تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816402606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسلم بن عقيل(عليه السّلام)؛ سفير عشق


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: حضرت مسلم بن عقيل، برادر زاده حضرت علي (عليهالسّلام) است كه از جلالت و عظمت خاص نزد اهل بيت (عليهمالسّلام) برخوردار ميباشد. مادر وي كنيزي بود به نام «علّيه»است كه عقيل او را از بازار شام خريداري كرده بود.[1] تاريخ ولادت ايشان دقيقاً معلوم نيست، سن ايشان را بين 28 تا 38 سال ذكر نمودهاند.
مسلم در شهر مدينه در منزل پدرش بدنيا آمد كه اكنون جزء قبرستان بقيع قرار گرفته است، او همواره در محضر اهل بيت ميزيسته و از درياي علوم اميرالمؤمنين (عليهالسّلام) بهره ميبرد. بعد از ايشان نيز ملازم امام حسن (عليهالسّلام) و حضرت سيدالشهداء(علیهالسّلام) بوده است.
براي حضرت مسلم صفات و فضائل زيادي نقل شده است كه از جملۀ آنها ميتوان به تقوا، بردباري، شجاعت و شهامت، درايت و سياست و پرهيزكاري و صبر وي در شدائد اشاره كرد.[2]
به علت وجود چنين شايستگيهايي در وجود حضرت مسلم، ايشان بهعنوان نائب و سفير امام حسين (عليهالسّلام) در كوفه انتخاب ميشوند.
به محض ورود ايشان به كوفه، شيعيان، دسته دسته براي بيعت حاضر ميشوند، تا زماني كه عبيدالله بن زياد وارد كوفه ميشود و با مكر و نيرنگ و خرج كردن اموال كلان، افراد و قبائل مختلف را از دور مسلم پراكنده ميسازد. آنچه در اين ميان جالب توجه است سيره مسلم در برخورد با دشمنان است كه يادآور حركات اميرالمؤمنين (عليهالسّلام) در جنگ صفين است.
به نقل تاريخ در زمان حضور مسلم در كوفه، يكي از همراهان وي به نام شريك بن اعور مريض ميشود و از آنجا كه عبيدالله بن زياد او را ميشناخته، طبق دعوت وي، براي عيادت او رهسپار منزل وي ميشود، شريك با مسلم قرار ميگذارندكه اگر اوضاع مناسب شد، شريك طلب آب كند و مسلم از مخفيگاه خود بيرون آمده و ابنزياد را به قتل برساند.
شب هنگام ابن زياد وارد منزل شريك ميشود، در حالي كه مسلم در آن منزل مخفي شده بود. شريك چند بار طلب آب ميكند، لكن مسلم اقدامي نميكند. ابن زياد هم كه اوضاع را مشكوك مييابد بلافاصله از مكان خارج ميشود، بعد از رفتن ابنزياد علت تعلّل مسلم را سؤال ميكنند و او پاسخ ميدهد كه از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) شنيده است كه ايشان دوست ندارند، كسي ديگري را از روي فريب و نيرنگ به قتل برساند.[3]
اين حركت مسلم نشانگر رسوخ اسلام ناب و آموزههاي آن در دل و جان اوست، كه حاضر نيست بهصورت باطل يك انسان را از بين ببرد ولو او مهدور الدم باشد.
اين شخصيت به قدري براي دستگاه اموي خطرساز بود كه يزيد در ناصلهاي به ابنزياد چنين مينويسد:
«وقتي به كوفه رسيدي مسلم بن عقيل را احضار كن و اگر بر او چيره شدي او را قتل برسان و تبعيد كن».

و اين در حالي بود كه جمعيت كثيري با مسلم بيعت كرده بودند كه تاريخ اين تعداد را دوازده هزار نفر در اول كار و سپس هيجده هزار نفر شمرده است، و به همين جهت مسلم براي حضرت امام حسين(علیهالسّلام) نامهاي نوشت و اوضاع را براي ورود ايشان مساعد گزارش کرد. سپس به كوفيان گفت؛ كه اگر از عهد خود سرپيچي كنند تا زماني كه شمشير در دستانش باشد با آنها مبارزه ميكند.
اين كلام براي عدهاي سنگين آمد. از جمله این افراد، نعمان است كه از روي لجاجت خبر كوفه را به به يزيد رساند. يزيد ملعون به دنبال آگاهي از ورود مسلم به کوفه و جمع آوری سپاه برای امام حسین(علیهالسّلام)، نامهاي را براي ابنزياد -كه آن زمان حاكم بصره بود- ارسال كرد[4] تا با حضرت مسلم برخورد كند. كار به جايي رسيد كه مردم از دور مسلم متفرق شدند، گروهي به بهانه كار، گروهي به بهانه خيرخواهي و جلوگيري از ريخته شدن خون مسلمين، و گروهي هم با تهديد و تطميع.
در شب آخر مسلم(علیهالسّلام)، بعد از نماز مغرب و عشاء، بدون منزل و سرپناه در كوچههاي كوفه سرگردان و تنها شد و صبح روز بعد با لشگريان ابنزياد روبه رو شد، و بين آنها نبرد سختي در گرفت ايشان به حدي از خويش شجاعت نشان دادند كه دشمن فهميد به اين صورت كار پيش نميرود. لذا حيلهاي به كار برده و به او امان دادند، وقتي ایشان خود را تسليم كردند، آنان عهد خود شكستند و او را دست بسته به دارالاماره منتقل نمودند و پس از كشتن، جنازۀ مطهر وي را ، در نهم ذيالحجّة[5] سال 61 هجري قمري از بام دارالأماره به زمين انداختند ذكر نموده است.

<hr align="left" width="33%" size="1"> [1]- قمي، شيخ عباس؛ منتهي الآمال، چاپ خورشيد انتشارات، 1379ه.ش، ص 461.

[2]- القرشي، باقر شريف؛ حياة الشهيد الخالد مسلم بن عقيل، چاپ شريعت، انتشارات دارالمهدي، چاپ اوّل، 1382ه.ش، ص 70-60.

[3]- الدكتورسيد الجميلي؛ استشهاد الحسين للامام الطبري، چاپ بيروت، دارالدّيان للتراث، 1408ه.ق، ص 50.

[4]- ابن كثير ابوفداء اسماعيل، البداية و النهايه، چاپ بيروت، دار ابن كثير، چاپ اول، 1428ه.ق، جلد 8، ص 220.

[5]- ابن اعثم، ابو محمد احمد، الفتوح لابن أعثم، انتشارات مجلس دائرة المعارف العثمانيه، هند، چاپ اوّل، 1390ه.ق، جلد 5، ص 88-87.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 240]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن