تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816449455




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زن در دوره هخامنشی


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: در دوره هخامنشیان مرد و زن در كنار هم كار می کردند و حقوق و دستمزدي يكسان داشتند و گاه حتي كارهاي سخت تر بر عهده زنان بود، مثل....




موقعيت زنان در دوره هخامنشيان
در دوره هخامنشیان مرد و زن در كنار هم كار می کردند و حقوق و دستمزدي يكسان داشتند و گاه حتي كارهاي سخت تر بر عهده زنان بود، مثل : كشاورزي و سنگ سابي (گفته شده كه به احتمال خيلي زياد صيقل نهايي نقش برجسته هاي سنگي همچون نقوش بر جاي مانده از تخت جمشيد كار زنها است كه بسيار هم كار سختي بود)
نكته جالب اينكه ؛ زنها با بدنيا آوردن كودك براي مدتي از كار بيرون معاف شده و در طول مرخصي زايمان, حقوق دريافت مي داشتند (حقوقي حداقل و تاحد گذران زندگي )، اضافه حقوق براي نوزادان پسر دو برابر نوزادان دختر بوده و اين نشان مي دهد كه شاه از نوزادان پسر بيشتر از نوزادان دختر خرسند مي شده است, طبق مدارك موجود ، اين تنها موردي است كه ميان زن و مرد فرقي ديده مي شود.
در دربار، كارگاههاي خياطي بيشتر در اشغال زنان بوده و مردها گاه نيز زير دست زنان قرار مي گرفتند اما در عوض كار دوخت لباس شاه را خياط هاي مرد برعهده داشتند. در كارگاههاي شاهي همواره سرپرستي و مديريت با زنان بوده است.



زن در هنر هخامنشيدر اين دوره تصوير هيچ زني ديده نمي شود ، به عبارتي ما تصوير زن را در نقوش عمومي نمي بينيم اما در ميان آثار هنري كوچك به نقش هاي بيشماري بر مي خوريم ، نكته جالب اينجاست كه نوع آرايش و نوع مدل لباس و حتي استفاده از زيور آلات در اين دوره بين زن و مرد يكسان بوده به طوري كه تشخيص زن و مرد در تصاوير موجود در اين دوره بسيار دشوار بوده و زنها تنها از روي خصوصيات اندامشان تشخيص داده مي شدند. ( مردها در اين دوره مانند زنها از لوازم آرايشي استفاده مي كردند و استفاده از زيورآلات در هر دو رايج بوده است) ، بنابراين معلوم مي شود كه در سراسر امپراطوري هخامنشي از " مُد " واحدي پيروي شده است. يكي از رايج ترين سرپوشها در اين دوره ، سرپوش كنگره داري شبيه به تاج بوده كه هم در زنان و هم در مردان ديده شده است.



آرايش مو نيز تقليدي از آخرين " مُد " اين دوره است كه در نگاره هاي تخت جمشيد مشاهده مي كنيم. موها ، كوتاه و به صورت دايره موجدار انبوهي در اطراف سر ديده مي شود ، چه در زنان و چه در مردان ، البته مدل موي زنان بلند پايه درباري همچون شاهزادگان مانند مدل موي مردان بوده ولي مدل موي زنان عادي و نديمه هاي زن، بلند و بافته است.




چند نكته در مورد لباسهاي اين دوره :
لباس بلند و پر چيني كه در نگاره هاي تخت جمشيد به چشم مي خورد و شاه نيز آن را بر تن دارد ، لباس مشخص دوره هخامنشي است و كوروش (بنيانگذار اين سلسله) اين لباس را از مادها (نخستين دولت ايراني آريايي و دولت قبل از هخامنشيان) گرفته و تمامي كاركنانش را متقاعد كرده بود كه آن را بر تن كنند . ظاهرا او معتقد بود كه اين لباس نقص بدن اشخاص را مي پوشاند و آدمي را زيبا و بلندبالا نشان مي دهد, اين راز لباسهاي چين دار بسيار بلندي است كه انتهاي آن روي زمين كشيده مي شده است.



لباس چين دار هخامنشي براي حركات پر جنب و جوش ، براي سفر ، شكار و جنگ و بطور كلي براي هر نوع كار بدني آزاد ، مثلا: كار در كارگاه ها ، لباس چندان مناسبي نبوده و در نتيجه به هنگام كار شلوار نيم تنه و ردا مي پوشيدند. اين نوع لباس, لباسي عيلامي[قديمي ترين تمدن ايراني و قبل از مادها] و احتمالا لباس ملي ايرانيان بود. قبل از زمان هخامنشي ، وجود هيچ نوع شلواري قابل اثبات نيست و به جاي شلوار چكمه به پا مي كردند كه هميشه مانند كفش بند دار ، گره اي در قسمت جلو داشت. در آنزمان رداهاي پر بهاي ايران گرانترين لباسها، با بافتي محكم و پوشيده از پولكهاي طلايی بود.















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن