تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اگر به تعداد اهل بدر [مؤمن كامل] در ميان شما بود، قائم ما قيام می ‏كرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805363042




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قزوين پايتخت هنر خوشنويسي ايران - بخش اول


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به عقيده برخي از کارشناسان هنري، هنوز از نوع خط و زبان انسانهاي اوليه و چگونگي ارتباط آنها چيزي بدست نيامده اما باستان شناسان، نقاشي‌هاي درون غارها را مهمترين وسيله ارتباطي و در حقيقت خط اوليه انسانها مي‌دانند. بعدها در تمدنهاي بزرگي چون تمدن مصر باستان، از خط هيروگليف(تصويري) استفاده مي‌شد و پس از آن در کشورهاي باستاني بين النهرين مثل سومر براي اولين بار خط مشهور ميخي کشف شد. به گزارش ايرنا، ايرانيان هم اين خط را حدود سه هزار سال پيش آموختند که نمونه آن به زبانهاي فارسي باستان در کوه بيستون، گنج نامه همدان، استخرفارس و پاسارگاد باقي است . خط رسمي ايران در قبل از اسلام خط پهلوي بود که درکنار آن، خط ديگري بنام دبيره يا خط اوستايي نيز به وجود آمد. پس از گسترش اسلام در ايران ، الفباي فارسي دري با استفاده از الفباي عربي و پهلوي به وجود آمد، که در ابتدا به خط کوفي معروف شد. يافته‌هاي تاريخي نشان مي‌دهد که انسان پس از کشف خط به فکر نوشتن آن به زيباترين وجه بود و اوج آن در فرمانهاي شاهي در قالب الواح زرين ، سيمين و يا الواح گلي از پيشينيان در موزه‌ها به يادگار مانده است. حجاري و منبت کاري کلدانيها، يونانيها و مصريها و خلق آثار زيبا بر آجرهاي معرق ، چوبهاي گرانبها و الواح و کتيبه‌هاي متعدد گواه اين معنا است. ايرانيان از ديرباز به هنر خوشنويسي و خطاطي علاقه مند بودند به نحوي که خوشنويسان دوره اسلامي خط کوفي را ماخذ قرار داده و بسياري از آثار گرانبهاي معنوي خود را به زيبايي ماندگار کردند. قرآن‌هاي خطي و بسياري از کتب ارزشمند ديگر حاصل تلاشي است که هنرمندان دوره اسلامي انجام دادند. به اعتقاد برخي کارشناسان خط کوفي ، بنايي ، محقق ، ثلث و نسخ ، تعليق و ميداني ، رقعه ، نستعليق و شکسته نستعليق ازجمله انواع خط هستند که خوشنويسان مسلمان از آن بهره مي‌برند. البته در کشور ما چهار خط نستعليق ، شکسته نستعليق ، نسخ و ثلث رايج ترين آن مي‌باشد. در اين ميان قزوين با بيش از هشت قرن سابقه تاريخي در هنر خوشنويسي سهم بزرگي در اعتلاي اين هنر دارد، بطوريکه تاريخ خوشنويسي در قزوين از قرون پنجم و ششم هجري آغاز و در دوره صفويه به اوج خود مي‌رسد. با اين حال، بيش از ‎ 100خوشنويس از اين شهر برخاسته‌اند که بسياري از آنان به نوبه خود موجب اعتبار فرهنگ اسلامي کشورمان بوده اند. ميرعماد حسني قزويني در دوره صفويه ، ميرزا زين العابدين معجزنگار در زمان زنديه و ملک محمد و عمادالکتاب در دوره قاجاريه از جمله سرآمدان اين هنر مي‌باشند که در آسمان هنرخط در جهان درخشيده اند. هر يک از اين هنرمندان بنيانگذار و ابداع‌کننده سبک و شيوه‌هاي خاص در خط بوده‌اند که ديگر خوشنويسان کشور به آنان تاسي جسته و آن را دنبال کرده اند. اکنون آثار تعداد زيادي از اين هنرمندان همانند ميرعماد قزويني به اکثر موزه‌هاي جهان راه يافته است . به گفته محمدباقر آصف زاده نويسنده کتاب قزوين در گذرگاه هنر، بسياري از سرزمين‌ها از قبيل ترکيه، حجاز، هندوستان و پاکستان از اين هنرمندان اسلامي الگو پذيرفته‌اند و آثار خطي آنان موجب نشر فرهنگ و معارف اسلامي در اقصي نقاط جهان شده است . به همين دليل قزوين درنظر اهل هنر به شهر خوشنويسان و پايتخت خوشنويسي شهرت يافته است . يک خوشنويس برجسته قزويني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: هنر خوشنويسي يکي از اصيل‌ترين و کاربردي‌ترين هنرهاي اسلامي است و هنرمندان خوشنويس ، نقش موثري درنشر فرهنگ اسلامي داشته و دارند. استاد ابوالحسن محصص مستشاري افزود: خوشنويسي يک هنر مقدس است که به دليل سر و کار داشتن با آيات الهي و کلام وحي و واژه‌هاي عرفاني و ادبي ، و هماهنگي بين اجزا و هارموني موجود در اعماق روح و روان بيننده نفوذ مي کند. وي اظهار کرد: هويت فرهنگي هر جامعه‌اي بستگي به آثار فرهنگي ، هنري و دانشمندان و هنرمندان آن جامعه در زمانهاي مختلف دارد. اين استاد خوشنويسي اضافه کرد: تاريخ کشور ما نشان مي‌دهد در هر عصر و دوره‌اي که هنرمندان مورد توجه بوده‌اند آثار جاودانه تري خلق کرده اند و در واقع هنر در سايه حمايتها به وجود مي‌آيد و جاودانه مي‌شود. محصص تصريح کرد: در دوران حکومت هخامنشيان ، ساسانيان و صفويه ، هنرمندان مورد حمايت بوده‌اند و شاهکارهاي هنري موجود درحمايت حکومتهاي وقت جاودانه شدند. وي با اشاره به اينکه درک هنر و حق شناسي مهمترين خواسته هنرمندان است، افزود: در شرايط فعلي بيشتر وقت هنرمندان به جاي پرداختن به هنر، صرف مسايل معيشتي و دغدغه‌هاي زندگي مي‌شود. محصص گفت: در زمان حاضر تنها ميراث دار، حافظ و تداوم‌دهنده اين هنر ارزنده انجمن خوشنويسان ايران در سراسر کشور است. يکي از اساتيد خوشنويسي کشور هم در اين زمينه گفت: هنر خوشنويسي ايران با توجه به سابقه ديرينه با پشتوانه هزار ساله از ويژگي‌هاي خاصي برخوردار است. يدالله کابلي افزود: خوشنويسي هنري با ريشه‌هاي عميق است که نقش عمده‌اي در مفاهيم و ارزش‌هاي اين سرزمين داشته است و البته ميرعماد قزوين نيز يکي از چهره‌هاي برتر و مطرح کشوري هنر خوشنويسي است که در اين راه توانسته نقش ارزشمندي داشته باشد. وي تاکيد کرد: خوشنويسي کشور ميراث‌دار گنجينه‌اي ارزشمند است که همايش دوسالانه خوشنويسي بايد با اين پشتوانه دستاورد ارزشمند و مطلوبي محسوب شود البته به لحاظ کمي و کيفي و تعداد شرکت کنندگان، نخستين جشنواره با استقبال خوبي روبه‌رو بود. کابلي ادامه داد: به نظر مي‌رسد لازم است با تعاملي هر چه بيشتر شرايط براي ديدار رخ به رخ کشورهاي اسلامي فراهم شود همچنين از هنرمندان کشورهاي حوزه خليج فارس در اين جشنواره استفاده شود تا چشم‌انداز بين‌المللي اين جشنواره تقويت شود و در ميان جوانان و هنرمندان و پيشکسوتان هنر خوشنويسي بالندگي لازم را پيدا کند. استاد ابوالقاسم يزدي مدرس خوشنويسي در قزوين نيز به خبرنگار ايرنا گفت: امروزه براي آموزش اين هنر اصيل ايراني نمي توان مانند گذشتگان عمل کرد. اين خوشنويس بااشاره به ضرورت آموزش آکادميک و علمي اين هنر به علاقه مندان و هنرجويان افزود: از آنجا که در دانشگاهها و مراکز علمي تحقيق ، پژوهش ، نقد و بررسي مسايل از جايگاه ويژه اي برخوردار است ، اين هنر براي آيندگان ماندگار خواهد شد. يزدي اظهار کرد: بر اين اساس براي انتقال هنر خوشنويسي ، ضرورت يک آموزش آکادميک و دانشگاهي احساس مي شود تا توسط آن خيل دوستداران اين هنر زيبا و اصيل را منطبق با روز آموزش بدهيم . وي تصريح کرد: امروزه که بشر در مسير پيشرفت و شتاب تکنولوژي قرارگرفته و مي رود تا در درياي ناامني ها و تشنجات غوطه ور گردد، نه تنها از هنجار و هنجارآفريني بي نياز نمي شود، بلکه نيازمند به عوامل تامين کننده احساسات و عواطف مي باشد. 7389/ 603/ 616




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 755]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن