تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816473148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روزجهاني غذا و چشمان كودكاني كه گرسنگي را فرياد مي‌زنند


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: روزجهاني غذا و چشمان كودكاني كه گرسنگي را فرياد مي‌زنند
صد ميليون نفر ديگر از مردم جهان در دو سال آينده به فقر مبتلا مي‌شوند. همچنين پيش‌بيني مي‌شود قيمت‌ها تا سال 2015 همچنان بالا باقي بماند.
رييس انجمن غذا و تغذيه حامي سلامت ايران: 840 ميليون انسان در سراسر جهان از غذاي كافي محرومند.
دكتر ربابه شيخ الاسلام، رييس انجمن غذا و تغذيه حامي سلامت ايران گفت: امسال روز جهاني غذا و شعار آن بسيار قابل تعمق است. جهان با تغييرات جوي روبرو شده است. طوفان‌هايي كه قبلا شاهد آن نبوديم كشورها را درمي‌نوردد و خشكسالي مزارع سرسبز را تهديد مي‌كند. از طرف ديگر قيمت بالاي سوخت در جهان تاثير منفي بر حمل و نقل مواد غذايي داشته و قيمت غذا با روند بي‌سابقه‌اي در حال افزايش است. كم آبي، گرسنگي و قحطي، از جمله مشكلاتي است كه امنيت غذايي جهان و بويژه مناطق محروم را تهديد مي‌كند.
وي در اين باره ادامه داد: البته انسان‌ها خود نيز در ايجاد اغتشاشات اين چنيني دخيل هستند. به اين ترتيب كه هنگام برگشت از پيك نيك چمن‌ها را لگد مال كرده، درخت‌ها را شكسته‌، سطح باغ را از پلاستيك و قوطي‌هاي خالي و آشغال به زباله‌داني تبديل مي‌كنند و آب تميز رودخانه‌ها را چنان آلوده‌ مي‌كنند كه ماهي‌ها مرده و در سطح آب قرار مي‌گيرند.
دكتر شيخ‌الاسلام افزود: 12 سال پيش در اجلاس جهاني غذا كه از 13 تا 17 نوامبر سال 1996 در رم برگزار شد، دولت‌هاي جهان تعهد كردند كه به منظور دستيابي به امنيت غذايي پايدار، فقرو گرسنگي را ريشه‌كن كنند و ليست بلند بالايي را از سياست‌هايي كه بايد به كار گيرند به امضا رساندند.
وي در اين باره ادامه داد: ريشه‌كني فقر به منظور دسترسي همه افراد به غذاي كافي، ادامه سياست‌هاي مبتني بر كشاورزي پايدار، هدايت سياست‌ها در جهت امنيت غذايي، كمك‌هاي اضطراري و پيشگيري از بحران، سرمايه‌گذاري در جهت توسعه روستاها و حصول توانمندي سياسي، اجتماعي و شرايط اقتصادي از جمله اهداف اين دولت‌ها بود.
وي گفت: همچنين در اين اجلاس مقرر شد كه تعداد گرسنگان جهان تا سال 2015 به نصف برسد؛ يعني حداقل ساليانه 20 ميليون كاهش تعداد گرسنگان! اما امروز با گذشت سال‌ها، هنوز 840 ميليون انسان ازغذاي كافي محرومند كه 799 ميليون نفر از آنان در كشورهاي در حال توسعه يعني كشورهاي فقير زندگي مي‌كنند و هميشه جان نيمي از آنان در معرض خطر مرگ ناشي از گرسنگي است. ساليانه بيش از 7 ميليون كودك زير 5 سال يعني هر ساعت هزار كودك به دليل گرسنگي و عوارض آن جان خود را از دست مي‌دهند. آيا مشكل گرسنگي با افزايش قيمت غذا فزوني نمي‌گيرد؟ آيا در جريان بحران غذا، مرگ از گرسنگي افزايش نمي يابد؟ آيا افزايش قيمت سوخت موجب اين افزايش بي سابقه شده است؟
دكتر شيخ‌الاسلام با استناد به گزارش‌هاي جهاني وافزايش جهاني قيمت‌هاي گندم برنج و همچنين افزايش خرج غذاي خانواده‌هاي فقير دنيا، گفت: بر اساس آمار بانك جهاني تخمين زده مي‌شود صد ميليون نفر ديگر از مردم جهان در دو سال آينده به فقر مبتلا مي‌شوند. همچنين پيش‌بيني مي‌شود قيمت‌ها تا سال 2015 همچنان بالا باقي بماند.
وي در اين باره ادامه داد: بنا بر گزارش، سازمان خواروبار و كشاورزي ( فائو )21 كشور از 36 كشور در بحران ناامني غذايي در جنوب آفريقا هستند و آفريقاي جنوبي و شاخ آفريقا در شرايط بسيار وخيم و بحراني قرار خواهند گرفت. اين بحران يعني آمار‌هاي وحشتناك گرسنگي ومرگ بيشتر.
دكتر شيخ‌الاسلام با اشاره به تاريخچه تلاش‌هاي سازمان‌هاي بين‌المللي در اين زمينه گفت: سال 2000 جهان باز به اجلاس بزرگ ديگري به منظور دستيابي به صلح وامنيت و مبارزه با فقر، بيسوادي، گرسنگي، بي‌عدالتي‌هاي جنسيتي، مرگ و مير كودكان و مادران، بيماري و نابودي محيط زيست، متوسل شد. اين بار نيز سران 189 كشور جهان در سپتامبر سال 2000 در مقر سازمان ملل متحد هم قسم شدند كه دست بدست يكديگر دهند. اين تلاش به زايش 8 هدف بزرگ منجر شد. اهداف توسعه هزاره يا MDG ابتدا ريشه‌كن كردن فقر و گرسنگي و تكرار هدف اجلاس جهاني غذا يعني به نصف رساندن تعداد گرسنگان تا سال 2015 بود. ترويج برابري جنسيتي و توانمندسازي زنان و كاهش مرگ و مير كودكان از ديگر اهداف آنها بود.
به گفته دكتر شيخ‌الاسلام؛ عليرغم اهداف مطرح در سازمان‌هاي بين‌المللي مبني بر اين كه بايد دو سوم مرگ كودكان زير 5 سال تا سال 2015 كاهش پيدا كند؛ اما اين هدف هم عملي نشد و در حال حاضر در سال 2008 ساليانه 11 ميليون كودك زير 5 سال يعني ساعتي 1200 كودك در اثر مرگ‌هايي كه قابل پيشگيري است جان خود را از دست مي‌دهند.
در پايان جهانيان نبايد يك بار براي هميشه دست‌ها را به يكديگر داده و در جهت ساماندهي، ايجاد امنيت غذايي و بهبود وضعيت فقرا و كودكان بي‌پناه سراسر اين كره خاكي گام‌هايي راسخ و استوار بردارند. به اميد آن روز...
 جمعه 26 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن