تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشبخت كسى است كه سراى باقى را كه نعمتش پايدار است بر سراى فانى كه عذابش بى‏پاي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820383008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بحران مالي آمريكا، اروپا را نيز به ورطه سقوط كشاند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بحران مالي آمريكا، اروپا را نيز به ورطه سقوط كشاند
تهران - مجلس نمايندگان آمريكا ظاهرا روز يكشنبه درباره طرح 700 ميليارد دلاري موسوم به "نجات بانكي " به توافقي دست يافته و اين درحالي است كه كشورهاي بنلوكس (شامل بلژيك ، هلند، لوگزامبورگ ) بانك فورتيس را ملي كردند.


فورتيس با سوءمديريت خود بانك انگليسي برادفورد و بينگلي را نيز دچار بحران كرده است .
بنا به گزارشهاي دريافتي از خبرگزاري فرانسه ، رهبران جناحها در مجلس نمايندگان و دولت آمريكا پس از يك هفته مذاكره بالاخره درمورد مفاد طرح 700 ميليارد دلاري كه هدف از اجراي آن نجات بانكها از ورشكستگي عنوان شده است ، به توافق رسيدند.
"هنري پالسون " وزير خزانه داري آمريكا توافق در مورد طرح را علامتي به سرمايه گذاران توصيف كرد.
جرج بوش رييس جمهوري آمريكا درحالي از اين توافق ابراز خوشنودي كرد كه مجلس نمايندگان قرار است روز دوشنبه درمورد آن راي گيري كند.
اين طرح در صورت تصويب در مجلس نمايندگان، براي تصميم گيري به مجلس سنا ارجاع خواهد شد.
دولت بوش اميدوار بود كنگره تا پيش از گشايش بازارهاي مالي در روز دوشنبه ، به منظور آرام و با ثبات شدن بازارها، درباره اين طرح به توافق برسد.
دولت بوش در جريان مباحثات مجلس درباره اين طرح ، حتي از جانب هم حزبي هاي خود در فشار بود چرا كه آنان مخالف مداخله دولت در بخش خصوصي بودند كه چنين اقدامي در تاريخ كشور بي سابقه است .
براساس متن توافق شده كه روي سايتهاي اينترنتي منتشرشده است ، كمك 700 ميليارد دلاري در چند نوبت در اختيار بانكها قرار خواهد گرفت و آنها نيز در مقابل وام هاي مشكوك الوصول بخش مسكن را در اختيار دولت قرار خواهند داد.
بحران مالي در بخش وام هاي مسكن كم بهره در آمريكا كمي بيش از يك سال پيش آغاز شد و بسياري از وام گيرندگان را به بي خانماني كشاند.
اين بحران مالي از چند هفته پيش ، چندين بانك و موسسه مالي بزرگ اين كشور را با مشكلات بزرگ مالي مواجه كرد كه دولت را ناگزير به مداخله براي جلوگيري از ورشكستگي آن ها و تشديد بحران نمود.
از سوي ديگر، در اروپا، سه كشور عضو "بنلوكس " براي جلوگيري از ورشكستگي بانك فورتيس به كمك آن شتافتند.
آنها يكشنبه شب اعلام كردند كه براي نجات اين بانك كه در سه كشور بلژيك، هلند و لوگزامبورگ بسيار فعال است ، در مجموع2/11 ميليارد يورو به آن تزريق خواهند كرد و هدف از اين اقدام را نيز جلوگيري از سرايت بحران مالي آمريكا عنوان كردند.
ارزش سهام بانك فورتيس روز جمعه به علت مطرح شدن امكان انحلال آن بيش از 20 درصد كاهش يافت .
ازسوي ديگر در انگليس نيز برادفرود بينگلي ، چهارمين موسسه مالي است كه در سال جاري ميلادي با بحران مالي روبه رو شده است .
به گزارش رسانه هاي انگليس ، دولت اين كشور اعلام كرده مجموعه وام هاي مسكن اخذشده از اين بانك را كه بيش از 52 ميليارد يورو است ، ملي خواهد كرد.
ازسوي ديگر، بانك آلماني "هيپو رئال استاته " نيز با تهديد ورشكستگي است اما يك كنسرسيوم از بانكهاي آلماني به ميزان كافي اعتبار در اختيار آن قرارمي دهد تا قادرباشد به فعاليتهاي خود ادامه دهد.
درهمين حال بحران مالي و اقتصادي كه پس از بحران اقتصادي آمريكا، اروپا را فرا گرفته ، بدون شك سبب خواهد شد بانك مركزي اروپا كاهش نرخ بهره را مورد توجه قرار دهد اما اين اقدام ممكن است اوايل سال 2009 صورت نگيرد.
در حال حاضر نرخ بهره پايه در منطقه يورو 25/4 درصد است .
ازسوي ديگر، اين احتمال وجود دارد كه ركود در منطقه يورو ( به عبارت ديگر، ركود براي دومين دوره سه ماهه توليد ناخالص داخلي ) ادامه يابد.
ايرلند هم اكنون دچار چنين وضعيتي است و در آلمان ، فرانسه و ايتاليا اعتماد صاحبان صنايع و شركتها براي بهبود وضعيت نيز از بين رفته است .
كند شدن روند اقتصاد جهاني بر ميزان صادرات اروپا و فعاليتهاي اقتصادي اين قاره بطوركلي تاثير گذاشته است .
تنزل بهاي نفت كه ميزان هزينه هاي خانواده ها را كاهش مي دهد و مهار تقريبي تورم مي بايست بطور اصولي سبب افزايش مصرف شود، اما اين عوامل به تنهايي نمي توانند ساير مولفه هاي مضر در اقتصاد را جبران كنند.
اقتصاددانان با توجه به اين عوامل مي گويند، بانك مركزي اروپا بايد پيامدهاي شرايط كنوني را مورد توجه قراردهد و شرايط وام دهي را تسهيل كند.
يك كارشناس اقتصادي مي گويد ممكن است نرخ بهره پايه در منطقه به 4 درصد كاهش يابد.
يك مقام اقتصادي اروپايي اخيرا گفت در ماههاي آينده فشارها بر بانك مركزي اروپا براي بهبود شرايط تشديد خواهدشد.
اروپام 1388 **1516
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن