تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 29 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807128141




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موزه ها را دریابیم


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: جهانگردان و افرادی که ایران را از نزدیک دیدهاند بر این باورند که ایران خود یک موزه بزرگ است که میتواند به روشنی دستاوردهای تمدنی خود را به نمایش بگذارد. مروری بر نوشتهها و یادبودهایی که جهانگردان و حتی سیاستمداران و دانشمندان پس از بازدید ایران از خود به جای گذاشتهاند مؤید آن است که جذابیتهای ایران جهانشمول بوده و هیچ کس را یارای انکار این زیباییها نیست. رایزن فرهنگی لبنان در تهران که برخی شهرها را از نزدیک دیده، ایران را موزهای بزرگ و بینظیر با میلیونها اثر تاریخی، هزاران یادگار کهن و تپههای باستانی میداند.
سفیر قرقیزستان نیز تاکید دارد که ایران یک موزه زنده است و میگوید: هر کوچه و خیابانایران، تاریخ و فرهنگ خاص خود را دارد و با توجه به وسعتی که این کشور دارد، میتواند از نظر تاریخی و فرهنگی جاذبه بسیاری برای گردشگران کشور قرقیزستان داشته باشد.طبیعی است که در این شرایط صحبت از موزه و موزه داری در چنین کشوری با مختصات خاص گردشگری کمی قابل تامل باشد. قابل تامل از آن رو که متاسفانه همپا با داشتههای تمدنی و فرهنگی موزههایی در حد و اندازه موزههای بزرگ جهان در ایران شکل نگرفتهاند. اگر به این مشکل، عدم برخورداری جامعه از فرهنگ موزه پذیری نیز اضافه گردد در مییابیم که در حوزه نظام برنامه ریزی فرهنگی با یک مشکل جدی مواجه شده ایم.هر چند که درباره موزه و موزه داری بسیار شنیده و یا بسیار خوانده ایم، اما واقعیت آن است که اطلاعات بسیاری از مردم در خصوص موزه چیزی فراتر از مباحث تئوریک و دادههای عمومیرا در بر نمیگیرد. منهای اینکه به دلیل عدم تبیین کارکردهای عمومیو تخصصی، جامعه کنونی ما هنوز نتوانسته تا از ظرفیت موزههای خود برای فرهنگ سازی و توسعه مبانی اقتصاد، استفاده درستی به عمل آورد.
شاید نخستین این باورناپذیری به توان فرهنگی موزهها آن باشد که مفهوم موزه و اهمیت آن برای بسیاری از ایرانیها شناخته شده نیست. حال آنکه نقش حیاتی موزهها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج نابترین پدیدههای فرهنگی است. موزهها از معدود مراکز حافظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر و تاریخ هستند. هر یک از این اشیا در عین بی زبانی به هزار زبان سخن میگویند زیرا اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ را ارایه میدهند. طبق اساسنامه شورای بین المللی موزهها (ایکوم) موزه یک مؤسسه دائمی و غیرانتقاعی است که در خدمت جامعه و توسعه آن میباشد و ورود به آن برای افرادی که به منظور مطالعه، آموزش و بهره گیری از شواهد مادی و محیط زیست مردم، محافظت، تحقیق، ارتباط و نمایش به عمل میآورند، آزاد است. یک تعریف دیگر، موزه را بنیادی دانسته که سه وظیفه اصلی جمع آوری، نگه داشتن و نمایش اشیا را بر عهده دارد. این اشیا ممکن است نمونههایی از طبیعت و مربوط به زمین شناسی و ستاره شناسی یا زیست شناسی باشد.
یا آن که آفرینشهای هنری و علمی انسان را در طول تاریخ به نمایش بگذارد.کارشناسان فرهنگی و موزه داری، موزهها را به شکلهای گوناگون چون موزههای تاریخ و باستان شناسی، موزههای فضای باز، موزههای مردم شناسی، کاخ موزهها، موزههای علوم و تاریخی طبیعی، موزههای منطقهای، موزههای سیار، پارک موزهها، موزههای نظامیو موزههای اندیشمندان تقسیم بندی کردهاند، اما با ورود مباحث جدید چون غارموزه یا اکوموزه سطوح نوینی از فرهنگ موزه داری پیش روی ما گشوده شده که در نظام برنامهریزی موزههای منطقهای میتوانند قطبهای جدیدی برای توسعه گردشگری به شمار آیند. از سوی دیگر امروزه با تغییر نگرش به موزه در سطح دنیا، موزهها اشکال متفاوتی یافتهاند و نمیتوان آنها را در یک قالب واحد نگریست.
چون موزه اینک به یک «پدیده مفهومی» تبدیل شده که این پدیده باید از سوی دستگاههای آموزشی و اجرایی مورد بحث و بررسی و در نهایت به یک سمت و سوی خاص جهات فرهنگ سازی سوق داده شود.شواهد موجود نشان میدهد که اولین بار به دستور ناصرالدین شاه قاجار در داخل کاخ سلطنتی گلستان، تالاری به موزه اختصاص یافت که همین مکان پس از چندی با ملحقاتی غنیتر شد و به نام موزه «همایونی» گشایش یافت. روزنامه شرف در توصیف این موزه مینویسد: «موزه همایونی به طول چهل و سه زرع و عرض هیجده زرع مشتمل بر بیست اتاق است. این موزه خزینه ای است مشحون به ظواهر گرانبها و ظرایف و نفایس اشیا و آثار جلیله علمیه و مهمات حربیه قدیمه، آلات، ادوات متنوعه و مصنوعات ازمنه سابقه و نتایج خیالات حکمای بزرگوار و تماثیل و تصاویر نگارندههای بی مثل و مانند روزگار و پردههای نقاشی کار نقاشهای مشهور و حاصل صناعی کارخانههای معروف و ظروف چینی بسیار و ممتاز کار چین و روسیه و انگلیس در بلورآلات، کارخانههای ساکس و نیز کارخانههای معتبر».با این حال باید ورود رسمی موزه به نظام میراث فرهنگی کشور را با تاسیس موزه ایران باستان مصادف دانست. این موزه تقریبا ۷۰ سال پیش توسط آندره گدار فرانسوی و برای پاسخ به نیازهای ۱۰ سال باستان شناسی ایران تاسیس شد و در سال ۱۳۱۶ به طور رسمی گشایش یافت. موزه ملی امروزه از نظر دارایی اشیای تاریخی و غنی بودن جزو ۴ موزه بزرگ جهان محسوب میشود که طرح توسعه آن اکنون به یکی از برنامههای اولویت دار سازمان تبدیل شده است.
برخی موزههای ایران همچون کاخ موزههای سعدآباد، نیاوران و موزه فرش نیز نظر به جایگاه خاص و ممتاز خود از آوازه خوبی در سطح جهان برخوردارند و در صورت تدوین طرح توسعه میتوان چشمانداز مناسبی را برای آنها شاهد بود.تلخترین مسئله ممکن در حوزه موزه داری نهادینه نشدن فرهنگ بازدید از موزهها در میان خانوارهای ایرانی است که این مسئله در دو حوزه آموزش و فرهنگ جای بحث و برسی دارد.«محمدرضا کارگر» در این باره میگوید: فرهنگ موزه داری و بازدید از موزهها هنوز به طور کامل نهادینه نشده است که این مسئله دو دلیل عمده دارد:
▪ اول اینکه ساختار ذهنی ما شرقیها خیلی ذهنیت گراست تا عینیت گرا. یعنی بیشتر با ذهن خودمان به مباحثی میپردازیم که ممکن است در جهانی که در آن زندگی میکنیم، نتوانیم آنها را به شکل عینی لمس کرده و ببینیم، این درحالی است که موزه یک موضوع عینیت گراست و البته آموزشهای لازم هم در این زمینه وجود ندارد.
▪ دوم بحث خود موزههاست، یعنی موزهها تاکنون در کشورمان نتوانستهاند براساس نیاز جامعه امروز پیش بروند و حتی از امکانات رفاهی همچون آسانسور، پلههای برقی، حمل ونقل، پارکینگ، بوفههای مطمئن با قیمتهای مناسب، ویترین و دکوراسیون عالی، اطلاع رسانی خوب و... بی بهرهاند همه این موارد در راضی نگه داشتن مخاطب نقش موثری دارد و در جذب توریسم و گردشگر هم بسیار مهم است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن