تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815535274




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

داستان موفقيت google، رويا يا واقعيت؟


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: داستان موفقيت google، رويا يا واقعيت؟
چگونه مي شود يك سايت جست و جو ،‌به چنين عظمتي دست يابد؟‌ پاسخ روشن است . گوگل يك سايت نيست...


هموطن آنلاين _علي محمد آقا زماني _بيش از ده سال از تاسيس غول جست و جوي اينترنت به نام گوگل گذشت. گوگل در ابتدا يك ايده بود اما بعد از چند سال تبديل به يك موتور جست و جوي بزرگ وب شد به گونه اي كه شركت دو نفره لري پيج و سرگئي برين جوان كه دانشجويان دكتراي استانفورد بودند اكنون تبديل به شركتي با ده ها هزار نفر كارمند در اقصي نقاط جهان شده است . لري پيج و سرگئي برين هيچ وقت فكر نمي كردند يك سايت اينترنت كوچك ظرف چند سال ،‌ان ها را در رديف پول دار ترين انسان هاي معرفي شده توسط فوربس كند. داستان موفقيت گوگل افسانه است يا واقعيت ؟‌ اين پرسشي است كه هنوز خيلي ها از خود مي پرسند.
چگونه مي شود يك سايت جست و جو ،‌به چنين عظمتي دست يابد؟‌ پاسخ روشن است . گوگل يك سايت نيست . يك خلاقيت ديجيتالي است كه با كارآفريني مبتني بر ايده هاي خلاقانه در فضاي رويايي سيليكون ولي امريكا ،‌جهاني تازه را در برابر ديده گان ميليون ها مشتاق وب قرار داد. مشتاقاني كه الان عاشق گوگل و دنياي گوگل هستند. نبايد موفقيت بزرگان گوگل را فارغ از تلاش هاي اميد كردستاني ،‌معاون بازگاني ايراني اين مجموعه دانست. به هر حال ،‌گوگل واقعيتي انكار ناپذير است . واقعيتي كه هشداري جدي براي بزرگان ديناي اينترنت يعني msn‌و yahoo است .
امروز لري پيج و سرگي برين ميلياردر هستند، و شركت آنها فوق العاده سود آور است؛ تنها بين ماه هاي آوريل و ژوئن سال جاري گوگل گزارش كرد كه درآمدي بالغ بر 5.7 ميليارد دلار داشته است كه سود خالص آن به 1.25 ميليارد دلار بالغ مي شود.
اين مبلغ براي شركتي كه آگهي هاي اينترنتي منتشر مي كند و در اين راه واسطه گري انجام مي دهد، مبلغ بسيار زيادي است.
البته جزئي از راز موفقيت شركت گوگل، الگوريتمي است كه بر اساس آن موتور جستجوي اين شركت، در اينترنت به دنبال اطلاعات مي گردد.
اين شركت آنچنان جهان را تغيير داده كه مردم ديگر در اينترنت به دنبال چيزي "نمي گردند" بلكه اطلاعات را "گوگل" مي كنند و "گوگل كردن" در لغت نامه ها جاي گرفته است. اما رمز موفقيت گوگل به تنها اين مسئله محدود نمي شود.

راز جادويي موفقيت
براي گوگل، تكنولوژي هاي مورد استفاده اين شركت در انبارهاي اطلاعاتي، به آن امكان مي دهد كه گستردگي، سرعت، و كارآمدي عمليات خود را بيشتر كند كه اين موضوع براي گوگل به اندازه الگوريتمهاي جستجو اهميت دارد. پس از آن هم بايد به دو ابزار نرم افزاري اين شركت كه منبع درآمد اصلي آن محسوب مي شوند اشاره كرد: AdWords كه در هنگام جستجو توسط سايت اين شركت، آگهي هاي تبليغاتي را مقابل اطلاعات يافته شده به نمايش مي گذارند، و AdSense كه امكان انتشار آگهي هاي هوشمند گوگل را در سايتهاي ديگران فراهم مي كند.
مهمترين چيز درباره اصول كاري گوگل آن است كه فضاي آگهي را نه به ثروتمندترين متقاضي، بلكه به لينك هايي اختصاص مي دهد كه بيش از ديگران به موضوع مورد جستجو ارتباط دارند.
اين مسئله نه تنها كاربران گوگل را راضي تر نگه مي دارد، بلكه باعث مي شود احتمال كليك كردن كاربر بر روي لينك هاي تبليغاتي افزايش يابد و عملا درآمد گوگل نيز بيشتر شود.
هرچند برخي منتقدان گوگل را شركتي تك بعدي مي دانند و معتقدند ممكن است هر آن موتورهاي جستجوي بهتر و جديدتري به بازار عرضه شوند، اما عملكرد گوگل باعث شده تا اين سايت از مقام محبوب ترين سايت جستجو در جهان پايين نيايد.
گوگل مدعي است جاه طلبي هايش به كسب درآمد سريع از طريق اينترنت محدود نمي شود.
گوگل در منشور شركت خود مدعي است: "هدف اين شركت سازماندهي كردن اطلاعات جهان و فراهم كردن امكان دسترسي به اين اطلاعات در سرتاسر جهان است."
در طي سالها گوگل مجموعه اي از ابزارهاي نرم افزاري اينترنتي را ارائه كرده است: Gmail براي ارسال پست الكترونيك، Google Docs براي واژه پردازي و توليد صفحات گسترده، Picasa براي ويرايش تصوير، Google Earth و Google Maps براي جستجوي امكان و نقشه ها، Blogger و Youtube تنها بخشي از سرويس هاي ارائه شده توسط گوگل هستند.
شايد چندي قبل اين فهرست بيشتر به شاخص يك رشد اتفاقي شباهت داشت، اما اكنون مشخص است كه با هر جستجويي كه ما انجام مي دهيم و هر ابزاري كه استفاده مي كنيم، به گوگل كمك مي كنيم اطلاعات بيشتري جمع آوري كند و مصنوعات جامعه اطلاعاتي ما را سازماندهي كند.

هزينه اي كه جامعه مي پردازد
هر جستجويي كه كاربران از طريق گوگل انجام مي دهند به موتورهاي جستجوي اين شركت اطلاعات بيشتري براي طبقه بندي اطلاعات خواهد داد. اما از سوي ديگر هرچه گوگل اطلاعات بيشتري داشته باشد، مشتريانش راضي تر خواهند بود، بر روي آگهي هاي آن بيشتر كليك خواهد شد، گوگل درآمد بيشتري كسب خواهد كرد و پول بيشتري نيز براي سرمايه گذاري در خدمات جديد و "مجاني" خواهد داشت و در نهايت بهتر مي تواند كاربران را بفريبد تا اطلاعات بيشتري به گوگل بدهند.
هرچند آقايان پيج و برين قول مي دهند كه گوگل "مي تواند بدون انجام اعمال خلاف هم درآمد كسب كند" اما سوال ها درباره ايمني اطلاعات شخصي كسب شده از طريق گوگل كه در انبارهاي اطلاعاتي گسترده اين شركت حفظ شده اند، باقي خواهند ماند.

حركت پا به پاي اينترنت
گسترش گوگل به گسترش اينترنت وابسته است و امروزه، با وارد شدن تلفن هاي همراه، قاب عكس هاي ديجيتالي و حتي يخچال ها به محدوده فيزيكي اينترنت، نمي توان مرز مشخصي براي اينترنت تعريف كرد.
به اين ترتيب نقشه راه گوگل تدوين شده به نظر مي رسد: اين شركت به تازگي مرورگر اينترنتي خود به نام كروم را منتشر كرد.
هدف كار مرورگرها نشان دادن صفحات وب است، اما گوگل مي گويد كروم امكان اجراي برنامه هاي پيچيده تر را نيز در محيط اينترنت فراهم مي كند.
اما مهمتر از كروم نرم افزاري به نام اندرويد است. اين نرم افزار درواقع سيستم عاملي براي تلفن هايي است كه قابليت اتصال به اينترنت را دارند و گوگل مدعي است،

شريك يا رقيب؟
اين شركت كه 10 سال قبل توسط دو دانشجو تاسيس شد، اكنون به اندازه اي بزرگ است كه مي تواند به اهداف تعيين شده دست پيدا كند.
در پايان سال 2007 شمار كارمندان گوگل 16800 نفر بود و گزارش شده بود كه هر هفته حدود 100 نفر به مجموعه كارمندان آن اضافه مي شوند.
اما با نفوذ گوگل به جنبه هاي بيشتري از زندگي مدرن ما، شركتهاي بيشتري در صنايع بيشتري به اين فكر خواهند افتاد كه آيا گوگل يك شريك تجاري است؟ يا يك رقيب؟ يا نابود كننده مدال هاي تجاري موجود؟
با در نظر گرفتن عملكرد فعلي گوگل مي توان شعار اين شركت را اينطور تعريف كرد كه "ما هر كاري را بهتر از شما انجام مي دهيم - آنهم مجاني." حتي بزرگترين رقباي گوگل هم تحت فشار قرار دارند: از جمله مايكروسافت كه انتشار مرورگر اينترنتي جديد آن (اينترنت اكسپلورر 8) تحت تاثير انتشار كروم قرار گرفت، و حتي ياهو كه مجبور شده تبليغات در سايت خود را به گوگل واگذار كند و برخي از درآمد خود را با اين شركت شريك شود.

حكومت سه نفره
پيتزا فروشي هاي كنار دفتر مركزي گوگل معتقدند كه تنها مشتري ثابتي كه هميشه چك هاي ان نقد مي شود گوگل است .و حتي اين وضعيت براي ياهو و مايكروسافت نيز به اين رونق نيست . اين خودنشان از رونق فعاليت هاي اين پايگاه مي دهد. پايگاهي كه هم اكنون با google map‌ قصد دارد بر روي كره ماه براي كاربرانش به جست و جوي تصاوير منتشر شده توسط ناسا بپردازد. ايا گوگل به زير دريا ها هم خواهد رفت؟‌ ما فكر كنيم كه بله . خواهد رفت. تصاويري از اعماق اقيانوس ها را به زودي انلاين مشاهده خواهيد كرد و شايد sea map گوگل به زودي اين امكان را به شما بدهد.
حتي در شرايطي كه جهان با ركورد اقتصادي مواجه است، گوگل كماكان انتظار دارد كه به واسطه تعداد زياد مشتريان و موفقيت گسترده خود، از درآمدهايش كاسته نشود و به اعتقاد آنها اين ساختار سنتي رسانه است كه بايد بخاطر جمع بستن مخاطب و داشتن تلقي عام از آن نگران باشد.
به همين دليل و براي اطمينان دادن به سرمايه گذاران در اين شركت، مديران گوگل قول داده اند كه آنها مانند ياهو به دام نخواهند افتاد و گوگل را به يك شركت رسانه اي تبديل نخواهند كرد.
اريك اشميت، مديرعامل گوگل مي گويد: "قانون هميشگي ما اين بوده كه نبايد مالك مطالب و آثار بود، بلكه بايد با يك شركت توليد كننده محتوي و مطالب شراكت كرد."
هرچند در برخي مواقع تمايز ميان "رسانه سنتي" كه عكس و تصوير توليد شده توسط خبرگزاري ها را منتشر مي كند، با عكاسان مستقل و مخاطبان آنها، و يوتيوب و گوگل نيوز مشخص نيست، اما در حال حاضر اصلي كه اريك اشميت به آن اشاره كرد، اصلي انكار ناشدني در فعاليت گوگل است.
دو موسس گوگل بر عملكرد فني شركت نظارت دارند و آقاي اشميت كه فردي باسابقه در صنايع فن آوري محسوب مي شود، شرايط ادامه كسب درآمد را فراهم مي كند.
آقاي اشميت مي گويد اين سه مدير باهم عهدي غير رسمي بسته اند كه تا حداقل 20 سال آينده در كنار يكديگر بمانند؛ زماني كه به گوگل فرصت كافي مي دهد تا موقعيت خود را بعنوان ركن اصلي اقتصاد اينترنتي ما تثبيت كند.
اريك اشميت آيا مانند رهبر ياهو از اين تيم جدا مي شود ؟‌ تا چه زماني امپراطوري گوگل ادامه دارد؟‌اين پرسشي است كه بايد منتظر آينده بود تا پاسخ ان را در سايت هموطن سلام منتشر كنيم.
 چهارشنبه 10 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 223]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن