تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813123220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقد تئاتر/توبه نمي‌كنم؛ جدال بين ايمان و بي‌ايماني


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نقد تئاتر/"توبه نمي‌كنم"؛ جدال بين ايمان و بي‌ايماني
نمايش "توبه نمي‌كنم" سيدجواد هاشمي كه در مجموعه فرهنگي هنري انقلاب اجرا مي‌شود، درامي شخصيت‌محور است كه به جدال ميان ايمان و بي‌ايماني مي‌پردازد.

به گزارش خبرگزاري مهر، "توبه نمي‌كنم" روايت زندگي حارث بن سجيه است كه سال‌ها عليه اسلام جنگيده و پس از شنيدن خبر ضربت خوردن حضرت علي (ع) با دلي پردرد در كوچه‌هاي كوفه با دشنه‌اي آغشته به زهر در ميان جمعيتي كه در رثاي علي (ع) مي‌گريند، دنبال كسي مي‌گردد تا زندگي خويش را از حيات ساقط كند.

او بي‌قرار و رنجور در ميان بي‌توجهي كوفيان به نوجواني يتيم به نام يونس پناه مي‌آورد و مرگ خويش را از او طلب مي‌كند. يونس راز او را جويا مي‌شود و در اين بخش از نمايش است كه روايت اصلي "توبه نمي‌كنم" آغاز مي‌شود و تماشاگر همگام با يونس از ميان هزارتوي ذهن حارث با نقبي به تاريخ به شناخت شخصيت حارث مي‌پردازد.

اينكه ما مي‌خواهيم سرنوشت چه كسي را دنبال كنيم از نخستين پرسش‌هايي است كه از صحنه‌هاي آغاز نمايش مطرح مي‌شود. با نگاهي به ساختار "توبه نمي‌كنم" مي‌توان دانست درام مبتني بر شخصيت است و نكته قابل اعتنا در آن هوشمندي نمايشنامه‌نويس است كه هر بار به بهانه بازگويي خاطرات حارث گستره عظيم شخصيت چندلايه حضرت علي (ع) را آشكار مي‌كند.

كنش دراماتيك در شخصيت محوري نمايش در دو جنبه بروز پيدا مي‌كند: اول افكار و احساساتي كه شخصيت قصد دارد ديگران آنها را بفهمند و واكنش نشان دهند و ديگر افكار و احساساتي كه از ديگران و اغلب از خودش پنهان مي‌كند. با توجه به اين، آنچه بيش از هم در "توبه نمي‌كنم" جلب توجه مي‌كند شخصيت حارث است كه از ابتدا تا انتهاي داستان بي‌قراري مي‌كند.

حارث بعد از شنيدن خبر ضربت خوردن حضرت علي (ع) بعد از 40 سال توبه مي‌كند و در اين ميان تماشاگر همپاي جمعيت كوفه به دل پردرد و شخصيت رنجور او ايمان مي‌آورد و اين نكته را يادآور مي‌شود كه هيچكس حق ندارد پيش از رسيدن به شناخت كامل از ماهيت چيزي يا كسي به آن عشق بورزد يا از آن نفرت داشته باشد.

شايد نقطه قوت نمايش "توبه نمي‌كنم" اين باشد كه تماشاگر هيچگاه حارث را در هيچ موقعيتي تنها نمي‌بيند. اما لحظاتي بعد از توبه كردن و مطلع شدن از كمك حضرت علي (ع) به يتيمان كوفه سر در گريبان در تنهايي خود به تنهايي و دل پردرد علي (ع) و سرگذشت خويش مي‌گريد و اين موقعيت اول بار است كه در نمايش اتفاق مي‌افتد.
 چهارشنبه 10 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2774]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن