تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817150449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش مديريت محتوا در مطالب ديني اينترنتي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نقش مديريت محتوا در مطالب ديني اينترنتي
گروه گزارش: سازمان‌ها با بهره‌گيري از راهبرد مديريت محتواي انعطاف‌پذير نظير InsightBuilder و نيز يك تيم طراحي مجرب در تلفيق چندرسانه اي با راهكار مديريت محتوا مي‌توانند با وب‌سايت‌هاي ديني و قرآني خود به نتايج مشابهي دست‌ يابند و تجربيات آموزشي و اطلاعاتي مفيدي براي كاربران فراهم كنند.
سازمان‌هاي فرهنگي و آموزشي زماني مي‌توانند ارتباط كارآمدي داشته باشند كه محتوي مطالبشان هر چندي ديني آموزنده و به لحاظ دارابودن اطلاعات پربار باشد. مخاطبان چنين سازمان‌هايي نوعاً دو نياز مجزا دارند: كسب اطلاعات ويژه در پاسخ به يك سؤال و يادگيري كلي در حالتي كه سؤال مطرح نشده‌است و يا سوالي وجود ندارد.

سازمان‌ها و نهاد‌هاي اينترنتي به عنوان قدم اوليه مي‌توانند از طريق به كارگيري چند رسانه‌اي آموزش را بهبود بخشند و از طريق مديريت محتوا، زمان و ارتباط اطلاعات به يكديگر را سامان دهند. اما سازمان‌ها مي‌توانند با محتواي بهتر، يعني همزمان پراطلاع و آموزنده بوده و تأثير بيشتري بر ارتباطات داشته باشند؛ و اين مهم از طريق چندرسانه‌اي كردن انتقال اطلاعات قرآني و نيز داشتن مديريت محتوا جهت حفظ اين چند رسانگي امكان پذير خواهد بود.

در اين مقاله سعي شده تا به بررسي محتواي در دسترس در فضاي مجازي با محوريت موضوع دين بپردازيم، تا در ادامه زماني كه اين محتوا در نرم‌افزارهاي ديني و مذهبي به كار گرفته‌ مي‌شود، دچار مشكل نشويم.

راهكار مديريت محتواي خوب امكان جستجوي مطالب را در سراسر سايت فراهم مي‌كند.اين مطالب را مي‌توان در فرمت‌هاي ديگري نظير فرمت‌هاي چندرسانه اي، HTML, PDF, XML با هر فرمت ديگري ذخيره كرد

ماهيت محتواي منتشرده دوگانه بوده و بايد منبعي آن‌لاين به منظور متمايز نمودن خود از ساير منابع اينترنتي، تشويق كاربران به پاسخگويي و درنتيجه تقويت پيام و محتوايش، بايد هم پرمحتوا و هم آموزنده باشد.

محتواي اطلاعاتي سايت به سؤالات بازديدكنندگان درباره مسائل و موضوعات خاص پاسخ مي‌دهد. در عين حال، محتواي آموزشي، اطلاعات مربوط به يك يا چند موضوع را منتقل مي‌كند و به منظور رفع نياز مخاطبان خاص (مثلاً دانشجويان) طراحي شده‌است. محتواي اطلاعاتي معمولاً از طريق متن فشرده و نمودار عرضه مي‌شود، حال آنكه محتواي آموزشي براي تحقق اهدافش از طريق تعامل، تعديل و احتمالاً امكانات چندرسانه‌اي به عرضه اطلاعات مي‌پردازد.

در واقع، نقطه تمايز اين دو نحوه انتقال اطلاعات است. محتواي اطلاعاتي در واقع پاسخ به سؤال كاربر است، حال آنكه هدف محتواي آموزشي، مخاطبان موردنظر (خاص)اند.

1ـ‌ فراهم كردن اطلاعات منظم ، تعامل با اطلاعات، درخواست اطلاعات و دادن اطلاعات كاربر از جمله مواردي است كه در اين ساماندهي اطلاعات بايد در نظر گرفت.

در واقع، محتوا ديني بطور همزمان مي‌تواند آموزشي و اطلاعاتي باشد، اما در راستاي افزايش كارآمدي و تأثيرگذاري پيام سازمان، اين تمايز بايد لحاظ شود.محتواي مذهبي براي اطلاعاتي شدن، بايد ساختارمند، به روز و تا حد امكان فشرده شود.

وب سايتي كه از جانب مصرف‌كنندگان به خوبي حمايت مي‌شود (نمونه يك ابزار و كاربرد كاملاً اطلاعاتي) محتوا را براي بازديدكننده‌اي كه با انتخاب يك موضوع در سايت جستجو مي‌كند و در پي مطالب است و آن را به عنوان يك منبع اطلاعاتي برمي‌گزيند، دردسترس‌تر قرار مي دهد.

وب‌سايتي ديني به‌روز با اطلاعات فشرده كه دائماً اطلاعاتش به‌روز مي‌شود، روز به روز بيشتر خود را به عنوان منبعي موفق معرفي مي‌كند و منبعي كه مي‌توان دائماً براي اطلاعات به روز و مرتبط به آن مراجعه كرد.

محتواي آموزشي قرآني بايد توجه بازديدكنندگان را جلب كند(يعني آيتم سرگرم‌كنندگي را داشته باشد، آموزش را از طريق تكرار، گسترش داده و تقويت كند و نيز از طريق آزمون، نمودارهاي آموزشي و غيره، روند آموزش را بهبود بخشد.

محتواي اطلاعاتي سايت به سؤالات بازديدكنندگان درباره مسائل و موضوعات خاص پاسخ مي‌دهد در عين حال، محتواي آموزشي، اطلاعات مربوط به يك يا چند موضوع را منتقل مي‌كند و به منظور رفع نياز مخاطبان خاص (مثلاً دانشجويان) طراحي شده‌است

اين امكانات بازديدكنندگان را تشويق مي‌كند كه چنانچه در آموزش موفق باشند و همچنان به موضوعات و مطالب منتقل شده علاقه‌مند باشند، مجدداً به اين منبع مراجعه خواهند كرد.

در كل، پذيرفته‌شده كه «خواندن» تنها همراه با آموختن نحوه‌ي به خاطر سپردن، مؤثر خواهد بود. به همين دليل، استفاده از تمام حواس و عرضه اطلاعات به صورت تصويري و شنيداري به منظور جلب مشاركت مخاطب، حائز اهميت است.

ايجاد محتواي اطلاعاتي مذهبي نيز بايد ساختارمند، به روز و فشرده باشد. بدين‌منظور مديران سايت بايد چارچوبي نظام‌مند براي ساختار مطالب و فرايندي براي توليد اطلاعات و محتوا ايجاد كنند كه دربردارنده موارد ذيل باشد: نقشه‌هاي سايت، طرح‌هاي ارتباطي، استانداردهاي معتبر، طبقه‌بندي مطالب، سازماندهي مطالب، عوامل طراحي سايت و وظايف آنها(مترجمان/ ويراستاران)، فهرست‌بندي مطالب بدون اين ساختار، ايجاد محتوا با بحران مواجه مي‌شود.

قرار گرفتن اين اسناد در فرايندهاي مربوط به تعيين نحوه استفاده مجدد از وب‌سايت، سبك سازي و محتوا و نيز تشخيص چالش‌هاي مربوط به منابع چندزبانه را تسهيل مي‌كند. به‌علاوه زماني كه بسياري از تغذيه‌كنندگان وب با هم كار مي‌كنند سازمان نسبت به پرهيز از اشتباهاتي نظير تكرار اثر يا فرصت‌هاي از دست رفته كه منجر به مشكلاتي در هزينه، كيفيت و زمان تحويل مي‌شود، حساس است.

بدون شك ايجاد اين سيستم و اسناد آن (كه پيش‌تر به آنها اشاره شد) بسيار زمان‌بر است. اما چنانچه از آن استقبال ‌شود، بسيار ارزشمند است. البته حتي بهترين سيستم‌ها نيز خالي از اشكال نيستند. مشكلاتي كه مي‌توانند سبب آشفتگي، بحران و عدم كارايي شوند، عبارتند از؛ عدم اجراي استانداردها، عدم كارايي پرسنل، خاصه مديران و نويسندگان اسنادي كه ساختار سايت را تشكيل مي‌دهند، ناكافي بودن آموزش پرسنل جديد و طراحان سايت و عدم بروز كردن اسناد و محتواي قرآني مورد نياز.

بدون اجراي استانداردها، به مرور زمان، اين منبع آن‌لاين روز به روز دچار بي‌نظمي در ساختار خواهد شد. عوامل تقويت‌كننده و توليدكننده محتوا ممكن است در قرار دادن برخي مطالب دچار اشتباه شوند يا مطالبي تهيه كنند كه با استانداردهاي موجود ناسازگار باشد و كاربر را گيج كند. با درنظر گرفتن ارزش حافظه رسمي عوامل توليد كننده محتوا، اين عوامل ممكن است مورد استفاده قرار گيرند و يا ناكارآمد باشند.

رفع اين مشكلات در گروي استفاده از »راهكار مديريت محتوا» است. راهكار مديريت محتوا نه تنها ايجاد XML, HTML و ساير اسناد وب را آسان‌تر مي‌كند، بلكه به يك مجموعه يا سازمان امكان مي‌دهد تا به سرعت قواعد خود را كدگذاري كنند: چارچوب نظري، استانداردهاي معتبر، كارگزاران؛ حتي افراد را براي تحولات آينده آماده مي كنند. در اين صورت عاملان تهيه‌كننده محتوا مي‌توانند بدون اشتباه در مورد ساختار محتوا و ملزومات مربوط به روش، مطالب را بنويسند. زمان آموزش هنگامي كه پرسنل جديد به خدمت گرفته مي‌شوند يا در زماني كه تغييرات سازماني، عملكرد و در نتيجه چارچوب نظري اوليه را تغيير مي‌دهند، كاهش مي‌يابد.

همانگونه كه صفحه نمايش وب سايت AmericanPresident.org نشان مي‌دهد، مديران سايت مي‌توانند چارچوب نظري مربوط به محتوا را به منظور مشخص نمودن نوع محتوا و روابط بين مطالب، وارد راهكار مديريت محتوا كنند. در واقع، راهكار مديريت محتواي خوب نه تنها امكان ورود قواعد مربوط به نحوه ي پردازش مطالب را فراهم مي‌كند بلكه اين قواعد را از طريق وادار كردن عاملان به پايبندي به ساختار به اجرا در مي‌آورد. در تصوير ذيل انواع مطالب با نمادهاي مختلف نشان داده شده‌است. رابطه ساختاري آنها نيز مشخص شده است.

از آنجا كه محتوا (مطالب) در يك پايگاه داده ها ذخيره شده‌است، راهكار مديريت محتواي خوب امكان جستجوي مطالب را در سراسر سايت فراهم مي‌كند. اين مطالب را مي‌توان در فرمت‌هاي ديگري نظير فرمت‌هاي چندرسانه اي، HTML, PDF, XML با هر فرمت ديگري مجدداً ذخيره كرد. اين بدان معنا است كه محتوا از نمايش تصويري آن جداست. نمودار ذيل نشان مي‌دهد كه چگونه مطلب را مي‌توان در چند فرمت مختلف ذخيره كرد. جستجوي مطلبي كه يك چارچوب نظري و منطقي معناداري را دنبال مي‌كند، مسلماً آسان‌تر است.

منابع:

سامير جي ار ژان،

جي جاكلورسكي مارك،

مولنار رابرت
 يکشنبه 21 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن