تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814707316




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صنعت گردشگري ايران در انتظار تحول


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: صنعت گردشگري ايران در انتظار تحول
داخلي. اجتماعي. گردشگري
گردشگري با رشد چشمگير در نيم قرن اخير به پررونق‌ترين بخش اقتصادي در بسياري از كشورها تبديل شده است و پيش بيني مي‌شود كه طي يك دهه آينده درآمد ناشي از اين صنعت در جهان به دو برابر درآمد كنوني برسد.

رشد درآمد ناشي از صنعت گردشگري در جهان در فاصله زماني ‪ ۱۹۵۰‬تا ‪۲۰۰۴‬ افزون بر ‪ ۳۰۰‬هزار درصد برآورد شد و بر اساس آمارهاي رسمي بين‌المللي ، اين صنعت تنها در سال ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي افزون بر ‪ ۱۰‬درصد از توليد ناخالص ملي جهان را به خود اختصاص داده بود.

نهاد بين‌المللي مرتبط با صنعت گردشگري نيز در گزارش اخير خود پيش بيني كرده است كه درآمد ناشي از اين صنعت از حدود هشت تريليون دلار در سال جاري ميلادي به ‪ ۱۵‬تريليون دلار طي ‪ ۱۰‬سال آينده افزايش يابد.

به رغم چنين رشد چشمگيري در صنعت گردشگري جهان،به اعتقاد كارشناسان اين صنعت در ايران در حد و اندازه ظرفيت‌هاي كشور شاهد رشد و تحول نبوده است.

بر اساس تازه‌ترين ارزيابي‌هاي بين‌المللي ،ايران از نظر ظرفيت‌هاي موجود براي جذب گردشگر در رتبه دهم جهان و از نظر جذب گردشگر در رتبه صدم قرار دارد.

فاصله زياد موجود ميان ظرفيت‌ها با واقعيت‌هاي موجود سبب شده است تا مسوولان جمهوري اسلامي ايران در سند چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله جايگاه ويژه‌اي را به ايجاد تحول در صنعت گردشگري اختصاص دهند.

گردشگري در چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله
................................

بر اساس سند چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله،ايران بايد تا سال ‪ ۱۴۰۴‬برابر با ‪۲۰۲۵‬ ميلادي يعني ‪ ۱۷‬سال آينده دستكم ‪ ۲۰‬ميليون معادل ‪ ۱/۵‬درصد از مجموعه گردشگران بين‌المللي را به خود جذب كند.

اختصاص دو درصدي مجموعه درآمدهاي ناشي از صنعت گردشگري جهان به ايران از ديگر مواردي است كه در سند چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله بر آن تاكيد شده است.

به اعتقاد كارشناسان تحقق كامل اين ارقام طي ‪ ۱۷‬سال آينده نيازمند برنامه ريزي دقيق و انجام اقدامات اصولي و كارشناسي در عرصه صنعت گردشگري كشور است.

استانداردسازي خدمات اقامتي، حذف دو نرخي بودن خدمات اقامتي در هتل‌ها، ايجاد تسهيلات صدور رواديد و ارائه اطلاعات گردشگري در خارج از ايران از جمله برنامه‌هايي است كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي تحقق آمارهاي پيش بيني شده در سند چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله در دستور كار خود قرار داده است.

شوراي جهاني مسافرت و گردشگري بر اساس همين برنامه‌ها و نيز ظرفيت‌هاي موجود در ايران پيش بيني كرده است كه صنعت گردشگري در ايران در سال جاري ميلادي رشد ‪ ۶/۳‬درصدي را تجربه كرده و بيش از ‪ ۲۹‬ميليارد دلار درآمد نصيب كشور كند.

ضرورت وجود برنامه ريزي
........................

يك عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي معتقد است ايران براي رسيدن به جايگاه شايسته‌اش در جذب گردشگر راه طولاني در پيش دارد.

غلامرضا سجاديان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: يكي از منابع مهم درآمدي در دنياي امروز صنعت گردشگري است و ايران به لحاظ ظرفيت‌هاي لازم براي جذب گردشگر رتبه دهم را در جهان داراست.

وي با اشاره به اينكه ايران به لحاظ جذب گردشگر رتبه صدم را در جهان دارد،افزود:براي رسيدن به‌جايگاه شايسته ايران در جذب گردشگر بايد برنامه ريزي‌هاي دقيق و حساب شده‌اي صورت گيرد.

اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه در زمينه مسايل فرهنگي و موانع موجود در اين عرصه بايد تلاش‌هاي بيشتري صورت گيرد، گفت: دولت تا كنون در اين زمينه تلاش‌هاي بجا و خوبي داشته است اما انتظار بيش از اينها است .

وي با اظهار اين كه پايه‌هاي اصلي گردشگري در كشور فراهم نيست، افزود:
معتقدم تلاش‌هايي شده،اما سرعت تداوم اين تلاش‌ها بايد بيشترباشد و زمينه‌هاي ضروري براي رفع نيازهاي گردشگران با اولويت فراهم گردد.

سجاديان بيان كرد:در بسياري از نقاط كشور كه براي گردشگران و طبيعت گردان مطلوبيت بالايي دارد واحدهاي اقامتي وجود ندارد اما با اين حال گردشگران حداقل يك شب در اين نقاط اسكان دارند.

او افزود: بايد از وجود چنين پتانسيل‌هاي بالا به نحو شايسته بهره برده شود اما برنامه ريزي دقيق در اين زمينه ضرورتي است كه هنوز به طور كامل به آن نرسيده‌ايم.

معاون سرمايه‌گذاري و طرحهاي سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري كشور نيز معتقد است:ايران جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي زيادي دارد ولي در سالهاي گذشته، صنعت گردشگري اولويت برنامه ريزي‌هاي كشور نبوده است .

مهدي جهانگيري گفت:صنعت گردشگري در سالهاي اخير فعال شده و برغم اينكه اين صنعت در آغاز راه است اما حركتي رو به رشد دارد.

وي اظهار داشت: درهمين ارتباط بايد كيفيت خدمات ارائه شده در صنعت گردشگري مهمترين شاخص ارزيابي برترين‌ها در صنعت گردشگري ايران باشد.

جهانگيري بيان كرد:اكنون كه بخش خصوصي با اعتماد به نفس وارد اين صنعت شده بايد از تمام ظرفيت‌هاي موجود براي رشد گردشگري كشور استفاده كرد لذا نكته مهمي كه بايد بدان توجه شود مشتري مداري است.

اين مسوول چگونگي ارائه خدمات و كيفيت مجموعه‌هاي گردشگري را عامل موثر در راضي نگه داشتن گردشگر و در نهايت ارتقاء مشتري مداري دانست و افزود:
ارتقاء مشتري مداري تعيين‌كننده تمام ارزش‌هاي خدمات رساني به توريست است.

معاون رييس جمهوري ورييس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي وگردشگري كشور نيز گفت:روزهاي اوج صنعت گردشگري در كشور دور نيست و راه براي توسعه و رونق اين صنعت در كشور باز است .

اسفنديار رحيم مشايي افزود:شرايط موجود نشان مي‌دهد كه زودتر از بسياري از كشورهاي اروپايي و آسيايي به اوج صنعت گردشگري خواهيم رسيد.

وي اظهار داشت: صنعت گردشگري كشور در يك مشاركت جدي بين دولت ومردم به ثمر نشسته و دولت مي‌تواند با سياستگذاري مناسب و شايسته ،ايجاد فرصتها براي مشاركت جدي سرمايه‌گذاران بخش خصوصي و مردم هم با پذيرش مسووليت در ايجاد تاسيسات گردشگري و ارتقا سطح خدمات به گردشگران داخلي و خارجي در ايجاد تعامل شركت كنند.

او افزود: مسيري كه براي توسعه صنعت گردشگري كشور در دولت ترسيم شده است راهي برگشت ناپذير است كه هر كس سكان هدايت كشور را در آينده به دست گيرد ناچار به ادامه آن است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي كشور بااشاره بر لزوم تبديل ظرفيتهاي گردشگري به فرصت در اين صنعت،گفت: زماني كه آثار تاريخي و يا مواهب طبيعي فراواني داشته باشيم ولي برنامه‌هايي براي بهره برداري صحيح آن وجود نداشته باشد داشتن يا نداشتن آن هيچ تفاوتي نمي‌كند.

مشايي افزود:امكانات و ظرفيتهاي گردشگري در كشور زماني ثروت تلقي مي‌شود كه با برنامه‌ريزي صحيح بهره برداري هر چه بهتر از آن فراهم شود.

وي گفت:هم‌اكنون بيش از سه هزار ميليارد تومان تسهيلات يارانه‌ايي و سه هزار ميليارد تومان تسهيلات بدون يارانه مربوط به‌اين بخش ابلاغ شده است.ك/‪۴‬ ‪۶۵۹/۵۸۹/۱۶۵۴/۷۴۹۶‬
 پنجشنبه 25 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن