تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815614707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرهنگ و آهنگ ويژه شجريان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: فرهنگ و آهنگ ويژه شجريان
ماهنامه- همشهري‌آنلاين:
مجله موسيقي فرهنگ ‌و ‌آهنگ با اختصاص پرونده‌اي به‌زندگي و آثار محمدرضاشجريان منتشر شد.

به گزارش همشهري آنلاين در پرونده بيست‌و‌دومين شماره فرهنگ‌و‌آهنگ ضمن انتشار مصاحبه‌اي با محمدرضا شجريان مطالبي درباره‌ زندگي، آثار و تاثيرگذاري‌هاي مهم‌ترين خواننده موسيقي ايران؛ به قلم حميد متبسم (نوازنده تار و عضو گروه دستان)، شاهرخ تويسركاني (سردبير مجله دنياي سخن) و تني چند از اعضاي شوراي نويسندگان مجله فرهنگ و آهنگ به چاپ رسيده است.

در بخشي از مقاله حميد متبسم كه با عنوان «موسيقي كلام و ايده‌هاي آوازي در صداي محمدرضا شجريان» به چاپ رسيده، آمده است: «... در آواز شجريان كار از صنعت تلفيق شعر و موسيقي رها گشته و در زيباترين بستر هنري به پيش مي‌رود. تسلط وي به مقام‌ها و گوشه‌هاي كلاسيك آواز ايران و همچنين آشنايي‌اش با ادبيات فارسي ابزار به‌كارگيري ذوق هنري اوست و اگر چه بسياري او را به‌عنوان خواننده آواز سنتي مي‌شناسند، هر آوازش، بي‌نياز از هر گونه تردستي و ظاهرآرايي، نو و بديع است و ضمن حفظ ارتباط با سنت اين هنر، راه جداي خويش را مي‌رود...».

اما در بخش مروري بر كنسرت‌هاي برگزيده تابستان گذشته، اجراي همايون شجريان با گروه «دستان»، كنسرت شهرام ناظري با گروه «مولويه»، برنامه «عليرضا قرباني» با گروه «اشتياق» و «كوارتت زهي ايراني»، كنسرت «پاكو پنيا» در تهران، اجراي گروه «فيه ما فيه» و كنسرت گروه «آبرنگ» مورد نقد و بررسي قرار گرفته است.

بخش دوم گفت‌‌و‌‌گو با «دكتر خسور مولانا»، متخصص آكوستيك در اين شماره فرهنگ‌‌‌و‌آهنگ به چاپ رسيده است. در بخش نخست اين گفت‌و‌گو كه در شماره پيشين منتشر شده بود، بحث‌هايي بر محور آكوستيك داخلي انجام شد كه در ادامه‌ي گفت‌وگو در اين شماره، بيشتر رويكردي فرهنگي- اجتماعي به خود گرفته است.

ديگر گفت‌وگوي اين شماره فرهنگ و آهنگ به گپي با «پري ملكي» سرپرست و خواننده گروه «خنيا» اختصاص دارد.

نقد كنسرت‌هاي همايون شجريان، شهرام ناظري، عليرضا قرباني، پاكوپنيا، گروه‌هاي فيه‌ما‌فيه و آبرنگ در كنار گفت‌وگويي با پري ملكي و مطلبي درباره فريدون فروغي نيز در اين شماره منتشر شده‌اند.

«به خاطر يك مشت شعار»، تيتر مقاله‌اي است با موضوع «جست‌و‌جويي درباره‌ي راز محبوبيت فريدون فروغي» كه مناسبت هفتمين سال مرگ اين خواننده محبوب منتشر شده است. فريدون فروغي از معدود خوانندگان پاپ ايران بود كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي در وطن ماند و جسته و گريخته به فعاليت پرداخت. او در روز 13 مهر 1380 چشم از جهان فرو بست.

ششمين بخش از پرونده دنباله‌دار «كاوشي در موسيقي كودك» به بحث پيرامون برنامه‌ريزي آموزشي و معضلات موجود در اين زمينه در كشورمان اختصاص دارد. «مروري تاريخي بر پيوند موسيقي و سينما» نيز ديگر مقاله دنباله‌دار مجله فرهنگ‌وآهنگ است كه از اين شماره به فهرست مطالب آن افزوده شده است. اين نوشتار در چندين قسمت سعي دارد سير حضور موسيقي بر پرده‌ي نقره‌اي را از بدو پيدايش سينما مرور كند. دومين بخش پاورقي «ما چشم‌منتظران غروب در دشت مشرق‌زمين» به سير روايي برخورد آهنگسازان ايراني با موسيقي مدرن غربي مي‌پردازد.

صفحات «ويترين» پايان‌بخش مطالب اين شماره است. در اين صفحات آلبوم‌هاي «اين گوشه تا اون گوشه» (مجموعه تصنيف‌هاي ايراني براي كودكان) كاري از «ليلا حكيم‌الهي»، «پياپي» تكنوازي عود توسط «نگار بوبان»، «همراه با باد» مجموعه‌اي از موسيقي‌هاي فيلم «پيمان يزدانيان»، «دستينه» گروه نوازي دف كاري از «علي رحيمي»، «تالون» اثري براي كمانچه، قيچك و سازهاي كوبه‌اي به نوازندگي «سعيد كامجو» و «ضيا طبسيان»، «صبح سحر» به آهنگسازي «حميدرضا مرتضوي» و خوانندگي «علي خدايي»، «ديلان» موسيقي كردي با ديوان و آواز «سعداله نصيري» و «آرامين» مجموعه آثاري از «سارا نجفي» توسط منتقدين مورد نقد و ارزيابي قرار گرفته است.

بيست و دومين شماره فرهنگ و آهنگ با قيمت 1500 تومان از روز شنبه 20 مهر در كتاب‌فروشي‌ها و دكه‌هاي روزنامه فروشي معتبر عرضه شده است.
 چهارشنبه 24 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن