تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815124758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به دنبال گراني دستمزد مصنوعات فلزي در بازار طلا‌؛گراني را با گراني پاسخ مي‌دهند - بنفشه رمضاني‌يگانه


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: به دنبال گراني دستمزد مصنوعات فلزي در بازار طلا‌؛گراني را با گراني پاسخ مي‌دهند - بنفشه رمضاني‌يگانه
گروه اقتصاد: قيمت‌ها در بازار طلا‌ و سكه‌ها تغييري نكرده است. كسالت‌بارتر و خسته‌كننده‌تر از اين نمي‌شود. معامله‌گران اين وضعيت را ناشي از نوسان‌هاي بسيار در بازارهاي جهان مي‌دانند. در واقع تغييرات پياپي قيمت هر اونس طلا‌ از لحظه بازگشايي بازارهاي بين‌المللي معاملا‌ت بازار طلا‌ و سكه‌ها را دچار سردرگمي كرده است و اين سردرگمي تا آنجا به پيش رفته است كه معامله‌گران از معاملا‌ت دست كشيده و خود را مشغول به كارهاي ديگر كرده‌اند. اما دسته‌اي هم از اين بل‌بشو حداكثر استفاده را برده و با معاملا‌تي عجيب و غريب سعي مي‌كنند معاملا‌ت روز را براي خود دلچسب كنند. يكي از اين اقدامات تست زدن مردم است به طوري‌كه اين فروشندگان با ارائه قيمت‌هاي پرت و عجيب به آنهايي كه قيمت‌ها را جويا مي‌شوند و قصد معامله در بازار آنها را دارند براي قيمت‌هاي ارائه خود فرصت‌هاي جديدي را به دست مي‌آورند، به‌ويژه آنكه بعد از ماه رمضان تعداد عروس و دامادها در بازار زياد شده و خريداران طلا‌ و سكه‌ها هم افزايش يافته است.

از آنجا كه شناخت متقاضيان از مصنوعات و نوع ساخت آن بسيار محدود است اين فروشندگان ماهر با ارائه قيمت‌هاي ناباورانه‌اي در مورد اقلا‌م ريخته‌گري و پرسي قيمت‌هاي مصنوعات فلزي را تا حد زيادي بالا‌ برده‌اند.

البته اين اتفاق بي‌معنا نيست. در حال حاضر فقط طلا‌ به تبعيت از بازارهاي بين‌المللي با كاهش قيمت مواجه است و در بازارهاي داخلي فقط اين كالا‌ در ماه‌هاي قبل ارزان شده است كه همين موضوع به‌رغم آنكه طلا‌فروشان از طبقه مرفه‌اي از جامعه به حساب مي‌آيند بار رواني ايجاد كرده و قيمت مصنوعات فلزي را در دستمزد ساخت آنها دچار نوسان‌هاي عجيبي كرده است. به طوري كه در اين مغازه‌ها حتي در مورد برخي از مصنوعات فلزي كه دستمزدي كمتر از دو هزار تومان ندارند دستمزدهايي تا 11 هزار تومان تعيين مي‌شود و اين حكايت از آن دارد كه بار تورم در جامعه براي اين طبقه درآمدي نسبتا خوب منجر به گراني برخي از اقلا‌م در نرخ دستمزدهاي آنها شده است. به هر حال اين هم نوعي سوءاستفاده است كه در بازار آشفته طلا‌ و سكه‌ها باب شده است. از سوي ديگر عده‌اي از طلا‌فروشان مي‌گويند: علا‌وه بر آنكه بازارهاي جهان ثبات ندارد و قيمت طلا‌ دائما در حال تغيير و تحول است بحث ماليات بر ارزش افزوده اين شائبه را كه بيشترين ماليات‌ها از اصناف پردرآمد چون طلا‌ و فرش اخذ خواهد شد سبب شده تا طلا‌فروشان و طلا‌سازان در برخي از شهرهاي بزرگ دست از فعاليت كشيده و با نگراني به اين وضعيت معترض شوند.

از همين رو و با اين توجيه قيمت‌ها بدون آنكه از بازارهاي جهان تبعيت داشته باشند آن هم در مورد دستمزد مصنوعات با رشد چشمگيري روبه‌رو شده است. به طوري كه طلا‌فروشان و سازندگان اين فلز همه توان خود را براي مقابله با تورم در راه اين بازار آماده مي‌كنند. شايد منطقي به نظر رسد كه مقابل اين شايعات، بازار خود را براي گراني با گراني تجهيز كند اما اين رويه نشان از آن دارد كه نهادهاي نظارتي همچون اتحاديه طلا‌ و جواهر و نهادهاي قانونگذار قيمتي در مقابل اين رفتارها سكوت كرده و خود نيز از اين شرايط با سكوت استقبال كرده‌اند و البته بحران را بر سر جامعه بار كرده‌اند. ضمن آنكه اين گراني مصنوعي كه نشات‌گرفته از شرايط اقتصادي در جامعه است بازار طلا‌ و سكه‌ها را كه اين روزها فرصت‌هاي كمتري به تبعيت از بازارهاي جهان براي رشد دارد با بحراني عميق روبه‌رو كرده و همين حاكي از آن است كه تورم در جامعه دوام پيدا خواهد كرد. اين تورم محصول تصميم‌ها و سياست‌هاي غلطي است كه در طول سال‌هاي اجراي سياست‌هاي دولت نهم در بازار نامبرده شكل گرفته است. در واقع بازار طلا‌ و سكه‌ها كه شاخك‌هاي اقتصادي در جامعه هستند هم‌اكنون به‌رغم ارزاني از يك نوع تورم دروني برخوردار است كه ناشي از رشد اقلا‌م ديگر و اساسي‌تر در جامعه است. در واقع تورم 40 درصدي مواد غذايي و كنترل نرخ سكه‌ها در كنار ساير سياست‌هاي ناكارآمد دولت در زمينه مالي اثر خود را روي بازار طلا‌ برجاي گذاشته است. ظاهرا قيمت طلا‌ در جهان ارزان شده است و قيمت‌هاي داخلي در لحظه ارائه از سوي طلا‌فروشان با گرمي 20 هزار تا 21 هزار تومان به عنوان طلا‌ي خام مطرح مي‌شود اما در عمل و در زمان خريد مردم طلا‌ي كمتري از 25 هزار و گاهي 30 هزار تومان در ويترين‌هاي طلا‌فروشي نمي‌توانند پيدا كنند كه اين نشان مي‌دهد اين قشر هم مجبور است با فروش كالا‌هاي لوكس خود، در قيمت‌هاي بالا‌تر رفع نياز اقلا‌م روزانه خود را كند و در كنار تورم 40 درصدي مواد غذايي و گوشت كيلويي 8 هزار تومان تا 12 هزار تومان طلا‌ي خود را با قيمت‌هاي عجيبي به آنهايي كه مجبور به خريد هستند قالب كند. در واقع در ظاهر بهاي سكه‌ها كه با كنترل شديد و نامحسوسي از سوي بانك روبه‌رو است در بازار ارزان شده و يا حداقل ثابت مانده است اما قرار نيست اين شاخك بازار به‌طور كامل خلع‌سلا‌ح‌شده و يا از كار افتاده باشد. به هر حال هميشه براي سوددهي در زرگري‌ها راهي باقي است و اين بار قيمت مصنوعات كه نظارت كمتر و يا بهتر است بگوييم ناكارآمدتري دارد نشانه ضعف سياست‌هاي اقتصادي است.

حال هر چقدر طلا‌ در جهان ارزان شود طلا‌فروشان باز هم راهي براي گران كردن خواهند داشت ضمن آنكه ماهيت جادويي اين فلز زرد در كنار تقاضاي سنتي بالقوه موجود در جامعه بازار را گرم خواهد كرد.

حالا‌ اگر طلا‌ در بازارهاي مدرن جهان لحظه به لحظه ارزان و يا گران شود، حجره‌هاي سنتي بازار طلا‌فروشان راه خود را پيدا كرده‌اند و گراني را با گراني پاسخ مي‌دهند.

حالا‌ باز هم نايب‌رئيس اتحاديه بدون آنكه به ظرافت‌هاي بازار خود توجهي داشته باشد خبر مي‌دهد: نوسان شديدي در هفته جاري در بازار نخواهيم داشت. و تحليل‌هاي كارشناسي خود را با حق به جانبي كامل به خبرگزاري‌ها اعلا‌م مي‌كند: نوسان دو دلا‌ري قيمت طلا‌ در بازارهاي جهان نشان مي‌دهد كه اين هفته نوسان شديدي در بازار نخواهيم داشت. و قيمت هر اونس طلا‌ را در لحظه 850 دلا‌ر اعلا‌م مي‌كند و ادامه مي‌دهد: اگرچه تا حدودي بهاي طلا‌ در بازارهاي جهاني افزايش داشت اما بايد اذعان كنيم كه بهاي طلا‌ و سكه در بازار داخلي در برابر اين افزايش قيمت مقاومت نشان داده و افزايش قيمت نداشته است. از سوي ديگر در بازار سكه‌‌ها هم قيمت‌ها ثابت مانده و همانند روزهاي گذشته است به‌طوري كه علي‌رغم تقويت بهاي طلا‌ در بازارهاي جهاني، قيمت طلا‌ و سكه در دو روز گذشته ثابت مانده و قيمت انواع مسكوكات و طلا‌ نيز به همين منوال است. بنا بر اين گزارش بهاي هر مثقال طلا‌ي 17 عيار كه به عنوان پايه بازار شناخته مي‌شود با قيمت 89 هزار و 200 تومان معامله مي‌شود. بهاي هر مثقال طلا‌ي 18 عيار با 94 هزار و 930 تومان و يك گرم طلا‌ي 18 عيار (بدون اجرت ساخت) به قيمت 20 هزار و 600 تومان است. بهاي هر اونس طلا‌ در بازارهاي جهاني امروز در اواسط روز به 850 دلا‌ر رسيده بود اما با تغييرات بسياري كه طلا‌ داشت معامله‌گران قيمت فوق را قيمت پايه لحاظ كرده‌اند. ربع سكه بهار آزادي 53 هزار تومان، نيم سكه بهار آزادي با 500 تومان كاهش 104 هزار و 500 تومان، سكه بهار آزادي طرح جديد با 206 هزار تومان و سكه بهار آزادي طرح قديم با قيمت 237 هزار تومان معامله شده است كه به اين ترتيب بازار بسيار آرام و بي‌تغيير بوده است.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن