تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806727138




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس مجلس شوراي اسلامي:گراني نتيجه كار دولت است


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: رييس مجلس شوراي اسلامي:گراني نتيجه كار دولت است
در بررسي طرح تحول تعجيل را مناسب نمي‌دانيم از اين دكتراهاي قلابي در كشور كم نداريمدنياي‌اقتصاد- رييس مجلس هشتم در سفر سه روزه خود به استان فارس ضمن ديدار با دانشجويان، صنعتگران، روحانيون و ايثارگران اين استان با دفاع از عملكرد مجلس هشتم در موارد متعدد، تورم‌زا بودن طرح تحول را تلويحا به دولت گوشزد و تاكيد كرد كه در بررسي طرح تحول اقتصادي تعجيل را مناسب نمي‌دانم، بدون احساسات بايد به متن موضوع توجه شود.


علي لاريجاني در عين حال در سفر خود مساله تورم و گراني را نيز مورد توجه قرار داد و خاطرنشان كرد كه گراني نتيجه كاري است كه دولت انجام داد، هرچند استراتژي مجلس هشتم اين است كه از لوايحي حمايت كند كه بسترساز توليد كشور است. وي افزود مجلس روي مساله گراني ايستادگي مي‌كند، اما كارهاي اجرايي به عهده دولت است.
رييس مجلس در ديدار تشكل‌هاي دانشجويي كه در دانشگاه شيراز برگزار شد، با تاكيد بر اين كه شرط همكاري مجلس با دستگاه‌ها و نهادها اين است كه درخواست‌هايشان از مجلس تورم‌زا نباشد، گفت: در بررسي طرح تحول اقتصادي تعجيل را مناسب نمي‌دانيم. بدون احساسات بايد به متن موضوع توجه شود.
لاريجاني تاكيد كرد: حتي در بحث طرح تحول اقتصادي مجلس نظر دارد و بر اين اساس كميسيون ويژه را تشكيل داد كه هم اصلاح طلبان در آن عضو هستند و هم اصولگرايان. زماني هم كه گزارش مي‌دهند از نظرات اين كميسيون احساس دعواهاي سياسي ندارم و اين نكته‌اي است كه از ابتدا در مورد مجلس تاكيد مي‌كردم كه اگر مجلس دورنگر باشد، بايد هر چه بيشتر از امور پيراموني و دعواهاي خرد سياسي پرهيز كند و به متن نيازهاي كشور بپردازد. امروز به يك نظام اقتصادي پرتحرك نيازمند هستيم و شرط كمك مجلس به قوا و ديگر مجموعه‌ها اين است كه پيشنهاداتي كه به مجلس ارائه مي‌شود، مطابق نيازهاي مردم باشد. طرح و لايحه‌اي را كه تورم زا باشد نمي‌پذيريم و در كنار آن از طرح و لايحه‌اي كه به توليد كشور كمك كند استقبال مي‌كنيم. وي افزود: با هيچ طرح يا لايحه‌اي هم دعوا نداريم، نگراني ما تورم خيزي طرح يا لايحه است.
به گزارش مهر، رييس مجلس با اشاره به پيامدهاي اجراي طرح تحول اقتصادي يادآور شد: هم‌اكنون نرخ تورم 20 درصد است، اگر اين طرح ظرفيت 70-60 درصد تورم اضافي را داشته باشد، جواني كه امروز با حقوق 400-500 هزار تومان زندگي مي‌كند در آن زمان بايد با حقوق يك ميليون تومان زندگي خود را سپري كند. اگر چه ماهانه نيز به او خانواده اش 50-60 هزار تومان هم پرداخت شود بنابراين آمادگي ما زماني است كه بتوانيم تورم را كنترل كنيم.
وي افزود: برخي از اين مولفه‌ها ممكن است راه حل داشته باشد، اما اگر با عجله اجرا شود ممكن است نتيجه ندهد مثلا اينكه به نحوي بتوانند حامل‌هاي انرژي را از فضاي يارانه‌اي آزاد كنند، حرف متيني است اما چگونه اجرا خواهد شد؟! نبايد يك مرتبه به مردم فشار آيد.
رييس مجلس با تاكيد بر اينكه اصل موضوع را قابل مطالعه مي‌دانيم گفت: در عين حال تعجيل را مناسب نمي‌دانيم، بدون احساسات بايد به متن موضوع توجه شود. نگراني مجلس همين است. در مجلس ممكن است گام‌هاي خود را آهسته برداريم اما تلاش مي‌كنيم با مجموع كار كارشناسي نيازهاي كشور گام‌هاي متناسب برداريم.
يك مديريت توانمند نياز است تا قدرت برتر منطقه شويم
وي در بخش ديگر سخنانش تاكيد كرد: ما امروز نيازمند يك نگاه عميق به توسعه عقلانيت اسلامي هستيم. به جاي شعار و اين حزب و آن حزب احتياج داريم از نيازهايمان مطلع شويم. دعواهاي حيدري نعمتي مشكلاتمان را حل نمي‌كند. در بعد اقتصادي داشتن تئوري اقتصادي كه بتواند مطابق آيين مقدس اسلام باشد و توسعه شتابان را دنبال كند ضروري است.
رييس مجلس تصريح كرد: آنچه انقلاب اسلامي طلب كرد اين است كه چطور در برخورد با چالش‌ها در داخل و صحنه بين‌الملل با نگاه نوين اسلامي كه عقلانيت اسلامي است رفتار كنيم. اگر مي‌خواهيم قدرت برتر منطقه باشيم بايد برخي زير ساختارها را آماده كنيم يك مديريت توانمند نياز است تا اين ظرفيت را بالفعل كند.
وي با تاكيد بر اينكه برخي امور ديواني بايد با كمك دانشگاه به اين مهم بپردازد گفت: در مجلس شوراي اسلامي يكي از استراتژي‌هايي كه دنبال مي‌كنيم اين است كه برخي پايه‌هاي اداري كشور را بر اساس پايه عقلانيت اسلامي بنا كنيم اين كار بايد با تامل صورت گيرد و با آرامش توام باشد با كار عجولانه نمي‌شود كار تئوري را سامان داد. تلاش مجلس اين است كه به مكانيزم استفاده از نخبگان فكر شود.
رييس قوه مقننه با تاكيد بر اينكه نحله‌هاي سياسي مختلف در مجلس خيلي اهل شعار نيستند، يادآور شد: مجلس هشتم گرايش‌هاي مختلف دارد،اما از ظرفيت پختگي خوبي برخوردار است و نمايندگان اهل فكر هستند در اين مجلس سعي شده از دعواهاي بيهوده دوري شود. نمونه آن توجه به بحث خشكسالي در كشور است كه هر دو جريان نگاه واحدي به موضوع داشت در اين نگاه دسته‌بندي سياسي وجود نداشت.
وضعيت يارانه‌ها آرام آرام سامان يابد
لاريجاني همچنين در ادامه اين ديدار و در پاسخ به پرسش‌هاي دانشجويان حاضر در جلسه در پاسخ به سوالي مبني بر اقدامات مجلس و دولت در برخورد با تورم و گراني اظهار كرده به اعتقاد ما مي‌توان آرام آرام وضعيت يارانه‌ها را سامان داد و فشار تورمي را يكباره ايجاد نكرد؛ البته ما در مورد 50 -60‌هزار تومان نظر نمي‌دهيم چرا كه مجلس هنوز در اين خصوص تصميم نگرفته است، اما بايد بررسي كنيم تا بدانيم اگر اين اتفاق پيش آيد گراني و تورم تا چه ميزان افزايش خواهد يافت.
لاريجاني در واكنش به انتقاد يكي از دانشجويان نسبت به اقدام مجلس در افزايش ده‌درصدي ظرفيت دانشگاه‌ها، گفت: شما جايگزين شوراي نگهبان شده‌ايد؟! پس از مسائلي كه در اين زمينه پيش آمد، مجلس براي حل موضوع پيش قدم شد و نمايندگان شما حق دارند در اين موارد طرح دهند؛ اصلا چه كسي گفته اين خلاف قانون است؟
رييس مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: طرح مجلس براي دولت نبايد بار مالي داشته باشد كه ما اين موضوع را هم حل كرده‌ايم. طرح مي‌گويد همين ظرفيت سرجاي خود باشد هر چند بومي‌گرايي به اين شدت را قبول نداريم. ما نمي‌گوييم با اين طرح همه چيز حل مي‌شود، اما اين طرح يك ترميم است و اين اقدام از نظر قانون اساسي هم اشكالي ندارد؛ مجلس اگر نقصي در كشور مي‌بيند كه به ملت صدمه مي‌زند، حتما مي‌تواند درباره آن نظر دهد.
در ادامه اين نشست، دانشجويي از لاريجاني درباره علت دستگيري عباس پاليزدار سوال كرد كه وي در پاسخ درباره اخبار منتشر شده مبني بر احضار قاضي اين پرونده به خانه ملت، گفت:‌ قاضي پرونده پاليزدار به مجلس احضار نشده بلكه صرفا پيشنهادهايي در اين مورد وجود داشته كه طي روزهاي اخير مطرح شده است.
وي افزود: من در مورد پاليزدار نمي‌توانم قضاوت كنم؛ فقط مي‌دانم در اعترافاتي كه اين فرد داشته نكاتي را بيان كرده كه با حرف‌هاي اوليه او در دانشگاه متفاوت بوده و طبعا محكمه بايد در اين باره نظر دهد.
به كردان توصيه كردم خودش تصميم بگيرد
در بخش ديگري از اين نشست،‌ يكي از دانشجويان با اشاره به مدرك وزير كشور خطاب به لاريجاني گفت: آيا فردي كه به راحتي درباره مدرك تحصيلي‌اش سرش كلاه مي‌رود، صلاحيت صيانت از كشور را دارد؟ كه رييس مجلس در پاسخ به او تاكيد كرد: فراموش نشود كه ما از اين دكتراهاي قلابي در كشور كم نداريم.
وي با تاكيد بر اينكه دليلي براي پنهان كردن اين موضوع وجود ندارد، گفت: پس از قرائت گزارش مذكور، وزير كشور ملاقاتي با من داشت كه بنده در آن ديدار خطاب به ايشان تاكيد كردم كه لازم است شما تصميمي در اين زمينه بگيريد و اگر اين موضوعي است كه اشتباهي در آن پيش آمده، شما بايد حقيقت را بيابيد.
رييس مجلس ادامه داد: مساله ايشان هم اين بود كه كسي از آن اطلاع نداشت؛ البته در اين موارد اصل بر اعتماد است و اگر كسي استاندار شد و گفت من دكترا دارم ما بايد به او اطمينان كنيم؛ چرا كه طبعا او نبايد خلاف بگويد؛ در موقع راي اعتماد هم اشكال از مجلس نبود، ايشان اشكال داشتند كه بايد آن را رفع مي‌كردند؛ ايشان حتما بايد مي‌گفتند كه موضوع چيست. به هر حال بررسي‌هاي ما نشان داد كه مدرك دكتراي كردان واقعي نيست، بنابراين من به او توصيه كردم خودش تصميم بگيرد؛ چرا كه مجلسي‌ها هم در اين باره موضع مشخصي دارند.
در اين هنگام دانشجويان با صداي بلند شعار «استعفا – استعفا» را تكرار كردند كه رييس مجلس در واكنش به آنان گفت: ما خود راه را بلد هستيم و نيازي نيست شما به ما بگوييد؛ افراد بايد خود بدانند مطابق مصالح كشور چه كار بايد كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر، لاريجاني همچنين به موضوع دانشگاه‌هاوايي در دولت هشتم پرداخت و تصريح كرد: در دولت‌هاي قبل هم چنين مواردي وجود داشت و دانشگاه‌هاي قلابي به وجود آمده بود كه يك سري دكتراهاي بي خودي ارائه مي‌كرد كه البته با عوامل آن برخورد شد؛ اگر كسي مي‌خواهد درس بخواند مثل بچه آدم برود و درس بخواند ديگر!
از همه ظرفيت‌هاي ملي براي بحث هسته‌اي استفاده كردم
به گزارش ايلنا، رييس مجلس هم همچنين در بخش ديگر سخنانش گفت: استراتژي هسته‌اي ما درست بود، اما نمي‌گويم كه كارهاي تاكتيكي ما و برخي سخنان مسوولان درست بود.
وي با اشاره به رايزني‌هاي هسته‌اي با هاشمي، خاتمي و كروبي در دوره‌اي كه دبير شوراي عالي امنيت ملي بوده است، اظهار كرد: تلاش مي‌كردم از همه ظرفيت‌هاي ملي براي پيشبرد فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي استفاده كنم. البته در ادامه كار با رييس‌جمهور اختلاف نظر پيدا كردم و براي اينكه اين اختلاف نظر به كار لطمه نزند، پيشنهاد دادم كه فردي بر سر كار بيايد كه مطابق سليقه وي عمل كند.
وي در ادامه به توافق‌هاي سعد‌آباد و پاريس اشاره كرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران براي اينكه از طريق مسالمت‌آميز به حق خود دست يابد، تعليق فعاليت‌ هاي خود را پذيرفت؛ اما آنها كه فكر مي‌كردند به اهداف خود دست يافته‌اند، حتي فعاليت 20 سانتريفيوژ تحقيقاتي ما را نيز برنتابيدند و خواستار تعليق آن شدند.
لاريجاني تصريح كرد: در آن زمان «توني بلر» كه به عراق سفر كرده بود در جمع سربازان انگليسي گفت كه «ما ميوه اشغال عراق را در تهران چيديم.» در واقع آنها فعاليت‌هاي هسته‌اي ما را كه زيرنظر آژانس بود نيز قبول نمي‌كردند؛ چرا كه آنها اساسا مخالف دستيابي ايران به انرژي هسته‌اي هستند.
دفاع از 100ميليون اهدايي به نمايندگان
در ادامه جلسه ديدار لاريجاني با دانشجويان همچنين دانشجويي كه پرداخت وام 100ميليون توماني به نمايندگان را اقدامي مخفيانه توصيف مي‌كرد، از لاريجاني خواست تا در اين‌باره توضيح دهد و لاريجاني نيز در اين باره پاسخ داد: خواهش مي‌كنم منصفانه فكر كنيد؛ ما دنبال مخفي‌كاري نبوده‌ايم و اين قضيه‌اي نيست كه بتوان پنهانش كرد؛ من خودم در اين چارچوب يك ريال هم نگرفته‌ام، اما نمايندگاني هستند كه از يك استان وارد مجلس شده ولي مكاني براي زندگي در تهران ندارند؛ اين وام براي اين قبيل افراد بوده تا بتوانند در تهران خانه‌اي را اجاره كنند.
رييس مجلس با بيان اينكه تنها براي اجاره يك خانه 120متري در جنوب تهران 80-70ميليون تومان پول لازم است، افزود: شما كه بيشتر از ما از وضعيت مسكن در تهران اطلاع نداريد، ولي ما درمورد احداث خانه‌هاي سازماني براي نمايندگان مجلس تلاش مي‌كنيم.
وي با انتقاد از افرادي كه به بزرگنمايي اين موضوع پرداخته‌اند، ادامه داد: گاهي يك حرف نارسي زده مي‌شود و ذهنيت‌هايي را هم ايجاد مي‌كند؛ بنده خبر دارم كه برخي نمايندگان با زن و فرزندشان در هتل زندگي مي‌كنند؛ چرا كه هنوز نتوانسته‌اند خانه‌اي در تهران اجاره كنند و اين موضوع چيز پنهاني نبوده كه بخواهيم پنهانش كنيم.
لاريجاني در واكنش به سوال يكي از دانشجويان كه به انتقاد از محمود احمدي‌نژاد پرداخت، گفت: شما حق نداريد به رييس‌جمهوري كه اكثريت مردم به او راي داده‌اند، توهين كنيد؛ شما مي‌توانيد بگوييد كار مجلس را قبول نداريد، اما نبايد بگوييد اين مجلس را كه مردم به نمايندگان آن راي داده‌اند قبول نداريد؛ خيالتان راحت باشد، مجلس هشتم از مجالس ششم و هفتم بهتر است.
قوانين مزاحم را از سر راه كشور برمي‌داريم
لاريجاني همچنين در جلسه‌اي كه با حضور صنعتگران و بازرگانان استان فارس برگزار شده بود، پس از استماع نظرات صنعتگران و بازرگانان حاضر در جلسه رييس قوه مقننه افزود: ترديد نكنيد كه مجلس مصمم است فضاي رقابت اقتصادي در كشور به وجود آيد؛ ما ايجاد فضاي رقابتي در كشور را مفيد به حال مملكت مي‌دانيم و به همين دليل تلاش‌مان اين است كه قوانين مزاحم را از سر راه كشور برداريم و خوشبختانه در اين زمينه پيشنهادات اوليه از سوي اتاق بازرگاني نيز ارائه شده است.
لاريجاني ادامه داد: شما بايد در برخي بخش‌ها كه قوانين مانع ايجاد مي‌كنند، بندهاي قابل اصلاح را اعلام كنيد تا موارد قابل پيگيري در دستور كار مجلس قرار گيرد؛ ما هم‌اكنون به شما اعلام مي‌كنيم كه در نگاه مجلس مرزبندي خاصي وجود ندارد كه كساني كه در دولت هستند، سلمان فارسي اند و ديگران متفاوت از آنانند؛ همه ما بايد به آباداني و توسعه كشور كمك كنيم.
رييس مجلس خاطرنشان كرد: آنچه هم‌اكنون براي مجلس اهميت دارد اين است كه بستر‌سازي براي توسعه كشور را جدي بگيريم؛ كشور ما اگر بخواهد به چشم‌انداز برسد بايد جهش‌هايي در بخش صنعت داشته باشد. به اعتقاد ما بايد با نگاه حمايتي نسبت به صنايع به پيشرفت آن كمك كنيم؛ اگر ما در اين مسير احساس كنيم دستگاه‌هاي اجرايي كج روي دارند، با تعامل با آنان مي‌خواهيم اصلاحاتي را در عملكردشان اعمال نمايند.
وي در پاسخ به انتقاد يكي ازصنعتگران مبني بر اجرايي نشدن اصل 44 قانون اساسي به طور دقيق كه آن را نوعي تغيير مالكيت مي‌خواند، تصريح كرد: ما اين اصل را تغيير مديريت يا مالكيت نمي‌دانيم بلكه آن را يك راه مي‌دانيم كه بايد به يك جريان رقابتي در كشور تبديل شود.
لاريجاني افزود: من هم شنيده‌ام برخي تغييرات مديريتي در اين مسير انجام شده، اما گاه اين اقدامات براي سرعت در كار انجام شده، اما مجلس اين موضوع را پيگيري مي‌كند به طوري كه بخشي از مجلس را موظف كرديم اين موضوع را پيگيري كند.
صحبت با احمدي‌نژاد در مورد ماليات بر ارزش افزوده
رييس مجلس در ادامه با اشاره به انتقاداتي كه در مورد اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده از سوي صنعتگران و بازرگانان مطرح شد، يادآورشد: نماينده انجمن اسلامي بازار در اين زمينه با ما صحبت كرد و مشكلاتي را هم مطرح كرد؛ ما هم اين موضوع را با رييس‌جمهور و بخش‌هاي مختلف پيگيري كرديم تا زمينه اجراي اين قانون طرح‌ريزي شود و اين قدر اضطراب در كشور ايجاد نشود.
وي همچنين در مورد مشكلات موجود در بانك‌ها نيز گفت: بنده در جريان اين مشكلات هستم، اما فكر مي‌كنم استفاده از منابع ذخاير ارزي براي كاستي بانك‌ها مشكل كشور را حل نمي‌كند؛ قطعا اگر عللي كه اين مشكلات را براي بانك‌ها ايجاد كرده حل نشود، اينگونه معضلات در بانك‌ها حل نخواهد شد؛ به هر حال نبايد به تورم دامن بزنيم بلكه بايد كوشش كنيم از نقدينگي حاكم در كشور براي كمك به بانك‌ها استفاده كنيم.
در همين حال صنعتگران و بازرگانان حاضر در جلسه در صحبت‌هاي خود از عدم اجراي مصوبات دولت در مورد آن و همچنين كارشناسي نبودن برخي مصوبات دولت و اجرا نشدن مصوبه دولت در زمينه لايحه خشكسالي كه البته استان فارس نيز شامل آن بوده انتقاد كردند و رييس مجلس با اظهار شگفتي از عدم اجراي اين مصوبات به علامت تاسف چندين بار سر خود را تكان داد.
نمايندگان وكيل‌الدوله نيستند
رييس مجلس همچنين در جمع علما و روحانيون استان فارس اظهار كرد: گراني نتيجه كاري است كه دولت انجام داد، ولي استراتژي مجلس هشتم اين است كه از لوايحي حمايت كند كه بسترساز توليد كشور است.
وي افزود:‌ بودجه چهار هزار و 500‌ميليارد توماني دولت را براي ترميم وضعيت خشكسالي با سرعت تصويب كرديم، اما نمايندگان، وكيل‌‏الدوله نيستند كه براي خوشايند كسي، كاري را انجام دهند. نمايندگان مجلس هشتم آرام هستند، اما بر حل مسائل كشور پافشاري مي‌‏كنند.
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن