تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815370260




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هنر رفتار با افراد دشوار


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: هنر رفتار با افراد دشوار


همه ما هر روز با افراد دشوار سر و كار داريم. گاهي اوقات كافي است در آيينه نگاه كنيم تا يكي از آنها را ببينيم. شما نمي‌توانيد هميشه از افراد مساله ساز دوري كنيد. شناخت اين افراد و چگونگي برخورد با آنها به شما كمك خواهد كرد تا ارتباطات بهتري داشته باشيد. اين مقاله روش‌هايي را براي شناخت و برقراري ارتباط با افراد دشوار بيان مي‌‌كند.

اداره موقعيت‌هاي دشوار، بخشي از زندگي روزانه ماست. همه ما هرروز با افراد دشوار سر و كار داريم و اين افراد را مي‌‌شناسيم. شايد هيچ چيز به‌‌اندازه برخورد با اين افراد، خسته كننده و ملال آور نباشد. اين افراد انرژي ما را تحليل مي‌‌برند، احساسات‌مان را تحريك مي‌‌كنند، حوصله همه را سر مي‌‌برند و ما را در حالتي نامطلوب قرار مي‌دهند. اين رفتارها در محل كار به راحتي مي‌‌توانند يك محيط شاد را نابود كنند، كارايي را كاهش دهند و روحيه افراد را پايين آورند. هر يك از ما نيز به نوعي در درون خود شخصيت دشواري را پنهان كرده ايم. گاهي اوقات كافي است در آيينه نگاه كنيم تا آن را بهتر ببينيم. برخي از ما مي‌توانيم اين شخصيت را به‌خوبي مخفي كنيم اما گاهي در موقعيت‌هاي رقابتي و شرايط حاد( مثل رانندگي در ترافيك، انجام يك بازي رقـــابتي و ...) آن را نشان مي‌دهيم.

متاسفانه جامعه به ما ياد داده است كه بهترين روش رفتار با افراد مسئله سازي كه ما را آزار مي‌‌دهند، ناديده گرفتن آنهاست. به همين علت از كودكي آموخته‌ايم با چنين افرادي معاشرت نكنيم. اما ناديـــده گرفتن اين موقعيت‌ها به ضرر ماست، چرا كه نحــوه برخورد ما با شخصيت دشوار دروني و ديگر افراد بدقــــلق هنري است كه هر فردي از آن اطلاعي ندارد. برخــــورد مناسب با اين افراد باعث مي‌‌شود از فشـــارهاي عصبي ناشي از رفتارهاي ناشايست ديــگران بكاهيم و كار خود را موثرتر و سودمندتر انجام دهيم.

افراد دشوار( افراد بدقلق يا افراد مسئله ساز) در هر شكل و لباسي ظاهر مي‌‌شوند، ولي خصوصيات مشترك همه آنها اين است كه رفتار و برخورد آنها هميشه براي يك نفر ايجاد مشكل مي‌‌كند. هنگام برخورد با افراد دشوار بايد علائمي را كه از خود بروز مي‌‌دهند، بشناسيم و ماهيت آن را تشخيص دهيم. به اين ترتيب مي‌‌توانيم اثر نامطلوب رفتار آنها را به كمترين حد برسانيم. اين يك واقعيت مسلم است كه هنگامي مي‌‌توانيم در ديگران نفوذ كنيم كه آنها را همان طور كه هستند، ببينيم نه آن گونه كه آنها مي‌‌خواهند يا خودمان ميل داريم.

ما بايد حضور افراد دشوار را در زندگي‌مان بپذيريم. الهام گرفتن از تعاليم ديني و آموزه‌‌هاي مذهبي در اين مورد به ما كمك مي‌‌كند. تمامي انبياي الهي و افراد صالح در جريان انجام رسالت خود همواره با چنين افرادي برخورد داشته‌‌اند. رفتار دوستانه و به دور از خشونت آنها، الگوي مناسبي براي برخورد با افراد دشوار است. يادگيري كنترل احساسات و واكنش‌هاي شخصي نيز هنگام برخورد با افراد دشوار اهميت بسياري دارد. بايد از خود بپرسيم چرا اين افراد براي ما مساله ساز هستند و سعي كنيم نگرش منفي نسبت به اين اشخاص را در خود از بين ببريم، زيرا گاهي اوقات علت رفتارهاي دشوار ديگران، رفتارهاي غير اصولي خود ماست. وقتي با يك فرد دشوار برخورد مي‌‌كنيم، بايد به اين موضوع توجه كنيم كه چه چيز باعث مي‌‌شود يك نفر چنين گفتار و رفتاري داشته باشد، در اين صورت در موقعيتي قرار مي‌‌گيــريم كه نه تنها مي‌‌توانيم شرايط دشوار را كنترل كنيم، بلكه طرف مقابل را نيز ياري مي‌‌دهيم تا مشكل خود را حل كند.

روش برخورد

شما هميشه نمي توانيد از افراد مساله ساز دوري كنيد. شنـاسايي انواع رفتـــارهاي مساله ساز به شما كمك مي‌‌كند تا به نحو مطلوب موقعيت‌هاي دشوار را به‌خصوص در سازمان اداره كنيد. طبقه‌بندي‌هاي مختلفي از انواع رفتارهاي دشوار در مقالات و نوشتــــه‌‌هاي گوناگون انجام شده است. در اين مقاله سعي شده است تا با بهره گيري از منابع مختلف، انواع عمده افراد دشوار وبدقلق و روش برخورد با آنها مورد بررسي قرار گيرد. به طور كلي مي‌‌توان انواع اصلي افراد دشوار را به صـــورت زير طبقه بندي كرد:

1‌) زورگو و متخاصم

اين شخصيت عصباني و متخاصم است و عصبانيت خود را با اعمال زور نشان مي‌‌دهد. خصومت، كينه توزي، استفاده از كلمات نيشدار، امتناع از كارهاي گروهي وخودپسندي و تكبر از جمله ويژگي‌هاي اين افراد است. آنها دل‌شان مي‌‌خواهد هميشه غالب و مسلط باشند و سعي مي‌‌كنند با توسل به هر شيوه و روشي به خواسته‌‌هاي خود برسند.

*‌ راه حل:

درمقابل آنها بايستيد، اما سعي نكنيد با آنها بجنگيد. هرگز رفتار آنها را تحمل نكنيد، بلكه در مقابل آنها قاطع، محكم، جسور و با اعتماد به نفس باشيد.

2‌) هميشه شاكي

از نظر اين افراد تنها چيزي كه زندگي به آنها عطا كرده، بدشانسي است. آنها به جاي پيدا كردن راه حل براي مسائل و مشكلات، عادت كرده‌‌اند كه شكايت كنند و بهانه بگيرند. نگرش‌هاي اين افراد مسموم و متاسفانه بيماري آنها واگير است. اين افراد به‌ندرت سعي مي‌‌كنند شرايط ناخواسته را تغيير دهند، در عوض دائم دقيقا مثل بچه‌‌اي كه به او اجازه كاري داده نمي شود، رفتار مي‌‌كنند. اجازه ندادن باعث منفي بافي آنها مي‌‌شود. جمـــله معروف آنها اين است: « هيچ كس مرا دوست ندارد».

*‌ راه حل:

به اين افراد نشان دهيد كه مسائل آنها را مي‌‌بينيد و مي‌‌شنــــويد، زيرا آنها به محيط حمايتي و تشويق احتيــــاج دارند. همچنيــــن بايد سطح فشار و استرس را براي اين افراد پايين آورد. عــــلاوه بر اين به آنها اجازه شكايت كردن ندهيد، مگر زماني كه راه حلي براي مشكل پيش آمده داشته باشند.

3‌) وسواسي و كمال گرا

اين افراد دلشان مي‌‌خواهد كارها به بهترين نحو ممكن انجام گيرد. چنين افرادي درعين حال كه ممكن است خسته‌كننده و ملال آور به نظر رسند، داراي مهارت‌هاي تجزيه و تحليلي‌‌اند كه مستلزم توجه زياد به جزئيات است. استانداردهاي عملكرد اين افراد در سطح بسيار بالايي قرار دارد. در برخي مواقع كار خوبي كه توسط ديگران مورد تمجيد واقع مي‌‌شود، از نظر اين افراد قابل قبول نيست. جمله معروف آنها اين است:« اين كار مي‌‌توانست بهتر انجام شود».

*‌ راه حل:

در صورتي كه در برخورد با اين افراد، واقعيتها و منطق را ارائه دهيد، مي‌‌توانيد بهترين بهره را از آنها ببريد. در عين حال حرف‌هاي اين افراد را درباره بهتر انجام شدن كارها جدي نگيريد. آنها معمولاً نقاط ضعف خودشان را بيان مي‌‌كنند نه نقاط ضعف شما را. سعي كنيد با اين افراد به‌گونه‌‌اي كار كنيد كه بتوانند انتظارات واقعي براي خود و ديگران داشته باشند و مطابق انتظارات واقعي عمل كنند.

4‌) افراد يخي

اين افراد براي تغيير آمادگي ندارند وهر تغييري - هر چند كوچك - مي‌‌تواند آنها را نگران و آشفته سازد و آغازي براي رفتار منفي در آنها باشد. جمله معروف آنها اين است: «راه قديمي بهتر است».

*‌ راه حل:

در مقابل اين افراد صبور باشيد، زيرا ممكن است در مسير انجام تغييرات مانع تراشي كنند. اين افراد را در تغيير درگير كنيد يا از تغييرات تدريجي براي ايجاد فرصت مناسب براي آنها استفاده كنيد.

5‌) افراد بسته

راههاي برقــراري ارتباط با اين افراد مسدود است. اين افراد بسيار تودار و ديرجوش هستند و تنهايي و خلوت را به بودن در ميان جمــــع ترجيح مي‌‌دهند. آنها هرگز درباره تفـــكرات و احساسات خود صحبت نمي‌كنند و به هميـــن دليل ارتباطات محــــدودي دارند. «حوصله ندارم» يا «فعلا وقت ندارم» از جملاتي است كه آنها براي فرار از جمع از آن استفاده مي‌‌كنند.

*‌ راه حل:

براي برقراري ارتباط با اين افراد بايد حوصله كنيد. ممكن است مدتي طول بكشد تا اين گونه افراد احساس راحتي بكنند و با شما راحت تر و بهتر برخورد كنند. هنگام صحبت با اين افراد از سوالات باز استفاده كنيد و آنها را به شركت در بحث‌ها تشويق كنيد.

6‌) كم حرف و منفعل

اين افراد زياد سخن نمي گويند. حتي اگر اصرار كنيد، فرياد بكشيد يا از آنها خواهش كنيد، جوابي بيشتر از آري يا خير نخواهيد شنيد. اين افراد حتي زماني كه بايد از حقوق خود دفاع كنند، ساكت مي‌مانند. در نتيجه غالباً مورد ظلم قرار مي‌‌گيرند. فرد منفعل هميشه احساس ناامني مي‌‌كند واعتماد به نفس بسيار پاييني دارد. آنها غالباً از شركت در تصميم‌گيري‌ها امتناع مي‌‌كنند و يا نظري ارائه نمي دهند.

*‌ راه حل:

اين افراد شديداً به اعتماد به نفس و حمايت احتياج دارند و بايد بطور مستقيم از آنها انجام اموري را كه مي‌‌توانند انجام دهند خواسته شود. تشويق نيز در ايجاد اعتماد به نفس آنها بسيار موثر است.

7‌‌) افرادي كه مي‌‌گويند: «كار من نيست»

اين افراد دائم از زير بار قبول مسئوليت‌هاي بيشتر شانه خالي كرده و منفي بودن خود را با رد كردن انجام كارهايي كه بايد برعهده بگيرند، ظاهر مي‌‌كنند.

معمولاً دوستان و همكاران اين افراد بايد كارهاي مربوط به آنها را انجام دهند و اين در حالي است كه اين افراد انجام آن كارها را جزء وظايف آنها مي‌‌دانند نه وظايف خودشان_ جمله معروف آنها اين است: «‌اين كار جز وظايف و شرح شغلي كه من بايد انجام دهم نيست».

*‌ راه حل: سعي كنيد شرح شغل اين افراد را واضح و روشن در اختيار آنها قرار دهيد، تا جايي براي توجيهات آنها باقي نماند. بازرسي و كنترل غير محسوس نيز در برخي مواقع مي‌‌تواند كارساز باشد.

8) شايعه پراكن‌‌ها

اين افراد از شايعه به عنوان سلاح قوي براي كنترل روي ديگران و محيط استفاده مي‌‌كنند. آنها با پخش شايعه و درگير كردن ديگران در مسائل مربوط به آن لذت مي‌‌برند و احساس مهم بودن مي‌‌كنند.

جمله معروف آنها اين است: «اجازه بده من بگويم چه اتفاقي دارد مي‌‌افتد».

*‌ راه حل: بهترين راه جلوگيري از شايعه سازي در سازمان، دادن اطلاعات و حقايق لازم و كافي به افراد است. وقتي افراد سازمان از كليه اطلاعات مربوط به مسائل سازمان آگاهي داشته باشند، به شايعه و افراد شايعه پراكن توجهي نمي كنند.

در نتيجه انگيزه‌‌اي براي اين افراد به‌منظور ايجاد شايعه و پخش آن باقي نمي‌ماند.

9‌) افراد منفي گرا

اين افراد نگرش بدي نسبت به دنيا دارند. آنها فكر مي‌‌كنند كه دنيا بر سرشان خراب شده است.

آنها از شيوه انجام امور ناراضي هستنــد و مهم نيست شماچقدر تلاش كنيد تا كاري برايشان انجام دهيد. در واقع اين افراد هميشه نيمه خالي ليوان را مي‌بينند و براي انجـــام يك كار بيشتر بر عواقب منفي آن تأكيد دارند تا نتايج مثبت. اين افراد اعضاي خوبي براي كارهاي گــــروهي نيستند.

جمله معروف آنها اين است: «من مي‌‌دانـم اين كار شدني نيست».

*‌ راه حل: تغيير نگرش افراد منفي گرا كار آساني نيست.

اما شما بايد آنها را مجبور به تطبيق با عادت‌هاي مثبت كنيد تا از عادت‌هاي منفي دور شوند.

ايجاد تفكرات مثبت و نشان دادن نتايج خوب كارهايي كه فرد اميدي به انجام آنها نداشته است، مي‌‌تواند به اين اشخاص كمك كند.

10‌) افراد غير متعهد

اين افراد آن‌قدر براي انجام كاري بهانه مي‌‌آورند تا شخص ديگري آن را انجام دهد و يا آن‌قدر در انجام تصميمي تعلل مي‌‌كنند كه ارزش آن از بين مي‌‌رود. آنها كار خود را به‌طور جدي انجام نمي دهند، زيرا كار براي آنها اولويت ندارد.

انجام امور شخصي و پرداختن به مسائل غير كاري براي آنها مهم‌تر از انجام كارهاي سازماني است.

جمله معروف آنها اين است: «او مي‌‌تواند منتظر شود».

*‌ راه حل: دليل اصلي تأخير و تعلل آنها را سئوال كنيد. اين افراد معمولاً احتياج به اهداف و استانداردهاي واضح و انتظارات رسمي دارند و اينها بايد به ايشان ابلاغ شود. همچنين آنها به يك سيستم نظارتي بسته نيازمندند تا نتوانند به‌راحتي از زير كار شانه خالي كنند.

11‌) افراد هميشه منتقد

اين افراد هميشه با كلمات نيشدار و انتقادات بي‌مورد خود، ديگران را آزار مي‌دهند.آنها درباره هر ايده‌اي، انتقادات خاص خود را دارند؛ چه آن ايده، خوب باشد يا بد_ هدف اين افراد مخالفت با تمام چيزهايي است كه گفته مي‌شود.

آنها هر جا مي‌‌روند مشكلات را پيدا مي‌‌كنند. جمله معروف اين افراد اين است:«ايده بدي است».

*‌ راه حل: در مذاكره و گفتگو با افراد انتقاد كننده بر اطلاعات تمركز كنيد. از آنها درباره علت انتقاد و مخالفت‌شان سوال كنيد و هميشه آنها را براي اطلاعات بيشتر تحت فشار قرار دهيد. هرگز رفتارهاي نامناسب چنين افرادي را تأييد نكنيد.

12‌) افراد خودخواه

افراد خودخواه هميشه مي‌‌خواهند راه خود را ادامه دهند و فكر مي‌‌كنند همه چيز را مي‌‌دانند.

در واقع اين افراد مي‌‌خواهند نداشتن امنيت خود را به گونه‌‌اي پنهان كنند.

*‌ راه حل: با اين افراد تنها بر اساس حقايق و واقعيت‌ها رفتار كنيد.

قبل از ملاقات با آنها تمام اطلاعات مورد نياز را به‌دست آوريد و خود را براي پاسخ به سئوالات آنها آماده كنيد. به ياد داشته باشيد برخورد تهاجم آميز يا تسليم در برابر آنها كارساز نخواهد بود.

13‌) افراد فداكار( قرباني)

اين افراد قلب خونين سازمان هستند. آنها زود سركار مي‌‌آيند و دير مي‌‌روند و يار و پشتيبان همكاران و دوستان‌شان هستند. ازآنها هركاري كه بخواهيد انجام مي‌دهند، زيرا اين افراد معمولاً به دليل مسائل شخصي ترجيح مي‌‌دهند بيشتر اوقات زندگي خود را در محيط سازمان بگذرانند.

در صورتي كه از خدمات آنها قدرداني نكنيد، منفي گري آنها آغاز مي‌‌شود. جمله معروف افراد فداكار اين است: «من زندگي ام را وقف اين شركت كردم، ولي براي هيچ كس مهم نيست».

*‌ راه حل: به حرف‌هاي اين افراد گوش دهيد و به آنها نشان دهيد كه وجودشان تا چه‌‌اندازه براي سازمان اهميت دارد. از تلاش‌ها و همكاري آنها صميمانه قدرداني كنيد و اين كار را در حضور ديگر كاركنان انجام دهيد.

14‌) افراد خود سرزنش كن

اين افراد همواره كمبودهايي را در عملكرد كاري و رفتاري خود مي‌‌يابند و دائم خود را ملامت مي‌‌كنند.

آنها از هيچ يك از جنبه‌‌هاي زندگي شخصي و كاري خود راضي نيستند. جمله معروف آنها اين است: «من توبيخ خواهم شد. من مي‌‌توانستم اين كار را بهتر انجام دهم».

*‌ راه حل: اعتماد به نفس آنها را بالا ببريد و از كارهاي مثبت و خوب آنها قدرداني كنيد. به آنها نشان دهيد آن‌طور كه خودشان فكر مي‌‌كنند، بي دست و پا و كار خراب كن نيستند.

15‌) افراد پرحرف

اين افراد به قدري حرف مي‌‌زنند كه اجازه صحــــبت به افراد ديگر نمي‌دهند. جالب اينجاست كـه بيشتر حرف‌هاي آنها اصلاً ربطي به موضوع مورد بحث ندارد و صرفاً از دست دادن وقت و زمان مفيد است.

*‌ راه حل: راه برخورد با اين افراد اين است كه به آنها تنها چند دقيقه فرصت صحبت كردن داده شود. در صورتي كه باز هم به حرف زدن ادامه دادند، به هيچ وجه رفتار آنها را تحمل نكنيد. به آنها بگوييد، بايد برويد و فرصتي براي گوش دادن به حرفهاي آنها نداريد.

16‌) افراد نامنظم

اين افراد در انجام وظايف و شركت در جلسات، نظم و ترتيب را رعايت نمي كنند ونوعي آشفتگي در رفتار و كردار آنها ديده مي‌‌شود.

آنها دائم به دنبال وسائل خود مي‌گردند و هميشه در جلسات تأخير دارند.

*‌ راه حل: براي برخورد با اين افراد نظم و انضباط را عامل مهمي در ارزيابي عملكردشان اعلام كنيد و آنها را به مرتب بودن تشويق كنيد.

17‌) افراد بي مسئوليت

اين افراد تحمل قبول مسئوليت يا توبيخ بابت اشتباه را ندارند.

آنها از زير بار مسائل شانه خالي مي‌‌كنند و انگشت اتهام خود را هميشه به سمت ديگران نشانه مي‌‌روند. جمله معروف آنها اين است: «من اين كار را نكردم، فلاني آن كار را انجام داد».

*‌ راه حل: با آنها قاطع برخورد كنيد و به‌طور مستقيم اشتباه‌شان را با دليل برايشان توضيح دهيد تا نتوانند اشتباه را به ديگري منتقل كنند.

18‌) افراد پوست تخم مرغي

اين افراد بسيار حساس هستند و بي‌اهميت ترين مسائل آنها را ناراحت مي‌كند. روحيه حساس آنها باعث مي‌‌شود ديگران در برخورد با آنها بسيار محتاط باشند و براي برقراري ارتـباط با آنها احساس راحتي نكنند.

*‌ راه حل: بازخورد، به اين افراد بايد سريع و مستقيم نباشد، بلكه به آرامي و با توجه به شخصيت آنها باشد. در برقراري ارتباط با آنها شخصيت حساسشان را در نظر بگيريد.

19‌) افراد ريزنگر

اين افراد همواره مي‌‌گويند:«من احتياج به چك كردن مجدد كار دارم، شايد چيزي از زير دستم رد شده باشد.»

آنها به جزئي‌ترين و ريزترين موارد يك مساله توجه مي‌‌كنند و گاهي به خاطر يك موضوع كوچك اوقات ديگران را تلخ مي‌‌كنند.

*‌ راه حل: آنها را عادت دهيد در كنار توجه به جزئيات به مسائل كلي و اصلي توجه كنند. آنها بايد ياد بگيرند كليات و جزئيات را با هم در نظر بگيرند و به دليل مسائل جزئي كل پروژه را به تأخير و خطر نياندازند.

20‌) افراد خيلي خوب

اين افراد به نظر مي‌‌رسد كه با شما موافق هستند، اما چنانچه كاري را كه آنها از شما خواسته‌‌اند انجام ندهيد، مساله ساز مي‌‌شوند.

*‌ راه حل: اين افراد به تأييد بسيار نياز دارند. به آنها نشان دهيد، دوست‌شان داريد و برايشان ارزش قائليد.

نكاتي در برخورد با افراد دشوار

همه افراد در برخي شرايط غير قابل پيش بيني و تحريك‌پذير مي‌‌شوند. در برخورد با افراد مساله ساز موارد زير را همواره به خاطر داشته باشيد:

- تفاوت‌هاي افراد را بيشتر و بيشتر بشناسيد. تفاوت‌ها همواره منجر به اصطكاك مي‌‌شود. اگر تفاوت ميان انسانها را يك موهبت- نه يك مساله- بدانيد، مي‌‌توانيد به خوبي موقعيت‌هاي دشوار را اداره كنيد.

- مطمئن باشيد كه همه افراد سازش و هماهنگي را دوست دارند. اين‌‌انديشه كه ديگران به دنبال تحقير و صدمه زدن به ما هستند، درست نيست. مطمئن باشيد همه توافق و يكدلي را دوست دارند.

با اعتقاد به اين مساله شما فرصت پيدا مي‌‌كنيد، درهاي گفتگو را براي رسيدن به توافقات دوجانبه باز كنيد.

- باور كنيد كه مي‌‌توانيد در كنار افراد مساله ساز بدون تنش و اصطكاك كار كنيد. شما ممكن است كه با افراد دشوار دوست و صميمي نباشيد، اما مي‌‌توانيد با آنها رفتار مسالمت‌آميز داشته باشيد. سعي كنيد به خواسته‌‌هاي هم احترام بگذاريد.

- در تله افراد دشوار گرفتار نشويد. وقتي ديگران به گونه‌‌اي رفتار مي‌‌كنند كه شما عصباني و خشمگين مي‌‌شويد، در واقع شما را در تله خود گرفتار كرده‌‌اند.

ما اغلب در تله رفتارها، گفتارها، لبخندها و نگاه‌هاي افراد گرفتار مي‌‌شويم. نبايد اجازه دهيم رفتارهاي افراد مساله ساز، ما را در كنترل رفتارمان دچار مشكل سازد و آنها را بر ما مسلط گرداند.

- گوش كنيد، گوش كنيد، گوش كنيد، وقتي ديگران بدانند شما حرف‌هاي آنها را مي‌‌شنويد و به مسائل‌شان اهميت مي‌‌دهيد، كمتر رفتارهاي دشوار را از خود بروز مي‌دهند.

- براي ايجاد رابطه بهتر افراد را با نام صدا بزنيد(نام هر فرد گرم‌ترين آهنگي است كه او مي‌‌شنود و دوست دارد بشنود).

- افراد را سرزنش نكنيد. سرزنش افراد، آنها را براي بروز رفتارهاي مساله ساز مستعد مي‌‌سازد.

- مراقب بلندي و لحن صدا و زبان بدن خود باشيد. استفاده از زبان بدن به شما كمك مي‌‌كند ارتباط بهتري را با ديگران برقرار سازيد.

با برقراري ارتباطات عميق و اصولي، فرصت كمتري براي نشان دادن تعارضات و رفتارهاي دشوار ايجاد مي‌شود.

- از به كار بردن كلمات زير پرهيز كنيد: بايد، ولي، من مي‌‌خواهم...، متاسفم، نمي‌تواني و......

- اگر طالب صداقت هستيد، با ديگران نيز صادقانه برخورد كنيد و به تعهدات خود عمل كنيد.

- استفاده از كلمات جادويي را بياموزيد. در دامنه لغات ما، كلمات زيادي وجود دارند كـه اثـرات فـوق العـاده‌‌اي بـر جـاي مـي‌‌گذارند. اين كلمات را بيابيد و از آنها استفاده كنيد.

- فنون مذاكره را ياد بگيريد؛ چرا كه موفقيت در زندگي امروز در گرو ارتباطات خوب است و مذاكره در اين راه به شما كمك مي‌كند.




 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 510]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن