تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):گريه مؤمن از (درون) دل اوست و گريه منافق از (ظاهر و) سرش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816938481




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سینمای ایران درهای خود به روی فیلم خارجی را «شش قفله» میكند


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: این روزها برای تماشای فیلمهای سینمایی روی پرده سینماها باید بسته به كیفیت سینمای نمایش دهنده مبلغی بین 1000 تا 3000 تومان پرداخت كنید. پیگیریهای دستگاههای سینمایی و تلاشهای پلیس باعث شده تا دیگر امكان «عرضه سریع» فیلمهای ایرانی روی پرده در شبكه نمایش غیر قانونی به حداقل ممكن برسد.

اما شبكه دیگری با حداكثر سرعت، فیلمهای روز دنـیــا را تـهـیــه، زیـر نـویـس فـارسـی و در فروشگاههای زنجیرهای خود كه این روزها در گوشه و كنار هر پیادهرویی برپا میشود، عرضه میكنند. استقبال مردم از این بازار غیر قانونی و پر رونق نشان میدهد در میان مردم زمینه وسیعی برای دیدن «فیلم خارجی» وجود دارد اما در طول 4 ماه گذشته تنها « دو فیلم خارجی» آن هم فقط در 3 سینما و سه سئانس به نمایش درآمده است.
عدم تمایل به حضور رقیب
فیلمهای كینه 2 و فرار از گوانتانامو تنها فیلمهای خارجی است كه طی سال 1388 در سینماهای تهران روی پرده رفته است. طبق آماری كه بنیاد سینمایی فارابی در اختیار ما قرار میدهد، این فیلم در سه هفته اكران و در یك سئانس با صدای اصلی و زیر نویس فارسی یك میلیون تومان فروش داشته است. فیلم «كینه 2» در طول سه ماه نمایش نیز حدود24 میلیون تومان فروش داشته كه تقسیم این عدد بر مبلغ بلیت دو هزار تومان نشان میدهد این فیلم 12 هزار مخاطب داشته است. این روزها هم كه پردیس سینمایی زندگی فیلم كینه 2 را در یك سئانس به نمایش گذاشته، 70 تا 80 درصد مخاطب دارد. تا این لحظه شهرستانها همچنان از نمایش فیلم خارجی محروم هستند. در تهران هم جز چند تالار، بقیه سینماها فیلم خارجی نمایش نمیدهند. یكی از كاركنان سینما سپیده نیز كه مدتی فیلم خارجی نمایش میداد، در پاسخ به سوال خبرنگار ما میگوید: «مدتی است فیلم خارجی نمایش نمیدهیم و فقط روزهای یكشنبه در قالب برنامه نمایش «سینما تك» فیلمهای كلاسیك سینمای دنیا به روی پرده میرود كه بیشتر مخاطبان آن دانشجو هستند و در سالنی با گنجایش 100 نفر، بین 20 تا 30 نفر حضور پیدا میكنند.» وقتی این مسائل را در كنار هم قرار میدهیم مشخص میشود كه ظاهرا سینمای ایران تمایلی به پذیرش رقیبی جدی و تازه ندارد و ترجیح میدهد با همین فیلمهای آپارتمانی، امور خود را رتق و فتق كند و همچنان با «دست دراز» مقابل دولت امكانات و نقدینگی طلبكند و از طرف دیگر بابت عدم حمایت دولت از سینما گریه و زاری سر دهد. نكته جالب توجه این است كه در جبهه مقابل، دولت نیز ظاهرا بی میل به عدم اكران فیلمهای خارجی نیست. در شرایطی كه فیلمهای مختلفی مطابق با معیارهای جامعه ما از سوی مسوولان بنیاد سینمایی فارابی انتخاب و به «اداره كل نظارت و ارزشیابی» جهت صدور پروانه نمایش ارائه شده، هیچ كدام از این فیلمها موفق به دریافت «پروانه نمایش» نشدهاند. نكته جـالـب تـوجـه ایـن اسـت كـه به گفته یكی از دستاندركاران این بنیاد، با توجه به خرید «حق نمایش» این آثار و در شرایطی كه معاونت سینمایی این فیلمها را «شایسته» نمایش ندانسته، صدا و سیما پـیـگـیـر در اخـتـیـار قـرار گـرفتن حق نمایش این فیلمهاست. فیلم وسترن كرهای «خوب، بد، عجیب» كه سال 2008 بیش از هشت میلیون نفر در كره به دیدن آن رفتهاند و «قتل عادلانه» با بازی آل پاچینو و رابرت دنیرو دو نمونه از چنین فیلمهایی است. سینمای ایران در شرایطی درهای خود را به روی فـیـلــمهــای خــارجـی بـسـتـه كـه ایـن روزهـا فـیـلـم «ترانسفورمر» در شهر دبی و در همسایگی ما دو میلیون دلار فروش داشته است. یعنی در یك شهر بیش از 200 هزار نفر به دیدن این فیلم رفتهاند! البته مـخـالـفـان نـــمـــایـــش فــیــلــمهــای خـــارجــی هـمــواره بــه استدلالهایی مانند: عدم تناسب این فیلمها با فرهنگ جامعه ایرانی اشاره میكنند اما به گفته یك كارشناس فیلم خارجی، از میان 4000 فیلم خارجی كه هر سال در دنیا راهی اكران عمومی میشود، حداقل 40 تا 50 فیلم قابلیت نمایش در سینماهای ایران به صورت همزمان با خارج از كشور را دارد و این مساله میتواند بخشی از مردم را كه به عنوان مخاطبان خاموش سینما، مخاطب این فیلمها در رسانههای دیگری مانند: مـاهـواره و شبكه قاچاق هستند به سینماها بكشاند. تجربه تلویزیون در این سالها نیز نشان میدهد از میان حجم بالای فیلمهای خارجی میتوان آثار مناسبی را برای نمایش انتخاب و عرضه كرد.

سینمای ایران امسال درهای خود را به روی فیلمهای خارجی «شش قفله» كرده است. در چنین وضعیتی معاونت سینمایی نیز بنا به دلایل نامعلومی پشتیبان چنین وضعیتی هستند تا روز به روز سینمای ایران بی رقیبتر بماند و آثار ضعیف یكی پس از دیگری بر پرده سینماها «منت» بگذارند و ردیف سینماها را «مزین» كنند تا تماشاچیهای ناراضی از فیلمهای ضعیف و تكراری، راه «گوشه پیاده رو» را برای یافتن فیلمهای دلخواه خود دنبال كند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن