تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799191583




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با كنترل اختلالات رشد تكامل و ناهنجاريهاي زمان تولد معلولان ذهني و حركتي هم مي توانند سالم متولد شوند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: با كنترل اختلالات رشد تكامل و ناهنجاريهاي زمان تولد معلولان ذهني و حركتي هم مي توانند سالم متولد شوند
مجيد زندي
مشاهده معلوليت ذهني و حركتي كودكان اگر چه افراد سالم را قدردان نعمت سلامتي خود مي سازد اما زندگي تلخ اين افراد و مشقت خانواده ها و به ويژه مادران اين كودكان از جانگزاترين صحنه هايي است كه گاهي اوقات در خانواده ها و سطح جامعه مشاهده مي كنيم كودكان و نوجوانان معصومي كه به دليل بيماري ژنتيكي و مادرزادي يا حتي پس از آن به دليل بسيار ساده همانند تشنج فلج مي شوند و يا معلول به دنيا مي آيند و همه عمر خود را بايد با معلوليت ذهني يا حركتي ادامه دهند.
اگر چه اين عده اي كه ما مشاهده مي كنيم شانس زندگي گرفته اند اما لازم است بدانيم كه بيماريهاي مادرزادي و اختلالات رشد و تكامل حتي علت مرگ 20 درصد از نوزادان تازه متولد شده را هم تشكيل مي دهد كه در كنار هم مشكلات مالي روحي رواني و اجتماعي بسيار فراواني را به خانواده هاي آنها و حتي بر ساختار بهداشت و درمان هر كشوري وارد مي سازد. مشكلي كه بعضا سالها با خانواده اي همراه مي شود و آن خانواده هيچگاه توان حركت در مسير عادي و طبيعي را به دليل صرف هزينه هاي هنگفت مددكاري و توانبخشي ندارد.
در چنين شرايطي واقعا اين سئوال پيش مي آيد كه آيا واقعا بيماري اين كودكان قابل درمان است اگر قابل درمان است چه هنگام بايد وارد چرخه درمان شد قبل از تولد دوران بارداري بعد از تولد و يا حتي قبل از دوران بارداري و ازدواج و... عوامل بسياري كه مي تواند سبب تولد يك نوزاد معلول ذهني و حركتي شود و يا پس از تولد يك نوزاد سالم به دليل بروز بيماريهاي خاص دچار اين معلوليت ها گردد
اين مشكل البته تا حد بسيار زيادي در برخي از كشورهاي توسعه يافته حل شده كه معلولان جسمي و حركتي كمتري نسبت به كشورها دارند اما در كشوري چون ايران كه هنوز ازدواج هاي فاميلي و طايفه اي ركن اصلي غالب ازدواج هاست و هنوز به صورت يك فرهنگ در جامعه ما نفوذ فراواني دارد شمار اين بيماران در كشور ما هم بسيار زياد است كه اخيرا مجتمع كنترل اختلالات رشد و تكامل ناهنجاريهاي زمان تولد براي نخستين بار در كشور فعال شده كه با ايجاد زير مجموعه اي نظير مركز جامع ژنتيك مركز غربالگري متابوليك نوزادان و مركز پزشكي جنين ضمن كاهش بارداريهاي پرخطر و انجام مداخلات دوره جنيني جراحي هاي اطفال و مراقبت هاي ويژه نوزادان و مادران تا حد فراواني يا از تولد اين كودكان در همان ماههاي اول بارداري جلوگيري مي كنند و يا زمينه درمان چنين نوزاداني را تا آنجا كه امكان دارد فراهم مي سازند.
اين مركز شنبه هفته جاري با حضور آيت الله محمد امامي كاشاني به عنوان موسس رئيس دفتر مقام معظم رهبري وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي و جمع فراواني از پزشكان و متخصصان در تهران به طور رسمي به بهره برداري رسيد مركزي كه تاكنون به طور آزمايشي با پذيرش بيش از 6 هزار مادر و نوزاد ايجاد چنين مركزي را در ساير نقاط كشور ضروري ساخته است .
آيت الله محمدامامي كاشاني موسس مركز پزشكي نسل اميد هنگام بهره برداري رسمي از اين مركز در جمع تعداد زيادي از پزشكان و كادر پرستاري و مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاههاي علوم پزشكي ضمن سپاسگذاري از پروردگار براي منت گذاشتن بر او براي موفقيت در انجام اين پروژه ادامه مي دهد : خداي متعال به فرزندي عطا كرد كه ابتلايي به اين نوع بيماري دارد ولي اين ابتلا براي من ارزش هايي داشت و هنگامي كه به من پيشنهاد شد بچه را براي درمان به خارج ببريم من گفتم كه بايد ببينم دنيا براي اين بچه ها چه كارهايي انجام مي دهد و آن را در كشور خودمان هم پياده كنم .
وي مي افزايد : ما به اين نتيجه رسيديم كه بايد به سراغ پيشگيري برويم كه مي توان با آموزش به خانواده ها به آن دست يافت و اين شد كه تصميم گرفتيم مركزي ايجاد كنيم كه همه خانواده ها بتوانند از اين امكانات استفاده كنند.
وي مي گويد : با آغاز اين پروژه شاهد ناملايماتي از سوي برخي افراد بودم كه با طلب خير از خدا آيه آمد كه « رها كن اينها را و علم آنها در همين حد است » و اين شد كه دوباره مصمم شدم اين راه را به پايان برسانم كه با موفقيت هايي روبرو شدم كه همه آنها را منت خداوند و براي خود باقيات الصالحات مي دانم كه اميدواريم با همكاري پزشكان متعهد و متخصص بتوانيم خدمات وسيعتري به نيازمندان بدهيم .
آيت الله امامي كاشاني در همين زمينه از همكاري دفتر مقام معظم رهبري وزارت بهداشت سازمان بهزيستي معاونت هاي مختلف بانك ها و پزشكان متخصص قدرداني كرد و اين مركز را متعلق به همه ملت ايران دانست .
دكتر كامران باقري لنكراني وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي هم در اين مراسم ضمن پذيرش ضرورت ايجاد چنين مركزي در ساير مناطق كشور مي افزايد : ما نمونه چنين موسساتي را براي بيماران تالاسمي داريم كه تجربه آن مراكز مي تواند در اين راه به ما كمك كند و ما بتوانيم در مواقع لزوم چنين خدماتي را براي افراد نيازمند در سراسر كشور فراهم آوريم .
وي مي افزايد : اگر در 30 سال پيش 70 در صد مرگ و مير نوزادان تهراني به دليل بيماريهاي عفوني به ويژه عفونت دستگاه گوارش بود مطالعاتي كه اخيرا انجام شده نشان مي دهد مهمترين علت مرگ و مير كودكان زير يك ماه عمدتا بيماريهاي مادرزادي و حوادث هنگام تولد بوده است و اين مساله نشان مي دهد كه ما بايد به بيماريهاي ژنتيك و اختلال مادرزادي بيشتر توجه كنيم كه خوشبختانه فعاليت هاي موثري در اين زمينه در سطح كشور انجام شده است .
وي مي گويد : در كشور ما به دليل برخي وضعيت خاص ژنتيكي برخي بيماريها شيوع نسبتا بالايي دارد و از جمله كشورهايي هستيم كه شيوع تالاسمي بيش از بقيه كشورها است به طوري كه اكنون 17 هزار نفر در ايران به تالاسمي ماژور مبتلا هستند كه به طور مكرر نيازمند به تزريق خون هستند و هزينه هاي بسيار زيادي را به خانواده ها و نظام سلامت كشور تحميل مي كنند و درمان آنها نيز جز با پيوند مغز استخوان ممكن نيست .
وي ادامه مي دهد : در سال هاي اخير براي كنترل و پيشگيري از بيماري تالاسمي در كشور برنامه هاي زيادي اجرا شد و ايران توانسته است در 18 سال گذشته تولد بيماران تالاسمي را از 1000 نفر در سال به زير 300 نفر كاهش دهد .
دكتر باقري لنكراني مي افزايد : در حال حاضر فقط در سه استان جنوب شرق كشور به دلايل فرهنگي و ازدواج فاميلي بيماريهاي ژنتيكي از جمله تالاسمي زياد است كه اميدواريم با توجه برنامه هاي پيشگيرانه و همچنين حمايت سازمانهاي بيمه گر و افزايش خدمات بستري ميزان شيوع بيماري تالاسمي به كمتر از 150 تولد در سال برسد .
وي برنامه كنترل بيماري ژنتيكي در ايران را وسيع ترين برنامه ژنتيكي در كل دنيا محسوب مي كند و مي افزايد : در سه سال اخير كه در زمان تولد انجام مي دهيم از تولد PKU غربالگري براي بيماريهاي كم كاري تيروئيد مادرزادي و بيماري ژنتيك ديگري تحت عنوان 5000 نوزاد يكه مي توانستند به عنوان معلولان ذهني وحركتي غيرقابل برگشت باشند جلوگيري شد و اكنون اين 5000 كودك سالم به زندگي عادي خود ادامه مي دهند كه موفقيت بسيار بزرگي محسوب مي شود.
دكتر باقر لنكراني مي گويد : عليرغم كارهايي كه در زمينه پيشگيري و غربالگري بيماريهاي ژنتيكي در كشور انجام مي شود لازم بود كه مراكزي براي تجميع خدمات و عمق بخشيدن به آن ها و امكانات جديدتر و باديد مديريتي مستقل ايجاد شود كه مركز كنترل اختلالات رشد اكنون بهترين مركز تشخيص در كشور بعد از يك دوره فعاليت آزمايشي رسما به بهره برداري رسيد كه جا دارد از تلاش هاي آيت الله امامي كاشاني كه در ايجاد اين موسسه تلاش وافري داشتند و در واقع موسس اين كار بزرگ هستند تشكر كنيم و قدردان همه پزشكان و عزيزاني باشيم كه در اين زمينه فعاليت داشتند.
وي مي گويد : موسسه نسل اميد اين امكان را در كشور ايجاد كرد كه ما در جاهايي كه لازم داريم از خدمات فوق تخصصي استفاده كنيم و از اين پشتوانه علمي و اجرايي بهره مند شويم زيرا برخي خدمات اين موسسه در كشور منحصر به فرد است . البته بايد توجه كنيم كه خدمات اينگونه موسسات فقط گروه خاصي را تحت پوشش قرار مي دهند و مفهوم آن اين نيست كه هر زايماني كه در كشور انجام مي شود تحت نظر اين مركز باشد. نه اين كار مقرون به صرفه است و نه كار به صلاحي است ضمن آنكه سبب زيان هم مي شود. اين مركز تنها براي آندسته از موارد خاص و مشكوك و پر خطر است كه احتياج به خدمات ويژه تري دارند و همانگونه كه گفته شد با همكاريهاي خوبي كه با دانشگاههاي علوم پزشكي تهران و شهيد بهشتي برقرار شده اميدواريم ايجاد اين موسسه براي آموزش نيروي انساني جديد و پژوهش هاي مورد نياز به كار گرفته شود.
دكتر سعيد رضا غفاري متخصص ژنتيك و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و مدير پروژه كنترل اختلالات رشد هم در اين زمينه مي گويد : از لحاظ ظاهري در جامعه برخي از افراد كه مشكل حركتي ذهني شنوايي بينايي و اختلالات رشدي و تكاملي دارند معلول گفته مي شود اما از لحاظ علمي هر يك از اين بيماريها دلايل شناخته شده اي دارند بنابر اين با علت شناسي مي توانيم بدانيم علت معلوليت چيست كه در علم پزشكي آنها را به دو دسته تقسيم مي كنيم يك دسته از معلوليت ها منشا ژنتيك دارند و گروه ديگر كه منشا ژنتيكي ندارند كه به طور متوسط اين نسبت 50 * 50 است .
وي درباره علل غيرژنتيكي توضيح مي دهد : اين عوامل مي تواند محيطي شيميايي عفونت ديابت مادر مشكلات دوران بارداري مادر و...كه اگر قرار باشد از معلوليت هاي ذهني و حركتي كاسته شود هم بايد به عوامل ژنتيكي بپردازيم و هم غيرژنتيكي كه هر يك به اندازه هم در تولد كودكان دچار مشكل ذهني و حركتي نقش مهمي دارند درحاليكه پزشكي روز ما و حتي در بسياري موارد جهان براساس تخصص ها طبقه بندي شدند و كمتر به فكر ارتباط تخصصي با همديگر هستند.
وي مي افزايد : نگاه ما نگاه پيشگيري از معلوليت ها با استفاده از همه بخش هاي تخصصي پزشكي است . يك عفونت دوران بارداري منجر به معلوليت مي شود درحاليكه متخصص عفوني به همه بخش هاي بدن انسان توجه دارد درحاليكه در كار ما متخصص عفوني صرفا تخصص خود را در مورد جنين مي گيرد كه مراقب جنين باشد و به سلامتي كودك قبل از تولدش فكر مي كند زيرا مي دانيم كه اگر كودكي به صورت معلول متولد مي شود معلوليت او قبل از دوران تولد پديد آمده است درحاليكه در بسياري موارد مي توانستيم با درمان مادر و نوزاد مانع از تولد نوزاد معلول شويم .
وي مي گويد : حال اگر قرار باشد خود مادر قبل از تولد نوزاد به سلامتي فرزند خود توجه كند براي هر بخشي تخصصي مي بايست به يك كلينيك تخصصي مراجعه كند درحاليكه قصد ما تجميع همه تخصص هاي مربوط به جنين و مادر در يك كلينك است كه امكان آن براي همه كلينك هاي تخصصي ممكن نيست .
وي موسسه پزشكي نسل اميد را موسسه اي تخصصي برمبناي جلوگيري از معلوليت ها با توجه به همه تخصص هاي ممكن در زمينه دفاع از جنين و مادر معرفي مي كند و مي افزايد : متخصصين بيماريها هم با آموزش هاي جديد فقط براي پيشگيري از معلوليت ها آموزش مي بينند و مدارك تخصصي خود را براساس آخرين استاندارد روز دنيا دريافت مي كنند تا متخصص زنان در كنار متخصص راديولوژي عفوني پاتولوژي و... فقط درباره سلامت جنين نظر مي دهند و اگر جنيني را زودرس تشخيص دادند اقدامات لازم را براي كمك به او انجام مي دهند.
وي مي افزايد : در دوران جنيني كارهاي فراواني مي توان انجام داد تا به جنين آسيبي نرسد و اگر آسيب رسيد تبعات آن كاهش يابد و يا پيشرفت نكند كاري كه ممكن است در مراكز ديگر براي سلامتي مادر به تولد نوزاد زودرس رضايت بدهند درحاليكه ما هم به سلامت مادر و هم به سلامت جنين فكر مي كنيم و مراقبت خود را حتي قبل از ازدواج شروع مي كنيم يعني اگر قرار است ازدواجي صورت گيرد كه منجر به معلول شدن فرزند شود ما با دقت بالايي مي توانيم آن را پيش بيني و پيشگيري كنيم .
دكتر غفاري اولويت مشاوره هاي قبل از ازدواج را مربوط به افرادي مي داند كه معلوليت در خانواده آنها هست يا يكي از زوجين دچار بيماري شناخته شده اي هستند و بعد از آن توجه ما به كساني است كه ازدواج فاميلي دارند و در مرحله بعد به همه آنهايي پيشنهاد مي كنيم كه نگراني دارند و اين نگراني مي تواند به هر دليلي باشد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه امكانات كشور نمي تواند در آن واحد جوابگوي اين نياز عموم باشد ادامه مي دهد : فكر اصلي ايجاد اين مركز براي روزي است كه چنين مراكزي در همه استانهاي كشور باشد و اين نياز را هم اكنون نيز براي همه كشور ضروري مي دانيم ولي اينكه اين امكان براي همه كشور فراهم نيست يك مساله است و مساله مهمتر اين است كه تاكنون فكر مي كردند ايجاد چنين مركزي در كشور ما امكانپذير نيست كه ما اين فكر غلط را كنار گذاشتيم و موفق شديم و اكنون هم با پيشنهاد طرح به وزارت بهداشت به يك تفاهمي رسيديم كه اگر آنها براي هر نقطه اي از كشور وجود چنين موسسه اي را ضروري تشخيص دادند ما آنها را از نظر علمي راهنمايي كنيم كه اين خود پيشرفت مهمي محسوب مي شود.
مدير عامل موسسه پزشكي نسل اميد مي گويد : برخي از بيماريها در هفته هاي اول جنين شكل مي گيرد و برخي در مراحل بعدي . به عنوان نمونه سندرم « داون » به هفته يازده تا چهارده توجه دارد. اين يك بيماري ژنتيكي كروموزوني است كه در گذشته به آن منگوليسم مي گفتيم ولي اكنون ديگر معروف نيست و به آن سندروم داون مي گويند كه مي توان بدون استفاده از شيوه هاي تهاجمي با دقت 90 تا 95 درصد مشكل تولد اين نوزادان را حل كرد .
وي مي افزايد : به عنوان نمونه اگر قرار است در سال 400 تا 500 كودك به اصطلاح منگول در تهران به دنيا آيند مي توانيم تا 90 درصد مانع از تولد چنين نوزاداني شويم زيرا طبق ميانگين آمارها از هر 500 تا 700 نوزاد سالم متولد شده يك نوزاد سندرم داون متولد مي شود كه با حساب تعداد نوزادان متولد شده در تهران مي توان پذيرفت كه هر روز حداقل يك نوزاد سندرم داون در تهران متولد مي شود كه يقينا آمار كشوري بسيار بيشتر از اين ارقام است كه آماري در اين زمينه نداريم .
وي شيوه مرسوم براي حل اين مشكل در كشور را شيوه هاي تهاجمي معرفي مي كند و مي افزايد : در شيوه تهاجمي با سوزن و سرنگ به شكم مادر مايع دور جنين را بگيرند درحاليكه در روش جديد ما مي توانيم با انجام سونوگرافي و گرفتن خون مادر سلامت جنين را تشخيص دهيم كه اين كار را در هفته يازده تا چهارده بارداري انجام مي دهيم .
دكتر غفاري مي افزايد : برخي از بيماريها همانند سندروم داون و بيماريهاي كروموزومي فقط با تشخيص زودرس و ختم حاملگي قابل پيشگيري است و برخي با تشخيص زودرس و درمان اما سندروم داون بايد قبل از دوران محدوديت شرعي و اخلاقي و قانوني براي سقط جنين حاملگي خاتمه داده شود و اتفاقا مشكل مادر گذشته هم اين بوده كه سندروم داون دير تشخيص داده مي شد كه به مرحله منع قانوني و شرعي سقط جنين مي رسيده است درحاليكه ما اكنون با روش جديد در هفته يازده تاچهارده يعني سه ماهه اول و قبل از روح گرفتن جنين براساس قانون كشور ما امكان پايان حاملگي وجود دارد.
وي درباره ميزان هزينه هاي تشخيص براي مراجعه كنندگان هم مي گويد : تاكنون چنين نمونه اي در نظام بهداشتي كشور ما تعريف نشده است و طرح آن را نيز خودم تهيه و براي تصويب به وزارت بهداشت ارسال كردم و شبيه هر كار بهداشتي جديد در كشور ما كه بخواهد مسير بيمه را طي كند متاسفانه بسيار هم طولاني است . ولي بعد از آغاز فعاليت موقت ما تعدادي از بيمه ها و به پيشنهاد خودشان درخواست همكاري كردند تا مابتوانيم خدمات خود را با كمترين هزينه در اختيار متقاضيان قرار دهيم و حتي وزارت بهداشت هم قول مساعد به ما داده است تا بيمه ها سريعتر با ما قرارداد داشته باشند.
دكتر سعيد رضا غفاري بخش مهم ديگر فعاليت اين موسسه را پس از تولد كودك معرفي مي كند و ادامه مي دهد : بعضي از معلوليت ها هستند كه نوزاد هنگام تولد كاملا سالم است ولي به مرور به دليل تجمع بعضي از مواد در بدنش منجر به تشنج و معلوليت كه فناوري جديدي است كه همه نوزادان در MS MS مي شود و روشي اخيرا در دنيا براي شناسايي اين دسته از بيماران رايج شده به نام بدو تولد با اين روش بررسي شوند كه نوزاد در هفته اول بعد از تولد تحت آزمايش هايي قرار مي گيرد كه درصورت شناسايي اين مشكلات از اختلالات رشد او جلوگيري شود. كه در اين آزمايش ها مشخص مي شود كه اين نوزاد احتمال معلوليت دارد يا خير آنگاه درمان را قبل از بروز بيماري آغاز مي كنند و يا تحت نظر داشتن كودك از معلوليت حتمي او جلوگيري مي كنند و شرط موفقيت هم در آن است كه در هفته اول تولد آزمايش هاي لازم انجام شود.
وي مي گويد : با ورود تجهيزات و امكانات لازم اين فناوري به كشور شناسايي بيماريهاي متابوليك خصوصا در كشورهايي چون ايران لازم است زيرا ازدواج هاي فاميلي زياد صورت مي گيرد. درحاليكه اين بچه ها در ظاهر سالم به دنيا مي آيند كه در درمان آنها تاخير وجود خواهد داشت .
وي مي افزايد : اين دستگاه ها مي توانند هر سال 100 هزار نمونه را بررسي كنند كه اين اطلاعات مي تواند از سراسر كشور دريافت و در اين مركز پذيرش شود.
مشاهده كودكان و نوجوانان معصومي كه دچار بيماري ذهني يا حركتي هستند علاوه بر وجود مشكلات فراوان در خانواده آنان اين سئوال را به ذهن مي آورد كه آيا واقعا درماني براي آنها وجود ندارد
آيت الله كاشاني موسس مجتمع پزشكي اختلالات رشد : بهترين نوع درمان بين معلولان ذهني و حركتي در اولين قدم پيشگيري است كه مي توان با آموزش خانواده ها تا حد فراواني به آن هدف دست يافت
دكتر باقري لنكراني وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي : متاسفانه در كشور ما بيماريهاي ژنتيكي زياد است و در سالهاي اخير با انجام فعاليت هاي فرهنگي و درماني و غربالگري مادران توانستيم از تولد 5000 نوزاد عقب مانده ذهني و حركتي جلوگيري كنيم
دكتر سعيدرضا غفاري متخصص ژنتيك و مدير پروژه اختلالات رشد : معلوليت ذهني و حركتي به دليل مشكلات ژنتيكي و يا عوامل محيطي شيميايي عفونت و ديابت مادر پديد مي آيد كه به طور ميانگين در ايران از هر 500 تا 700 نوزاد سالم يكي از آنها مي تواند دچار معلوليت باشد
تنها در تهران سالانه 400 تا 500 نوزاد سندروم داون (منگول ) به دنيا مي آيد
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 494]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن