واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: نمايش فيلم ها، شايد وقتي ديگر
سرمايه، فرزانه ابراهيم زاده: اگر چه امور توليد بنياد سينمايي فارابي در آخرين گزارشي كه شهريور ماه از توليدات سال جاري سينماي ايران منتشر كرده با رضايت از رشد توليدات سينمايي در شش ماه اول سال جاري اعلام كردند وضعيت توليد در سينماي ايران در سال 87 به نسبت سال هاي گذشته بهتر شده است اما اين گزارش تنها در نگاهي خوشبينانه مي تواند اين رضايت را از سينما به وجود بياورد. در جريان بودن 98 پروژه سينمايي كه از روزهاي پررونقي به لحاظ كميت توليد آثار سينمايي حكايت مي كند در مقايسه با آمار ارائه شده از سوي بنياد سينمايي فارابي با زمان مشابه سال گذشته كه 110 پروژه در جريان بود ، با افت 10 درصدي روبه رو است. از طرفي ديگر طبق آمار ارائه شده طي سال هاي 85 تا 86 سينما با كاهش 14 درصدي تماشاگران روبه رو شده است.
تهيه كننده دولتي و خصوصي مساله اين است
اما اين گزارش در حالي منتشر مي شود كه برخي تهيه كنندگان سينمايي معتقدند افزايش توليدي كه از سوي بنياد سينمايي فارابي اعلام شده به لحاظ كيفي نشان دهنده رشد سينما نيست چرا كه مهم ترين شاخصه رشد كمي و كيفي سينما به ميزان توليدات بخش خصوصي ارتباط دارد و در اين گزارش سهم بخش خصوصي و دولتي مشخص نشده است.
محمد نيك بين كه امسال تهيه كنندگي فيلم سوپراستار (تهمينه ميلاني) را به پايان برده است و از سال گذشته نيز فيلم تسويه حساب را در نوبت اكران دارد، با اشاره به اين موضوع مي گويد: « بالا رفتن حجم توليد فيلم هاي سينمايي مربوط به كدام بخش است يعني چند درصد اين فيلم ها توسط بخش خصوصي ساخته شد و چند درصد آنها توسط بخش خصوصي توليد شده است. به نظر من زماني مي توانيم به بالا رفتن آمار توليد اميدوار باشيم كه اين حجم توليد با اميد بازگشت سرمايه در بخش خصوصي ساخته شده باشد و بخش دولتي رقيب بخش خصوصي نباشد.»
اما آنچه موضوع اساسي اين روزهاي سينماي ايران در بخش توليد است، حضور رقيب جديدي براي سينماي ملي به نام رسانه ملي است كه با توليد انبوه فيلم هاي 90 دقيقه اي توانسته جمع زيادي از كارگردان و تهيه كنندگان شاخص را به خود جذب كند؛ فيلم هايي كه پس از توليد روانه پخش مي شوند.
عليرضا رئيسيان رئيس كانون كارگردانان كه تجربه تهيه كنندگي سينما را دارد و در حال حاضر چند تله فيلم را تهيه كرده با بيان اينكه توليد به حيات خودش در سينما ادامه مي دهد، مي افزايد: « آنچه اهميت دارد، اين است كه چه توليدي و با چه گرايشي در جريان است.»
او با اشاره به آمار توليدي كه از سوي بنياد سينمايي فارابي اعلام شده معتقد است: « در اين گزارش مشخص نيست نقش حمايتي فارابي در اين پروژه ها چقدر بوده است، بنابراين اگر اين اتفاق بيفتد مي توان اين اطلاعات را پردازش كرد.»
در واقع نكته اساسي اين است كه از ميان بيش از 89 فيلمي كه در مراحل پاياني توليد قرار دارند، تنها بخش كمي از آنها توسط بخش خصوصي ساخته شده است؛ چيزي حدود 30 فيلم يعني كمتر از نيمي از فيلم ها با تهيه كننده خصوصي ساخته شده و بخشي ديگري از اين توليدات متعلق به بخش دولتي است. متاسفانه با توجه به شرايط بدي كه در مورد اكران فيلم ها و بازگشت سرمايه وجود دارد بسياري از تهيه كنندگان كمتر به ساخت فيلم هاي سينمايي بلند 35 ميليمتري رغبت دارند و به سمت ساخت فيلم هاي 90 دقيقه اي مي روند.
سيروس تسليمي هم كه از تهيه كنندگان قديمي سينماست و پس از «زندان زنان » فيلم جديدي را تهيه نكرده است هم رو به ساخت تله فيلم آورده است. او بالا بودن هزينه هاي توليد در سينما و عدم بازدهي به دليل هراسي كه از وضعيت اكران فيلم ها وجود دارد را از يك سو و افت مخاطب را از سوي ديگر دليل عدم تمايل بخش خصوصي در سرمايه گذاري در سينما مي داند و معتقد است: « با شرايطي كه در سينما وجود دارد ترجيح مي دهم به جاي اينكه فيلم سينمايي بسازم به سمت ساخت فيلم هاي 90 دقيقه اي تلويزيوني بروم كه هم صرفه اقتصادي بهتري دارد و هم قرار نيست نگران قرارداد باشيم.»
حسين فرحبخش كه يكي از فعال ترين تهيه كنندگان بخش خصوصي است و امسال تنها فيلم «زن ها فرشته اند» را به مرحله اكران رسانده و فيلم جديدي را تهيه نكرده است نيز با بيان اينكه در گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پروانه ساخت هايي كه لغو شده است از اين آمار كسر نشد، مي گويد: «شايد حدود 50 فيلم باشد كه به مرحله توليد نرسيده اند اما در اينجا محاسبه شده اند. اكثر اين آثار هم با سرمايه گذاري دولت ساخته مي شوند و با توجه به اينكه به دنبال جذب مخاطب نيستند اكران هم نمي شوند.»
98 فيلم در چرخه توليد
با اين همه بنياد سينمايي فارابي در گزارش نيمه نخست شهريور ماه اعلام كرده است، 98 فيلم سينمايي (كه در سال هاي 86 و 87 از اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه اي معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پروانه ساخت دريافت كرده اند) در مراحل توليد و پيش از توليد سينماي ايران قرار دارند.
براساس اعلام واحد پشتيباني توليد بنياد سينمايي فارابي از ميان آثار امسال، 45 فيلم در مرحله پيش توليد و آخرين مجوزهاي مربوط به ساخت فيلم خود هستند كه اگر چه از اين تعداد پيش توليد 23 فيلم قطعي شده اما مشخص نيست چند فيلم به مرحله ساخت برسد.
البته طي هفته گذشته پروانه ساخت پنج فيلم سينمايي صادر شده است كه بايد آن را به آمار 41 فيلم مرحله پيش توليد اضافه كنيم.
بر اين اساس فيلم هاي « حيران » شاليزه عارف پور، « محافظ » محمدجواد كاسه ساز، « دلداده » قدرت الله صلح ميرزايي، « يك اشتباه كوچولو » محسن دامادي، « كتاب قانون » سيدمازيار ميري، « چهره به چهره » علي ژكان، « نيلوفر » سابين ژمايل، « نامزد آمريكايي من » داوود توحيدپرست، « پاتو زمين نذار » ايرج قادري، « خروس جنگي (تلخ و شيرين) » مسعود اطيابي، « سوپراستار » تهمينه ميلاني، « يك وجب از آسمان » علي وزيريان، «آن سوي رودخانه» عباس احمدي مطلق ، « چشمك » جهانگير جهانگيري و « صندلي خالي » سامان استركي آماده نمايش شده اند.
فيلم هاي « مي زاك » حسين علي ليالستاني، «چهار چنگولي » سعيد سهيلي، «پوسته » مصطفي آل احمد، « عيار 14 » پرويز شهبازي، « صداها » فرزاد موتمن، «هفت و پنج دقيقه » محمدمهدي عسگرپور، « امشب شب مهتابه » محمدهادي كريمي، «زاد بوم» ابوالحسن داوودي» ، « تاكسي نارنجي » ابراهيم وحيد زاده، «وقتي همه خوابيم » بهرام بيضايي، « فرزند صبح » بهروز افخمي، «پسر تهراني » كاظم راست گفتار، « پنالتي » انسيه شاه حسيني، «دوزخ، برزخ، بهشت » بيژن ميرباقري، « پاداش » كمال تبريزي «كودك و فرشته » مسعود نقاش زاده، « درباره الي » اصغر فرهادي، «بي پولي » حميد نعمت الله ، « دو خواهر » اصغر بانكي و« كيش و مات » محمد حيدري مراحل فني را مي گذرانند.
فيلم هاي « لالايي » منيژه حكمت، « ملك سليمان » شهريار بحراني، « ترديد » واروژكريم مسيحي، « حريم » سيدرضا خطيبي سرايي، « بيست » عبدالرضا كاهاني، «بيرون آوردن مردگان » جواد افشار، «كلانتري غيرانتفاعي» يدالله صمدي ، «شبانه روز» كيوان علي محمدي ، اميد بنكدار و« پستچي سه بار در نمي زند» حسن فتحي در مرحله فيلمبرداري هستند.
دوشنبه 8 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]