تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق زبان، دور داشتن آن از زشت گويى، عادت دادنش به خير و خوبى، ترك گفتار بى فايده و ني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817308347




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با هنرمندان قرآني؛ محمد احصايي / 37 معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي: «احصايي» از دو جنبه مهارت هنري و اخلاق و معنويت مي‌تواند الگو هنرمندان جوان باشد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: با هنرمندان قرآني؛ محمد احصايي / 37 معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي: «احصايي» از دو جنبه مهارت هنري و اخلاق و معنويت مي‌تواند الگو هنرمندان جوان باشد
گروه هنر: محمد احصايي به علت داشتن خط مشي روشن و ارائه آثار ديني و توجه به اخلاق و معنويت مي‌تواند الگويي براي نسل‌هاي بعدي خود باشد.
«محمدحسين ايماني‌خوشخو» معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) درباره آشنايي با محمد احصايي هنرمند خادم قرآن عنوان‌كرد: احصايي را به عنوان هنرمندي مطرح از مدت‌ها قبل مي‌شناختم اما پس از اينكه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مشغول به فعاليت شدم، با حضور در اين مسئوليت توفيق مصاحبت بيشتري با او يافتم همچنين ما در وزارت ارشاد خود را موظف به خدمت‌رساني به هنرمندان بزرگي چون احصايي مي‌دانيم.

معاون هنري وزارت ارشاد به تعريف هنر قرآني پرداخت و گفت: هنري كه بتواند در راه ترويج فرهنگ و نشر مفاهيم قرآني موثر باشد، هنر قرآني نام مي‌گيرد كه زبان آن مي‌تواند مستقيم يا غيرمستقيم باشد به طور مثال يك تابلو خوشنويسي با نگارش آيات قرآن به شكل مستقيم و يك فيلم سينمايي غيرمستقيم مفاهيم قرآني را بيان مي‌كند.

وي تاكيدكرد: قرآن درياي بيكراني است كه به جرات همه هنرها مي‌توانند از اين درياي عميق استفاده كنند و خود را در بستر زمينه‌سازي براي نشر مفاهيم قرآني قرار دهند در واقع هنر قرآني بسيار گسترده است و زمينه كار فراواني دارد اما بايد اين نكته را مدنظر قرار داد كه با تعريف هنر قرآني محدوديتي براي فعاليت هنرمند ايجاد نكرده‌ايم و هر هنري كه نتيجه آن قرار گرفتن مخاطب در معرض نسيم مفاهيم الهي باشد، هنر قرآني تلقي مي‌شود.

خداوند احصايي را انتخاب كرده تا اسماء الهي را به بهترين وجه ترسيم كند

معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به نگارش اسما الهي در تابلوهاي احصايي يادآورشد: هر هنرمندي براي خود سبكي دارد و در حين كار به موضوعي علاقه خاصي پيدا مي‌كند كه مي‌تواند ذاتي و فطري باشد علاقه احصايي به اسماء و كار كردن بر اين موضوع نيز به فطرت پاك او برمي‌گردد. به عقيده من خداوند وي را انتخاب كرده تا اسماء الهي را با استفاده از موهبت خداداد خود به بهترين وجه با اشكال زيبا ترسيم كند كه احصايي به خوبي از انجام اين كار بزرگ برآمده‌ و در اين راه موفق بوده‌است.

وي در مورد ملاك انتخاب هنرمندان به عنوان خادم‌القرآن توضيح‌داد: افرادي كه در رابطه با ترويج فرهنگ قرآني و نشر مفاهيم ديني در داخل و خارج كشور فعاليت‌ دارند، در زمره خادمان قرآن قرار مي‌گيرند اما در بين هنرمندان اشخاصي كه در زمينه تخصصي خود به مفاهيم قرآني توجه دارند نيز به اين عنوان ملقب مي‌شوند كه معرفي خادمان از سال‌هاي قبل آغاز شده و اين حركت خوب همچنان ادامه‌ دارد.

ايماني در پاسخ به اين پرسش كه آيا از هنرمندان خادم قرآن حمايت ويژه‌اي مي‌شود، تصريح‌كرد: بدون شك مسئولان امر تنها به معرفي هنرمندان اكتفا نكرده و تشكيلات قرآني كشور از اين افراد با خريد آثار و امكان حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و داخلي حمايت مي‌كند.

برخي از آثار خوب احصايي توسط دفتر هنرهاي تجسمي ارشاد خريداري شده است

معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد درباره حمايت اين وزارتخانه از اين هنرمندان و به ويژه محمد احصايي تاكيدكرد: برخي از آثار خوب احصايي توسط دفتر هنرهاي تجسمي ارشاد خريداري شده و حمايت‌هايي مانند امكان حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي و دعوت براي برخي برنامه‌ها از احصايي و ساير اساتيد هنري شده‌است اما ما معتقديم كه اين حمايت‌ها با توجه به نقشي كه اين هنرمندان در ترويج فرهنگ ارزشي و ديني ما دارند، بايد گسترده‌تر شود و اميدواريم كه براي ابن منظور امكانات بيشتري براي وزارت فرهنگ و ارشاد مهيا شود.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا طرح‌هايي مانند نام‌گذاري نگارخانه و يا استفاده از آثار در سطح شهر در تجليل از هنرمندان خادم قرآن و بزرگان عرصه تجسمي را در دستور كار خود داريد، تشريح‌كرد: در برخي مكان‌ها مانند خانه هنرمندان چنين اقداماتي صورت گرفته و سازمان فرهنگي هنري شهرداري نيز چنين برنامه‌هايي دارد اما اين شيوه انجام كار است كه جاي بحث دارد و بايد نكات متعددي را در حفظ شأن هنرمندان در نظر گرفت.

انتخاب مكان‌هايي براي نام‌گذاري به نام اساتيد هنر بايد حساب‌شده باشد

ايماني ادامه‌داد: انتخاب مكان‌هايي براي نام‌گذاري به نام اساتيد هنر و محل‌هايي كه براي عرضه آثار در نظر گرفته مي‌شود، بايد حساب‌شده باشد و حفظ شأن و جايگاه هنرمند در اين انتخاب لحاظ شود همچنين آثار اين هنرمندان را مي‌توان به شكل‌هاي مختلف مثل پوستر، نقاشي ديواري و آثار حجمي عرضه كرد اما هر شيوه‌اي كه براي تجليل از هنرمندان در نظر گرفته ‌شود، بايستي از نظر كارشناسان و از لحاظ هنري تاييد شده و در اين مورد با شخص هنرمند نيز مشورت شود.

وي با اشاره به برگزاري نمايشگاه‌هاي هنر قرآني خارج از كشور و فرصت معرفي هنرمندان به دنيا متذكرشد: يكي از دستاوردهاي هر نمايشگاهي معرفي هنرمندان و آثار آنان به مخاطبان خارجي است اما درباره اينكه نمايشگاه‌هايي ويژه خادمان قرآن برگزار شود يا آثار قرآني در تلفيق با آثار ساير هنرمندان به نمايش گذاشته شود، محل بحث و تفكر است كه بايد با توجه به موقعيت زماني و مكاني كشور ميزبان انجام شود.

ايماني براي توضيح بيشتر عنوان‌كرد: برپايي نمايشگاه در ماه رمضان در كشورهاي مسلمان با حضور در نمايشگاه‌هاي معتبر هنري در طول سال بسيار متفاوت است و بايستي براي شركت در چنين رويدادهاي مهمي گزينش‌هاي دقيقي صورت گيرد زيرا آثار حاضر در مسابقات معتبر هنري بايد با آثاري از سراسر دنيا به رقابت بپردازند به ويژه اگر موضوع مفاهيم قرآني باشد كه اين نكته حساسيت كار را دوچندان مي‌كند.

وقتي هنرمند به عنوان خادم قرآن مفتخر مي‌شود، انتظارات جامعه از او افزايش مي‌يابد

اين مدير فرهنگي در مورد مسئوليتي كه عنوان خادم قرآن براي هنرمند به همراه دارد، ذكركرد: وقتي هنرمند به اين عنوان مفتخر مي‌شود، انتظارات جامعه از او افزايش يافته و مخاطبان كنجكاوانه در پي نشانه‌هايي در آثار بعدي او هستند كه نشانگر هنري قرآني باشد به همين دليل مسئوليت او سنگين‌تر شده و از اين رو از هنرمند اين توقع وجود دارد كه در مسير هنر ديني قدم برداشته و پاسخي براي مخاطبان خود داشته‌باشد.

وي درباره تاثير عقايد ديني هنرمند در خلق هنر متعالي اظهاركرد: افراد نمي‌توانند به شكلي تصنعي و تنها از طريق آموزش هنرمند شوند بلكه به اين شكل فقط به توليدكننده آثار هنري بدل مي‌شوند زيرا هنر موهبتي الهي است كه پروردگار به برخي از بندگان خود اعطا مي‌كند و آنها را در رديف هنرمندان قرار مي‌دهد حال اگر هنرمند بخواهد شكر اين نعمت را به جاي آورد، بايد ارتباط خود را با عالم بالا حفظ كرده و از طريق برقراري اين ارتباط موهبت خداداد خويش را بروز و ظهور دهد.

اين مدير افزود: در واقع پرداختن به معنويات از جانب هنرمند شكر نعمت الهي است و اگر هنرمندي پاي در راه ديگري به جز اين نهد، شايد اثر توليدشده توسط وي روح و شادابي آثار هنرمندان معتقد را نداشته‌باشد پس مي‌توان نتيجه گرفت هنرمند وقتي در مسير سير و سلوك قرار مي‌گيرد، بقا آثارش را براي هميشه تاريخ ضمانت مي‌كند همچنين اين هنرمندان مي‌توانند در طي طريق الهي به عنوان يك راهنما مردم را هدايت كنند.

تفاوت مخاطب خاص با مخاطب عام در تخصص افراد است

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا هر اثري مخاطب عام دارد تا بتواند چنين تاثير عميقي در مردم داشته‌باشد، تاييدكرد: تفاوت مخاطب خاص با مخاطب عام در تخصص افراد است به اين مفهوم كه مخاطب خاص فردي است كه خود در يك رشته هنري سررشته دارد و آثار هنري را به شكلي تخصصي پيگيري مي‌كند اما مخاطب عام بهره‌مندي عام‌تري از توليدات هنري دارد اما با وجود تفاوت مخاطبان آثار هنري قابل تقسيم‌بندي نيستند چرا كه آثار تخصصي نيز به علت درك عميق هنرمند از روحيات مردم مي‌تواند با هر بيننده‌اي ارتباط برقرار كند.

ايماني اضافه‌كرد: اگر اثري مخاطب عام نداشته‌باشد، تبديل به كار موزه‌اي صرف مي‌شود و ارتباط با مردم را از دست خواهدداد از اين منظر اگر هنرمند در خلق اثر خود مردم را نيز مورد توجه قرار دهد، از هر دو طيف بينندگان بهره‌مند خواهدشد. در عين حال ذكر اين نكته نيز ضروري است كه براي مخاطبان عام به غير از ارزش هنري ملاك‌هاي ديگري مانند معنويت، ارزش‌هاي انساني، فطرت و خداپرستي نيز اهميت دارد كه اين ويژگي‌ها سبب مي‌شود وي آثار يك هنرمند را تعقيب و از آنها تاثير بگيرد.

يكي از ويژگي‌هاي آثار احصايي داشتن مخاطب عام است

وي درباره مخاطبان آثار احصايي ابرازكرد: يكي از ويژگي‌هاي آثار احصايي داشتن مخاطب عام است زيرا او جدا از اينكه يك هنرمند والا و مبتكر است، متكي به سرچشمه‌هاي معنويت نيز هست و اين ويژگي را در اكثر آثار وي شاهد هستيم بنابراين اتصال به معنويت سبب جذابيت آثار احصايي بين بينندگان از هر طيف شده‌است كه بخشي به علت زيبايي هنري آثار و بخش مهم‌تر به خاطر معنويت موجود در آنها است.

وي درباره تاثير احصايي بر هنرمندان جوان خاطرنشان‌كرد: بي‌شك او مي‌تواند الگويي براي جوانان و هنرمندان بعد از خود باشد البته منظور از الگو در ابعاد تخصصي هنر و معنوي و اخلاقي به صورت توامان است زيرا اين دو بعد همراه با يكديگر هنرمند را در جامعه به اسوه بدل كرده و به اوج مي‌رساند. از اين رو جوانان مي‌توانند در عين پيروي از شيوه تخصصي احصايي، سيره معرفتي و اخلاقي وي را نيز مدنظر قرار دهند و توجه كنند كه چگونه هنرمندي در اوج مهارت هنري خود را به منابع معنويت و مباني ديني متصل مي‌كند.

احصايي بدون بيم داشتن از برچسب‌هاي نادرست و وارد شدن اتهامات در عرصه هنر ديني قدم گذاشت

ايماني اشاره‌كرد: متاسفانه برخي هنرمندان تمايلي به ورود در مباحث ديني ندارند اما احصايي بدون بيم داشتن از برچسب‌هاي نادرست و وارد شدن اتهامات در عرصه هنر ديني قدم گذاشت و با قدرت آثاري ارائه كرد كه در عين درجه بالاي هنري خط مشي او را نيز مشخص مي‌كند كه اين بيان روشن توجه همگان از جمله مخاطبان خارجي و غربي را نيز به خود جلب كرد كه اين نكته خود نشان از شان والاي اين استاد ايراني است. همچنين احصايي از هنرمندان پيشكسوت كم‌نظير در عرصه هنرهاي تجسمي است و جاي دارد كه همه دستگاه‌ها و مسئولان براي همه هنرمندان به ويژه استاد احصايي احترام ويژه‌اي قائل شوند.

وي در پايان با تشكر از خبرگزاري ايكنا براي پيگيري و تلاش براي معرفي اساتيد هنري كشور به همگان، خواستارشد: اميدواريم كه ساير رسانه‌ها به ويژه رسانه‌هاي تصويري از خبرگزاري ايكنا الگو گرفته و براي معرفي استوانه‌هاي جامعه هنر اسلامي به نسل جوان تلاش كنند.
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن