واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: سينماي قرآني؛ تعاريف و چارچوبها / 10يك منتقد سينما:نبود اتاق فكر فعال مانع خلق آثار قرآني فاخر در سينما شده است
گروه هنر: تا بهحال آنچنان كه بايد در سينما توليد محتواي قرآني صورت نگرفته، اين ضعف نيز خيلي منوط به كمكاري سينماگران نيست زيرا اين قشر مصرفكنندگان انديشه هستند. تا زماني كه اتاق فكري براي توليد تفكر قرآني در هنر شكل نگرفته، چگونه ميتوان توقع خلق آثار قرآني فاخر داشت.
«اسكندر صالحي» منتقد سينما در گفتوگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) با بيان مطلب فوق خاطرنشان كرد: وقتي ما در مورد قرآن صحبت ميكنيم، ميتوانيم از آن تلقيهاي مختلفي داشته باشيم. براي نمونه ما سه نگاه رايج به قرآن داريم؛ نگاه اشاعره، معتزله و شيعيان كه ديدگاه شيعي بين اين دو نوع تفكر قرار دارد. به همين دليل هر فرد ميتواند بنا به خصوصيات فكري خود تعريفي خاص از سينماي قرآني داشته باشد.
خبرنگار ايكنا در ابتداي بحث سوال كرد كه آيا شما با توجه به توضيح فوق، ميخواهيد بگوييد كه هر فردي بنا به تفكر اعتقادي خود تعريفي خاص از سينماي قرآني دارد؟
اين منتقد سينما جواب داد: منظور ما اين نيست كه هر فرد ميتواند به شكلي خاص از قرآن تعريف داشته باشد، بلكه منظور آدمهايي است كه به نحوي متاثر از قرآن هستند ميتوانند تلقي مشخص از سينماي قرآني داشته باشند.
صالحي ادامه داد: از توضيحات فوق ميخواهم اين نتيجه را بگيرم كه فهم قرآني را ميتوان در تمامي سينما تسري داد، اما نميتوان از آن به عنوان يك ژانر جداگانه ياد كرد به عبارتي ديگر بايد گفت كه سينماگري كه به قرآن اعتقاد قلبي و باطني دارد ميتواند خالق آثار قرآني در تمامي ژانرها باشد.
اين كارشناس سينمايي در ادامه بحث به نكته ديگري اشاره كرد و گفت: متاسفانه در كشور ما تا به حال آنچنان كه لازم است توليد محتواي قرآني در سينما صورت نگرفته، اين ضعف نيز خيلي منوط به كمكاري سينماگران نيست زيرا اين قشر مصرفكنندگان انديشه هستند، بنابراين در زماني كه اتاق فكري براي توليد تفكر قرآني در هنر شكل نگرفته، چگونه ميتوان توقع خلق آثار قرآني فاخر را داشت.
خبرنگار ايكنا سوال ديگر خود را اينگونه مطرح كرد كه چگونه ميشود كه سينماي ما با آن همه شعارهاي اخلاقي و ديني فاقد يك زمينه مناسب براي آثار قرآني باشد؟
اين منتقد پاسخ داد: در حقيقت بايد گفت كه در جامعه ما به اندازه كافي به قرآن توجه نشده است. براي درك بهتر ميتوان مثال زد كه بعد از انقلاب تا به حال، چند تفسير در حد الميزان داشتهايم از اين مطلب ميتوان فهميد كه ما منابع خوبي را در اختيار هنرمندان از جمله سينماگران قرار ندادهايم تا در هنر به دنبال محصول قرآني باشيم.
وي افزود: ضعف فوق نيز با دستور يا سفارش دولتي برطرف نميشود بلكه حوزههاي علميه، مراكز پژوهشي و دانشگاهها هستند كه بايد با توليد تفكر و رهنمونهاي قرآني زمينه را براي استفاده سينماگران فراهم آورند.
وي در پايان وجوه تضاد و تشابه فيلم قرآني را با فيلمهاي انسانگرايانه اينگونه بررسي كرد: در فيلم قرآني علاوه بر فرد به جمع نيز توجه ميشود، درصورتيكه در تفكرات انساني يا به فرد توجه ميشود و يا به جمع، اين مسئله سبب ميشود هيچگاه تفكر انساني از انسجام لازم برخوردار نباشد، درصورتيكه در آثار كه مبتني بر قرآن است اين انسجام به چشم ميخورد.
يکشنبه 14 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]