تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815657188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درس خواندن زير سقفهاي لرزان


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: درس خواندن زير سقفهاي لرزان
جام جم آنلاين: كمتر از 10 روز به بازگشايي مدارس زمان باقي است، اما هنوز مشكل كاربري، فرسودگي، فقدان تجهيزات، اجاره و قلع و قمع مدارس گريبان نظام آموزشي را رها نكرده و تابستان كه ميتوانست فرصت مناسبي براي بازنگري در وضعيت اينگونه مدارس باشد، مثل سالهاي گذشته براحتي از دست رفته است.



مرتضي رئيسي اما به عنوان رئيس سازمان نوسازي و تجهيز مدارس همواره ديدگاه مثبتتري نسبت به شرايط موجود مدارس دارد و از ساخت و ساز وسيع مدارس و ارائه آمارهاي كلان در اين زمينه خبر ميدهد، هرچند به گفته وي، اعتبارات دولت براي ساخت و احداث واحدهاي آموزشي 3.7 برابر افزايش يافته و حدود 25 درصد فضاهاي آموزشي كشور در دولت نهم ساخته شده است، اما خود اذعان ميكند كه رفع مشكل «مدارس فرسوده قلع و قمعي» به تحقق اعتبارات وعده داده شده نيازمند است، مدارس قلع و قمعي درواقع مدارسي هستند كه مالكي غير از آموزش و پرورش دارند و به دليل فرسودگي مالك اصلي اينگونه ساختمانها قصد تخريب آن را دارد، با توجه به استقرار مدارس در اين ساختمانها امكان تخريب سريع آن وجود ندارد و آموزش و پرورش نيز قادر به تخليه اين ساختمانها نيست.

از سوي ديگر حبيبالله بوربور كه سالها سكان معاونت عمراني وزارت آموزش و پرورش را در دست داشت، ميگويد: عمر مدارسي كه بعد از انقلاب ساخته شد، بسيار كم است و هيچ كسي به مدارس ساخته شده، افتخار نميكند.
اما جانشين وي، رئيسي عقيده دارد مدارس فعلي براساس استانداردهاي ضد زلزله ساخته ميشود و درباره اين كه چرا مشكلات آن همچنان آزاردهنده است، ميگويد: از 4000 ميليارد توماني كه قرار بود به تخريب و نوسازي مدارس اختصاص يابد، تنها 2070 ميليارد تومان آن محقق شده است. به گفته او، در بودجه امسال، 517 ميليارد تومان اعتبار به اين امر اختصاص يافته كه در صورت پرداخت كامل، كل اعتبارات تخريب و نوسازي مدارس به 2587 ميليارد تومان ميرسد و اين تنها يكسوم اعتباري است كه در قانون به آن اشاره شده است.
72 درصد مدارس تهران فرسودهاند وجود اخبار ضد و نقيض درباره كاهش شمار مدارس فرسوده يا وجود مدارس استيجاري، فرسوده و قلع و قمعي منجر شده تا مسوولان نيز جهتگيري منسجمي در برنامهها خود نداشته باشند.

اظهارنظر اخير زكريا ياذرلو، رئيس آموزش و پرورش شهر تهران درباره وجود 72 درصد مدارس تهران در بافت قديمي و فرسوده و انتقاد او از اين كه مديريت شهري به همان صورت كه به مسجد به عنوان يك جايگاه فرهنگي و مذهبي توجه دارد ميتواند امتيازاتي را به مدارس شهر اختصاص دهد، نشان ميدهد كه اگر در تهران بحث مدارس فرسوده تا اين اندازه جدي است، وضعيت شهرهاي دور از مراكز استان ميتواند به مراتب بدتر باشد.
اين در حالي است كه وزارت آموزش و پرورش از تحويل 2400 مدرسه جديد در قالب 11 هزار و 700 كلاس درس در ماه جاري خبر داده است با اين حال، هنوز 25 هزار مدرسه در كشور دو نوبتهاند.
3800 مدرسه استيجاري و قلع و قمعي در كشور براساس اخبار موجود، در حال حاضر 3800 مدرسه استيجاري و قلع و قمعي و 14 هزار فضاي آموزشي بدون سند در كشور وجود دارد. اين مشكل براي وزارت آموزش و پرورش كشور آنچنان بغرنج بوده كه هيات دولت خود به رفع مشكل پرداخت و بتازگي از اجراي دو مصوبه براي حل اين معضل خبر داد.

عليرضا علياحمدي وزير سابق آموزش و پرورش در اينباره ميگويد: براي حل مشكل مدارس قلع و قمعي كاربري قسمتي از فضاهاي آموزشي به فضاهاي تجاري و مسكوني تغيير پيدا ميكند.
براساس اين گزارش، كارگروههاي ويژهاي در وزارتخانه تشكيل شده تا به پيگيري وضعيت اين مدارس بپردازند و وزارت مسكن و شهرسازي، زمين شهري، اداره كل منابع طبيعي و اعضاي كميسيون ماده 5 شهرداريها را وادارد تا با دادن زمين معرض و تغيير كاربري زمينهاي آموزشي اين مشكل را برطرف كند.
مشكل استيجاري بودن ساختمان مدارس نه تنها در بخش دولتي كه در مدارس غيردولتي نيز در بسياري موارد منجر شده موسسان با اخذ شهريههاي كلان و بيضابطه به جبران كسري بودجه سالانه خود بپردازند يا با قرار گرفتن در مرز ورشكستگي، عطاي آموزش را به لقاي آن بخشيده و مدرسه را تعطيل كنند.
408 مدرسه در تهران مشكل كاربري دارند زماني كه رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، شهريورماه خبر داد كه 408 واحد مدرسه پايتخت داراي مشكل كاربري است كه اين مدارس جزو مدارس استيجاري و قلع و قمعي هستند، اشاره نشد كه مشكل كاربري نه تنها دامنگير مدارس دولتي است بلكه بيشتر مدارس غيرانتفاعي (غيردولتي) را نيز درگير كرده است و به نظر نميرسد سهمي از اعتبارات سنگيني كه رئيس سازمان نوسازي مدارس براي حل اين مشكل طلب ميكند به مدارس غيردولتي برسد.

اين مدارس بايد در انتظار تحقق وعده مجلس هفتم باشند كه دولت براساس آن، موظف شد تا 5 سال به طور آزمايشي 50 درصد سرانه مدارس غيرانتفاعي را بپردازد. با اين حال، مدارس غيردولتي در حال حاضر در همه شهرها و روستاهاي كشور با مشكل فضاي آموزشي، آزمايشگاه، زمين ورزشي، كتابخانه و حتي كلاسها روبهرو هستند.
در تهران و بسياري از شهرستانها به استثناي مدارس پادگاني شكل كه شبيه به هم با آجرهاي سه سانتي زرد يا نارنجي رنگ ساخته و جلوي پنجرههاي آن توري كشيده شده است، بسياري از مدارس به خانههاي كوچك و قديمي شبيهاند كه مساحت كمي براي كلاسها در نظر گرفتهاند و بدون تهويه مناسب يا سيستم گرمايشي و سرمايشي به سختي نام كلاس درس را بر خود دارند.
ميز و نيمكتهاي بدون استاندارد رئيسي، معاون عمراني وزير آموزش و پرورش ميگويد: هر سال 100 ميليارد تومان صرف خريد تجهيزات مدارس ميشود. به گفته وي، خريد ميز و نيمكت، وسايل آموزشي و كمك آموزشي، تجهيزات اداري و رايانهاي، وسايل آزمايشگاهي، نمازخانه، سالن ورزش و كتابخانه در مدارس از وظايف سازمان نوسازي و تجهيز مدارس است.
در حالي كه نه تنها توزيع اين تجهيزات در مدارس كشور عادلانه نيست كه به گفته كارشناسان، غيراستاندارد بودن تجهيزاتي مثل ميز و نيمكت منجر به مشكلات قامتي و اسكلتي در دانشآموزان شده است.

حسين قاسمي، كارشناس مسوول توسعه تربيت بدني آموزش و پرورش تهران از نتايج تحقيقاتي ميگويد كه براساس آن همه دانشآموزان يك يا دو ناهنجاري قامتي و اسكلتي دارند.

به گفته او، ديوارههاي پشت و كف نيكمتهاي مدارس استاندارد نيست و در نتيجه به عضله و عروق خوني دانشآموز فشار وارد ميكند و اين امر بر تغيير ساختار بدني و عادات غلط دانشآموزان در نشستن موثر است.

به هر حال دولت و خيرين در كنار هم به دنبال حل مشكل مدارس و تجهيزات آن هستند، اما به نظر ميرسد امسال نيز مشكلات مربوط به مدارس استيجاري و قلع و قمعي همچنان ادامه داشته باشد و 40 برابر شدن كمكهاي خيرين مدرسهساز نيز نتوانسته است اين مشكل را برطرف كند.

به همين دليل معاون آموزش و نوآوري آموزش و پرورش تهران اعلام كرده است كه در سال تحصيلي جديد هم بايد در انتظار كلاسهاي درس با جمعيتي بيش از 40نفر باشيم، چرا كه مشكل كمبود مدرسه همچنان به قوت خود باقي است.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن