تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820567087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشسخنگوي دستگاه ديپلماسي : هيچ درخواست رسمي از سوي امريكا براي تاسيس شوراي ايرانيان و امريكايي ها مطرح نشده است


واضح آرشیو وب فارسی:موج: گزارشسخنگوي دستگاه ديپلماسي : هيچ درخواست رسمي از سوي امريكا براي تاسيس شوراي ايرانيان و امريكايي ها مطرح نشده است
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد سياسي .


به گزارش موج ، حسن قشقاوي ، سخنگوي وزارت امور خارجه در هفتمين نشست خبري خود با خبرنگاران و رسانه هاي گروهي به سوالات خبرنگاران پاسخ داد .
اوايل تابستان سال جاري زمزمه‌هاي تاسيس دفتر حافظ منافع آمريكا در ايران براي حضور ديپلمات‌هاي آمريكايي در ايران از سوي دولت جرج بوش مطرح شد روزنامه‌هاي «گاردين»، «واشنگتن پست» و «نيويورك تايمز» كه به مطرح كردن اين موضوع پرداخته بودند تاكيد داشتند كه مسوولان دولت بوش در دو سال گذشته امكان گشايش يك دفتر حافظ منافع آمريكا در تهران نظير دفتر هاوانا را بررسي كرده‌اند كه برخي خدمات كنسولي مانند صدور رواديد براي مردم ايران و ... را نيز انجام دهد.
اين طرح چند بعدي با چراغ سبز كاندوليزا رايس ، وزير خارجه آمريكا و با اظهارات متكي ، وزير امور خارجه كشورمان و محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور ايران شكلي كاملاً رسمي به خود گرفت.
در حاليكه همگان گمان مي كردند اين طرح به علت واكنش هاي منفي اسرائيلي ها به حالت تعليق درآمده ، وزير خارجه آمريكا در مسير عزيمت از هند به جمهوري قزاقستان اظهار داشته كه طرح چنين دفتري ايده اي جالب است و امريكا درحال بررسي اين مساله است .
روز گذشته رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در واكنش به تشكيل دفتر شوراي روابط ايران و آمريكا در تهران نيز گفت : اين شورا را يك دلال دسته چندم به نام اميراحمدي راه اندازي كرده است و در شان ملت ايران نيست كه چنين كسي در ايران چنين شورايي را بنا بگذارد.
علاء الدين بروجردي ايجاد چنين دفتري را متفاوت از بحث رابطه با آمريكا و دفتر حفاظت منافع عنوان كرده و اظهار داشته اسن : در كميسيون امنيت ملي معتقديم تشكيل دفتر شوراي روابط ايران و آمريكا توسط چنين كسي به دور از شان ملت و دولت ماست و دولت نبايد تاسيس آن را دهد .
روزنامه انگليسي گاردين ،نيز از حمايت «جورج بوش»، ‌‏رئيس‌‏جمهوري آمريكا از افتتاح دفتر «شوراي ايران- آمريكا» در تهران خبر داده است .
گاردين نوشته :اين شورا معتقد است كه اشتياق براي گشايش دفتر در ايران مي‌‏تواند موجب بهبود روابط ميان مقام‌‏هاي و قانون‌‏گذاران دو كشور و در نهايت منجر به عادي شدن روابط ميان آمريكا و ايران شود .
در همين رابطه «برنت لوليس»، مدير اجرايي اين شورا اعلام كرد كه طرح آنها براي گشايش دفتر در تهران از طرح وزارت خارجه آمريكا براي گشايش دفتر حافظ منافع در تهران مجزا بوده و اين مهم است كه ما از فاصله ميان اقدامات خود و دولت آمريكا مطلع باشيم.
براساس اين گزارش، اين شورا موسسه‌‏اي است كه جمعي از اساتيد و ديپلمات‌‏هاي سابق در آن حضور دارند و مركز آن در «پرينستون» ايالت نيوجرسي است. اين شورا كه در سال 1997 تاسيس شده وظيفه ترتيب دادن ملاقات‌‏هاي «محمود احمدي نژاد» رئيس‌‏جمهوري ايران با دانشگاهيان و بازرگانان آمريكايي را داشت.
و امروز حسن قشقاوي سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به سوالي در اين خصوص و واكنش رئيس كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس به جلوگيري از تاسيس شوراي ايرانيان و امريكايي گفت :هيچ درخواست رسمي از سوي امريكا صورت نگرفته است و بحث تاسيس شوراي ايرانيان و امريكايي ها به هيچ وجه مطرح نيست و اين گونه گمانه زني ها در سطح رسانه ها بوده است .
حسن قشقاوي هم چنين در پاسخ به سوال ديگري در خصوص نارضايتي مجلس از نوع همكاري ايران و آژانس و ضرورت بازبيني در همكاري ايران و آژانس كه از سوي نمايندگام مطرح شده است گفت : نظر نمايندگان در اين خصوص محترم است اما آن چيزي مطرح مي باشد اين است كه در اين مورد قانوني وجود ندارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره ابراز نارضايتي رييس مجلس از نوع همكاري هاي ايران و آژانس و اين كه برخي نمايندگان نيز خواستار ضرورت بازبيني در همكاري هاي ميان ايران و آژانس فراتر از آن كه در MPT است ، شده اند، گفت :نظرات نمايندگان محترم است اما قانوني در اين خصوص به تصويب مجلس نرسيده است وبنابراين آن چه ما تاكنون طبق قانون انجام داده ايم، تداوم همكاري در چارچوب توافق پادماني با آژانس است كه سعي كرديم همواره بر رويكرد فني ، حقوقي و سازماني تكيه كرده و تحت تاثير قواعدي كه خارج از قوانين شناخته شده بين المللي است، قرار نگيريم.
قشقاوي در پاسخ به سوال ديگري درباره اهميت سفر رييس پارلمان عراق به ايران با توجه به افزايش فشار براي امضاي توافقنامه امنيتي ميان آمريكا و عراق، گفت: مناسبات ايران و عراق همواره رو به رشد بوده كه روابط پارلماني نيز در همين چارچوب شكل مي گيرد.
وي با بيان اينكه علاقه ايران به تقويت حاكميت ملي و گسترش صلح و ثبات در عراق روز افزون است، افزود: در خصوص توافقنامه امنيتي نيز دو طرف اعلام كرده اند كه هنوز نكات قابل بحثي در آن وجود دارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه، تاكيد كرد: رفع اشكال از عراق، تقويت ثبات در اين كشور و همچنين تصميماتي كه مسئولان آن در جهت حفظ حاكميت ملي و استقلال خودشان دارند، همواره مورد استقبال ما است.
قشقاوي در مورد آخرين پيگيري‌ها درباره كشتي ربوده شده‌ ايران در سواحل مالزي گفت: در عرصه‌ منطقه‌ اي و بين‌المللي رايزني‌ها و همكاري‌ها با بررسي‌ مجموعه‌ گزينه‌هاي مطرح ادامه دارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره وضعيت گروگان‌هاي ايراني در پاكستان نيز گفت: ما رايزني‌ها را به طور مستمر ادامه داديم و از مقامات پاكستان انتظار داريم كه تلاش بيش‌تري براي حل اين معضل به عمل آورند چرا كه هر تلاشي براي مبارزه با تروريسم‌ در منطقه به نفع صلح و ثبات است.
وي ‌در مورد اظهارات اخير ابوالغيظ و استقبال از برقراري روابط عالي با ايران گفت: ايران و مصر از دو حوزه‌ تمدني تاريخي بزرگ و غيرقابل انكاري برخوردارند و توصيه‌ ما اين است كه مساله‌ي حاشيه‌اي در روند مناسبات عادي در پيش تاثير نگذارد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشور از انتصاب شيخ عطار به عنوان سفير جديد ايران در آلمان و راهي شدن وي به برلين و هم‌چنين از انتصاب آخوندزاده، سفير پيشين ايران در آلمان به عنوان معاون آسيايي وزارت امور خارجه و انتصاب ميرابوطالبي به عنوان سفير جديد ايران در فرانسه خبر داد.
قشقاوي هم‌چنين در مورد سفر العطيه، دبيركل شوراي همكاري خليج فارس به تهران گفت: تاريخ مشخصي در مورد اين سفر اعلام نشده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه شيوع وبا در عراق و افغانستان را پديده‌اي دلخراش و يكي از آثار روشن اشغالگري در اين كشور با وجود وعده‌هاي اشغالگران براي تقويت بهداشت عمومي و بهبود زندگي مردم عنوان كرد و از آمادگي ايران براي در اختيار قرار دادن تجارب درماني براي بهبود وضعيت بهداشتي در اين دو كشور خبر داد.
قشقاوي در مورد فيلم ترور اعدام فرعون 2 گفت: ‌در ساخت و پخش اين فيلم دولت نقشي نداشته و موضع رسمي ما نبوده است.
وي هم‌چنين با رد ادعاهاي اسراييل در مورد خريد سامانه‌ي موشكي s -300 توسط ايران گفت: توان دفاعي ايران مبتني بر توانمندي‌هاي داخلي است.
خبرنگاري از قشقاوي در مورد قطعنامه‌ي چهارم شوراي امنيت عليه فعاليت‌هاي هسته‌يي كشورمان پرسيد كه وي در پاسخ تصريح كرد: در مذاكرات و گفت‌وگوهاي بين سولانا و جليلي و نمايندگان آن‌ها ابهامات و سوالاتي توسط ايران مطرح شده بود كه قطعنامه‌ پاسخ به اين ابهامات نيست.
وي در مورد بحث قطع مذاكرات و نااميدي ايران از عملكرد 1+5 افزود: وزير امور خارجه چارچوب همكاري با 1+5 را نفي نكرده و ما در اين چارچوب ادامه مي‌دهيم اما چون رويكرد آنان سياسي و غيرقانوني است از عملكردشان نااميد شديم.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشور هم‌چنين درباره اعتماد به روسيه گفت: اعتماد و نداشتن اعتماد يك مساله‌ي نسبي است و نمي‌توان در اين‌باره به صورت مطلق صحبت كرد.
او ادامه داد: ما سياست قفقازي‌مان را ادامه مي‌دهيم و روسيه را به عنوان يكي از همسايگان خود مي‌دانيم و ديپلماسي ما اين است كه در جهت رفع تنش به تقويت مناسبات با همسايه‌ها فعال باشيم.
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن