است، ميگويد: «پوست عضوي است كه بيش از ساير نقاط بدن در معرض محيط بيروني، ضربات و آلودگيها قرار دارد و از آنجايي كه تمام بدن را به مساحتي حدود 4 مترمربع ميپوشاند بنابراين حفاظت از پوست بسيار لازم است.»
اين در حالي است كه در بين داروهاي مصرفي، داروهاي مربوط به بيماريهاي پوستي بيشترين ميزان را به خود اختصاص ميدهد.
دكتر معطر در ادامه به برخي از اين گياهان دارويي اشاره ميكند و ميگويد: «گزنه، خارخاسك و پرسياوشان، گياهان معالج ريزش مو هستند يا براي درمان بيماري پوستي برص ميتوان از گياهي با نام «كندوس» يا «خربق» استفاده كرد، همچنين قارچهاي پوستي بهوسيله مصرف آويشن شيرازي، حنا، سير، زردچوبه و سدر قابل درمان است.»
وي در ادامه به بيماري پسوريازيس اشاره ميكند و ميگويد: «بيماري پوستي پسوريازيس را كه در گذشته غيرقابل درمان تلقي ميكردند، ميتوان با استفاده از شاتره و كندر بهبود بخشيد. البته در سالهاي اخير از گياهي به نام خله يا آمي ماژوس استفاده ميشود و خوشبختانه به شكل خود رو در مزارع نيشكر اطراف انديمشك ميرويد.»
دكتر معطر همچنين به التهاب پوستي و سوختگيها اشاره ميكند و از گل هميشه بهار، بابونه شيرازي، گياه ختمي، تنباكوي كوهي و شيرينبيان به عنوان گياهان مؤثر در رفع التهاب ياد ميكند.
بد نيست بدانيد كه «گل هميشه بهار» به عنوان درمان مؤثري براي بهبود «زخم بستر» پيشنهاد شده است.
هيرسوتيسم (رشد موهاي زايد) هم با تركيبي از گياهان تاتوره، شوكران و بذرالبنج قابل درمان است. همچنين آكنه يا جوش صورت كه مبتلايان زيادي هم دارد با مصرف توامان آويشن شيرازي و بابونه و پوست گردو رفع ميشود.
دكتر معطر در پاسخ به اين سؤال كه آيا گياهان دارويي درمان قطعي براي بيماريهاي فوق محسوب ميشوند ميگويد: «در دنيا هيچ درمان قطعي وجود ندارد، پس كلمه قطعي عوامفريبانه است بهعلاوه اينكه طبيعت انسانها با هم متفاوت است بنابراين تأثير درمانها متفاوت خواهد شد اما نكتهاي كه وجود دارد اين است كه ما علاوه بر استفاده از اطلاعات بهجا مانده از طب قديم مواد مؤثره بهدست آمده را مورد تحقيقات گسترده فارماكولوژي و باليني قرار ميدهيم و سپس تجويز ميكنيم.»
درمان دردهاي مفصلي
از زنجبيل براي درمان اسهال، تهوع و استفراغ و همچنين تسكين دهندهاي براي دردهاي مفصلي از چهار قرن قبل از ميلاد مسيح استفاده ميشده است. اما در جوامع امروزي زنجبيل بيشتر به عنوان ادويه معرفي شده است و خواص درماني آن ناديده گرفته شده است.البته در سالهاي اخير براي درمان مجموعه بيماريهاي حركت (بيماري سفر- دريازدگي و...) به آن توجه شده است.
دكتر هادي علوي- داروساز- در اين زمينه ميگويد: «سازمان فضايي آمريكا پس از انجام آزمايشات متعدد به وسيله صندليگردان، اثرات ضدتهوع و سرگيجه زنجبيل را تأييد كرد، ضمن اينكه اين گياه برخلاف ساير داروهاي ضدتهوع و سرگيجه، خوابآور نيست.»
وي در ادامه به اثرات آنتياكسيداني زنجبيل اشاره ميكند و ميگويد: «اثر آنتياكسيداني زنجبيل باعث پيشگيري از بسياري از بيماريها از جمله سرطان و بيماريهاي قلب و عروق است و اثرات ترموژنيك (گرمازايي) آن سبب ميشود تا همه افرادي كه دائماً احساس سرما در بدنشان ميكنند با مصرف 1 عدد كپسول بهدست آمده از زنجبيل آن را درمان كنند.»
وي خاصيت برجسته ديگر زنجبيل را اثرات ضد روماتيسم آن بيان ميكند و اثر آن در مهار ترشح پروستاگلانيدينها (عوامل التهابزايي) را بيشتر از داروهاي ضدالتهاب غير استروئيدي نظير آسپرين و ايبوپروفن ميداند. علاوه بر اينكه عوارض گوارشي كه در نتيجه مصرف داروهاي شيميايي وجود دارد در اثر مصرف زنجبيل پيش نميآيد.»
اولين قدم، آگاهسازي مردم است
دكتر فريبرز معطر معتقد است: «اولين گام در جهت رسيدن به هدف اصلي جايگزيني مواد طبيعي در درمان، اطلاعرساني صحيح به مردم از طريق رسانههاي گروهي و همچنين برگزاري كارگاههاي آموزشي براي پزشكان است چرا كه با افزايش آگاهي پزشكان در زمينه گياهان دارويي و تجويز صحيح آنها براي افراد به عنوان يكي از مهمترين اصول فراگير شدن اين نوع درمان محسوب ميشود.»
دكتر تقي قفقازي نيز در تأييد لزوم جايگزيني داروهاي شيميايي با داروهاي گياهي و بازگشت به طب سنتي ميگويد: «مصرف داروهاي شيميايي در ايران بسيار بالاست؛ مثلاً مصرف آنتيبيوتيك در كشور ما برابر كشور چين است. اين يعني ما از مصرف صحيح گياهان دارويي غافل ماندهايم.»






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2832]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن