تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803670000




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيروس مقدم: بازيگران «رستگاران» از روي رفاقت انتخاب نشدند


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: نشست فارس با عوامل «رستگاران»/2
سيروس مقدم: بازيگران «رستگاران» از روي رفاقت انتخاب نشدند
خبرگزاري فارس: كارگردان مجموعه تلويزيوني «رستگاران» گفت: معيار اولي كه براي همه ما در انتخاب بازيگر براي اين مجموعه وجود داشت، اين بود كه بازيگران در وهله اول مناسب اين نقش باشند و مباحثي نظير حرفهاي بودن و آشنايي و سوابق و دوستي در مرحله بعدي قرار داشت.






به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، "سيروس مقدم " در نشست نقد و بررسي مجموعه تلويزيوني "رستگاران " كه به حضور او، سيروس مقدم(كارگردان) و سعيد نعمت الله(نويسنده) در موسسه وصف صبا برگزار شد، درباره نحوه و چگونگي و ساخت اين مجموعه گفت: قصه اوليه رستگاران متعلق به حدود يك سال و نيم پيش بود كه ما تلهفيلمي با "نام يك روز پس از خوشبختي " را با سعيد نعمتالله كار كرديم كه قبلتر از آن، طرح "رستگاران " و حدود 5 قسمت از آن توسط "محمد رضا شفيعي " نوشته شده بود
وي افزود: من متن اوليه را خواندم و متوجه شدم جا دارد رويش كار كرد و كار خوبي از آب درآمد. من از همان زمان به قصه و نويسنده وصل شدم و دائم متنها را ميخواندم و نقطه نظراتم را اعلام ميكردم تا اين كه به مرحله توليد رسيديم.
مقدم اظهار داشت: آن زمان توليد "روز حسرت " تازه تمام شده بود و ما به طور جديتري وارد پيش توليد شديم. همچنين 30 قسمت از كار نوشته شده بود و آقاي افخمي نيز به عنوان ناظر كيفي به فيلمنامه قوام و سر و شكل بهتر و منطقيتري داد. وقتي هم كار را شروع كرديم آقاي نعمتالله ده قسمت از ما جلوتر بود و هيچ وقت متن از كار عقب نيفتاد.

**در طول ساخت فيلمنامه را تغيير ندادم

كارگردان سريال رستگاران در پاسخ به اين سوال كه آيا در زمان ساخت به فيلمنامه دست مي برديد يا همان چيزي كه نوشته شده بود ساخته ميشد؟، عنوان كرد: به نظر من فيلمنامهاي كه آقاي نعمتالله نوشت جزو معدود فيلمنامههايي بود كه به طور كاملا منطقي و با ساختاري درست نوشته شده بود. تعليقها كاملا به جا و شخصيتها به درستي پرداخته شده بودند. شروع و پايان هاي خوبي هم داشتيم و من اصلا احتياجي نبود كه دست به كار بزنم.
وي ادامه داد: همچنين نويسنده شب و روز با ما بود و اگر جايي احساس ميشد كه بايد تغيير ايجاد شود؛ درست ميكرد و چون همپاي ما بود خود هرجا كه لازم بود، كار را اصلاح ميكرد.
مقدم درباره استفاده از عكسالعملهاي مردم در طول ساخت براي تغيير كار نيز تصريح كرد: فيلمنامه هميشه از ما جلوتر بود و ما ساختار كلي كار را عوض نكرديم و چارچوب كلي كار تغيير نكرد. اما خود من هم اعتقاد دارم كه نفس تماشاچي داستان را زنده ميكند، به همين دليل جاهايي را كه احساس مي كرديم اگر شخصيتي كه بيننده با او ارتباط نزديكي برقرار كرده؛ آن را به ذائقه مخاطب نزديك ميكرديم ولي هيچ تغيير جدي در داستان صورت نگرفته است.

**نام "رستگاران " از روي يكي از خطبههاي حضرت علي(ع) انتخاب شد

وي در ادامه گفتوگو با فارس درباره پيام اصلي داستان "رستگاران " نيز اظهار داشت: فكر ميكنم آيهاي از قرآن كه پيش از شروع كار پخش ميشود، حرف اصلي مجموعه را ميزند و در كنار آن بحث صبر و پيروزي كه پس از آن ميآيد، مطرح ميشود. فردي كه صبوري كند، در نهايت به پيروزي و كشف حقيقت ميرسد.
مقدم تصريح كرد: در آن آيه قرآن هم آمده كه هميشه حسد و بخل و مال اندوزي از راه غلط به يك تراژدي ختم مي شود و عواقبي دارد.
كارگردان سريال "روز حسرت " در ادامه گفت: اسم اوليه سريال "رستگاران "، "آشفتگي " بود و پس از بازنويسي فيلمنامه قرار شد اسم را عوض كنيم، اما اين اسم از كجا آمد؟ در حقيقت ما در حين مطالعه نهجالبلاغه به يكي از خطبههاي امام علي(ع) رسيديم كه نام آن رستگاري بود و همين نام را انتخاب كرديم كه با مضمون قصه نيز نزديك بود.
وي در پاسخ به اين كه شما از منابعي كه نويسنده استفاده ميكرد نيز با خبر بوديد و با همكاري هم متنها را نوشتيد يا خير؟ گفت: به نظر من سعيد نعمتالله عليرغم سن كمي كه دارد، قلم پختهاي دارد. راستش پيش از اينكه ببينمش فكر ميكردم با نويسنده چهل يا پنجاه سالهاي كه سرد و گرم چشيده است روبرو هستم، اما وقتي ديدمش جا خوردم و اين را به خودش هم گفتم.
كارگردان "اغماء " ادامه داد: او لايههاي مختلف جامعه را به خوبي ميشناسد و بر فرهنگ و ادبيات بالاي شهر و پايين شهر به خوبي مسلط است و با آنها آشناست. به همين خاطر در هنگام نگارش، اين همه تجربه در خدمت كار قرار گرفته بود و اگر از حديث يا آيه و گفتار بزرگان در كار استفاده شده، كار خود نعمتالله با همكاري آقاي شفيعي بوده است ضمن اين كه از همان ابتدا هم قرار بود اين مسائل در بافت قصه قرار بگيرد و ادبيات "رستگاران " بر اين مبنا باشد، به شرطي كه به صورت مستقيم و كليشه اي از كار بيرون نزند.
وي عنوان داشت: مثلا يك جمله زيبا در كار بود با اين مضمون كه تير انتقام اول پرتاب كننده خود را زخمي ميكند و كاوهاي كه به قصد انتقامگيري ميآيد، آسيب اصلي را در نهايت ميبيند. يا مضاميني نظير صبر و شكيبايي و استقامت آدمها را آبديده ميكند. از اين موارد در داستان زياد است و توسط نويسنده در داستان آمده آن هم به شيوهاي كه كاملا غيرمستقيم و غير شعاري است.

**بازيگران "رستگاران " از روي رفاقت و دوستي انتخاب نشدند

"سيروس مقدم " در ادامه اين نشست درباره نحوه انتخاب بازيگران نيز گفت: شيوهاي كه من در كارهايم دارم، مختص "رستگاران " نيست. من سالهاست به اين روش كار ميكنم و تا به حال ضرر نكردهام و همهاش هم برايم سود بوده است. اعتقاد من بر همفكري و مشورت بر اساس فيلمنامه است. معيار اولي كه براي همه ما وجود داشت، اين بود كه بازيگران در وهله اول مناسب اين نقش باشند و مباحثي نظير حرفهاي بودن و آشنايي و سوابق و دوستي در مرحله بعدي قرار داشت.
وي با بيان اين كه تناسب بازيگر با نقشش در مرحله اول قرار داشت، اظهار داشت: تيمي شامل بنده، آقاي شفيعي، نعمت الله، سنگ چاپ، افخمي، خانم غفوري و شبكه سفارش دهنده كار روي نقش ها بحث مي كرديم و 90 درصد هم نظراتمان با هم مشترك بود. در باقي موارد هم نظر نهايي با كارگردان كار بود و دوستان به من اعتماد كردند و به ندرت ما اختلاف سليقه اي داشتيم. مثلا در برخي موارد مثلا آقاي نعمت الله فردي را پيشنهاد مي دادند كه در ذهن من فرد ديگري بوده و در نهايت ديده ام كه پيشنهاد آقاي نعمت الله بسيار بهتر بوده است. مثل آقاي عباس غزالي براي نقش محسن و بالعكس كه مثلا دلايلي كه من دارم تا آقاي پورسرخ نقش كاوه را بازي كند، بهتر و كاملا اساسي است.

** بازيگر نقش خجسته بايد رنج كشيده و باصلابت بود

كارگردان سريال "روز حسرت " درباره انتخاب "روناك يونسي " براي ايفاي نقش خجسته نيز اظهار داشت: من اولين بار فيلم "گرگ و ميش " را از خانم يونسي ديدم كه به نظرم كار خوبي بود و زماني هم كه مشغول انتخاب بازيگران "رستگاران " بوديم، مصادف بود با پخش سريال "گلهاي گرمسيري ". اما دلايل اصلي ما از اين قرار بود كه فيزيك و ظاهر شخصيت خجسته بايد از يك تكيدگي و رنج كشيدگي برخوردار بود ضمن اين كه در نگاه خجسته بايد صبر، حوصله، سخت كوشي و حتي در جاهايي خشم را مي ديديم و از سوي ديگر بايد نگاه مهرباني، خوشدلي و محبت را بروز ميداد آن هم به همراه بيان با صلابت و محكم نسبت به نقشش به همراه توان بازيگري كه ما همه اين نكات را در خانم يونسي ديديم.
مقدم تصريح كرد: اما در اين ميان يك اگر وجود داشت و آن هم اين بود كه دوستان سفارش دهنده كار بيشتر نظرشان اين بود كه ما از يك بازيگر مشهورتر و اسم و رسم دار تر استفاده كنيم كه تجربه انجام چنين كارهايي را داشته باشد. اما نظر تيم ما اين نبود و نظرمان اين بود كه چون قصه خوبي داريم، تماشاگر پس ازديدن چند قسمت اول با آن ارتباط برقرار مي كند. من در سريال "نرگس " اين تجربه را داشتم و جواب گرفتم. مرحوم خانم پوپك گلدره براي ايفاي نقش "نرگس " بازيگر خيلي اسم و رسم دار و داراي سابقه 70 يا 80 قسمت كار روتين نبود. اما وقتي 5 قسمت اول كار پخش شد، مردم به شدت با شخصيت نرگس ارتباط برقرار كردند و با او همراه شدند. ما در رستگاران هم با همين تز جلو رفتيم و در ابتدا دوستان كمي شك داشتند اما وقتي راش هاي اوليه كار براي دوستان فرستاده شد، آنها خيالشان راحت شد و به ما اعتماد كردند.

**همه بازيگران قبل از شروع كار مرحله دورخواني را سپري كرده بودند

كارگردان مجموعه تلويزيوني "روز حسرت " درباره بازي پورسرخ در اين سريال و پاسخ به اين سوال كه بازي او در مجموعه هاي قبلي ايرادات بسياري داشت كه اين بار منتقدان اين ايرادات را نميگيرند، اين موفقيت پورسرخ به خاطر نظارت شما بود يا اينكه خودش در مسير بازي به اين نقطه رسيده، اظهار داشت:در اين ميان دو نكته مطرح است. يكي اينكه بازيگري كه در هر نقش متفاوت باشد، يعني بازيگر موفقي است و به تكرار نيفتاده.
وي ادامه داد: اين مسأله نشان ميدهد كه پورسرخ بازيگر موفقي است و اين حرفه را مي شناسد و ابزارش را بلد است. آنچه شما از پورسرخ در رستگاران ديديد، نتيجه دو ماه دورخواني قبل از فيلمبرداري است كه نتيجه زحمات سعيد نعمتالله است. او به نقش ها و فيلمنامه تسلط بسياري داشت. تمرينات بسياري هم آقاي سنگ چاپ با بازيگران داشتند و ما زمان بيشتري نسبت به روز حسرت داشتيم. ما در آن موقع با سه قسمت فيلمنامه شروع كرديم اما براي رستگاران 30 قسمت فيلمنامه آماده داشتيم و 2 ماه هم فرصت در اختيار بود تا روي بازي ها كار كنيم.
مقدم با بيان اينكه همه بازيگران اين سريال دوره دورخواني و تمرين را داشته اند، عنوان داشت: ديالوگ هاي اين سريال خاص است و ما در سريال هاي ديگر كمتر مي بينيم. لحن و آهنگ خاصي دارد كه اگر درست بيان نشود، توي ذوق مي زند و غيرقابل باور به نظر مي رسد و حتي گاهي نتيجه عكس مي دهد. پورسرخ هم در اين زمينه با توجه به استعدادش، فرصت هم داشته تا خود را با نقشش آداپته كند. بچهها فرصت داشتند تا روي نقشهاي خود وقت بگذارند. آقاي پسياني هم يكي از بهترين بازيهايش را در اين سريال داشت. آقاي مجيدي يا اميري هم بسيار خوب بازي كردند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن