واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > ادبیات - شکهایی درمورد مفید بودن کلاسهای نویسندگی خلاق وجود دارد، اما دانشآموزان نویسندگی به پای نویسندگان بزرگ هم نمیرسند، شاید هم برسند. به گزارش خبرآنلاین، آیا میشود نوشتن را آموزش داد؟ آمریکاییها اینطور فکر میکنند. آنها با سرخوشی نوشته خوب را تعریف میکنند. اما بریتانیاییها کمی شکاکتر هستند. بریتانیاییها درمورد استفاده خوب و بد صحبت میکنند، مثلا در هر روزنامه جدی یک کتاب سبک نوشتن وجود دارد. ماه گذشته در آمریکا استنلی فیش، منتقد تاثیرگذار کتابی منتشر کرد به نام «چگونه یک جمله بنویسیم و آن را بخوانیم». این کتاب همان موضوع قدیمی نوشتن را بررسی کرد. فیش در تمام عمرش درگیر یک مسئله بوده است: چگونه شکلهای نوشتن، شکلهای تفکر را پدید میآورند؟ کتاب او اثری بزرگ، قطور و بسیار جذاب است. البته اینجا جای نقد و معرفی کتاب نیست، بلکه برعکس هدف و ایده نشان دادن راه نوشتن به مردم است. نسبت به مسئله آموزش نویسندگی شکهایی وجود دارد. شکی نیست که پروفسورهای ارزندهای در رشته نویسندگی خلاق حضور دارند، و البته تعداد شارلاتانها و سودجوها هم کم نیست. این هم درست است که میشود به نویسندگان آینده و برای تهییج آنها نمونههایی از آثار بزرگ را نشان داد. حتی میشود پیشتر رفت و گفت یکی از راههای ارتقا استعداد نویسندگی کتاب خواندن است، حتی خواندن گزیده و اتفاقی از آثار دیگران. خواندن گزیده و بخشی از آثار دیگران موجب میشود تحت تاثیر فردی خواص نباشید، اما آنقدر از متن بخوانید که جادوی آن در ذهنتان بماند. اگر قرار بود کلاس نویسندگی برگزار شود، باید به آثار زیر برای نشان دادن تکنیکهای نویسندگی اشاره شود: تکنیک ادبی هدف از تکنیک نمونه ادبی معرفی سرزمینی خیالی چگونگی معرفی محل وقوع داستان فصل اول «بازگشت به وطن» نوشته توماس هاردی و آغاز «گذرگاهی به هند» نوشته ای.ام. فارستر اقتصاد روایی چگونگی آغاز داستان و معرفی شخصیت اصلی با سرعت بالا و بدون کاستی و همچنین پایهریزی طرح داستان و تثبیت شخصیتها و انگیزهها فصل آغازین «آخرین قارون» نوشته اف. اسکات فیتزجرالد، صفحات آغازین «زنان عاشق» نوشته دی. اچ. لارنس و دو صفحه ابتدایی «ترس و نفرت در لاس وگاس» نوشته هانتر اس. تامپسن لذت گفتوگو چگونگی معرفی و پیشبرد موقعیت و شخصیت با گفتوگو داستانی تقریبا تمامی بخشهای «در انتظار گودو» نوشته ساموئل بکت و «خانم پالفری در کلرمونت» نوشته الیزابت تیلور جادوی لحن چگونگی جادو کردن خواننده از طریق کلمات «ایجا همه آدمها اینجوریاند» و تقریبا تمامی نوشتههای لوری مور، «ناتور دشت» نوشته جی.دی. سلینجر و «بارتلبی» نوشته هرمان ملویل سرعت چگونگی آغاز با نهایت سرعت پرده اول «مکبث» نوشته ویلیام شکسپیر، «اورلاندو» نوشته ویرجینیا وولف و «جزیره گنج» نوشته رابرت لوئیس استیونسن تاثیر چگونگی جلب توجه خواننده و رها نکردن او «خرابکاران» نوشته گراهام گرین، «آواز جلاد» نوشته نورمن مِیلر و «همه اسبان زیبا» نوشته کورمک مکارتی فقط یک قانون وجود دارد: هیچ قانونی وجود ندارد چگونه خلاف جریان شنا کنید و سربلند باشید «آناتومی مالیخولیا» نوشته رابرت برتن، «موبی دیک» نوشته هرمان ملویل و «کلاریسا» نوشته ساموئل ریچاردسن گاردین / 21 فوریه / ترجمه: حسین عیدیزاده 141
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]