تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814721872




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهريه هاي غير انتفاعي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: شهريه هاي غير انتفاعي
تاسيس مدارس غير انتفاعي به مصوبه ششم دي ماه سال 1367 شوراي انقلاب فرهنگي برمي گردد.

اين شورا در يكصد و هفتادمين جلسه خود با تاسيس مدارس غير انتفاعي و جذب مشاركت مردم در امر آموزش و پرورش موافقت كرد و اساسنامه سازمان نيز به تصويب هيئت وزيران رسيد.

در حال حاضر حدود 7 درصد كل دانش آموزان كشور (يعني يك ميليون و 88 هزار نفر) در 15 هزار و 809 مدرسه غير انتفاعي تحصيل مي كنند در حالي كه بر اساس برنامه چهارم توسعه كشور بايد اين ميزان به 2/8 درصد و در برنامه پنجم به 10 درصد افزايش يابد.

اين در شرايطي است كه به خاطر كيفيت، هزينه و شهريه بالاي مدارس غير دولتي، بيش از 400 هزار صندلي اين مدارس خالي است و بسياري از دانش آموزان از تحصيل و دسترسي در اين آموزشگاه ها محرومند.سال تحصيلي جديد در حالي آغاز مي شود كه ارتقاي آموزشي و پرورشي و همچنين ضوابط اخذ شهريه در مدارس غيرانتفاعي هنوز با گذشت بيش از 20 سال از تاسيس اين آموزشگاه ها، براي بسياري از خانواده ها جاي انتقاد و پرسش باقي گذاشته است.

استفاده كنندگان از اين آموزشگاه ها در برابر پرداخت پول، توقع تعليم و تربيت بهتري نسبت به مدارس دولتي دارند به همين دليل در اين سال ها بيشترين انتقادات خود را متوجه اين مدارس كرده اند زيرا به زعم آن ها، مدارس دولتي هرگز نتوانسته اند سطح توقعات آن ها را پاسخ دهد.

با اين حال مدارس غير انتفاعي براي ادامه فعاليت خود با مشكلات فراواني رو به رو هستند زيرا پيش از 70 درصد اين مدارس در مكان هاي استيجاري بوده و هر سال نيز اجاره بهاي اين اماكن با افزايش مواجه است.

بسياري از ساختمان هاي اين مدارس از استانداردهاي فضاي آموزشي به دور است و اين مسئله بر عدم كيفيت آموزش در اين مدارس افزوده است، همچنين افزايش حقوق معلمان حق التدريسي، بهاي آب، گاز، تلفن، برق و تعميرات از ديگر مشكلات اين مدارس است كه همواره موسسان اين آموزشگاه ها، افزايش شهريه را تابعي از افزايش موارد ياد شده عنوان مي كنند.

هيئت دولت در ماه هاي اخير تلاش كرد تا حوزه مشاركت هاي مردمي و مدارس غير انتفاعي را در آموزش و پرورش متحول كند، به اين منظور در ابتداي ماه جاري، به دستور رئيس جمهور، سازمان مدارس غير دولتي و توسعه مشاركت هاي مردمي تاسيس شد.

اين تصميم را مي توان ادامه اجراي سياست هاي خصوصي سازي دولت عنوان كرد كه حمايت بيشتر از بخش خصوصي را در تاسيس و اداره مدارس غير دولتي سرلوحه قرار داده است.

اما اجرايي شدن قانون اصلاح تاسيس مدارس غير انتفاعي هنوز نيازمند زمان است و با كسري بودجه 6 هزار ميليارد توماني و وزارت آموزش و پرورش، اجراي سريع آن به ويژه براي سال جديد تحصيلي با موانعي رو به رو خواهد شد.

بر اساس قانون جديد، بانك هاي كشور مكلف شده اند با معرفي وزارت آموزش و پرورش، 50 درصد از نياز مالي موسسان مدارس غير دولتي را براي تامين فضا، تجهيزات و امكانات به صورت وام قرض الحسنه عهده دار شوند.

همچنين دولت موظف شده هر سال يارانه مربوط به تسهيلات بانكي را براي خريد زمين، ساختمان و تعميرات مدارس غير دولتي در حدود امكانات خود در بودجه سالانه كل كشور پيش بيني كند.يكي از والدين دانش آموز ابتدايي در شهر بيرجند مي گويد: اختلاف شهريه مدرسه پسرم با ساير مدارس غير انتفاعي بسيار چشمگير مي باشد در اين مدرسه 200 هزار تومان شهريه ثابت و 70 هزار تومان به صورت علي الحساب براي اجراي برنامه هاي درسي و فوق برنامه از ما اخذ شده در صورتي كه بعضي مدارس غير انتفاعي ديگر داراي شهريه كمتر از اين مي باشند.

وي با بيان اين كه در مدارس غير انتفاعي بر شهريه ها نظارت دقيقي انجام نمي شود افزود: در مدارس غير انتفاعي سعي شده از معلمان بازنشسته و با سابقه تر استفاده شود كه اين امر علاوه بر مزايا داراي مشكلاتي نيز مي باشد.

يكي ديگر از والدين مي گويد: به علت يك شيفت بودن مدارس غير انتفاعي و همچنين برخورداري از وضعيت مطلوب تر آموزشي در مدارس غير دولتي دخترم را در يك مدرسه راهنمايي غير انتفاعي ثبت نام كردم، زيرا آمار درصد قبولي در مدارس تيزهوشان و دانشگاه هاي اين مدارس بيشتر مي باشد.

به گفته وي بعضي از مدارس غير انتفاعي در بيرجند فقط اسم غير انتفاعي را با خود يدك مي كشند و داراي هيچ برنامه مدون آموزشي و يا فوق برنامه نيستند و متاسفانه فقط درصد قبولي دانش آموزان در پايه هاي مختلف تحصيلي ملاك برتري اين مدارس است.

در بعضي از مدارس غير دولتي بيرجند وضعيت آموزشي در سطح بالاتري نسبت به ساير مدارس قرار دارد.

وي اضافه كرد: به علت مشكلات عديده در آموزش و پرورش توجه چنداني به تقويت پايه هاي علمي دانش آموزان در مدارس نمي شود بنابراين والدين بايد به فكر ثبت نام فرزندانشان در مدارس غير انتفاعي و يا كلاس هاي تقويتي و آموزشي باشند.كارشناس مسئول مدارس غيردولتي سازمان آموزش و پرورش استان با بيان اين كه حدود 6 هزار دانش آموز از مقاطع پيش دبستاني تا پيش دانشگاهي در 23 آموزشگاه غير انتفاعي فعال مي باشند گفت: فرم هاي پيشنهادي موسس براي تعيين شهريه ثابت كه شامل هزينه هاي آموزش و پرورش، اداري و خدماتي، اموال و اثاثيه، پرسنلي و ساختمان است تكميل و به اداره آموزش و پرورش ارسال و سپس توسط كميته اي بررسي و در نهايت شهريه توسط شوراي استان مصوب مي شود.

حسن رضا خدمتي در خصوص تفاوت هاي موجود در شهريه مدارس نيز گفت: علاوه بر موارد فوق تفاوت هاي شهريه بابت درجه و رتبه هاي احراز شده هر مدرسه است كه در تعيين شهريه تاثير دارد و مجموعا تفاوت شهريه در مقطع ابتدايي از 25 هزار تومان بيشتر نيست.

اين مسئول گفت: بخشنامه تعيين شهريه مدارس طي نامه اي به تمام مديريت هاي آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق ارسال و نيز در جرايد محلي اعلام شده و مديران موظفند نرخ مصوب شهريه را در محل مناسب براي رويت اولياي دانش آموزان نصب كنند و اوليا در صورت مشاهده تخلف توسط اين گونه مدارس آن را به منطقه آموزش و پرورش و يا در صورت رسيدگي نكردن، به سازمان آموزش و پرورش استان ها اطلاع دهند.وي ادامه داد: 90 درصد مدارس غير دولتي استان احداثي و فقط 10 درصد استيجاري اند كه در هر صورت بايد تاييديه استحكام بنا و تعيين ظرفيت دانش آموزان از اداره كل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس را داشته باشند.

به گفته وي در مدارس غير انتفاعي استان در مقطع ابتدايي هم سطح و حتي جلوتر از استانداردهاي كشوري مي باشيم ولي در مقاطع راهنمايي و متوسطه با استانداردهاي كشوري كمي فاصله داريم كه با ارتقاي كمي و كيفي مدارس سعي در رسيدن به حد مطلوب مي باشيم.

وي خاطر نشان كرد: برابر مقررات ماده 134 قانون ماليات هاي مستقيم درآمد حاصل از تعليم و تربيت در تمام مقاطع مدارس غير دولتي از پرداخت ماليات معاف اند.وي ادامه داد: با توجه به تاسيس و راه اندازي شركت تعاوني تامين نياز موسسان مدارس غير دولتي در دي ماه 86 وام هايي از طريق صندوق تعاوني استان به اعضا پرداخت شده است.وي از پذيرش 204 دانش آموز مدارس غيردولتي در مقطع ابتدايي و راهنمايي در تيزهوشان و نمونه دولتي در سال تحصيلي 86 خبر داد و گفت: از 192 دانش آموز پيش دانشگاهي استان 87 نفر در دانشگاه قبول شدند.(سال 86)

خدمتي افزود: مدارس غير انتفاعي واحدي جدا از آموزش و پرورش نيست بلكه در كنار مدارس دولتي هدف واحدي را دنبال مي كند.
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3269]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن