تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804348934




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آنچه بايد از توردوفرانس بدانيد


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:

نود و ششمين دوره رقابت‏هاي 21 مرحله‏اي دوچرخه سواري توردوفرانس چندي پيش در حالي با قهرماني آلبرتو كونتادور آلبرتو كونتادور به پايان رسيد که همچنان رسانه‏هاي اروپايي به ابعاد اين رويداد مي‏پردازند که بسياري از مردم ايران و حتي اهالي ورزش همچون چهار گرانداسلم مطرح تنيس و ساير رويدادهاي رشته‏هاي ورزشي که جايگاه وسيعي در ايران پيدا نکرده، نسبت به آن حتي فاقد شناخت حداقلي هستند و بر اين اساس به درخواست برخي مخاطبان، اطلاعات و ناشنيده‏هايي در اين خصوص براي حصول شناختي نسبي از اين رويداد پرمخاطب و همچنين افزايش امکان مقايسه دوچرخه‏سواري ايران با جهان ارائه مي‏شود.


هر ساله رقابت‏هاي متعدد دوچرخه‏سواري در سراسر دنيا برگزار مي‏شود که توردوفرانس به معناي تور فرانسه معتبرترين آنها محسوب شده و برترين دوچرخه‏سواران جهان براي شرکت در آن و تلاش جهت قهرماني در اين رويداد تلاشي ديدني و جذاب را در جاده‏ها و خيابان‏هاي فرانسه از خود به نمايش مي‏گذارند که اين تلاش باعث مي‏شود در بسياري از اوقات، پيش از طي مسير فالويونه - شانزه ليزه به عنوان بيست و يکمين و آخرين مرحله اين رقابت سنگين، لباس طلايي بر تن قهرمان پوشيده و تاج قهرماني براي وي کنار گذاشته شود، کما اينکه آلبرتو كونتادور اسپانيايي در نود و ششمين دوره اين رقابت‏ها که به تازگي پايان يافت، در مرحله بيستم با ناکام گذاشتن لانس آرمسترانگ اسطوره دوچرخه‏سواري جهان و دارنده هفت عنوان قهرماني توردوفرانس، قهرماني‏اش را مسجل ساخت.
ايده برگزاري چنين مسابقهاي در سالهاي 1902 و 1903 توسط يك خبرنگار ورزشي دوچرخهسوار برگزار شد كه در نهايت باعث افزايش چشمگير تيراژ روزنامه او به ويژه در مواقع برگزاري اين مسابقه شد و اين آغازي براي شکل‏گيري رويدادي بود که به رونق دوچرخه‏سواري علي‏الخصوص در سطح حرفه‏اي کمک شاياني کرد و رويدادي را رقم زد که ساير تورهاي بزرگ اروپايي هيچ‏‏گاه توان رسيدن به کيفيت، هيجان و فراگيري آن را در سطح جهان نداشته باشند.


اين رقابت‏ها که معمولا 23 روز به طول مي انجامد، به مراحل روزانه مختلفي تقسيم مي شود كه زمان شخصي هر دوچرخه سوار در هر مرحله محاسبه شده و جمع زده مي شود تا برنده نهايي در پايان مسابقه به عنوان كسي كه كمترين زمان را در مجموع داشته است شناخته شده و پيراهن طلايي را به خود اختصاص دهد و بر اين اساس حتي ممكن است ورزشكاري در اين تور بدون اينكه در هيچ مرحله اي به مقام قهرماني برسد، در نهايت به عنوان قهرمان تور انتخاب شود همانگونه كه گرگ لوموند در سال 1990 موفق به انجام اين كار شد و نام خود را ميان قهرمانان اين رويداد تاريخي ثبت کرد.
رقابتهاي دوچرخه سواري توردوفرانس (Tour de France) به صورت سالانه در مسافتي برابر 3500 كيلومتر در جاده هاي كشور فرانسه و برخي كشورهاي هم مرز آن برگزار مي شود که مسير آن هر ساله تغيير مي كند اما هميشه پايان آن در پاريس و در سالهاي اخير خيابان شانزليزه بوده است و قبل از آن مسابقات در استاديوم پارك دوفرانس در غرب پاريس خاتمه مي يافت.
اگرچه تعداد مراحل اين تور دوچرخه‏سواري متفاوت بوده است اما در تورهاي سال‏هاي اخير عرف 21 مرحله با طول كلي برابر 3 تا 4 هزار كيلومتر رعايت شده است و مسافت طي شده نيز با کاهش و افزايش شديد در قياس ادوار اخير روبرو بنوده است. كوتاه‏ترين توردوفرانس در سال 1904 به مسافت 2420 كيلومتر برگزار شد و بلندترين آنها در سال 1926 به مسافت 5745 كيلومتر بوده است.
معمولا دو روز در طول اين مسابقات سه هفته اي مخصوص استراحت شركت كنندگان است كه برخي اوقات صرف انتقال ورزشكاران به نقطه شروع مرحله بعدي مي شود. نيوروك تايمز در سال 2006 توردوفرانس را مهم‏ترين رقابت ورزشي دنيا دانست كه به شدت نيازمند توانايي‏هاي جسمي است و انرژي صرف شده در آن با شركت در چند مسابقه دو ماراتون در هفته به مدت سه هفته متوالي و يا سه بار صعود به قله اورست برابر است.



تعداد شركت كنندگان در اين مسابقات متفاوت بوده و معمولا 20 تا 22 تيم با 9 دوچرخه سوار در اين مسابقات شركت مي‏كنند كه هر تيم تداركات و اسپانسر و تعميركار و مدير خاص خود را دارد و تمامي اين گروه بزرگ براي تصاحب جايز ويژه اين رويداد هفته‏ها به مبارزه‏اي تمام عيار دست مي‏زنند. جوايز نقدي اين مسابقات در اولين سال برگزاري 20 هزار فرانك فرانسه بود كه اين ميزان هر ساله افزايش يافت و در سال 2006، به بيش از 3 ميليون يورو رسيد كه سهم نفر برنده 450 هزار يورو بود.
بحث‏هاي مربوط به دوپينگ ورزشكاران در اين مسابقات تقريبا به همان اولين سال برگزاري مسابقه باز مي گردد كه تا به امروز نيز ادامه داشته است. شناسايي چند مورد دوپينگ در دهه 1960 و در نهايت مرگ يك دوچرخه سوار با نام تام سيمپسون در سال 1967 باعث شد تا اتحاديه بينالمللي دوچرخه سواري تعداد مراحل و مسافت مسابقه را كاهش داده و چند روز را نيز به استراحت اختصاص دهد.
در حال حاضر هم ركورددار قهرماني در اين مسابقات يعني لانس آرمسترانگ آمريكايي هم از اين اتهامات در امان نبوده است اما هيچگاه آزمايش دوپينگ وي مثبت نشده و تنها در سال 2005 در ادرار وي هورمون گلوككورتيكوزتروئيد كشف شد كه البته كمتر از ميزان مثبت شدن آزمايش دوپينگ بود كه وي اعلام كرد ناشي از مصرف يك پماد پوستي با مجوز اتحاديه بين المللي دوچرخه سواري بوده است.



در همين ارتباط در سال 2008 چندين مورد دوپينگ در مراحل مختلف اين رقابت كشف شد اما پس از آن ديگر کسي به شدت گذشته سراغ آرمسترانگ و چند چهره کليدي اين مسابقات را نگرفته است و اين مسئله به زعم بسياري از کارشناسان به واسطه افزيش چشم‏گير مخاطبان و به تبع آن افزايش درآمدزايي اين رويداد بوده و حتي برخي رسانه‏هاي اسپانيايي‏زبان همزمان با برگزاري اين مسابقات در سال 2009 مدعي شدند مسئولان توردوفرانس چشم خود را بر روي دوپينگ بزرگان حاضر در جاده‏هاي فرانسه براي همين مباحث مالي بسته‏اند.
در تاريخ برگزاري مسابقات توردوفرانس چندين دوچرخه سوار نيز جان خود را از دست داده اند كه اولين مورد آن غرق شدن آدولف هلير در رودخانه ريويرا فرانسه در روز استراحت در سال 1910 بود. بعد از آن در سال 1935 فرانسيسكو كپدا دوچرخه سوار اسپانيايي با سقوط به دره كول دو گاليبيه جان باخت. در 13 جولاي 1967 تام سيمسون در جريان مسير صعود به كوهستان مونت ونتو دچار ايست قبلي شده و جان باخت كه در خون وي نيز وجود آمفتامين‏ها شناسايي شد. در 1995 فابيو كازارتلي در حالي كه با سرعت 88 كيلومتر در ساعت در حال فرود از مسير كول د پورته بود دچار حادثه شده و جان سپرد.

توردو فرانس اگرچه در سال‏هاي اخير سهم اندکي در قهرمان‏پروري دارد و با اتهاماتي که هر روز در خصوص دوپينگ به اين رويداد و شرکت‏کنندگان در آن نسبت داده مي‏شود، روبرو است اما هر چه باشد زير نظر گرفتن آن توسط مردم ايران به عنوان بزرگ‏ترين ميدان زورآزمايي رکابزنان جهان در کنار جذابيت‏هايي که با خود به همراه دارد، مي‏تواند فرصت خوبي باشد تا به فاصله کهکشاني دوچرخه‏سواري ايران با جهان که گاهي چند پله از چند صد پله موجود کاهش يافته و مجدداً افزايش مي‏يابد، پي برد.
پيگيري اين رويداد فرصتي است تا به عمق حقايق تلخي که توسط قهرمانان اين رشته بيان مي‏شود و رسيدن به خط پايان مسابقات بزرگ، خود يک موفقيت تلقي مي‏گردد بيشتر نزديک شد. شايد روزي سلاطين رده‏بندي دوچرخه‏سواري آسيا که از ايران هستند نيز بتوانند در اين رويداد رکاب بزنند، اما حتي تصور سهم داشتن ايران در توردوفرانس طي سال‏هاي نزديک نيز بي‏شک فاقد واقع‏بيني خواهد بود، مگر آنکه در رکابزني ايران تغيير نگرش مديريتي جدي به وقوع بپيوندد و تزريق پول به اين رشته تنها روش پيشرفت اين رشته تلقي نگردد و برگزاري پرسابقه‏ترين رويدادهاي اين رشته در کشورمان يک شبه به هر علتي از دستور کار فدراسيون دوچرخه‏سواري ايران خارج نشود.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 233]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن