تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815458947




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيستم نگهداري مردان نمکي هوشمند مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: سيستم نگهداري مردان نمکي هوشمند مي شود









جام جم آنلاين: با انعقاد قراردادي ميان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان با شرکت خدمات موزه اي خاورميانه، سيستم نگهداري از مردان نمکي هوشمند مي شود.

به گزارش ايرنا از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، در اين سيستم با ساخت سه محفظه مخصوص، دما و رطوبت لازم براي نگهداري مردان نمکي به صورت هوشمند کنترل خواهد شد.

موميايي هاي طبيعي موسوم به مردان نمکي دو، سه، چهار و پنج که در حال حاضر در موزه ذوالفقاري زنجان نگهداري مي شوند، در جريان کشفيات تصادفي بهره برداران معدن نمک و کاوش هاي نجات بخشي سال 84-1383 در معدن نمک چهرآباد زنجان کشف شدند.

از ميان موميايي هاي کشف شده فقط مرد نمکي شماره 4 به دليل کشف در کاوش باستان شناسي و شرايط محيطي خاص قرار گرفته در آن، تقريبا سالم مانده است و نمونه هاي ديگر با توجه به قرارداشتن در زير صخره بزرگ نمک به هنگام ريزش معدن در دوران هخامنشي و ساساني و قرار گرفتن در زير تيغه بولدوزر متلاشي شده، بدست آمد.

با اين وجود به دليل منحصر به فرد بودن و ارزش آثار مکشوفه، بقاياي انساني معدن نمک در سال 83 و 84 به يکي از اتاق هاي موزه رختشوي خانه منتقل شده و در محفظه هايي جداگانه تحت حفاظت و نگهداري قرار گرفتند.

با انتقال مجموعه مکشوفه به ساختمان ذوالفقاري و افتتاح موزه، بقاياي موميايي هاي نمکي از سال 1386 در معرض بازديد عموم قرار گرفته است و تا امروز در همان محل نگهداري مي شود.

از ابتداي کشف مردان نمکي در سال 83 پژوهشکده حفاظت و مرمت که پيشتر تجربه حفاظت و نگهداري مرد نمکي 1 را داشت، مسئوليت حفاظت از موميايي هاي مکشوفه را عهده دار شد.

کارشناسان پژوهشکده در سال 84 ابتدا دو محفظه براي نگهداري مردان نمکي 2 و 4 در زنجان تهيه کردند و در سال 85 محفظه ديگري که وضعيت بهتري نسبت به محفظه هاي قبلي به لحاظ فني داشت، با اعتبار پژوهشکده حفاظت و مرمت تهيه شد.

هم اکنون همه محفظه هاي نگهداري بقاياي موميايي ها در يکي از سالن هاي موزه ذوالفقاري قرار دارند و اين تالار در طبقه اول موزه است و از نظر بهداشتي و تأسيسات کنترل دما شرايط مطلوبي دارد و به زودي با ساخت محفظه هاي هوشمند، آخرين فن آوري براي نگهداري مردان نمکي به کار گرفته خواهد شد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن