تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا داناست به هر رازى كه مردم در دل نهان داشته اند، و به نجواى آهسته رازگويان و به هر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815339954




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به روند توسعه صنعتي در چهارمحال و بختياري


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به روند توسعه صنعتي در چهارمحال و بختياري
صنعت يكي از مهمترين بخشهاي اقتصادي و اشتغالزاي هر جامعه محسوب مي شود، از اينرو سرمايه گذاري در اين بخش مي تواند يكي از مولفه هاي مهم توسعه باشد.


برغم نقش مهم اقتصادي بخش صنعت،يكي از مهمترين تنگناهاو مشكلات استانهاي كمتر توسعه يافته از جمله چهارمحال و بختياري فقر صنعتي و نداشتن صنايع بزرگ است.
يك كارخانه قند،چند كارگاه آجرپزي وتوليد پولك ونبات تنهاسرمايه ي صنعتي قبل از انقلاب چهارمحال وبختياري بود در حالي كه بخش صنعت به لحاظ توليد و اشتغالزايي يكي از حياتي ترين بخشهاي اقتصادي در كنار ديگر بخشهاست.
نبود امكانات زيربنايي و خدمات از جمله راه ، آب ، برق و گاز از پيش نيازهاي صنعت قبل ازانقلاب در چهارمحال و بختياري بوده كه باعث عمق محرويت در اين بخش مهم اقتصادي شده است.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سه دهه گذشته با توسعه زيرساختها، گامهاي مناسبي براي ايجاد شهركهاي صنعتي و مهيا كردن بسترتوسعه بخش صنعت برداشته شده كه در اين راستا هم اينك اين استان صاحب 24 شهرك صنعتي است.
عدم كشش سرمايه گذاري در ساير بخشها از جمله كشاورزي و خدمات باعث شده است كه جهت سرمايه گذاريها در دهه اخير به سوي بخش صنعت سوق يابد.
به گزارش ايرنا،در دولت نهم باتوجه ويژه به بخش صنعت در حول دومحور ايجاد واحدهاي "صنعتي بزرگ" و تسريع در "اجراي واحدهاي صنعتي در حال اجر" حركت شتاباني براي توسعه صنعتي چهارمحال و بختياري به وجود آمد.
فراهم بودن زيرساختهاي برق،گاز، آب، جاده و امكان استقرار واحدهاي صنعتي و از طرفي اجراي طرحهاي زودبازده به رونق اين بخش كمك كرد.
مشاور صنعتي استاندار چهارمحال و بختياري در اين باره گفت: با فعاليت دولت نهم در بخش صنعت استان انقلابي بزرگي ايجاد شده است.
"غلامرضا همتيان" درگفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اجراي طرح پتروشيمي اوره و آمونياك "لردگان" يكي از مهمترين طرحهاي صنعتي استان در حال اجرا و پيگيري است.
به گفته وي،در طرح پتروشيمي لردگان با سرمايه گذاري هفت هزار ميليارد ريال ، توليد سالانه بيش از يك ميليون تن اوره و آمونياك و اشتغال مستقيم 700 نفر، عمليات خاكبرداري 300 هكتار از مساحت اين طرح اجرا شده است.
وي با اشاره به دستاوردهاي دولت نهم در بخش صنعت چهارمحال و بختياري افزود: طرح فولاد يك ميليون تني يكي ديگر از مهمترين طرحهاي بزرگ صنعتي استان است كه تا چهار ميليون تن نيز ظرفيت افزايش دارد.
همتيان افزود: اجراي اين طرح با سرمايه گذاري چهار هزارميليارد ريال آغاز شده و تاكنون 20 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است و تا سه سال آينده به بهره برداري مي رسد.
مشاور استاندار چهارمحال و بختياري در امور صنعتي پيش بيني كرد، با راه اندازي اين طرح براي سه هزار نفر بصورت مستقيم و غيرمستقيم شغل ايجاد شود.
همتيان افزود: طرح سيمان شهركرد يكي از طرحهاي بزرگ صنعتي استان بود كه اجراي آن 18 سال به طول انجاميد و با تخصيص بموقع اعتبارات، سالجاري راه اندازي شد.
به گفته وي، ظرفيت اين كارخانه سه هزار و300 تن انواع سيمان با سرمايه يك هزارو500 ميليارد ريال و اشتغال مستقيم400 نفر مشكل كمبود سيمان در منطقه را رفع كرد.
وي تكميل سريع اين طرح را يكي از خدمات برجسته دولت نهم دانست.
وي افزود:طرح صنعتي فولاد ورق گالوانيزه خودرو از ديگر طرحهاي عظيم صنعتي چهارمحال و بختياري است كه بيش از 85 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و تا پايان سالجاري راه اندازي مي شود.
همتيان، ظرفيت اين كارخانه را سالانه 400 هزار تن با سرمايه بيش از دو هزار ميليارد ريال و اشتغال مستقيم400 نفر ذكر كرد و گفت: در دولت نهم به اجراي اين طرح در قالب حمايتي بانكي توجه ويژه اي شد.
وي گفت:طرح پتروشيمي پلي اتيلن شهرستان بروجن نيز از ديگر طرحهايي است كه اجرايي شدن آن در جذب سرمايه گذاري و توسعه استان تاثير بسزايي دارد.
وي، سرمايه اين طرح را پنج هزار ميليارد ريال با اشتغال 300 نفر عنوان كرد و افزود: 40 درصد سهام اين طرح از ظريق پذيره نويسي تامين مي شود.
همتيان افزود: همچنين طرح سيمان لردگان با ظرفيت يك ميليون تن در سال، اعتبار يكهزارو300 ميليارد ريال با اشتغال 350 نفر با 20 درصد پيشرفت فيزيكي در حال اجراست.
وي گفت:طرح فولاد فرخشهر با ظرفيت 50 هزار تن در سال و سرمايه گذاري 500 ميليارد ريال و اشتغال 300 نفر در حال تست و راه اندازي نهايي است.
اين كارشناس صنعتي چهارمحال و بختياري افزود: طرح نيروگاه گازي لردگان با ظرفيت500 مگاوات، سرمايه گذاري دوهزار ميليارد ريال و اشتغال 250 نفر نيز در فاز اول تاسيس مي باشد.
همتيان افزود: مصوب شدن سه شهرك آب معدني از مهمترين طرحهاي زيربنايي استان است كه كه با اجرايي شدن آنها در سه سال آينده هفت هزار فرصت شغلي مستقيم و 40 هزار فرصت شغلي غيرمستقيم در استان ايجاد مي شود.
استاندار چهارمحال و بختياري گفت: در دو سال اخير50 هزار ميليارد ريال تقاضاي سرمايه گذاري در استان صورت گرفته است كه با جذب آنها تحولي عظيم در تمامي بخش ها و زيرساختهاي استان رخ مي دهد.
"رجبعلي صادقي" افزود: در دو سال گذشته در راستاي توسعه صنعت استان و رسيدن به توسعه پايدار در بخش هاي مختلف،نگاهي ويژه به توسعه نيروي انساني ماهر در بخش صنعتي نيز انجام شده است كه اين پيامدي شگرف در كيفيت محصولات صنعتي استان داشته است.
وي گفت:دولت با ايجاد واحدهاي صنعتي بزرگ در استان و ايجاد صنايع بالا و پايين دستي گام مهمي در بهبود وضع اقتصاد خانوارها، رفع مشكل بيكاري و مهاجرت افراد اين استان برداشته است.
وي افزود: طرحهاي صنعتي بزرگ استان زمينه اشتغال را براي شش هزار نفر بصورت مستقيم و 50 هزار نفر بصورت غيرمستقيم با سرمايه 20 هزار ميليارد ريال فراهم كرده است.
رييس سازمان صنايع و معادن چهارمحال و بختياري نيز گفت:در حال حاضر809 واحد صنعتي با سرمايه ثابت سه هزار ميليارد ريال و اشتغال 15 هزار و 211 نفر در استان فعال است.
"رحمان كرمي"افزود6:/27 درصد از صنعت فعال منطقه در صنعت كاني غيرفلزي، 4/17 درصد در محصولات غذايي و آشاميدني،7/9 درصد در ماشين آلات و تجهيزات و مابقي در بخش معدن فعالند.
وي افزود: توليدات واحدهاي صنعتي استان به كشورهاي آسياي ميانه، هند، تركيه، چين، عراق و كشورهاي حوزه خليج فارس صادر مي شوند و صادرات كالاي صنعتي استان در طول سه سال گذشته 66 درصد رشد داشته است.
به گزارش ايرنا، 17 شهرك صنعتي در چهارمحال و بختياري فعال است.
ك/4 7361/671/543 شماره 647 ساعت 15:01 تمام
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن