تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805572693




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

یادآوری عماد افروغ درباره مشروعیت جمهوری اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست > چهره ها  - عماد افروغ نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پنجره به رابطه آرای سیاسی امام (ره) و ملاصدرا پرداخته است. اهم سخنان افروغ را در ادامه بخوانید: من بار‎ها بر این نکته تأکید کرده‎ام که انقلاب اسلامی، در زیرین‎ترین لایه خود ریشه در نگرش صدرایی و کل‎گرایانه توحیدی حضرت امام دارد. ملاصدرا کار بزرگی که انجام می‎دهد این است که سه مؤلفه «خدا»، «خرد» و «عشق» را درهم می‎آمیزد و فلسفه‎ای عرضه می‎کند که جمع سه وجه بنیادین است: 1- کشف و اشراق، 2- عقل و استدلال و 3- شرع و وحی. در اندیشه امام کل‎گرایی توحیدی‎ای دیده می‎شود که متأثر از آرای ملاصدرا است. در آرای ملاصدرا همه‎چیز توحیدی است و به توحید بازمی‎گردد.  طبق این نگاه در لایه زیرین ثنویتی دیده نمی‎شود؛ چنان‎چه در بالاترین لایه نیز ثنویتی دیده نمی‎شود، به‎عبارتی از توحید آغاز و به توحید ختم می‎شود. بنابراین دوآلیسم‎‎های کاذبی مانند عین و ذهن، دنیا و آخرت، نظر و عمل، دین و سیاست، فرد و جامعه... رنگ می‎بازد برخی می‎گویند: امام از فقهای نادری است که بحث ولایت فقیه را مطرح کرده و پیش از ایشان، تنها مجتهدانی چون صاحب جواهر، ملااحمد نراقی و... به این بحث توجه کرده‎اند و گروهی هم دایره آن را محدود به امور بسیار جزیی دانسته‎اند، اما به عقیده من، در این باب، اصولا لزومی به استناد صرف به آرای پیشینیان نیست. انقلاب اسلامی بالأخره از لحاظ عملی در امتداد خیزش‎‎هایی بوده است که از صدر مشروطه علیه استبداد و مونارشی مطلقه سامان یافته، اما از حیث نظری، بعضا تفاوت‎‎هایی هم دیده می‎شود. به‎طور مثال گفتمان مشروطه که آن هم علیه مونارشی مطلقه بود، در بعضی از موارد با گفتمان انقلاب اسلامی هم‎جهت نیست... . مشروطه هرچند کوشید که آزادی و قانون‎گرایی را پی ریزد و در ایران تحول ایجاد کند و اثرات مشخصی را هم از خود به‎جای گذاشت. ضعف این گفتمان را باید در عدم‎سنخیت آن با زمینه فرهنگی-تاریخی ایران و یک مشکل نظری و فلسفی به نام «نگاه سطحی و کم‎مایه به مسأله مشروعیت» دانست. اگر در این کشور نیاز به یک نظریه‎ای داریم که بتواند جمع‎کننده نیرو‎های اجتماعی مختلف و به‎طور عمده سنت‎گرا و نوگرا باشد، برای نیل به این امر باید تعریفی از مشروعیت به دست داد که بتواند حداکثر همگرایی اجتماعی را به ارمغان بیاورد.  اگر تعریفی از مشروعیت به دست دهیم تا هم در برگیرنده حقانیت و هم مقبولیت در (رضایت عامه) باشد، توانسته‎ایم، پاسخگوی نظری و همگرایی اجتماعی هردو باشیم. در گفتمان امام (رحمت‎الله‎علیه) علاوه‎بر توجه به عنصر شکلی و مقبولیت مشروعیت، در وجه حقانیت آن نیز رگه‎‎هایی از توجه به سئوال‎‎ها و مفاهیم نوظهور بشری در قالب اعتباربخشی به‎جامعه و ملزومات آن، با عنایت به مبانی هستی‎شناسانه فلسفی آن مشهود است می‎دانیم که فرمان رهبری در جامعه اسلامی مشروع است، اما نظارت و نقادی مردم هم حسب قواعد شرعی، از قبیل النصیحه لائمه المسلمین، امر به معروف و نهی از منکر، حقوق متقابل، مشورت و... هم مشروع است. بحث مشروعیت فرمان (از بالا) و نظارت (از پایین) مطرح است. من می‎گویم حساب افراد باید از حساب‎ ملاک‎‎ها و معیار‎های عقلی، اخلاقی و شرعی جدا باشد و زیاد و در بسته هم نباید به صاحبان قدرت اعتماد کرد. در غیر این صورت عقلانیت و آگاهی از حقوق و تکالیف شرعی و اطلاع از آموزه‎‎های دینی از مردم گرفته می‎شود وقتی فردی از ملاک‎‎های مفهومی‎ای که انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار می‎دهد عدول می‎کند، باید با او برخورد شود. این امر دیگر عمر و زید ندارد و مصلحت‎طلبی در آن راه ندارد. اکنون برخی‎ها با یک تفسیر غلط از جمهوری اسلامی، می‎گویند که امام به این منظور در ١٢ فروردین ٥٨ اقدام به برگزاری رفراندوم کرد که سندی باشد برای آیندگان مبنی بر این‎که انقلاب همراه با تأیید عمومی بوده است. حال آن‎که جمهوری اسلامی بدون رفراندوم و رأی مردم اساسا «مشروعیت» پیدا نمی‎کرد. /27219  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن