تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نصيحت را بپذيرد، از رسوايى به سلامت مى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803338747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به كجا چنين شتابان !


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: به كجا چنين شتابان !
سريال هاي رمضان سرعت بله دقت نه !
هر سال با نزديكي ماه رمضان ماراتن ساخت سريال هاي مناسبتي و دقيقه نودي سيما آغاز مي شود سريال هايي كه هر سال به لوث كردن يكي از مسائل جامعه مي پردازد! و از زاويه ديد كارگردان آنچه ناگفتني است گفته و به مخاطب القا مي شود.
ديربازي بود كه فضاي اكثر توليدات تلويزيون را ـ چه مناسبتي و چه غير آن ـ نمايش خانواده ي متزلزل طلاق خيانت سبك سري و هوسراني دربرگرفته بود كه امسال چشممان به لوث شدن طلبه هم روشن شد!
در خلال سريال هاي ماورايي امسال غير از پرداختن به ضد ارزش اعتياد و نمايش شخص معتاد و حتي آموزش سخاوتمندانه نحوه مصرف موادمخدر ارزش ديگري هم زير سئوال رفت و تصوري در ذهن مخاطب ترسيم شد كه هيچ رنگ و نشاني از واقعيت ندارد.
تصور ما از زن طلبه تا به امروز مجتهده بانو اميني بود كه آنقدر وارسته و از دنيا بريده بود كه با وجود مرگ فرزند كلاس درس را ترك نمي كرد و موقعيت علمي و عرفاني ايشان به جايي رسيده بود كه اكابر واعاظمي از علما و عرفا حضور در محضر ايشان را مايه فيض مي دانستند. بانويي كه نه تنها در مسايل علمي و عملي بلكه در توجه به نيازهاي جامعه نيز بسيار دقيق بود به طوريكه دانشگاهي در اصفهان به نام پربركت « مكتب فاطميه » تاسيس كرد. اما در روزهاي گذشته سيما با نمايش يك سريال مناسبتي همه آن صبر و شكيبايي و ارزش ها و قداست هاي يك طلبه را از ذهنمان پاك كرد و با نمايش « نرجس » در روز حسرت ذره ذره و نكته به نكته تمام باورهايمان را مخدوش كرد نرجسي كه بيتابي از مرگ عروس او به تخت بيمارستان مي كشد و يك خواب رفتارش را با فرزند به هم مي ريزد.
سيما براي ما طلبه اي ساخت كه تنها نامش قداست آن طلبه ديرين را در ذهنمان ترسيم مي كند. نرجسي كه آرايش صورتش ترك نمي شود و با وجود خواندن درس هاي حوزوي هنوز درك درستي از پوشش برتر بانوي طلبه ندارد. با چه منطقي بايد سيرآفاقي داشته باشد برزخ برود و با كوله بار فراموش شده اي از پيام هاي برزخي باز گردد.
نرجسي كه كتاب هاي حوزه ايش را محصور در تار عنكبوت ها مي بينيم را چگونه طلبه اي بايد تصور كنيم
شايد حق باشد اگر ما هم بگوييم ديدن اين مجموعه با آن تيتراژ آغازي كه نمايشي است از آيه 38 سوره مريم كه خداوند مي فرمايد : « وانذرهم يوم الحسره اذقضي الامروهم في غفله و هم لايومنون » باعث مي شود كه به خودمان بياييم درنگي كنيم برگرديم و نگاهي به پشت سرمان بيندازيم كه چه كرديم و چه نكرديم چه برداشته ايم براي سفري نزديك و حتمي .
اما سئوال اينجاست چرا پرداختن به چنين موضوع ظريفي بايد با زير سئوال قرار دادن قشري از جامعه باشد آن هم قشري كه رسالت هدايت جامعه را بردوش مي كشد.
نمي دانم اما مي خواهم بدانم آيا نمي شد مثلا اين خانم چشم برزخي دار طلبه نباشد! نمي شد طلبه باشد اما طلبه اي كه حرمت طلبگي را حفظ مي كند نمي شد گريمور محترم كمتر دست به نقاشي صورت اين طلبه بزند نمي شد طراح لباس لباسي در شان يك طلبه براي ايشان طراحي كند تا يك تبليغ براي نمي دانم كدام طراح يكي از مدلهاي چادر ملي !
روي سخن ما با شماست آقاي سيروس مقدم شما كه خود گفته ايد : « ساخت سريال هاي ماه رمضان كار هر كسي نيست اين نوع توليد تهيه كننده و كارگردان خاص خود را مي طلبد. » شما كه اين چيزها را مي دانيد چرالله
جايي خواندم خودتان تصريح كرده بوديد : « ممكن است يكي از شخصيت هاي ما در سريال باعث ايجاد حساسيت روي يك جامعه شغلي شود ـ تاكيد مي كنم گفته بوديد يك جامعه شغلي ... »
گلايه مي كنم چرا قدري تامل نكرديد كه اين تنها وكلا نيستند كه باور جامعه در موردشان با نرجس شما تغيير مي كند. مگر ادعايتان كار كارشناسانه مبتني بر تحقق پژوهش مناظره و گفتگو نبوده تحقيقاتتان در مورد شخصيت طلبه اي كه با عالم برزخ ارتباط برقرار مي كند همين قدر بود!
گفته ايد سريع اصلاح مي كنيد مي گوييم چرا اينگونه و بدون دقت ساختيد كه حالا آب رفته را به جوي بازگردانيد
جايي خواندم كه گفته بوديد « اين قابليت در سريال هاي روتين وجود دارد كه اگر در بخشي زياده روي كرديم آن را اصلاح كنيم و اگر احساس كنيم در بخشي نياز مردم برطرف نشده است آن بخش را تقويت مي كنيم . » مي گويم زياده روي كرديد آقاي مقدم بسيار هم زياده روي كرديد اصلا بيراهه رفتيد برگرديد كه اين ره كه شما مي رويد به تركستان است .
ما هم به اين واقعيت واقفيم كه ساختن مجموعه تلويزيوني مبتني بر آموزه هاي ديني آيين اسلام از ضرورت ها و تكاليف رسانه ملي جمهوري اسلامي ايران است . اما كمي تامل دقت و تحقيق هم لازم است .
بنيانگذار انقلاب اسلامي رسانه ي ملي ما را دانشگاه عمومي معرفي كردند از اين نامگذاري بايد متوجه شويم كه تعليم و تربيت و انتقال پيام از جمله اهداف اصلي رسانه ي ملي ماست اما نه هر پيامي .
انتقال درست پيام نياز به انتقال دهنده مناسب هم دارد.
مگر شما هم به اين معتقد نيستيد كساني كه در سريال هاي مناسبتي كار مي كنند برگزيده هاي بازيگري هستند و هميشه تلاش شده تا بهترين ها انتخاب شوند. با وجوديكه خودتان هم مي دانيد كه بازيگران اين سريال ها زير ذره بين هستند نمي دانم چرا دقت لازم را در انتخاب بازيگردان نكرديد. خانم ... با سابقه بازيگري كه تا به حال داشتند چهره مناسبي براي نمايش يك طلبه نيستند. مي شد از چهره اي ناشناخته استفاده كنيد كه قداست آن شخصيت از ذهنمان پاك نشود. همان طور كه بسياري از كارگردانان براي ساخت سريال هاي تاريخي و مذهبي از اين روش استفاده مي كنند.
كبري بهروز
طلبه مدرسه ديني
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن