تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816654899




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل سياسي هفته


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تحليل سياسي هفته
بسم الله الرحمن الرحيم
نخستين هفته پس از ماه مبارك رمضان را در حالي پشت سر گذاشتيم كه داغ وداع با ماه احسان و ضيافت الهي را هنوز در دل داريم و فراموش نكرده ايم كه در شبهاي قدر با خدا عهد بستيم كه به گرد رذايل و معاصي نگرديم و در عيد فطر نيز از او درخواست نموديم ما را در خيرات وارد كند و آنچه از نيكي ها به خاندان عصمت و اوليا خويش عطا مي كند ما را نيز بهره مند گرداند. لازمه اجابت اين نياز از جانب قادر بي نياز آنست كه برعهدي كه با خود و پروردگار خويش بستيم استوار بمانيم و فضاي لبريز از عطر معنويت رمضان را از دست ندهيم .
از مناسبت هاي جاري اين ايام گراميداشت هفته نيروي انتظامي بود. واقعيت اينست كه در هر جامعه اي استقرار نظم و امنيت اجتماعي يكي از الزامات اجتناب ناپذير براي پيشرفت و تعالي محسوب مي شود. بدون برقراري حداقل هاي لازم در زمينه امنيت اجتماعي دستيابي به چشم اندازهاي معنوي و اقتصادي ميسر نيست . بنابراين ارتقاي كيفيت نيروي انتظامي و برخورداري از طرحهاي راهبردي همراه با قاطعيت مي تواند برنامه ريزيهاي نظام اسلامي را قرين با موفقيت سازد. در همين راستا اجراي طرحهاي امنيت اجتماعي و مقابله با مفاسد بايد ضمن فراهم آوردن امنيت براي مردم بزهكاران و مفسدان را به حاشيه براند. رسيدن به اين نقطه قطعا نيازمند اقتدار كارآمدي هوشمندي و روزآمدي برنامه ريزيهاي انتظامي و امنيتي و حمايت و همفكري ساير سازمانهاي اجرايي و قضايي باشد در غيراينصورت نيروي انتظامي نمي تواند به عنوان يك مجموعه اثربخش تامين كننده نظم اجتماعي باشد.
در هفته جاري تهران ميزبان رئيس مجلس عراق بود كه در راستاي بسط و توسعه روابط دو كشور همسايه به كشورمان آمد. گسترش اين قبيل تعاملات بين تهران و بغداد و ايجاد سازوكار براي استفاده از ظرفيت هاي فراوان دو كشور و همچنين برقراري صلح و آرامش در عراق مخالفان زيادي از جمله نيروهاي اشغالگر دارد كه سنگ اندازيهاي فراواني در اين راه دارند لذا ناهماهنگي هايي كه در ابتداي سفر آقاي مشهداني به تهران روي داد بايد ريشه يابي شده و با عوامل آن به شدت برخورد شود. به طور قطع تحكيم و تقويت مناسبات ايران و عراق موجب شكوفايي و ثبات منطقه خواهد بود و زخم هاي ناشي از حضور بيگانگان و اشغالگران را التيام خواهد بخشيد بنابر اين هرگونه سنگ اندازي در اين راه خواست بيگانگان است .
از موضوعات داغ هفته جاري بايد به اعلام جعلي بودن مدارك كردان از سوي كميسيون مجلس و مراجع ذيصلاح اشاره كرد. اين اعلام هر چند نقطه ختمي بر ادعاهاي كردان مبني بر اعتبار مدارك تحصيلي وي بود ولي آغازي شد بر مخالفت گسترده افكار عمومي بويژه نمايندگان مجلس با كسي كه با اين خصوصيت به عنوان وزير كشور از مجلس راي اعتماد گرفته و بر كرسي وزارت تكيه زده است . لذا نمايندگان خواستار استعفا و يا بركناري وي شده و اعلام كردند در صورت حضور او در اين سمت انتخابات آتي رياست جمهوري زير سئوال خواهد رفت .
برگزاري ديرهنگام مراسم توديع و معارفه روساي قديم و جديد بانك مركزي يكي از برجسته ترين رويدادهاي اين هفته بود ديرهنگام از آن رو كه از زمان تاييد رسمي خبر پذيرش استعفاي طهماسب مظاهري تا برگزاري اين مراسم حدود دو هفته فاصله افتاده بود و برجسته هم به اين خاطر كه اين تغيير در بانك مركزي به عنوان مهمترين نهاد سياستگذاري پولي كشور ظرف يك سال اتفاق افتاده است و عمر كوتاه رياست طهماسب مظاهري در بانك مركزي كه او را ركورددار كوتاهترين دوران رياست بر اين نهاد كرد مورد انتقاد كارشناسان و ناظران اقتصادي قرار گرفت چرا كه ثبات در مديريت اقتصادي خصوصا درنهادي مانند بانك مركزي يكي از اصول ابتدايي و اساسي براي حفظ وحدت رويه در سياست هاي اقتصادي و آرامش در بازارهاي پول و سرمايه به حساب مي آيد.
با اين وجود متاسفانه در سالهاي اخير تغيير و جابجايي در مديران اقتصادي دولت به رويه اي معمول تبديل شده كه پيامدهاي ناگوار فراواني را نيز بر اقتصاد كشور درپي داشته و دارد. آنچه از سرعت و وسعت اين تغييرات نگران كننده تر است ريشه ها و علل اين جابجائيهاي متعدد است كه به نظر مي رسد اختلاف سليقه هاي شخصي و جزئي عمده ترين دليل اين بي ثباتي هاست و مي تواند نشان دهنده كم دقتي در انتخاب اوليه همكاران دولت باشد.
در تحولات خارجي گزارش ارتش آمريكا درباره توانمندي نظامي حزب الله لبنان از اهم اخبار هفته جاري بود. اين هفته همچنين شاهد اعتراف يكي ديگر از سران رژيم صهيونيستي به شرايط وخيم اين رژيم تشديد فشار آمريكا بر عراق براي امضاي توافقنامه امنيتي بغداد ـ واشنگتن و ادامه حملات آمريكا به پاكستان به بهانه سركوب القاعده بوديم .
يك نهاد وابسته به ارتش آمريكا در يك گزارش رسمي درباره موقعيت فعلي و عملكرد حزب الله تصريح كرد نيروهاي اين جنبش بسيار توانمند هستند و توانمندي آنها از ارتش هاي عربي بالاتر است . اين نخستين اعتراف يك نهاد رسمي آمريكا به اقتدار و موفقيت هاي بزرگ رزمندگان حزب الله لبنان است . جالب آنكه اين اعتراف درحالي صورت مي گيرد كه دولت آمريكا تا قبل از اين تبليغات و هياهوي خود را صرف ادعاي موهوم و مزورانه اش مبني بر تروريست بودن حزب الله لبنان صرف مي كرد.
آكادمي مطالعات استراتژيك وابسته به ارتش آمريكا در گزارش خود كه درباره وضعيت حزب الله تهيه كرده آورده است حزب الله جنگ 33 روزه را به شكل يك ارتش منظم اداره كرد . در اين گزارش همچنين آمده است عملكرد حزب الله لبنان در طول جنگ 33 روزه بسيار بهتر از عملكرد كوماندوهاي صدام و حتي ارتش هاي مصر و سوريه در جنگ عليه اسرائيل بوده است .
اين واقعيتي بود كه پس از شكست خفت بار ارتش سر تا پا مجهز رژيم صيهونيستي كه آمريكا و صهيونيستها به دروغ براي مرعوب كردن ملت هاي منطقه آنرا ارتش برتر منطقه معرفي مي كنند بسياري از ناظران آن را مطرح ساختند ولي آمريكا و صهيونيستها آن را نپذيرفتند ولي اينك مجبور به اعتراف به اين واقعيت شده اند . همان هنگام در پايان جنگ 33 روزه ناظران مستقل اعلام كردند در تاريخ جنگ هاي منطقه در عمده موارد شكست از آن ارتش هاي عربي بوده است و براي اولين بار است كه ارتش اسرائيل آشكارا شكست و هزيمت را متحمل مي شود و آنهم نه از طرف يك ارتش كلاسيك و مجهز بلكه از جانب يك گروه كوچك انقلابي كه حتي در داخل لبنان نيز تحت غضب و فشار جناح هاي داخلي وابسته به غرب قرار داشته است .
اين گزارش همچنان اشاره مي كند حزب الله شهروندان لبناني را سپر انساني قرار نداده و در طول جنگ نظم و انضباط بسيار دقيقي در پياده كردن برنامه هاي نظامي داشته است .
موضوع دوم كه هفته جاري در كانون توجه محافل سياسي قرار گرفت اعتراف « ليوني » وزيرخارجه كنوني و نخست وزير آتي و به عبارتي شخص اول كنوني دستگاه حاكميت رژيم صهيونيستي بود كه اذعان كرد گذشت زمان به ضرر اسرائيل و حكومت هاي عربي ميانه رو منطقه است . ليوني كه در ديدار با « كوشنر » وزيرخارجه فرانسه از متحدين نزديك رژيم صهيونيستي در اروپا سخن مي گفت خواستار افزايش تلاش ها براي به نتيجه رسيدن هرچه سريعتر مذاكرات رژيم صهيونيستي و فلسطيني ها شد. قبل از ليوني ايهود اولمرت نخست وزير مستعفي رژيم صهيونيستي نيز اعترافاتي تاريخي به زبان آورد و اعلام كرد ايده تشكيل اسرائيل بزرگ توهمي بيش نيست و اسرائيلي ها بايد براي هميشه روياي اسرائيل بزرگ از نيل تا فرات را فراموش كنند. اولمرت نيز در واقع مي خواست اين واقعيت را به اسرائيلي ها گوشزد كند كه اوضاع به شدت خراب است و اگر آنهابتوانند همان چيزي را كه هم كه در حال حاضر در اختيار دارند حفظ كنند كار بزرگي كرده اند. اعترافات ديرهنگام سران رژيم صهيونيستي اگرچه اذعان به گوشه اي از واقعيت هاي موجود است ولي نكته اساسي اين جاست كه روند شكست و هزيمت رژيم صهيونيستي با شتاب ادامه دارد و اين گونه اعترافات و ديگر تدابير صهيونيستها نيز توان ايجاد تغيير در مسير فروپاشي رژيم صهيونيستي و يا حتي به تاخير انداختن آن را ندارد.
ناقوس مرگ رژيم صهيونيستي زماني به صدا در آمد كه اين رژيم خود را با واقعيت تلخ شكست در جنگ 33 روزه لبنان رو دررو ديد. آن واقعه كه نقطه عطفي در تاريخ منطقه ايجاد كرد هيمنه دروغين رژيم صهيونيستي را كه برخوردار از همه گونه حمايت هاي بين المللي حاميان قدرتمندش بود فرو ريخت و ملت هاي منطقه پي بردند كه اين رژيم پوشالي تر و شكست پذيرتر است از آن است كه تا پيش از آن تصور مي شد.
بحران امنيتي پاكستان و ادامه حملات آمريكا به بخش هايي از خاك اين كشور ديگر موضوع مورد توجه رسانه هاي خبري در هفته جاري بود. درحاليكه افكار عمومي پاكستان از تهاجمات چند هفته اخير آمريكا به بخش شمالي اين كشور كه به بهانه مبارزه با تروريسم تاكنون موجب كشته شدن شمار زيادي از غيرنظاميان و مردم عادي پاكستان شده خشمگين و عصباني است ارتش آمريكا بار ديگر حملاتي را از خاك افغانستان عليه پاكستان صورت داد كه شمار ديگري پاكستاني در اين عمليات كشته شدند. آمريكايي ها مدعي هستند عملياتي كه در افغانستان عليه نيروهاي متعلق به ائتلاف كشورهاي غربي حاضر در آن كشور صورت مي گيرد در مناطق شمالي پاكستان و مشخصا در وزيرستان طرح ريزي و به اجرا گذاشته مي شود. در طول ماههاي اخير عمليات بر ضد نيروهاي خارجي اشغالگر در افغانستان و مراكز دولتي افغانستان تشديد شده است . اين درحالي است كه پاكستاني ها اين توجيه آمريكايي ها را براي تجاوز به خاك كشورشان و كشتار مردم نمي پذيرند و اقدامات آمريكا را مداخله غيرقانوني و جنايت تلقي مي كنند كه مستوجب پيگيري و مجازات است .
پاكستاني ها برخلاف ادعاهاي دولت آمريكا بحران افغانستان را زاييده سياستهاي نادرست قدرتهاي غربي مي دانند كه خود غربي ها بايد تاوان آنرا پس بدهند نه مردم پاكستان . نتيجه اقدامات آمريكا و ناتو آن شده است كه نه تنها بحران افغانستان خاتمه نيافته بلكه روز به روز بر ابعاد آن افزوده مي شود ضمن اينكه دامنه سياست هاي نادرست اشغالگران مي رود پاكستان را هم به ورطه يك بحران تمام عيار بكشاند و نشانه هاي آن از جمله انفجار مهيب در مقابل هتل « ماريوت » اسلام آباد كه به كشته شدن حدود يكصد نفر آن هم در منطقه به شدت حفاظت شده و ديپلماتيك مركز حكومت پاكستان از هم اكنون آشكار شده است .
در عراق تحولات سياسي حول محور موافقتنامه امنيتي بغداد ـ واشنگتن دور مي زد. هرچه زمان به پايان دوره رياست جمهوري جرج بوش نزديك مي شود تلاش هاي دولت آمريكا براي به امضا رساندن توافقنامه امنيتي با بغداد تشديد مي يابد. دولت بوش و همچنين جمهوريخواهان به شدت در تكاپو هستند تا قبل از انتخابات آبان ماه آمريكا به هر نحو ممكن امضاي عراقي ها را پاي موافقتنامه مذكور بگذارند تا از آن به عنوان يك برگ برنده در انتخابات سود جويند و آن را به عنوان دستاوردي براي برنامه تهاجم به عراق كه منجر به فضاحتي بزرگ گرديده است ارائه نمايند.
در همين چارچوب هفته جاري جلال طالباني رئيس جمهور عراق علنا اظهار داشت كه آمريكا تهديد كرده است اگر عراقي ها توافقنامه مذكور را امضا ننمايند بايد منتظر تنبيهاتي از سوي آمريكا از جمله بلوكه كردن اموال و مصادره نفت اين كشور باشند. اين اولين بار است كه يك مقام رسمي عراقي به وجود فشارهاي شديد پشت پرده براي امضاي توافقنامه مذكور اذعان مي نمايد و دامنه فشارها احتمالا آنچنان گسترده است كه طالباني با وجود مناسبات ويژه اي كه با آمريكا دارد مجبور شده است آن را به زبان آورد. همچنين اواسط هفته « جان نگروپونته » معاون وزيرخارجه آمريكا در يك ماموريت اعلام نشده وارد بغداد شد و پس از چند دور مذاكره با مقامات عراق در جريان كنفرانس خبري « هشيارزيباري » وزيرخارجه عراق مشخص شد كه محور اصلي مذاكرات توافقنامه امنيتي و به عبارت بهتر اعمال فشار به عراقي ها براي امضاي آن توافقنامه بوده است .
در اين مصاحبه مشترك زيباري اعلام كرد دو كشور در آستانه توافق قرار دارند. با توجه به اين اوضاع روزهاي آتي بسيار حساس است و بايد ديد آيا دولتمردان عراقي حاضر خواهند بود زير بار ننگ امضاي توافقنامه خفت بار بروند يا اينكه ايستادگي خواهند كرد.
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن