واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: شفاعت اولياي الهي در روز قيامت، متوقف بر شرايطي است که در همين دنيا بايد آن شرايط را به دست آورد. در آيات و روايات، براي هيچ فرد يا گروهي، تضمين نشده است که حتماً مورد شفاعت قرار ميگيرند؛ بلکه صفات و ويژگيهاي کلي کساني که از اين نعمت بهرهمند و يا محرومند، بيان شده است. بر اساس آيات و روايات، شرايط شمول شفاعت نسبت به بنده گنهکار، عبارتند از: 1. رضايت خداوند شفيعان، واسطه فيض خدا هستند و به همين جهت، شرط اصلي و اساسي شفاعت، اين است که مورد رضايت و پسند خداوند باشد. شفيعان، کساني هستند که خداوند، آنان را براي اين کار پسنديده و به آنان اجازه شفاعت داده است. قرآن کريم ميفرمايد: «در آن روز، شفاعت کسي سودمند نيست؛ مگر آن کسي که خداي رحمان به او اجازه دهد».(1) شفاعت شوندگان نيز بايد مورد رضايت و پسند خداوند باشند؛ يعني شفاعت در حق کساني مؤثر خواهد شد که در دنيا در مسير اطاعت، بندگي و رضايت خداوند قرار داشته باشند. قرآن کريم ميفرمايد: «و [شفيعان [شفاعت نميکنند، مگر براي کسي که مورد رضايت و پسند خداوند باشد».(2) در روايات آمده است که کسي که ذريه و فرزندان رسول اکرم را آزار دهد، مورد شفاعت آن حضرت نخواهد بود. پيامبر ميفرمايد: «به خدا سوگند! براي کساني که فرزندان و ذريهام را آزار کرده باشند، شفاعت نميکنم». در حقيقت، شفاعت، تجلّي اراده و خواست خداوند، مبني بر بخشش و آمرزش بندگاني است که در دنيا عقيده و عملشان مورد رضايت خداوند بوده است؛ هرچند دچار خطا و لغزش نيز شدهاند و شفاعت، پاداشي در حق آنان است. 2. حفظ اصل ايمان کساني مورد شفاعت قرار ميگيرند که به سبب گناهان، اصل ايمانشان به خطر نيفتاده باشد. به همين جهت، در منابع ديني، چنين آمده است که کافر، مشرک و منافق، در روز قيامت، مورد شفاعت قرار نميگيرند. رسول اکرم صلياللهعليهوآله فرموده است: «شفاعت، براي ترديدکنندگان، مشرکان و کافران نيست؛ بلکه براي موءمنان يکتاپرست است».(3) 3. عمل به دستورات ديني گنهکاراني مورد شفاعت قرار ميگيرند که مطيع دستورات خدا، پيامبر صلياللهعليهوآله و اولياي دين باشند؛ يعني درست بر خلاف آنچه که برخي گمان ميکنند که وعده به شفاعت، موجب تشويق افراد به ارتکاب گناه و سر باز زدن از مسئوليت ميشود، شرط شفاعت، عمل به دستورات دين و اطاعت از خدا و رسول و امامان معصوم عليهمالسلام ذکر شده است. کسي که روش عملي او اطاعت از خدا و عمل به وظايف و مسئوليتهاي ديني بوده، اما گاهي هم دچار لغزش و خطا شده است، شايستگي دريافت رحمت الهي را در آخرت خواهد داشت. امام صادق عليهالسلام ميفرمايد: «هرکس دوست دارد شفاعت در مورد او سودمند واقع شود، بايد درصدد جلب رضايت خداوند برآيد. بدانيد که هيچ کس، رضايت خداوند را جلب نخواهد کرد، مگر با اطاعت از خدا و پيامبر و اولياي الهي از آل محمدعليهمالسلام».(4) اين روايت ضمن بيان شرط اساسي شفاعت (رضايت خداوند)، راه جلب خشنودي او را عمل به دستورات دين دانسته است. از ديدگاه قرآن کريم، علت اينکه شفاعت به حال برخي از اهل دوزخ سودي نميبخشد، عدم پايبندي آنان به احکام و وظايف ديني است: «از اهل دوزخ سؤال ميکنند که: چه چيزي شما را جهنمي کرد؟ ميگويند: ما از نمازگزاران نبوديم و بينوا را اطعام نميکرديم و با اهل باطل، همراه و همصدا بوديم و روز پاداش را دروغ ميانگاشتيم تا اينکه مرگ ما فرا رسيد؛ پس شفاعت شافعان، به حال آنان، سودي نميبخشد».(5) اهميت عمل به احکام و وظايف ديني، به حدي است که در مواردي، حتي سبک شمردن و اهميت ندادن به آن، موجب محروميت از شفاعت ميشود. رسول اکرم صلياللهعليهوآله فرموده است: «شفاعت من به کسي که نمازش را سبک بشمارد، نميرسد».(6) 4. رابطه معنوي شفاعت شونده و شفيعان کساني مورد شفاعت قرار ميگيرند که در دنيا، ارتباط روحي و معنوي خاصي بين آنان و شافعان برقرار شده باشد؛ کساني که نسبت به اولياي الهي، محبت و مودّت دارند و در دنيا، تحت جذبه هدايتگري آنان قرار گرفته، همفکر، همعقيده و همراه ايشان بودهاند، در آخرت نيز مورد شفاعت آنان قرار ميگيرند.در حقيقت، يکي از حکمتهايي که سبب شد تا خداوند، اولياي الهي را در روز رستاخيز، واسطه و شفيع مغفرت و بخشش خود، به اين افراد قرار دهد، همين رابطه معنوي و سنخيتي است که در دنيا ميان آنان برقرار بوده است. زيرا اين محبت، موجب تقويت رابطه معنوي با آنان ميشود. محبت حقيقي، محب را شيفته محبوب کرده، موجب همساني در عقايد، اخلاق و سليقهها ميشود. محبت و مودّت حقيقي نسبت به پيامبر اکرم و امامان عليهمالسلام، مانع ارتکاب گناه و دلبستگيها و وابستگيهاي کاذب ميشود. بر اين اساس، محبت اولياي الهي، يکي از شرايط شفاعت آنان است تا انسان در پرتو آن محبت، از مغفرت، رحمت و لطف الهي بهرهمند گردد.(7) در منابع ديني، چنين آمده است: - «عالم براي کساني که با هدايت او ره يافتهاند، شفاعت ميکند».(8) - «امامان معصوم عليهمالسلام براي شيعيان و پيروان خود شفاعت ميکنند».(9) - «کساني که حلقه ارتباط و اتصال به اولياي الهي را گسسته و ولايت امامان را نپذيرفتهاند، مورد شفاعت آنان قرار نميگيرند».(10) به همين جهت در روايات آمده است که کسي که ذريه و فرزندان رسول اکرم را آزار دهد، مورد شفاعت آن حضرت نخواهد بود. پيامبر ميفرمايد: «به خدا سوگند! براي کساني که فرزندان و ذريهام را آزار کرده باشند، شفاعت نميکنم».(11) در مورد دانشمندان و کساني که به بشريت خدمت کردهاند - مانند ماري کوري، لوئي پاستور، انيشتين و... - به نکات زير دقت کنيد: الف) بيشتر آنان، ملحد و کافر نيستند؛ بلکه به خداوند معتقدند. شفاعت اولياي الهي در روز قيامت، متوقف بر شرايطي است که در همين دنيا بايد آن شرايط را به دست آورد. در آيات و روايات، براي هيچ فرد يا گروهي، تضمين نشده است که حتماً مورد شفاعت قرار ميگيرند؛ بلکه صفات و ويژگيهاي کلي کساني که از اين نعمت بهرهمند و يا محرومند، بيان شده است. ب) هر چند که آخرين و کاملترين دين، دين اسلام است و تمام انسانها بايد در برابر اين پيام، سر تسليم فرود آورند، اما بايد توجه داشت که آنان انسانهايي نيستند که با خداوند، سر جنگ و عناد داشته باشند؛ بلکه چون جاهل و بيخبر از اسلامند، بدان نگرويدهاند. بايد گفت که افراد جاهل نيز خود دو گونهاند: جاهلان قاصر و جاهلان مقصر. در زمانهاي گذشته با نبود امکانات ارتباطي و اطلاع رساني و امروزه نيز با وجود تبليغات دروغين ضد اسلامي، رسيدن به حقيقت براي برخي افراد ممکن نيست. از اين رو، نميتوان کساني را که به بشريت خدمت کردهاند، جزء جاهلان مقصر دانست و آنان را گناهکار و محروم از شفاعت شمرد. آن چه گفته شد، از منظر بشري و انساني است؛ اما خداوند، بر اساس علم و آگاهي مطلق، حکمت و رحمت خويش، حکم ميکند و به بندگانش نظر ميافکند.(15) پينوشتها: 1. طه، آيه 109. 2.انبياء، آيه 28. 3. ري شهري، ميزان الحکمه، ج 4، ص 1472. 4. مجلسي، بحار الانوار، ج 75، ص 220. 5. مدثر (74)، آيات 42 - 48. 6. ميزان الحکمه، ج 4، ص 1472. 7. ر.ک: محمد شجاعي، تجسم عمل و شفاعت، ص 106 8. ميزان الحکمه، ج 4، ص 1475. 9. همان 10. بحارالانوار، ج 8، ص 736
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]