تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815163333




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشاهده بارش برف در آسمان مريخ


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: مشاهده بارش برف در آسمان مريخ
جام جم آنلاين: كاوشگر فونيكس ناسا كه در سطح مريخ مشغول مطالعه است در آسمان اين سياره دانه هاي برف مشاهده كرده است.


به گزارش ايسنا، اين مريخ‌نشين با استفاده از يكي از ابزارهاي خود موسوم به Lidar سرگرم بررسي ابرهاي مريخي بود كه ريزش كريستال هاي بزرگ يخ از آسمان را رؤيت كرد اما اين ابزار كه با منعكس كردن ليزر بر ذرات موجود در آسمان كار مي كند، به زمين افتادن دانه هاي برف را نديد.

داده ها حاكي است كه برف پيش از رسيدن به سطح بخار شد؛ فونيكس مشغول بررسي اين موضوع است.

ايستگاه هواشناسي تعبيه شده روي فونيكس را كانادا تهيه كرده است.

جيم وايتوي از دانشگاه يورك در تورنتو كه مديريت اين ايستگاه را به عهده دارد گفت: ما در چند ماه آينده به دقت در جستجوي شواهد افتادن دانه هاي برف بر سطح مريخ خواهيم بود.

وي افزود: اين يك عامل خيلي مهم در چرخه هيدرولوژيكي مريخ، با جابه جايي آب ميان سطح و اتمسفر مريخ است.

فونيكس روز 25 مه سال جاري بر مريخ فرود آمد. اين كاوشگر كه غيرسيار است حامل يك رشته ابزارها براي مطالعه تركيب شيميايي و محيط قطبي مريخ است.

ايستگاه هواشناسي اين كاوشگر مرتبا اتمسفر، فشار و باد را در محل استقرار آن اندازه گيري مي كند.

اين ايستگاه پس از فرارسيدن فصل تابستان افزايش دما را ثبت كرده است و بعد شاهد شروع افت دما همزمان با طولاني تر شدن شب ها (ساعاتي كه خورشيد پايين تر از افق مي گذراند) در آغاز زمستان بوده است.

دكتر وايتوي گفت: در دو ماه اول ماموريت، رطوبت اتمسفر به دليل تصعيد آب [يخ] از سطح و كلاهك يخي قطب درحال افزايش بود؛ و در دومين بخش ماموريت كم كم شاهد تشكيل برفك، مه و ابر بوده ايم و اين اكنون هر شب اتفاق مي افتد.

نتايج مهم ديگري كه اين هفته توسط آژانس فضايي آمريكا، ناسا، منتشر شد شامل خبر شناسايي كربنات كلسيم در خاك اطراف فونيكس بود. اين ماده در كره زمين از عناصر اصلي تشكيل سنگ آهك است.

فونيكس همچنين موفق به يافتن ذراتي شد كه احتمالا داراي خواص نوعي خاك رس هستند.

اهميت كشف اين دو ماده معدني اين است كه فقط در حضور آب مايع شكل مي گيرند.

مدارگردهاي مريخ قبلا چنين موادي را در ساير بخش هاي مريخ رديابي كرده بودند اما تنها در قسمت هايي كه شواهد آشكاري از جاري شدن آب وجود دارد. تفاوت در مورد محل فرود فونيكس اين است كه در دشتي باز قرار گرفته كه فاقد هر گونه مشخصه ژئولوژيكي است كه در اثر جريان آب شكل گرفته باشد.

بيل بوينتون از دانشگاه آريزونا و از دانشمندان ماموريت فونيكس گفت: با اين فرض كه ما واقعا براي تشكيل اين كربنات ها به آب نياز داريم - كه به نظر فرض درستي مي آيد - در آن صورت اين يافته نشان مي دهد كه زماني در گذشته آب ساكن (در اين منطقه) وجود داشته است.

او افزود: ممكن است كه يخي كه آنجاست [درست در زير سطح] در همان جاي اوليه ذوب شده باشد و درست در همان نقطه باقي مانده باشد و واكنش (تشكيل كربنات) آنجا اتفاق افتاده باشد.

ماموريت فونيكس قرار بود اصلا تنها 90 روز مريخي به طول انجامد اما اين ماموريت اكنون براي مدتي بي پايان تمديد شده است، نه اينكه مهندسان انتظار ادامه حيات كاوشگر براي مدتي طولاني را داشته باشند.

اين كاوشگر اكنون انرژي خورشيدي كمتري جذب مي كند و بايد براي گرم نگاه داشتن سيستم هايش انرژي بيشتري صرف كند.

همچنين انتظار مي رود توانايي فونيكس براي جمع آوري نور خورشيد نيز به شدت مخدوش شود كه اين امر ناشي از نشستن دي اكسيد كربن بر صفحات خورشيدي است.

با پيش بيني‌هاي كنوني اين كاوشگر احتمالا در پايان نوامبر يا اوايل دسامبر از كار خواهد افتاد.
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن