تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820921816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست نقد و بررسيفرزند خاك عنوان شد:سينماي دفاع مقدس ما دچار شعار زدگي است


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: در نشست نقد و بررسي"فرزند خاك" عنوان شد:سينماي دفاع مقدس ما دچار شعار زدگي است
تهران- حيات

محمد علي آهنگر گفت: سينماي دفاع مقدس دچار شعار بي شعور است و بخش تئوري سازي در سينماي جنگ مظلوم واقع شده است و تحريفات در مضمون، ساختار، شخصيت پردازي و حتي صحنه پردازي يك ديوار پر فاصله بين قشر عادي مردم كشيده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگي حيات اكران،نقد و بررسي فيلم سينمايي فرزند خاك روز گذشته با حضور عوامل فيلم ،محمد علي آهنگر نويسنده و كارگردان، سيد احمد مير علايي تهيه كننده، مهتاب نصير پور و حميد ابراهيمي بازيگران و جواد طوسي منتقد سينما در سالن آمفي تئاتر فرهنگسراي بانو برگزار شد.
در نشست نقد و بررسي كه بعد از پايان نمايش فيلم در سالن آمفي تئاتر فرهنگسراي بانو برگزار شد جواد طوسي منتقد سينماي معاصر با اشاره به استقبال بي نظير اقشار مردم از اين فيلم گفت: "فرزند خاك" يكي از متفاوت ترين آثار توليد شده در حوزه سينماي دفاع مقدس است كه در يك ساختار كاملا متفاوت با آثار قبلي نگاه جديدي را به بدنه بي رونق و در انزوا قرار گرفته سينماي دفاع و جنگ تزريق كرده است.
طوسي با اظهار نگراني از انتخاب آينده آهنگر كارگردان خلاق فيلم "فرزند خاك" خاطرنشان كرد: اين كارگردان خلاق و خوش فكر سينماي دفاع مقدس از اين پس بايد با دقت بيشتري دست به انتخاب بزند و با ممارست در نگريستن مانع ازاين شود كه خلاقيت عاملي بازدارنده در خلق آثار آينده وي شود.
در ادامه اين مراسم محمد علي آهنگر با اشاره به چگونگي شكل گيري اين فيلم گفت: فيلم نامه "فرزند خاك" در سال 79 با همكاري محمدرضا گوهري فيلم نامه نويس جوان و خلاق سينماي ايران به نگارش در آمد اما به دليل مشكلات موجود بر سر راه توليد اين فيلم 8 سال بعد با تغييراتي اساسي به فيلم تبديل شد. فيلم "فرزند خاك" بسيار شخصيت محور است تا داستان محور، فيلم نامه اي كه در سال 79 نگارش يافت به دليل ارتباط زيباي ده شخصيت اصلي داستان يعني غزل، صادق، سرگرد جليل عبدالستار نظامي (عراقي)، حكمت رزمنده قطع نخاعي، داود، رخشانه و گلاويژ داستاني شخصيت محور بود اما با گذشت 8 سال از نگارش آن متاسفانه تمام 10 شخصيت حذف شد در حاليكه صادق فرزند سلف فرزند خاك بود و شخصيت مصطفي تمام بار داستان را بردوش مي كشد خلباني كه در دوران جنگ تحميلي به شهادت رسيده و حال همسرش مينا به دنبال او تا كردستان عراق آمده و با همراهي گونا زن 25 ساله روستايي بقاياي استخوان هاي همسرش را در كنار لاشه هلي كوپترش پيدا مي كند و فيلم با مرگ گونا بعد از زايمان به پايان مي رسد.
آهنگر با اشاره به استفاده از اسناد و اطلاعات طبقه بندي شده در ساخت اين فيلم افزود: با وجود مخالفت هايي از سوي برخي افراد در جريان استفاده از اسناد طبقه بندي شده در مقابل اين مخالفت ها نيز ايستاديم و با افرادي روبرو شديم كه حاضر به دادن اطلاعات نبودند، فرزند خاك حاصل تمام تلاش هاي گروه سازنده آن دراين يك دهه بود.
در اين مراسم جواد طوسي با اشاره به انعطاف پذير بودن بازي مهتاب نصيرپور در ايفاي نقشهاي متفاوت و تطبيق دادن خود با موقعيت هاي مختلف گفت:بازي درخشان نصيرپور به خصوص در ارتباط با نقش گونا در فيلم "فرزند خاك" و برخورد دوگانه گونا با همزبانان خود و همچنين برخورد با يك شهروند خارج از محيط كرد يعني مينا بسيار قابل توجه است.
مهتاب نصيرپور نيز در ارتباط با ايفاي نقش يك زن كرد گفت: بازيگراني چون من فرصت كمي براي ابراز وجود دارند زيرا در دايره بسته اي قرار گرفته اند كه فرصت انتخاب بسيار محدودي دارند. زمانيكه با پيشنهاد بازي در اين فيلم روبرو شدم آن را فيلم نامه بسيار بكر و خلاقانه اي در حوزه سينماي دفاع مقدس يافتم و با تبادل نظر با كارگردان و انتخاب شدن براي نقش گونا احساس دين كردم و تصميم گرفتم تا با عزمي جزم اين نقش را به خوبي ايفا كنم.
نصيرپور در ادامه افزود: با راهنمايي كارگردان و با وجود فيلم نامه بسيار قوي كه همه چيز در آن بود همه نشانه ها و حرف ها و تمام دلزدگي از سينماي امروز تصميم گرفتم بدون اينكه خود را درگير زيبايي، گريم و ميميكي كه خوشايند تماشاگر باشد به ايفاي اين نقش بپردازم.
طوسي با اشاره به ساحت واحد گونا و مينا و يكي شدن اين دو در پايان داستان گفت: متاسفانه در سينماي دفاع مقدس كمتر شاهد تشخيص زنانه در اين سينما بوده ايم.
همچنين در اين مراسم سيد احمد مير علايي تهيه كننده اين اثر با ابراز خوشحالي از استقبال از اين فيلم در فرهنگسراي بانو گفت: يك فيلم خوب از فيلم نامه خوب آغاز مي شود و نويد اين را مي دهد كه با همكاري يك گروه منسجم شاهد يك فيلم قابل قبول خواهيم بود "فرزند خاك" فيلم نامه ايي داشت كه يك مسير 6-7 ساله را طي كرده و جالب اينست كه اگر يك فيلم نامه خوب باشد با توجه به تغييراتي كه در حين ساخت بر روي آن انجام مي شود ولي اساس و پايه آن را به هم نمي ريزد و اينكه مشمول مرور زمان نمي شود قابل اهميت است .
وي با اشاره به موضوع دفاع مقدس به عنوان يك اقيانوسي كه جاي كار بسياري دارد افزود: موضوع فرزند خاك موضوعي جذاب و قابل توجه دارد، دردفاع مقدس ارزش هاي فراواني وجود دارد و سرمايه گذاري هاي بزرگي از نظر اقتصادي و اجتماعي در اين زمينه انجام شده ولي ما از اين سرمايه كمتر استفاده كرديم به خصوص در سينماي دفاع مقدس، فيلم هايي ساخته شده كه در شان دفاع مقدس نبوده است. كار در اين حوزه نيازمند هنرمندي و ذوق و سليقه خاصي است كه نه تنها با گذشت 7 سال بلكه 70 سال از آن موضوع، جذابيت داشته باشد و از نظر مخاطب قابل توجه، البته اين دو در كنار هم جواب مي دهد.
پايان پيام
 سه شنبه 9 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن