تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816364684




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خشم روسيه از امضاي مخفيانه‌ي قرارداد بين ناتو و سازمان ملل


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: خشم روسيه از امضاي مخفيانه‌ي قرارداد بين ناتو و سازمان ملل
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي

وزير امور خارجه‌ي فدراسيون روسيه در پاسخ به درخواست خبرنگاران براي اظهار نظر در مورد امضاي توافق همكاري اخير ميان سازمان ملل متحد و ناتو اعلام كرد، همكاري ميان سازمان ملل و سازمان‌هاي منطقه‌يي يك امر عادي و حتي ضروري است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رگنوم، سرگئي لاوروف وزير امور خارجه‌ي فدراسيون روسيه كه هم اكنون در بيشكك قزاقستان براي حضور در نشست سران كشورهاي مستقل مشترك المنافع (همسود) به سر مي‌برد، در مورد توافق همكاري ميان سازمان ملل متحد و سازمان پيمان آ‌تلانتيك شمالي (ناتو) كه اخيرا به امضاي طرفين رسيده است، عنوان كرد: اين همكاري بر اساس منشور سازمان ملل متحد كه در فصل هشت آن در مورد اصول چنين همكاري صحبت شده به تحقق پيوسته است.

لاوروف گفت: ما از چنين همكاري حمايت مي‌كنيم. تنها چيزي كه مي‌خواهيم اين است كه اين همكاري شفاف، توسعه و گسترش يابد و باعث مطرح شدن مسايل غير ضروري براي كسي نشود.

وزير امور خارجه‌ي فدراسيون روسيه بيان كرد كه طرف روسي از پيش خبر داد كه توافق ميان دبير كل سازمان ملل متحد و دبير كل ناتو آماده شده است و اين به اين دليل است كه پيش از امضاي چنين توافقي قانون آن بايد به بررسي كشورهاي عضو برسد.

وي با تاسف خاطرنشان كرد كه در اين مورد چنين اتفاقي روي نداد يعني توافق ميان دبيران كل سازمان ملل و ناتو به طور مخفي امضا شده است.

رييس وزارت سياست خارجي روسيه گفت: در جريان برگزاري شصت و سومين نشست مجمع عمومي سازمان ملل من با بان كي مون، دبير كل اين سازمان ديدار داشتم كه در آن نسبت به شنيدن دلايل اين پنهان كاري ابراز علاقه كردم. اما من هيچ توضيح قابل فهمي نشنيدم. اين باعث تعجب است كه خود متن اين توافق كه در واقع هنوز بر روي سايت‌هاي سازمان ملل متحد و ناتو منتشر نشده، به طور طبيعي در محافل اين سازمان دست به دست مي‌چرخد.

وي گفت، اين به طور مشخص به قصد سازمان ملل متحد و ناتو براي همكاري در مسائل حمايت از امنيت بين‌المللي مربوط مي‌شود كه نه تنها بر اساس منشور سازمان ملل و بلكه بر اساس دستور العمل‌هاي مشخص بين‌المللي انجام مي‌شود.

لاوروف افزود: ما اما به شديدترين نحو به همكاران خود و رهبري سازمان ملل متحد هشدار داديم كه بايد امور مشابه ضرورتا بدون مخفي كردن از كشورهاي عضو و بر اساس آن اختيارات و در چارچوب آن حقوق قانوني كه دبير كل سازمان ملل دارد انجام گيرد.

وي عدم رضايت روسيه را از اين اقدام اين گونه بيان كرد: ما در اين باره از رهبران اين دو سازمان اين سوال را مطرح كرديم كه معني اين اقدام مخفي‌شان چيست؟ ما هنوز هم منتظر جوابشان هستيم. همچنين به گزارش خبرگزاري پرايم تاس، ديميتري روگوزين، نماينده‌ي رسمي فدراسيون روسيه در ناتو در مورد اين توافق بيان كرد كه روسيه مخالف آن است كه سازمان پيمان آتلانتيك شمالي تلاش كند مسووليت شكست احتمالي عمليات خود را در افغانستان به سازمان ملل محول كند.

در زير اين سند امضاي بان‌كي‌مون و ياپ دو هوپ شفر، دبير كل ناتو وجود دارد.

براساس ارزيابي نماينده‌ي رسمي روسيه در ناتو، اگر چه در اين سند از همكاري ميان دو دبيركل صحبت شده است، اما در واقع بحث از همكاري عملي ميان سازمان ملل و ناتو در مبارزه با درخواست‌هاي حاضر و به طور مشخص در مسائل مبارزه با تروريسم است.

وي خاطرنشان كرد كه در اين توافق حتي يك واژه هم در مورد نقش اصلي سازمان ملل در تضمين ثبات در جهان و يا درباره حفظ قوانين بين‌المللي از سوي سازمان‌هاي منطقه‌يي كه ناتو هم جزو آنها است، وجود ندارد.

وي افزود: ما در اصل مخالف همكاري سازمان ملل و ناتو نيستم، اما ناتو بايد كاملا نقش جهاني سازمان ملل را به رسميت شناخته و تلاش نكند عملكرد سازمان ملل را تغيير دهد.

ديميتري روگوزين در مورد معني عملي اين سند براي ناتو ابراز عقيده كرد كه اين پيمان بدين صورت زمينه سازي مي‌كند تا مسووليت شكست احتمالي عمليات خود را در افغانستان با سازمان ملل تقسيم كند.

وي در اين باره گفت: روسيه به عنوان عضو شوراي امنيت سازمان ملل متحد هيچگاه اجازه‌ي چنين امري را نخواهد داد. ما قصد نداريم مسووليت بمباران و كشتار غير نظامي را بر عهده بگيريم.

همچنين به نقل از سايت شبكه‌ي خبري بي.بي.سي، روگوزين در انتقاد شديد از بان‌كي‌مون اعلام داشت: روسيه به عنوان عضو شوراي امنيت درخواست دارد اين توضيح ارائه شود كه چرا بان‌كي‌مون اختياراتي را پذيرفت كه حتي به خواب هم نمي‌ديد.

وي اقدامات دبيركل سازمان ملل متحد را شرم‌آور خواند و هشدار داد كه وي با خطر استيضاح مواجه است.

اين ديپلمات روسي در مصاحبه با روزنامه‌ي ايزوستيا ادعا كرد كه بان‌كي‌مون و شفر اين توافق را عملا به طور محرمانه و پنهاني به امضا رسانده و اين سند سازمان ملل و ناتو را در يك سطح مساوي قرار مي‌دهد.

روگوزين در پاسخ به اين سوال ايزوستيا كه اصل امضاي اين توافق چيست، گفت: پيش از هر چيز اين كه خودشان بريدند و دوختند.

نه روسيه، نه چين و نه ديگر اعضاي شوراي امنيت نمي‌دانند كه در تركيب سازمان ملل متحد به ناتو اختيارات ويژه مي‌دهند كه در تمام جهان عمليات انجام دهد و اين امر دستان ناتو را باز مي‌كند.

نماينده‌ي مسكو تاكيد كرد، اين توافق نه تنها هيات روسي را در نشست شوراي شراكت اروپا- آتلانتيك بلكه ديگر اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل را كه از اين امضا خبر نداشتند خشمگين كرد.

به گفته‌ي روگوزين آنها شوكه شده بودند و همه‌ي آنها خواستار متن اين سند بودند. با اين وجود، نماينده‌ي روسيه اعلام كرد كه همكاري مسكو و سازمان پيمان آتلانتيك شمالي ادامه خواهد يافت.

وي گفت: فكر مي‌كنم ناتو منتظر لحظه‌اي است كه بتواند بدون از دست دادن يك شخصيت ديپلماتيك روابط را با روسيه تنظيم كند.

اما به اعتقاد روگوزين، اين لحظه پس از انتخابات رياست جمهوري آمريكا به وجود خواهد آمد.

انتهاي پيام
 جمعه 19 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن