تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816336198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درآمد پايدار، لازمه توسعه پايدار شهري


واضح آرشیو وب فارسی:موج: درآمد پايدار، لازمه توسعه پايدار شهري
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي .


حسين محمد پور زرندي
امروزه توسعه پايدار براي كلان شهري چون تهران، يك نياز اجتناب ناپذير و ضروري است.
واقعيت موضوع اين است كه تهران را ديگر نمي توان با دستورالعمل و بخشنامه هاي موردي راهبري كرد و تصميم گيري پيرامون شهر را دچار روزمرگي كرد. گستره شهر، جمعيت روز افزون و موضوعاتي نظير ناهنجاري هاي بصري و زيست محيطي، ترافيك، آلودگي هوا، ناپايداري و نا ايمني بنا و نارسايي در عرضه خدمات شهري، مديريت شهري را در اين مسير قرار مي دهد كه راهكارها كارآمدي نظير توسعه پايدار را اتخاذ كند.
در جهت دست يازيدن به توسعه پايدار شايد بعد از انسان كه به تعبيري شهروند است و بدون انسان، توسعه پايدار شهر مفهومي ندارد، مهم ترين عامل، منابع پايدار شهري هستند. البته موفقيت شهري در تبيين حس مسئوليت شهروندي و انگيزش شهروندان براي مشاركت در امور منوط به تحقق مواردي از جمله اعتماد سازي و تحليل هزينه و مشاركت است. اصولا دريك اقتصاد شهري سالم همه فعالان اقتصادي، اعم از بنگاه هاي بخش عمومي، دولتي و خصوصي كه استفاده كننده امكانات شهري هستند، متناسب با بهره اي كه از خدمات و فضاي شهر مي برند، پرداختي متناسب با سهم خود نيز به شهر دارند كه از آن به عنوان عوارض ياد مي شود.
در سال هاي اخير به جهت فقدان منابع مالي مناسب و ضرورت خدمات رساني، بخش عمده درآمد شهرداري از طريق فروش تراكم بوده است كه از زمره درآمدهاي ناپايدار به شمار مي آيد در حالي كه اگر مديريت شهري بخواهد در چارچوب اصول توسعه پايدار حركت كند، بايد متكي به درآمدهاي پايدار باشد كه از جمله مهمترين آن عوارض نوسازي و عمران شهري است.
اين همان چيزي است كه دكتر محمد باقر قاليباف، شهردار تهران هم با انتقاد از آن 75 درصد درآمدهاي شهرداري تهران را متكي بر ساخت و ساز مي داند و با ناپايدار دانستن اين درآمدها، از كاهش درآمدهاي پايار شهري در طول 45 سال گذشته از 40 درصد به زير 20 درصد ابراز نگراني كرده است.
شهردار تهران، قويا از حضور مردم در تامين منابع مورد نياز براي اداره شهر حمايت كرده و لازمه سلامت بودجه در شهراري را مطلع كردن مردم از مصرف بودجه مي داند و معتقد است شهروندان نبايد بدون برنامه و به طور يكسان از خدمات شهرداري برخوردار باشند، بلكه بايد هر شهروندي به ميزان خدماتي كه از شهرداري دريافت مي كند، عوارض خود را به شهرداري بپردازد و به همان ميزان هم منتظر دريافت خدمات باشد.
اين در حالي است كه اكنون 75 تا 80 درصد درآمدهاي شهرداري تهران و كلان شهرها از راه فروش تراكم، پروانه ساختماني و تغيير كاربري حاصل مي شود. هزينه هاي خدمات، عوارض، اعتبارات بانكي و ... 70 درصد ديگر درآمدهاي شهرداري ها را تامين مي كند.
شهرداري ها بايد به دنبال منابع پايداري از مسير اخذ عوارض هاي واقعي باشند. هرچند قانون تجميع عوارض به منظور رفع بوروكراسي و كوتاهي پروسه پرداخت وضع شود، اما باز هم سهم شهرداري ها از عوارض در مسيري ميان وزارت اقتصاد ووزارت كشور گرفتار است.
در واقع چالش هاي بيشمار در وضعيت موجود درآمد شهرداري ها باعث شده كه تكليف شهرداري ها به خوبي مشخص نباشد، وقتي شهرداري بودجه مي خواهد، دولت آن را خود كفا و مستقل مي داند و در مقابل براي هر اقدام كوچكي بايد از نهادهاي دولتي ده ها مجوز بگيرد. در واقع تا وضعيت درآمد شهرداري ها روشن نشود، مسايل آن ها حل نخواهد شد.
شهرداري بايد يك متولي در حد يك سازمان مستقل يا معاونت رييس جمهور داشته باشد.
لايحه ماليات بر ارزش افزوده هم تمامي درآمدها مانند عوارض آب، برق، گاز و تلفن را به همراه يك درصد از كالاهاي نهايي و ساير درآمدهاي شهرداري حذف مي كند و سهمي از ماليات با روش توزيعي كه نامشخص است منظور خواهد شد كه شهرداري ها را به سوي دولتي شدن محض پيش مي برد و به نوعي وابستگي به سازمان امور مالياتي ايجاد مي كند شايد براي ايجاد درآمدهاي پايدار شهرداري لازم باشد كه قانون شهرداري ها كه در سال 1334 تدوين شده و تاكنون بازنگري نشده وتغييري نداشته است، مورد بازبيني واقع شود.
اجراي قانون مديريت شهري به منظور هماهنگي دستگاه هاي اجرايي در جامعه امروزي يك ضرورت است.
نگرش موردي و مقطعي به نظام درآمدي شهرداري ها و عدم تعيين تكليف آن در قالب يك نظام كلان اقتصادي، عدم شفافيت نظام بودجه و درآمد شهرداري تهران به همراه هدفمند نبودن شكل گيري و تاسيس سازمان هاي تابعه و توزيع نامناسب بعضي از درآمدها و نبود ساختار تشكيلات از ديگر چالش هاي درآمدي است.
براي حل مشكلات درآمدي شهرداري ها به تازگي سند درآمدهاي پايدار شهرداري تهران توسط مديريت شهري با همراهي استادان دانشگاه در شوراي اسلامي شهر تهران تدوين شده است.
بايد بعضي درآمدها از جمله هزينه نگهداري راه عبور و مرور خودروها در شهر كه به عهده شهرداري است، از طريق جرايم راهنمايي و رانندگي در اختيار شهرداري ها قرار گيرد.
پيشنهاد تخصيص 80 درصد جرايم راهنمايي و رانندگي به شهرداري ها تقديم هيات دولت شده كه تاكنون موافقتي حاصل نشده است.
البته 60 درصد مردم در شهرها زندگي مي كنند و پاسخگويي به نياز شهروندان و توسعه شهري داراي مسايل ومشكلات فراوان است پس ايجاد يك كميسيون در مجلس براي رسيدگي به مسايل زندگي 60 درصداز كل جمعيت كشور امروز يك ضرورت است كه خوشبختانه كميسيون شهري باهمت شهرداري تهران در مجلس شوراي اسلامي تشكيل شده است.
سهميه اعتبارات و تجميع عوارض بايد براساس شاخص هاي بهتري منظور شود و سهم بيشتري به كلان شهرها و به ويژه تهران اختصاص يابد و در بودجه سنواتي دولت جايگاه شهرداري ارتقا يابد همچنين بايد برنامه اي تدوين شود كه براساس آن دولت، سهم يارانه اي را كه در راستاي حمل و نقل و مسايل ديگر به شهرداري مي پردازد، افزايش دهد، اگرچه يارانه حمل و نقل از محل تبصره 13 تاكنون پرداخت نشده است.
با توجه به تمامي مسايل مذكور بايد راه هاي درآمدي در جهت كاهش هزينه ها مورد توجه مديريتي باشد تا تمام ابعاد درآمدي چه از منظر جايگاه قانوني، چه مكانيزم هاي دولتي و هم سهمي كه از دولت و وزارت كشور به شهرداري پرداخ مي شود و در نهايت مشاركت مردمي در قالب عوارض از برنامه هاي آتي، آينده روشني را براي شهرها رقم بزند.
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن