تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816869002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روزنامه داري دولت؛ بيماري جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: روزنامه داري دولت؛ بيماري جامعه
محمدجواد حق شناس سردبير روزنامه اعتماد ملي بر اين باور است كه دولت قصد دارد از هر راهي براي تاثير بر افكار عمومي استفاده كند. حق شناس از بين رفتن امكان رقابت روزنامه هاي غيردولتي با روزنامه هاي رانتي (دولتي) را يكي از جدي ترين آسيب هاي وجود اين روزنامه ها مي داند و توصيه مي كند به جاي روزنامه داري بگوييم بولتن داري دولت.

---

-منظور شما درباره روزنامه داري دولت چيست؟

متاسفانه رنجي كه كشور ما مي كشد، بزرگ شدن روز به روز تشكيلات دولت است و اين مساله دليلي جز نشستن دولت بر گنج منابع و سرمايه هاي طبيعي ندارند. دولت قدر اين منابع را نمي داند و با وجود اينكه اين منابع ملي هستند و به آيندگان ما هم تعلق دارند و بايد به شدت در مصرف آنها با احتياط عمل كرد، دولت به هيچ عنوان اين احتياط را ندارد. اكنون دو دهه از هشدارهاي كارشناسان نسبت به بزرگ شدن دولت مي گذرد اما دولت نسبت به آن بي توجه است. اين خطر هم با بالا رفتن قيمت نفت و روند افزايش درآمدهاي دولت و در عين حال غير قانونمند كردن و غير پاسخگو بودن دولت جدي تر شده به صورتي كه دولت به نهادهاي حقوقي مانند مجلس، سازمان بازرسي و ديوان محاسبات پاسخگو نيست. پس روز به روز شاهد گسترده شدن تشكيلات دولت هستيم كه يكي از زمينه هاي آن هم روزنامه داري است. دولت علاقه بسياري به اين حوزه دارد و با وجود اينكه در رسانه يي با عنوان ملي، هشت كانال سراسري، 20 كانال استاني و چند كانال خارج از كشور را يكجا در اختيار دارد، باز هم برايش كفاف نكرد و سراغ ديگر منابع رسانه يي مثل شهرداري، صدا و سيما، سازمان تامين اجتماعي، سايپا و... رفت. اينها اتفاقات نگران كننده يي است چرا كه به نظر مي رسد دولت قصد دارد از هر راهي كه شده بر افكار عمومي تاثير بگذارد و در اين راه براي به دست گرفتن افكار عمومي از بخشي از بيت المال عمومي استفاده مي كند. نبايد فراموش كنيم الان روزنامه هاي اول كشور از نظر تيراژ كاملاً دولتي هستند؛ همشهري، ايران، جام جم، كيهان، اطلاعات، خورشيد و... در ضمن حمايت ها و سوبسيدهاي وزارت ارشاد و بخش آگهي هاي دولتي را هم بايد به اين بخش از بيت المال كه در اختيار روزنامه هاي دولتي قرار مي گيرد، اضافه كنيم.

- اين روزنامه هاي دولتي علاوه بر بخش اقتصادي چه آسيب هاي ديگري را براي دنياي مطبوعات به همراه دارند.

خب وقتي رانت در اين روزنامه ها حرف اول را مي زند، امكان رقابت از بين مي رود. الان هر كيلو كاغذ 900 تومان است، اگر هزينه هاي چاپ و حقوق پرسنل و تورم تحميل شده بر اين هزينه ها را هم جمع ببنديم، هزينه چاپ يك روزنامه 16 صفحه يي 300 تا 350 تومان است، پس چطور است كه روزنامه ايران با كاغذ گلاسه و آن حجم، 50 تومان فروخته مي شود يا همشهري و جام جم و خورشيد؛ اين مابه تفاوت از جيب چه كسي پرداخت مي شود. از طرف ديگر مخاطب عادي كه به دكه مي رود، مي بيند كه با 500 تومان هزينه يي كه مي خواهد براي يكي از روزنامه هاي غيردولتي بدهد، مي تواند چهار روزنامه انتخاب كند، پس آنها را انتخاب مي كند. اين گونه است كه هرگونه امكان رقابت و به تبع آن امكان ادامه كار از بين مي رود، پس اين رانت ها براي مطبوعات بسيار خطرناك هستند.

همه اينها هم به خاطر جهت دادن افكار عمومي به يك سو و به نفع دولت است، پس به جاي روزنامه داري دولت بايد بگوييم بولتن داري دولت چرا كه روزنامه به معني انتشار يك سويه اخبار نيست.

- اين روزنامه ها چه محدوديت هاي ديگري براي مطبوعات غيردولتي مي توانند ايجاد كنند؟

خب وقتي كاغذ كيلويي 900 تومان مي شود و تورم با اين سرعت بالا مي رود و هزينه هاي چاپ اين قدر بالا مي رود روزنامه هاي غيررانتي هم به سمت تعطيلي مي روند كما اينكه اين مساله در نامه روزنامه هاي غيردولتي به رئيس جمهور هم هشدار داده شده است.

- آيا روزنامه هاي دولتي تاثيرگذاري هم دارند؟

وقتي روزنامه يي هم با يك هشتم قيمت در اختيار مخاطب قرار مي گيرد، مطمئناً مي خواهد به سمتي برود كه ذهن و سليقه مخاطب را متناسب با ديدگاهي كه پشت سر روزنامه است هماهنگ و تربيت كند. از طرف ديگر هم سطح درآمد جامعه آنقدر نيست كه روزنامه هاي غيردولتي بتوانند قيمت خود را با آن هماهنگ كنند. در نتيجه نهايتاً روزنامه هاي مستقل به سمت گران شدن و به تبع آن نخبه گرايي و فاصله گرفتن از قشر متوسط و پايين مي روند.

- يعني روزنامه هاي دولتي تاثيرگذارند؟

طبيعي است كه در اين راه تلاش كنند.

- اين تلاش شان موفقيت آميز خواهد بود؟

فكر مي كنم با هزينه يي كه مي كنند اين امكان وجود دارد. اما آثار تخريبي آن بسيار زياد است.

- مثلاً چه آثار تخريبي؟

داستان مثل داستان پفكي است كه توليد مي شود و تبليغات زيادي هم براي آن انجام مي شود و كودك ما پفك خور بار مي آيد و ذائقه اش هم اين گونه مي شود. بيماري هايي در اثر اين سوءتغذيه به وجود مي آيد كه در آينده هم گريبانگير مصرف كننده آن خواهد شد و همين مساله باعث شكل گيري انواع بيماري ها در جامعه مي شود.
 جمعه 19 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن