تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805639810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در ميزگرد بررسي عرفان هان‌هاي كاذب مطرح شد عارف نمايان در پي شريعت ستيزي و جايگزيني مرجعيت هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در ميزگرد بررسي عرفان هان‌هاي كاذب مطرح شد عارف نمايان در پي شريعت ستيزي و جايگزيني مرجعيت هستند
فرهنگي. عرفان. حوزه علميه. مرجعيت
در ميزگرد نقد و بررسي عرفان‌هاي كاذب كه با حضور كارشناسان مجمع عالي حكمت اسلامي حوزه علميه قم، روز پنجشنبه در سالن همايش‌هاي مدرسه عالي دارالشفاء برگزار شد، تاكيد گرديد كه عارف نمايان در پي شريعت ستيزي و جايگزيني مرجعيت هشتند.

حجت‌الاسلام كياشمشكي دبير علمي اين ميزگرد، در سخناني گفت: ضابطه شناخت عرفان اصيل، هماهنگي با دين، شريعت، عقل و فطرت است.

وي با اشاره به شيوه‌هاي جذب منحرفان و عارف نمايان، گفت: عرفان ناب، خود ويژگي‌هايي دارد كه امكان عرفان نمايي را فراهم مي‌كند.

به گزارش زسا نيوز، وي با طرح اين پرسش كه چرا فلسه كاذب نداريم؟ اما عرفان كاذب در جامعه رسوخ مي‌كند؟ افزود: در فلسفه بر خلاف عرفان، مباحث عقلي مطرح است، اما ملاك شناخت عرفان كاذب چيست و كجا بايد آن را از عرفان ناب بازشناخت، امروز ديگر نمي‌توان مسائل عرفاني را پنهان نگه داشت.

حجت‌الاسلام كياشمشكي، ادامه داد: آيا عرفان‌هاي كاذب مانند داروي تقلبي است كه زيان بار است و بايد راه چاره‌اي براي مقابله با آن جست يا مانند زيورهاي تقلبي است كه وجود آن اشكالي ندارد.

در ادامه ميزگرد، دكتر فنايي اشكوري، گفت: عرفان‌هاي كاذب، جذابيت‌هاي ظاهري دارند و در مقابل، عرفان ناب بدرستي معرفي نمي‌شود.

وي با اشاره به سلامت نفس برخي كه به فرقه‌هاي منحرف گرويده اند، يكي از آسيب‌هاي عرفان كاذب را، به محاق رفتن عرفان اصيل دانست و گفت: با نبود معرفي صحيح عرفان ناب و حضور عرفان دروغين، اصل عرفان، خارج از دين تلقي مي شود.

كارشناس ميزگرد با طرح اين پرسش كه آيا حقيقت عرفان مخالف دين است، تاكيد كرد: عده‌اي مخالف دين هستند و مي‌گويند با عرفان، مسائل حل مي‌شود و ما به حقيقت مي‌رسيم.

وي در تبيين نسبت عرفان و دين، گفت: عرفان اصيل، در عرض دين نيست؟ بلكه داخل دين است ، البته نه در كنار احكام و اخلاق كه عرفان، باطن و محتواي دين است. عرفان، محتواي داخلي، پنهان و عميق احكام و اخلاق است.

وي در پايان تاكيد كرد: در عرفان اصيل، رسيدن به قدرت‌هاي خاص مدنظر نيست به خلاف عرفان‌هاي كاذب كه كارهاي خارق‌العاده روحي در آن انجام مي‌شود.

حجت‌الاسلام شريفي، ديگر كارشناس اين ميزگرد، درباره تاريخچه عرفان‌هاي كاذب، گفت: گرايش معنوي، فطري است و از ابتداي وجود عرفان، عرفان كاذب هم به وجود آمده است.

وي دليل ظهور و نشر عرفان‌هاي نو پديد را برشمرد و گفت: انكار عرفان، معنويت و خدا، سرخوردگي از عقلانيت ابزاري، اثبات نادرستي فلسفه معنويت گريز و شكست نظام‌هاي معنويت ستيز همچون نظام كمونيستي، عواملي براي رشد اين عرفان‌ها شده است.

وي در ادامه گفت: برنامه‌هاي نظامي سياسي نيز در ايجاد فرقه‌هاي منحرف عرفاني نقش دارد و برخي از اين فرقه ها، بنيان‌گذاران نظامي دارد كه بر روي كشف نظام روح و توليد اسلحه‌هاي ارادي، مطالعه مي‌كنند.

كارشناس ميزگرد، پيروزي انقلاب اسلامي ايران و موج معنوي آن را در جهان، از ديگر زمينه سازهاي عرفان كاذب برشمرد كه به دليل سوء استفاده منحرفان از فضاي معنوي بوجود آمده، منجر به ترويج عرفان‌هاي كاذب شده، در حالي كه بايستي معنويت اسلامي تبليغ مي‌شد.

وي، سادگي و قابل فهم بودن مفاهيم عرفان‌هاي كاذب، بر خلاف عرفان ناب و ناداني مردم را، علت اصلي گرايش به اين فرقه‌ها دانست و گفت: دلبستگي هواداران، پنهان كاري و رازگونه نشان دادن عرفان‌هاي ساختگي و كنترل همه جانبه زندگي مريدان از سوي سركردگان اين فرقه ها، باعث جذابيت شده و آنها را موفق و قابل قبول نشان مي‌دهد.

حجت‌الاسلام شريفي، بمباران محبت، گام به گامي عرفان‌هاي كاذب و بروز كارهاي خارق‌العاده را، شيوه جذب عارف نمايان دانست و آسان‌گيري درباره عرفان ناب و تفهيم آن براي سطوح پايين تر جامعه را خواستار شد.

وي در تحليل انگيزه‌هاي سياسي فرقه‌هاي منحرف عرفاني، گفت: اين گروه ها در پي منافع شخصي خود هستند؟ مثلا به جاي قيامت، تناسخ را مطرح مي‌كنند و اين آموزه‌ها مي‌تواند در خدمت سياستمداران باشد، چون آنها خود را معلول يك زندگي قبلي مي‌دانند و نمي‌توانند اعتراضي به وضع موجود داشته باشند؟ بنابراين، منابع و سرمايه هايشان براحتي به غارت مي‌رود.

كارشناس ميزگرد، تبليغ گوشه نشيني و دوري از اجتماع و مشكلات آن و نيز تبليغ كثرت گرايي و تساهل و تسامح را، از ديگر اهداف اين گروه‌ها خواند و گفت: امروز، پائولوكوئيلو با كتاب‌ها و قلمش سردمدار عرفان تسامحي است و خود وي استقبال از حضورش در ايران را بي‌نظير خوانده است. ترجمه آثار وي در ايران فراوان چاپ مي‌شود و آقاي مهاجراني، وزير ارشاد اسلامي وقت كشور ، مبلغ او بود.

وي، ايجاد پايگاه در كشور با تمركز بر استاد و پير در آمريكا، نفي قدرت مرجعيت و مناسك انزواگرانه در روز جمعه را از برنامه‌هاي خطرناك فرقه‌هاي انحرافي عرفاني دانست.

حجت‌الاسلام شريفي گفت: دين و شريعت، اصل عرفان و راه عرفاني را مورد تاييد قرار مي‌دهد؟ اما لزوما نتيجه شهود ، تجربه و مكاشفه را تاييد نمي‌كند، چرا كه نتايج بايد مطابق شريعت باشد تا تاييد شود.

در ادامه ميزگرد، حجت‌الاسلام عبدالحسين خسروپناه، از اعضاي هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در سخناني، عرفان فطري را محل تامل دانست و گفت: عبارت عرفان كاذب، تسامحي است و گرنه عرفان، آسماني است و بايد از دين گرفت.

وي با تقسيم عرفان‌ها به شرقي، غربي، بومي و ديني، در توضيح عرفان بومي، گفت: تصوف با التقاط در اسلام پديد آمده است و تصوف شيعي نيز از قرن نهم آغاز شده و متاثر از تصوف سني است.

كارشناس ميزگرد، عرفان‌هاي كاذب را شريعت گريز خواند و عرفان سرخ پوستي، پائولوكوئيلو و اشو را از عرفان‌هاي نوپديد برشمرد.

وي ادعا كرد: مهارت‌هاي معنوي، مشاوره، استفاده از ورزش‌هاي رزمي و يوگا، از شيوه‌هاي نوين اين دسته از عرفان‌ها است.

استاد علوم عقلي حوزه، در بخش پاياني سخنان خود، به بدعت‌هاي فرقه‌هاي منحرف اشاره كرد و گفت: اين‌ها به اسلام گزينش گر معتقدند و مي‌گويند اگر انسان به حقيقت رسيد، نياز به شريعت ندارد گرچه ظاهرا توصيه به تقليد مي كنند.

وي همچنين بدعت در مناسك از قبيل خانقاه نشيني و رقص و سماع، ارتباطهاي مختلط نامحرمان و رقص مختلط را مورد توجه قرار داد و با استناد به تصاويري كه از آيين‌هاي اين فرقه‌ها در اختيار داشت و سخنان بريدگان از حلقه‌هاي كاذب عرفاني، گرايش به رقص‌هاي جديد را بدعت در بدعت خواند و گفت: سركرده اين فرقه‌ها براي توجيه اعمال خود به ارايه تاويل نادرست آيات مي‌پردازند.

در حاشيه اين ميزگرد كه اساتيدي از حوزه از جمله حجت‌الاسلام والمسلمين فياضي نيز در جمع حضار ديده مي‌شدند، سه تن از حاضران با عنوان اين كه تكليف شرعي دارند، تلاش كردند تا نظم جلسه را برهم زده و اعتراض خود را به گوش ديگران كه در حال استفاده از برنامه بودند، برسانند.

عمده سخن اين چند تن، ادعاي انحصاري شدن مجمع حكمت حوزه و عدم توجه به سخنان آن‌ها بود و نيز با اسنتاد به بريده‌هايي از نوشته‌هاي عرفاني، عرفان دفاع شده از سوي ميزگرد و مجمع را شبيه عرفان‌هاي كاذب و خطرناك خواندند.

از پاسخ‌هاي كوتاه دبير علمي و كارشناسان، آشكار بود اين سه نفر، پيش از اين نيز در جلسات مشابه به اعتراض برخاسته و برغم گفت و گوي خصوصي با استادان، همچنان بر نظر خويش پامي فشارند.

كارشناسان ميزگرد ضمن استقبال از نقد مباحث عرفاني در جلسات ويژه، خواستار شدند كه به جاي اعتراض به مفاهيم بلند عرفاني كه در حلقه خواص و اهل فن مطرح مي‌شود و سرايت عمومي ندارد، غيرت ديني بر مقابله با جذب هزاران جوان به حلقه‌هاي عرفان نمايان غربي تمركز يابد.
 جمعه 26 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن