تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر كس به خدا توكل كند، مغلوب نشود و هر كس به خدا توسل جويد، شكست نخورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816935559




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سينوزيت و علايم گمراه كننده


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: سينوزيت و علايم گمراه كننده
باز فصل پاييز رسيد و بازار حساسيت ها و سرماخوردگي ها حسابي رونق گرفت. البته در اين ميان خيلي ها هم هستند كه به كلمه «سينوزيت» علاقه فراواني دارند و همين كه به آن ها بگوييد «مثل اين كه سرما خورده اي!» فورا پاسخ مي شنويد كه: «آره، من سينوزيت دارم، هر چند وقت يك بار بيچاره ام مي كند!»

ولي آيا واقعا آن ها سينوزيت دارند؟ اصلا سينوزيت چيست و چگونه مي توان از آن پيش گيري كرد؟

پزشكان هميشه هشدار مي دهند كه بي توجهي به علايم سرماخوردگي ممكن است به ايجاد سينوزيت مزمن منجر شود. اما چطور مي شود سينوزيت مزمن را از يك سرماخوردگي تشخيص داد؟سينوزيت در واقع التهاب مجاري و حفره هاي بيني است كه عوامل مختلفي از يك سرماخوردگي ساده گرفته تا حساسيت و عفونت مي توانند سبب بروز آن شوند. مسئله مهم اين است كه اگر سينوزيت را بدون درمان رها كنيد، ممكن است هفته ها، ماه ها و حتي سال ها طول بكشد.

سرماخوردگي را دست كم نگيريد
به گفته دكتر محمدمهدي قاسمي، متخصص گوش و حلق و بيني و استاد دانشگاه علوم پزشكي مشهد براي اين كه از ابتلا به سينوزيت مزمن پيش گيري كنيد، بايد خيلي زود سينوزيت خود را تشخيص دهيد و قبل از اين كه مزمن شود، آن را درمان كنيد. ولي به راستي از كجا مي توان فهميد كه چه وقت بايد به سرماخوردگي خود اهميت بيشتري بدهيد؟

دكتر رضا حسن زاده، جراح و متخصص گوش و حلق و بيني در گفت وگو با ما مي گويد: ارتباط فراواني بين يك عفونت ساده و ويروسي قديمي يعني سرماخوردگي و سينوزيت وجود دارد و نمي توان به راحتي تفاوت هاي بين سرماخوردگي و سينوزيت را بيان كرد. در واقع بسياري از مردم گمان مي كنند كه مبتلا به سينوزيت هستند، درحالي كه اين طور نيست و تقريبا در نيمي از موارد يك سرماخوردگي شديد است كه آن ها را آزار مي دهد. البته بيمار هم نمي تواند آن را ناديده بگيرد و اگر درمان نشود، ممكن است مزمن شود و عودهاي وحشتناكي داشته باشد.

كليدهايي براي تشخيص سينوزيت
اگر شما تصور مي كنيد كه سرماخورده ايد، ولي بعد از يكي دو هفته بيماري شما هنوز ادامه دارد و يا اين كه به نظر بيايد كه خوب شده ايد، ولي دوباره حال شما بد شود، ممكن است بيماري شما فراتر از يك سرماخوردگي ساده باشد.دكتر مهدي بخشايي، متخصص گوش و حلق و بيني و استاديار دانشگاه در گفت وگو با ما مي گويد: علايم سينوزيت شامل ٢ دسته اند: علايم اصلي و علايم فرعي. علايم اصلي آن عبارتند از: درد و فشار در صورت، انسداد يا گرفتگي بيني، ترشح بيني در بچه ها و در افراد بالغ به صورت ترشحات پشت حلق، كاهش يا از بين رفتن حس بويايي، احساس خستگي، سرفه و خشونت در صدا و علايم فرعي عبارتند از: سردرد بيشتر به صورت درد در ناحيه پيشاني، بوي بد دهان، خستگي، درد دندان، گوش درد و احساس پري در گوش.

سينوزيت شما حاد است يا مزمن
دكتر بخشايي مي گويد: اگر فرد به طور مكرر مبتلا به سينوزيت حاد شود و يا عفونت سينوس او براي مدت ٣ ماه يا بيشتر باقي بماند، ممكن است به سينوزيت مزمن تبديل شود. علايم سينوزيت مزمن ممكن است خفيف تر از نوع حاد باشد ولي درمان نكردن سينوزيت مزمن مي تواند باعث آسيب و تخريب سينوس ها و استخوان گونه شود كه گاهي ترميم آن نياز به جراحي خواهد داشت.سينوزيت حاد بين ٢ تا ٤ هفته به طول مي انجامد و ممكن است عمدتا در پي سرماخوردگي و آنفلوآنزا بروز كند، عفونت اوليه به مخاط سينوس ها هجوم مي آورد و ايجاد التهاب در آن ها مي كند. بدن نيز با توليد بيشتر «موكوس» به اين هجوم ويروس ها پاسخ مي دهد.اما سينوزيت وقتي بيش از ٤ هفته تداوم يابد، مزمن شده است. سينوزيت مزمن ممكن است تا سال ها گريبان گير بيمار شود.

هجوم باكتري ها به سينوس ها
به گفته دكتر محمدرضا حقي، متخصص گوش و حلق و بيني در مجاري فوقاني تنفسي باكتري هاي بي ضرري وجود دارند، اما هنگامي كه سيستم ايمني بدن ضعيف مي شود و يا تخليه سينوس هاي مسدود شده (در پي سرماخوردگي و يا عفونت هاي ويروسي) مختل مي شود، اين باكتري ها به سرعت تكثير يافته و به سينوس ها هجوم مي آورند. گاه عفونت هاي قارچي نيز مي توانند ايجاد سينوزيت حاد كنند. چنان چه علايم سرماخوردگي بيش از يك هفته باقي بماند، ممكن است به سينوزيت تبديل شده باشد.

اشتباه نكنيد؛ آلرژي سينوزيت نيست
دكتر محمدمهدي قاسمي، متخصص گوش و حلق و بيني و استاد دانشگاه علوم پزشكي مشهد در گفت وگو با خراسان مي گويد: واژه سينوزيت براي مردم آشناست، در صورتي كه اين بيماري را حتي معمولا بعضي از پزشكان هم به درستي نمي شناسند. سينوزيت ٢ نوع است نوع چركي و نوع غيرچركي. در كودكان كه هنوز بعضي سينوس ها تشكيل نشده، به ندرت ممكن است به سينوزيت دچار شوند.دكتر قاسمي مي افزايد: اگر از كودكي كه دچار گرفتگي بيني يا آب ريزش بيني است، عكس يا راديوگرافي تهيه كنيم سينوس هاي او كدر است ولي اين كدر بودن دليل بر چركي بودن آن ها نيست. چون در سرماخوردگي يا آلرژي اين كدر بودن ها قابل مشاهده است. پس كلمه «سينوزيت» را نبايد براي همه به كار ببريم. در واقع كودكي كه دچار آب ريزش بيني، گرفتگي بيني، خرخرهاي شبانه و يا بوي بد دهان در ابتداي صبح است، مبتلا به آلرژي مي باشد. اگر آ لرژي كنترل شود، تمام مشكلات كنترل مي شود. اما اگر ترشح بيني بچه از حالت آبكي بودن خارج شده و تغيير رنگ داده باشد در اين موقع مي توان گفت عفونت يا سينوزيت چركي هم به اين حساسيت اضافه شده است.دكتر قاسمي همچنين مي افزايد: به عنوان مثال ديوار هرگز كپك نمي زند فقط «نم دار» مي شود. اما اگر اين «نم» خشك نشود، تبديل به كپك يا شوره مي شود. سينوزيت هم همين حالت را دارد و اگر درمان نشود مشكل ساز مي شود.دكتر قاسمي با تاكيد بر اين كه پزشكان بايد از هر گونه اشتباهي دوري كنند، مي گويد: بچه هايي كه آلرژي دارند، اغلب گلو درد هم دارند و ممكن است بعضي پزشكان تصور كنند لوزه كودك چركي شده، در حالي كه اين حالت چركي نيست، ترشح است و باز هم تاكيد مي كنم كه بحث سرماخوردگي، آلرژي و سينوزيت در بچه ها معمولا اشتباه مي شود. ما در بچه ها سينوزيت چركي خيلي خيلي كم داريم و مي توانيم بگوييم كه اغلب در بچه ها سينوزيت وجود ندارد. اين بيماري ها اشتباه تشخيص داده مي شوند.

سينوزيت به دست خودمان به وجود مي آيد
دكتر محمدمهدي قاسمي مي گويد: سرماخوردگي در كودكان معمولا بيماري است كه بايد همراه با تب، لرز و بدن درد باشد، به طوري كه حداقل دو روز بچه را از بازي و تحرك بيندازد. با اين توضيحات بچه ها خيلي كم سرما مي خورند. متاسفانه با يك عطسه و آبريزش بيني و سرفه حساسيت ايجاد مي شود. اما اگر سرماخوردگي اتفاق بيفتد و درمان شروع نشود، ممكن است روي آن سينوزيت حاد ايجاد شود.

درمان سينوزيت آسان است
خيلي از مردم مي ترسند كه درمان سينوزيت، نه تنها دردناك و آزاردهنده باشد، بلكه بدون نتيجه باشد و وقت آن ها را هم هدر دهد. ولي امروزه با كشف روش هاي جديدتر و موثرتر، حتي افرادي كه قبلا تحت درمان قرار گرفته اند ولي نتيجه بخش نبوده، مي توانند به علاج قطعي بيماري خود اميد داشته باشند.دكتر مهدي بخشايي مي گويد: اغلب درمان سينوزيت ها طبي است و با دارو، رفع مي شود و در كشورهايي كه صاحب آمارند، تنها درصد بسيار كمي از اين افراد ممكن است نياز به عمل جراحي پيدا كنند.

قرص سرماخوردگي بهترين داروست
دكتر قاسمي معتقد است: اگر سينوزيت را به معناي آنچه عامه مردم به كار مي برند، تلقي كنيم تنها شايد يك تا دو درصد آن ها به سينوزيت مبتلا هستند و در ٩٨ درصد باقي مانده اصلا سينوزيت وجود ندارد ولي به طور كلي افراد چه مبتلا به سينوزيت باشند، چه آلرژي چه سرماخوردگي بهترين دارو براي آن ها قرص هاي سرماخوردگي است، چرا كه اين قرص تشكيل شده از ٣ قرص آنتي هيستامين، دلنجستانت (ضد احتقان بيني) و استامينوفن است. ولي اگر بيمار ٥ روز متوالي، روزي ٣ بار از اين دارو مصرف كرد و بهبود نيافت بايد حتما به پزشك مراجعه كند و از درمان خود سرانه آنتي بيوتيك ها به شدت پرهيز كند.
 يکشنبه 14 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن