تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اينست كه درماههاى ديگر تمام قرآن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816871734




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بناي برج ميلاد بر بلنداي همت ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بناي برج ميلاد بر بلنداي همت ايراني
به انگيزه بهره برداري آزمايشي از بلندترين ساختمان ايران
مجيد زندي
اگر آدمي دنيا و مسايل مربوط به آن را با همت بلند و از بالا ببيند تمام جاذبه هاي دنيا برايش كوچك و حقير مي شود و اين دقيقا همان ويژگي انسانهاي والامقام است كه براي رسيدن به آن از نفس خود مي گذرند تا به بزرگي برسند. اين احساس آنگاه تلنگر محكمتري به آدمي مي زند كه دعواي دو انسان ضعيف اما مغرور و مبتكر را روي زمين به خاطر مي آورد كه حتي از ارتفاع محدود 300 متري روي زمين هم اصلا ديده نمي شوند. آدمهايي كه در فضاي بيكران آسمان كمتر از ريگي در كنار هم قرار مي گيرند و نسبت به هم فخر مي فروشند آيا هيچگاه دو سنگريزه و ريگ نسبت به هم تكبر دارند !
اين حس هنگامي در وجودم زنده شد كه با سرعت 7 متر بر ثانيه با استفاده از آسانسورهاي برج ميلاد به ارتفاع 300 متري روي زمين رسيدم جايي كه حتي خودروهاي عبوري در بزرگراههاي شهيد همت و شهيد چمران همچون موري براي تهيه غذا به اين سو و آن سو مي رفتند.
وقتي كه قرار شد براي افتتاح آزمايشي برج ميلاد بروم در ابتداي راه با مشاهده بيش از 270 خبرنگار و عكاس ايراني و خارجي دريافتم كه اين برج فقط معرف يك شهر نيست بلكه مي تواند نماد يك كشور و هويت يك ملت هم باشد و آن را هم به تصوير بكشد زيرا خبرگزاريهاي خارجي هم در اين روز هيچ خبري را در ايران مهمتر از افتتاح آزمايشي برج بلند ميلاد نمي دانستند و هنگامي كه به پاي برج ميلاد رسيديم دريافتم كه واقعا مي توان آن را نماد ملي ناميد نمادي كه نام خود را از ميلاد مبارك امام خميني (ره ) بنيانگذار جمهوري اسلامي در سال معروف به سال امام خميني (ره ) هديه گرفت و اين فرزند نو رسيده ملي ايران حقيقتا چه نام زيبايي را بر شناسنامه خود ثبت كرده است .
حتي اگر نخواهيم در همين ابتدا هيچ يك از كاربردهاي فني برج ميلاد را برشماريم همين كه در مركز جمهوري اسلامي جايي براي تفريح مردم در ارتفاع 315 متري ايجاد شد كه اكنون حضور در آن ارتفاع آرزوي بسياري از مردم كشورمان شده خود به عنوان يك جاذبه تفريحي جايي در دل همه باز كرده است تا چه رسد به اينكه بدانيم اين برج در دوران معاصر كشورمان بلندترين و البته پيچيده ترين سازه معماري تاريخ ايران با كاركردهاي وسيع شهري مخابراتي و اطلاع رساني است كه با عزم و همت مهندسان و متخصصان ايراني ساخته و به بهره برداري رسيده است . وقتي در مرحله اول در ارتفاع 297 متري از آسانسور پياده شدم و با عبور از پله ها به ارتفاع 315 متري رسيدم و به اطراف شهر نگاه كردم با مشاهده ميدان آزادي برج آزادي را همانند اسباب بازي بچه ها در گوشه اي از شهر ديدم برجي كه تا قبل از افتتاح برج ميلاد به نماد تهران معروف بود و صدالبته نيز در 40 سال اخير اين نقش را به خوبي ايفا كرده كه حتي با قرار گرفتن در مركز راهپيمايي هاي حماسي ملت ايران در دوران انقلاب اسلامي به نماد آزادي هم تبديل شده است اما در 30 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي هم انتظارات مردم افزايش يافته و هم جايگاه علمي و اجرايي مهندسان ايراني پيشرفت وسيعي را به خود ديده است پيشرفت هايي كه اكنون در قالب احداث سدهاي مختلف براي مهار آب هاي سطحي احداث نيروگاههاي توليد برق احداث پالايشگاههاي نفت و گاز و صنايع پتروشيمي پيشرفت هاي علمي در زمينه فناوري هسته اي و نانو پزشكي و... جايگاه شاخصي را حداقل در ميان كشورهاي اسلامي براي خود فراهم آورده است .
درباره برج ميلاد حداقل در سالهاي اخير فراوان شنيده ايد; اما با تغييراتي كه در سالهاي گذشته در مديريت شهر تهران ايجاد شده روند احداث آن كند شده بود كه به تعبيري اگر روند گذشته براي ساخت آن ادامه مي يافت اين برج پس از 10 سال آينده به بهره برداري مي رسيد اما در مديريت جديد شهر تهران و حمايت اعضاي شوراي شهر تكميل برج ميلاد سرعت گرفت كه خوشبختانه كارها هم نتيجه بخش بوده است .
در اين گزارش مختصر هيچگاه نمي توانيم همه ويژگي هاي برج ميلاد و نحوه ساخت آن را توضيح دهيم اما همين كه مي دانيم بلندترين ساختمان تاريخ ايران با ارتفاع 435 متر به مرحله بهره برداري رسيد سرافرازي اين برج را مديون مجموعه وسيعي از بخش ها هستيم كه نام خود را جمهوري اسلامي ايران انتخاب كرده است . علاوه بر آن كه بالابردن بخش فلزي برج به وزن 700 تن و نصب 35 هزار متر شيشه هاي ويژه در ارتفاعات بلند و حتي به صورت شيب معكوس و نصب دكل آنتن 120 متري با 400 تن وزن پس از ارتفاع 315 متري بدون استفاده از بالگرد احداث بزرگترين رستوران گردان در ارتفاع 276 متري تنها نمونه هايي است كه براي اولين بار در دنيا تجربه شده است .
اگرچه براي ساخت اين برج دهها ميليارد تومان هزينه شده است اما طبق برآوردهاي كارشناسان اقتصادي و علاقمندي بخش خصوصي براي سرمايه گذاري با بهره برداري كامل از اين مركز بازگشت سرمايه ساخت آن در عرض حداكثر 5 سال صورت مي گيرد و پس از آن مركز ارتباطات بين المللي تهران وارد مرحله سوددهي مي شود اگر چه القاي حس توانمندي براي انجام پروژه هاي بزرگ بدون وابستگي به شركت هاي ساخت وساز خارجي را نمي توان با محاسبات مادي سود و زيان اندازه گيري كرد.
جالب است بدانيم براي انتخاب محل ساخت اين برج هم 21 نقطه تهران مورد مطالعه جدي مهندسي خاك قرار گرفت تا در نهايت تپه هاي كوي نصر حدفاصل بزرگراه هاي چمران و همت انتخاب و با كاربري گردشگري و تفريحي تسهيل و گسترش ارتباطات بي سيم در سطح تهران بزرگ بهنيه سازي و گسترش پوشش راديو و تلويزيون ايجاد زيرساخت هاي تلويزيون ديجيتال هواشناسي كنترل ترافيك و بسياري از ملزومات فني شهرداري احداث شد.
به تعبير يكي از مهندسان فعال در اين پروژه تنها براي پي ريزي بناي برج ميلاد به اندازه وزن برج در پي آن خاك برداري شده است كه رقم آن را تا 130 هزار مترمكعب هم گفته اند .
پس از مرحله پي ريزي بناي برج ساخت بدنه مرتفع آن مهمترين بخش محسوب مي شود زيرا مي بايست 315 متر ارتفاع برج بتني روي پي بتن آن قرار گيرد كه وزن تقريبي برج 150 هزارتن دارد كه پذيرش ذهني اين حجم و تحمل آن در برابر زلزله و بادهاي شديد بسيار سخت است اگرچه با اقدامات اساسي و تاييد شركت هاي بازرسي بين المللي مقاومت كامل آن تضمين شده است .
استفاده از معماري ايراني ـ اسلامي يكي ديگر از جاذبه هاي اين برج مدرن است برجي 435 متري كه چهارمين برج بلند تلويزيوني و مخابراتي دنيا در نوع خود محسوب مي شود. اين برج شامل پنج بخش پي ساختمان پاي برج (لابي ) شفت راس و دكل مخابراتي و تلويزيوني است . ساختمان پاي برج در شش طبقه و مساحت 17 هزار مترمربع بنا شده و طبقه همكف لابي به ورودي و پذيرش بازديدكنندگان اختصاص يافته است .
در طبقات اول تا سوم 63 واحد تجاري رستوران غذاهاي ايراني و خارجي چايخانه و تالار نمايشگاهي با وسعت 260 مترمربع پيش بيني شده است . طبقات اول و دوم زير همكف نيز شامل فضاي اداري تاسيساتي و مركز اطلاعات برج و همچنين نيروگاه توليد برق است .
شفت يا ستون اصلي و بتني برج با ارتفاع 315 متر يك سازه بتني است كه بالغ بر 1100 پله دارد و در سه ضلع اين شفت 6 آسانسور بسيار قوي نصب شده است كه بازديدكنندگان را با سرعت 7 متر بر ثانيه يعني تنها در 45 ثانيه به راس برج مي رساند اگر چه اكنون تنها دو دستگاه از آسانسورها فعال است .
ساختمان راس برج هم يك سازه فلزي است كه با 2 هزار تن وزن و 16 هزار مترمربع در 12 طبقه بنا شده كه آخرين بخش آن گنبد شيشه اي آسمان است كه پايه آنتن مخابراتي 120 متري در آن مستقر مي باشد .
با مهندس احمد دنيامالي معاون فني و عمراني شهرداري تهران بر فراز برج ميلاد مصاحبه كردم او از اينكه همت مهندسان ايراني به بار نشسته و مراحل سخت كار تمام شده خوشحال است و مي گويد : اگر بتوانيم تا 22 بهمن امسال كارهاي منبت كاري و ظريف كاريهاي فضاهاي عمومي را كه مي بايست مورد بهره برداري قرار گيرد انجام دهيم يكي از اصلي ترين نشانه هاي شهر تهران را تكميل خواهيم كرد زيرا عمده كارهاي داخلي كارهاي هنري است و حتما يك سري آثار هنري مي بايست در بخش هاي مختلف برج كار گذاشته شود.
وي درباره بازديد مردم از برج ميلاد هم مي گويد : يك روز پس از افتتاح آزمايشي برج آندسته از مردمي كه تاكنون به صورت گروهي ثبت نام كرده اند براي بازديد خواهند آمد تا به مرور با تكميل فضاهاي محل استقرار بازديدكنندگان ظرفيت پذيرش هم افزايش يابد.
وي درباره علت عنوان بهره برداري آزمايشي هم مي گويد : در تمام دنيا حداقل يكسال را براي بهره برداري آزمايشي قرار مي دهند در حاليكه قصد ما كمتر از 5 ماه است به دليل اينكه ساخت يك بنا يك موضوع است و بهره برداري و تجهيز براي بهره برداري موضوع مهم ديگري است كه مي بايست با رضايت بازديدكنندگان همراه باشد.
آقاي دنيامالي ادامه مي دهد : واحدهاي مختلف برج به بخش هاي خصوصي واگذار مي شود و آنها هم بايد با سرمايه گذاري جديد فضاسازي را به دلخواه خود انجام دهند زيرا وظيفه ما ساخت اصل بنا بوده كه انجام شده است .
وي زمان رسمي بهره برداري از فاز يك را 22 بهمن سال جاري اعلام مي كند و مي افزايد : از آن تاريخ استفاده عمومي از اين فضا آسانتر خواهد بود. فاز دو هم كه شامل مركز تجاري هتل است در دستور كار ما قرار دارد كه آن نيز به صورت سنواتي با سرمايه گذاري بخش خصوصي قابل انجام است .

وي در پاسخ به اين سئوال كه اگر بسياري از شهروندان به هر دليلي نخواهند از برج ديدن كنند اما شاهد مصرف ماليات هاي پرداختي خود براي ساخت برج بوده اند ساخت برج چه فايده اي براي آنها هم خواهد داشت ادامه مي دهد : علاوه بر خاصيت تفرجگاهي كه اين مجموعه و فضا دارد با ايجاد موزه تهران شناسي مراكز نمايشگاهي برپايي سمينارهاي علمي پژوهشگران و منجمان ايراني مي توانند از گنبد آسمان برج براي رصد ستاره ها استفاده كنند.
وي ادامه مي دهد : هم اكنون نيز تعداد بسيار زيادي استفاده مخابراتي از اين برج مي شود كه همه مردم از فوايد آن بهره مند هستند بسياري از سازمانها و وزارتخانه ها در اين برج آنتن دارند و حتي با توافقي كه با سازمان صدا و سيما داشتيم از ابتداي سال آينده سازمان به صورت كامل امكانات ارتباطي خود را در برج ميلاد مستقر خواهد كرد كه به صورت تخصصي براي پوشش دهي مناطق وسيعي از كشور استفاده خواهد برد.
وي در پاسخ به وجود برخي نگراني ها درباره از دست دادن كارايي كامل برج به دليل تاخير يك دهه اي در بهره برداري آن هم مي گويد : من به طور يقين مي توانم به شما بگويم كه ضرورت استفاده از اين برج اگر از 10 سال پيش بيشتر نشده باشد كمتر نيز نشده است يعني شايد آن زمان بحث هايي در اين زمينه مطرح مي شد اما اكنون به دليل استفاده فراوان براي نقشه برداري و نظارت مراكزي همانند آتش نشاني و پس از آن بر شريان هاي شهري اين ارتفاع مي تواند نيازهاي عمده بسياري از دستگاهها را تامين كنند كه صدا و سينما تنها يكي از اين سازمان هاست .
وي مي گويد : يكي از اين ايرادها كه مطرح مي شد اين بود كه تجهيزات مخابرات را بر فراز كوه هاي اطراف تهران نصب كنيم . ضمن آنكه اين تجهيزات اكنون نيز بر فراز كوهها مستقر است اما كارايي برج مخابرات ميلاد را ندارد چون برج ميلاد هم به مركز شهر نزديك است و هم اينكه نگهداري تجهيزات مخابرات در فراز كوه ها به دليل موقعيت صعب العبور و سرماي فراوان آن و نيز مشكلات برق رساني و راههاي دسترسي بسيار مشكل است كه همه اين مشكلات در برج ميلاد برطرف شده است .
مهندس دنيا مالي مي گويد : البته نبايد فراموش كنيم كه اكنون نيز عليرغم گسترش ارتباطات ماهواره اي احداث چنين برجي مورد توجه بسياري از كشورها قرار گرفته است زيرا هم ميخواهند استفاده فني بگيرند و هم نمادي براي شهر و كشور باشد و به محل حضور شهروندان و جهانگردان هم تبديل شود.
البته مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران هم در مراسم افتتاح آزمايشي برج ميلاد گفت : قصد داريم به عنوان نمادين از بلنداي برج ميلاد صداي اذان پخش كنيم .
وي ادامه داد : اين يادمان طرحي ملي است كه در دوران انقلاب اسلامي ساخته شده و اگر چه پس از انقلاب يادمان هاي شهري شاخص آنقدري نبوده كه بتوان آن را در عرصه بين المللي معرفي كرد اما برج ميلاد مي تواند اين نقش مهم را ايفا كند در حاليكه در گذشته كشورمان از برج طغرل گرفته تا برج هاي مختلف موجود در شهرهاي كشور علاوه بر كاربردهاي فني جلوه هاي زيبايي شناسي شهري نيز داشته اند.
وي ادامه داد : معماري اسلامي ما هيچ گاه نشانه هاي بي مصرف و صرفا تزئيني ايجاد نمي كرد و ساخت برج ميلاد هم با همين رويكرد ساخته شد . كه عليرغم افت و خيزهاي فراوان پس از 14 سال در نهايت به بهره برداري رسيد .
وي ضمن قدرداني از تلاش و همت مهندسان و مجريان طرح يادآور شد : مشكل بودن كار را نمي توان به آساني براي عموم ترسيم كرد زيرا ساخت اين برج حتي با فنآوري امروز نيز مشكلي بود كه با تلاش شبانه روزي پشتكار و حمايت به پايان رسيد كه تحمل سرماي 37 درجه محدوده برج ميلاد در زمستان سال گذشته تنها بخشي از اين همت مهندسان و كارگران آن را نشان مي دهد كه هيچ مقياسي چون رشادت هاي شهدا در دوران مقدس و جنگ تحميلي نمي تواند براي محاسبه آن قابل بيان باشد.
محمد باقر قاليباف شهردار تهران نيز در مراسم افتتاح برج ميلاد آن را تقديم به همه ملت ايران كرد و افزود : اين برج باتاريخ سرافراز ملت ايران گره خورده است زيرا از جمله اهداف ملت ايران براي اقامه جمهوري اسلامي ساختن ايراني آباد آزاد مستقل و برخوردار از امنيت و داراي منزلت والاي انساني بوده كه پيشرفت هاي اخير بخشي از اين اراده ملي را متجلي ساخته است .
وي گفت : انقلاب اسلامي بيماري خود كم بيني را در جامعه ايران درمان و تكيه به عزم و اراده و ملي را جايگزين آن كرده كه دفاع مقدس و فداكاري شهدا جانبازان و رزمندگان و آزادگان نمونه اي از حيات طيبه اسلامي بوده است .
وي ادامه داد : راه سازندگي ايران عزيز نيز اكنون از راه و اهداف شهدا و امام شهدا جدا نيست و مديريت شهري در دوره جديد نيز با اين نگاه به كميت زندگي و ارتقاي مادي و معنوي و خدمت بدون منت روي آورده است .
وي افزود : براي تبرك شدن اين پروژه و دميدن روح معنويت به فعاليت هاي اجرايي آن دومين مسابقات قرآن دانشجويان بزودي در محل اين برج برگزار مي شود كه پس از آن نيز براي معرفي جايگاه فني و مهندسي و شهرسازي مهندسان ايراني اجلاس شهرداران كلان شهرها آبانماه در سالن همايش هاي برج ميلاد برگزار خواهد شد.

همچنانكه اشاره شد ممكن است بسياري از هموطنان ما خصوصا در اقصي نقاط كشور نتوانند موفق به حضور در فضاي برج ميلاد شوند اما اينكه بدانند چه تلاشهايي صرف شد تا چنين بنايي در كشور احداث شود ارزشمند است برجي كه در ساخت آن ضمن كسب تجارب كاربردي براي حضور در عرصه هاي معماري ديگر كشورها ساختماني جديد در ايران بنا شده كه تبلور اراده ملي است اراده اي كه مي تواند در هر بخشي كه بخواهد حضور يابد و نمونه هايي از « ما ميتوانيم » را عرضه نمايد.
بي شك چنين حركت هايي نشان مي دهد كه اگر سرمايه گذاري برنامه ها حمايتها پشتيباني ها در اين سرزمين به درستي انجام شود هر يك از كارهايي كه انجام مي شود مي تواند به عنوان ميراثي معنوي و مادي در دل هر ايراني جاي بگيرد و هر فرد از افراد اين جامعه خود را نيز مالك آن بداند و آرزو كند تمامي تلاش ها در مسير پيشرفت و ترقي و نه عاملي براي اضمحلال و نقصان در اراده اين مردم مومن خداجوي شكل گيرد.
و آخرين آرزو هم اينكه مسئولان شهري كاري كنند كه هيچ فرد ايراني به دليل نداشتن پول تهيه بليت از حضور در پاي برج ميلاد و حضور در فراز برج نااميد نشود. اين خواسته حداقلي در برابر عشق و علاقه محرومان و مستضعفان براي سرافرازي ايران اسلامي واقعا خواسته سخت و غير قابل اجرايي نخواهد بود.
برج ميلاد بر بلنداي همت ايراني به بهره برداري رسيد و نشان داد كه اگر سرمايه گذاريها برنامه ها حمايتها و پشتيباني ها در اين سرزمين به درستي انجام شود هر يك از كارهاي انجام شده مي تواند به عنوان ميراثي معنوي و مادي براي همه ملت ايران ماندگار شود
حال كه اين برج به عنوان ميراث معنوي و مادي در دل ملت ايران جاي گرفته است ; مسئولان شهري بايد كاري كنند كه آرزوي حضور در برج ميلاد هم در دل هيچ كودك يتيم يا مستمند ايراني باقي نماند
معاون فني و عمراني شهرداري تهران : بهره برداري رسمي از فاز يك برج ميلاد 22 بهمن همزمان با سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي انجام مي شود
برج ميلاد نام خود را از سال امام خميني (ره ) و همزمان با ميلاد بنيانگذار جمهوري اسلامي و ميلاد مبارك حضرت فاطمه زهرا (س ) گرفته است
رئيس شوراي شهر تهران : به دليل قرار گرفتن اين برج در دل يك كشور اسلامي صداي ملكوتي اذان از بلنداي برج ميلاد پخش خواهد شد
شهردار تهران : انقلاب اسلامي بيماري خود كم بيني را در جامعه ايران درمان و تكيه بر عزم و اراده ملي را جايگزين آن كرده است و برج ميلاد هم ثمره همين اعتماد به نفس مجريان و مهندسان ايراني است
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن