تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزّوجلّ به موسى عليه‏السلام وحى كرد: اى موسى! به زيادى ثروت شاد مشو و در هيچ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815193248




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك روزنامه روس مطرح كرد: ايران مي‌تواند جايگزين گازپروم در ارمنستان شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: يك روزنامه روس مطرح كرد: ايران مي‌تواند جايگزين گازپروم در ارمنستان شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي

يك روزنامه روس با اشاره به توانايي‌هاي روبه‌رشد ايران در بخش نفت و گاز، تاكيد كرد: ايران مي تواند جايگزين گازپروم در ارمنستان شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه گازيتا روسيه با بيان اين مطلب افزود: انتظار مي‌رود كه تركيه هفته آينده توافقنامه واردات گاز از ميدان پارس جنوبي ايران را امضا كند. حلمي گولر، وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه اطلاع داده است كه گاز استخراجي هم براي مصرف داخلي و هم براي صدور مجدد به اروپا وارد مي شود.

اين گزارش مي‌افزايد: درحالي كه كارشناسان خاطرنشان مي سازند كه احتمال اين‌كه ايران در آينده نزديك بتواند بلندپروازي هاي گازي خود را محقق كند كم است، اما احتمال دارد در آينده انحصارطلبي گازپروم در ارمنستان پايان يابد.

تهران قصد دارد براي صادرات به اروپا از سهميه اختصاص داده شده به اين كشور در پروژه نابوكو استفاده كند كه صدور گاز از طريق تركيه، بلغارستان و روماني به اتريش را در نظر دارد.

اين گزارش در ادامه مدعي مي‌شود ايران با وجود ذخاير عظيم گاز طبيعي خود عملاً امكان انتقال سوخت خود را ندارد. خط لوله IGAT-1 (بطول 1200 كيلومتر گاز را به شمال كشور، به مراكز اصلي صنعتي يعني اصفهان، قزوين، رشت و تبريز منتقل مي كند) كه در سال 1970 ساخته شده بود، نياز به مدرنيزه سازي دارد و ساخت IGAT-2 (متصل كننده ميادين گازي كنگان و نار با ميدان‌هاي نفتي در شلف خليج فارس، بطول 600 كيلومتر) هنوز پايان نيافته است.

به نوشته اين روزنامه، تنها كانال صادراتي كه در شرايط كنوني كار مي‌كند، خط لوله ايران ـ ارمنستان است كه در بهار سال جاري افتتاح شد. اما صادرات گاز از طريق اين مسير هنوز آغاز نشده است. روز گذشته "لوسين آروتونيان" دبير مطبوعاتي وزارت انرژي و منابع طبيعي ارمنستان اعلام كرد كه تاريخ احتمالي آغاز واردات گاز ايران به ارمنستان پس از پايان مذاكرات دو كشور تعيين خواهد شد كه در حال حاضر در تهران انجام مي‌شود.

پيشتر رسول سلماني، يكي از مديران شركت ملي صادرات گاز ايران اعلام كرده بود كه عرضه گاز مي تواند از هفته آينده آغاز شود.

مقامات ارمنستان اعلام مي‌كنند كه خط لوله ايران ـ ارمنستان را به‌عنوان آلترناتيو عرضه گاز روسي نمي دانند و اين درحالي است كه فعلا تنها عرضه كننده گاز طبيعي به ارمنستان گازپروم است. در حال حاضر، شركت انحصاري روسيه 100 درصد نياز ارمنستان به گاز را تامين مي كند. اما كارشناسان اين را غير ممكن نمي‌دانند كه با در نظر داشتن رشد دايم قيمت گاز روسيه و نيز افزايش ناگزير قيمت ترانزيت آن از سوي گرجستان، به مرور زمان ارمنستان از همكاري با "گازپروم" امتناع كند.

انتهاي پيام
 يکشنبه 21 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن