واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ركود اقتباس در سينما، حلقه مفقوده داستان نويسي و نمايشنامه نويسي است
فرهنگي. سينما. حياتي . اقتباس
يك نويسنده و مدرس دانشگاه گفت: يكي از اصليترين دلايل ركود اقتباس در سينماي ايران، حلقه مفقوده داستانويسي نوين و نمايشنامه نويسي است.
زهرا حياتي، در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، افزود: غالب نقد و نظرهايي كه به موضوع اقتباس در سينماي ايران پرداخته اند، روند كند و نافرجام اقتباس را به آسيبهاي فرهنگي و هويتي، موانع اقتصادي و مديريتي و ضعف صنعت و تكنولوژي در سينما بازگشت داده اند.
وي اظهارداشت: شايد انجام پژوهشهاي ميان رشتهاي و تبيين ظرفيتهاي نمايشي و تصويري آثار ادبي، يكي از راهكارهايي باشد كه زمينه اقتباس از ادبيات و بويژه ادبيات كلاسيك را هموار كند.
در فصل اول كتاب مهرويي و مستوري به قلم زهرا حياتي كه بتازگي از سوي انتشارات سوره منتشر شده است، درباره نمونههاي اقتباس و ظهور و افولهاي گاه به گاه آن، صحبت شده است.
حياتي، افزود: ميتوان گفت توجه خاص به اقتباس در سينماي ايران، اتفاقي است كه در سالهاي اخير رخ داده و كارشناسان و مديران فرهنگي را به تلاش براي ايجاد رابطه ميان ادبيات و سينما واداشته است.
اين نويسنده معاصر، در ارزيابي فيلمنامههاي اقتباسي در سينماي ايران، اظهار داشت: اقتباس ادبي، فرآيندي است كه از بدو پيدايي سينما با اين پديده همراه بوده است و در سينماي جهان پرونده مطولي دارد. اما در سينماي ايران فقط ميتوان نمونههايي را ذكر كرد كه اگر موفق هم بوده اند، جريان ساز نشدهاند و بويژه فاصله ميان ادبيات كلاسيك و فيلمنامههاي اقتباسي بسيار زياد است.
وي هدف پژوهش را كوتاه كردن فاصله ميان ادبيات كلاسيك و فيلمنامههاي اقتباسي عنوان كرد كه در فصل اول كتاب به تفصيل به اين مساله پرداخته شده است.
حياتي، درام فيلمنامه را بر الگوهايي استوار دانست كه در سير تكاملي سينما و طي تكوين تاريخي نمايشنامهها و فيلمنامهها شكل گرفته و با توافقي نسبي به عنوان اصول درام پذيرفته شده اند.
وي خاطر نشان كرد: طبق اين اصول، شماي كلي اثر و ساختار دروني آن كه رابطهاي دو سويه دارند، پي ريزي ميشوند و داستاني را شكل ميدهند كه براي مخاطب سينما تاثير گذار و لذت بخش است.
اين مدرس دانشگاه، تصريح كرد: فيلمنامه نويساني كه به اقتباس از اثر ادبي ميپردازند، نخست اثر مورد نظر خود را بر اين الگو عرضه ميكنند و توجهشان را به قابليتهاي دراماتيك آن معطوف ميدارند. در اين پژوهش نيز خسرو و شيرين كه يك اثر كلاسيك ادبي است، بر الگوهاي پذيرفته شده درام عرضه شده است.
وي در معرفي كتاب مهرويي و مستوري، افزود: همان گونه كه از عنوان كتاب يعني بازآفريني منظومه خسرو و شيرين در سينما برمي آيد، موضوع كتاب، پژوهش ميان رشتهاي است كه به ظرفيتهاي آثار ادبي براي بازآفريني در سينما پرداخته است. البته ظرفيتهاي سينمايي آثار ادبي، هم به قابليتهاي دراماتيك باز ميگردد و هم به ظرفيتهاي تصويري؟ و در اين كتاب بيشتر به جنبههاي نمايشي و دراماتيك منظومه خسرو و شيرين توجه شده است.
اين كتاب هم اكنون با شمارگان ۲۵۰۰جلد و به قيمت ۳۸۰۰تومان به همت انتشارات سوره مهر در بازار كتاب عرضه شده است.
زهرا حياتي متولد سال ۱۳۵۴در تهران است. او در كنار تدريس در دانشگاه علامه طباطبايي و دانشگاه آزاد اسلامي، به نويسندگي نيز مشغول است. وي دانشجوي سال آخر دكترا در رشته ادبيات فارسي دانشگاه تربيت مدرس ميباشد و رساله دكتراي وي با عنوان ظرفيتهاي تصويري مثنوي و غزليات شمس در سينما با حمايت پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي در حال انجام است كه در اوايل سال ۱۳۸۸منتشر خواهد شد.
او همچنين به گردآوري مجموعه مقالات و گفتارهايي درباره هويت ايراني با همكاري سيد محسن حسيني ماخر با عنوان از هويت ايراني تاليف كرده است و مقالاتي چون بررسي تطبيقي ساختار شيخ صنعان با فيلمنامه، ظرفيتهاي تصويري شاه سياهپوشان، گفت و گوهاي دراماتيك در منظومه خسرو و شيرين و ...
يکشنبه 14 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]